Home Theater bypass - praktiske løsninger

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Ellers virker det konseptet du har på gang spennende. Men hvis dette prosjektet er ment å ha en subwooferutgang, er det ikke da like greit å utstyre den med en 2.1 HT-bypass, så vil du ikke skremme bort de som helst vil unngå å mikse ned LFE-sporet for så å splitte det igjen i din DSP-forforsterker?
Prosjektet er ment å ha opp til 4 DSP-moduler som hver har 3 utganger. En modul kan assignes til L, til R eller til L+R. Når man kobler seg til analogt kan man assigne modulen som L+R. Da kan man for eksempel koble som følger:

Modul 1 = left aktiv høyttaler.
Modul 2 = right aktiv høyttaler.
Mudul 3 = LFE, og når man ikke kjøre HT inn mates den analogt eller digitalt med stereosignal fra de andre modulene

Eller man kan kjøre:
Modul 3 = left + LFE bass
Modul 4 = right + LFE bass

Men den løsningen jeg tror mange vil velge, for eksempel de som har typiske fronter + sub x 2 er:

Modul 1 = Left + LFE, høyttaler + subwoofer.
Modul 2 = right + LFE, høyttaler + subwoofer.

Og kjører man et fullaktivt system kan det for eksempel se slik ut:

Modul 1 = left + LFE, 15" bass + horn + supertweeter.
Modul 2 = right + LFE, 15" bass + horn + supertweeter.

Så konfigurasjonsmulighetene er veldig mange. Man kan godt også se for seg at modul nr 3 kun er i bruk som LFE-kanal ved HT-bypass, og dermed aldri er i bruk ellers. Den eneste koblingen som da skjer mellom modulene er at inngangsvelger, volume, mute, standby og preset linkes sammen.

Er denne forforsterkeren tenkt å være heldigital der analoge innsignal AD-konverteres, eller vil den ha mulighet for å kjøre signaler analogt gjennom hele veien uten AD/DA-konvertering?
Ja, selve grunnideen med den er dens DSP-egenskaper. Derfor er den utstyrt med en 32-bits AD og DAC der man som bruker også kan velge mellom ulike digitalfiltre.

Allikevel er planen å legge opp til mulighet for et veldig bra RIAA-trinn integrert. Jeg tror det er på høy tid å "møtes på midten. Man kan diskutere til man blir svett om hva som er rett og galt, men vinyl er et stuerent medium, og har man en platesamling på vinyl så er jo selve poenget å kunne spille den av med høyest mulig kvalitet. En kar jeg kjenner har overtatt 9000 vinylplater, og å fortelle ham at "bare bruk spotify du, det er beviselig like bra" blir bare tull og tøys. Anlegget skal være til for softwaren, ikke omvendt. Så derfor tror jeg det er viktig at de som står med beina godt plantet i "DSP leieren" også tar inn over seg at analoge kilder er viktige, og ikke bare noe vi skal ha en nødløsning på. På samme tid tror jeg at skikkelige produkter vil få de som elsker analogt til å omfavne DSP også.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Ulempen med å ikke benytte LFE signalet, må være at hovedhøytallerne kjøres unødig hardt og tungt ved effektunge filmer? Selv om man kobler subbene sammen med frontene da, og setter sub til off i prossessor - da vil jo bassen gå både til sub og fronthøytallere.
Det kommer litt an på hva anlegget består av. Noen har for eksempel Ø Audio Icon og DIY tapped horn, og da har man jo som du vet bedre enn noen annen ganske mye kapasitet. Om man da først summerer 2.1 til 2.0, også deler man det opp slik at Icon og hornene tar seg av hvert sitt frekvensområde så får man avlastet frontene helt nederst på all bass. I tillegg får man gleden av dette på 2.0-kilder, og man kan få integrert bassene og frontene med skikkelig bassmanagement som man ikke alltid finner i surroundduppedingser.

Syns fortsatt at enten 2.1 passthrough, eller en velger av ett slag slik at man kan bruke LFE på film, og l/r signalet på stereo må være beste alternativet.
Det eneste man oppnår da er jo at man ikke får med subwooferne på musikk. Jeg tror allikevel mange velger denne løsningen fordi de ikke har fått integrert subwooferne så godt med frontene at de føler det er verdt anstrengelsen å ha dem med på musikk.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
komfort;3059075 Jo skrev:
Mulig jeg misforstår, men hadde det ikke vært bedre/enklere å justere bassen ned istedenfor de andre kanalene opp?

Ulempen med å ikke benytte LFE signalet, må være at hovedhøytallerne kjøres unødig hardt og tungt ved effektunge filmer? Selv om man kobler subbene sammen med frontene da, og setter sub til off i prossessor - da vil jo bassen gå både til sub og fronthøytallere.

Syns fortsatt at enten 2.1 passthrough, eller en velger av ett slag slik at man kan bruke LFE på film, og l/r signalet på stereo må være beste alternativet.
Men bassen vil jo bli delt på nytt igjen mellom sub og fronter med Snickers sin løsning , så da bør det gå fint .


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Ulempen med å ikke benytte LFE signalet, må være at hovedhøytallerne kjøres unødig hardt og tungt ved effektunge filmer? Selv om man kobler subbene sammen med frontene da, og setter sub til off i prossessor - da vil jo bassen gå både til sub og fronthøytallere.
Det kommer litt an på hva anlegget består av. Noen har for eksempel Ø Audio Icon og DIY tapped horn, og da har man jo som du vet bedre enn noen annen ganske mye kapasitet. Om man da først summerer 2.1 til 2.0, også deler man det opp slik at Icon og hornene tar seg av hvert sitt frekvensområde så får man avlastet frontene helt nederst på all bass. I tillegg får man gleden av dette på 2.0-kilder, og man kan få integrert bassene og frontene med skikkelig bassmanagement som man ikke alltid finner i surroundduppedingser.

Syns fortsatt at enten 2.1 passthrough, eller en velger av ett slag slik at man kan bruke LFE på film, og l/r signalet på stereo må være beste alternativet.
Det eneste man oppnår da er jo at man ikke får med subwooferne på musikk. Jeg tror allikevel mange velger denne løsningen fordi de ikke har fått integrert subwooferne så godt med frontene at de føler det er verdt anstrengelsen å ha dem med på musikk.
Her er vi helt på linje ja[emoji2]
Selv om f.eks Ø har bra kapasitet , så er det jo lettere å få en jevn bassrespons over hele området med suber inni bildet. Og ja, man vil gjerne ha i pose og sekk - altså suber med på både film og musikk . Ja til og med på vinyl [emoji2][emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Det eneste man oppnår da er jo at man ikke får med subwooferne på musikk. Jeg tror allikevel mange velger denne løsningen fordi de ikke har fått integrert subwooferne så godt med frontene at de føler det er verdt anstrengelsen å ha dem med på musikk.

Jeg skrev nok litt knotete, jeg tenker meg ett følgende senario for meg selv;

Ved film;
Sette forforsterker i HT bypass. Kjøre LFE fra prossessor rett til effektforsterker til subbene. Delingen foregår i prossessor.

Ved musikk:
Bruke 2 kanals forforsteker. Bruke Koble sub 1 på pre-out L via ekstern DSP. Koble sub 2 på pre-out R via ekstern DSP. Kanskje unødvendig å gjøre det slik, men endel tidligere stereoinnspillinger er det jo gjerne piano i en kanal, og trommer i den andre - f.eks. Da vil alltid bass gå til minst 1 sub.

I praksis tenker jeg da en RCA velger f.eks,

Jeg har to identiske subber, plassert symmetrisk i rommet, i venstre front og en i høyre front

Mulig dette er unødvendig komplisert. Men jeg bør få poeng for den flotte skissen :)

Jeg syns jeg/vi har fått til en veldig god integrering med subbene på musikk. Har testet endel uten sub også, men syns det låter bedre i alle tilfeller med - i mitt oppsett og rom.


20200329_182643.jpg
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Det eneste man oppnår da er jo at man ikke får med subwooferne på musikk. Jeg tror allikevel mange velger denne løsningen fordi de ikke har fått integrert subwooferne så godt med frontene at de føler det er verdt anstrengelsen å ha dem med på musikk.

Jeg skrev nok litt knotete, jeg tenker meg ett følgende senario for meg selv;

Ved film;
Sette forforsterker i HT bypass. Kjøre LFE fra prossessor rett til effektforsterker til subbene. Delingen foregår i prossessor.

Ved musikk:
Bruke 2 kanals forforsteker. Bruke Koble sub 1 på pre-out L via ekstern DSP. Koble sub 2 på pre-out R via ekstern DSP. Kanskje unødvendig å gjøre det slik, men endel tidligere stereoinnspillinger er det jo gjerne piano i en kanal, og trommer i den andre - f.eks. Da vil alltid bass gå til minst 1 sub.

I praksis tenker jeg da en RCA velger f.eks,

Jeg har to identiske subber, plassert symmetrisk i rommet, i venstre front og en i høyre front

Mulig dette er unødvendig komplisert. Men jeg bør få poeng for den flotte skissen :)

Jeg syns jeg/vi har fått til en veldig god integrering med subbene på musikk. Har testet endel uten sub også, men syns det låter bedre i alle tilfeller med - i mitt oppsett og rom.
Jeg synes absolutt skissen fortjener ekstrapoeng! (slettet den fra quoten så det blir litt mindre scrolling)

Det er ikke vanskelig å se hva du tenker, og jeg tror det er mange som tenker på samme måte. Men hensikten med preampen min er nettopp DSP-funksjonaliteten. Om man overhodet ikke behøver den er ikke min preamp et produkt som gir mening, for da blir det unødig komplisert å bruke, kretsløpene blir unødvendig kompliserte osv. Så til bruksområdet du beskriver trenger man en helt vanlig preamp med styrt volum på HT-inngangen slik at den kun står som en analog buffer.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
komfort;3059075 Jo skrev:
Mulig jeg misforstår, men hadde det ikke vært bedre/enklere å justere bassen ned istedenfor de andre kanalene opp?

Ulempen med å ikke benytte LFE signalet, må være at hovedhøytallerne kjøres unødig hardt og tungt ved effektunge filmer? Selv om man kobler subbene sammen med frontene da, og setter sub til off i prossessor - da vil jo bassen gå både til sub og fronthøytallere.

Syns fortsatt at enten 2.1 passthrough, eller en velger av ett slag slik at man kan bruke LFE på film, og l/r signalet på stereo må være beste alternativet.
Det var det som var problemet, det går ikke an å justere LFE nivå når man fjerner sub fra setup. Når LFE mixes inn blir det for mye bass.
Hvis det er en ulempe å kjøre utstyret hardt og tungt ville jeg byttet det ut......:cool:

Hvor langt ned går hovedhøyttalerne dine?
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
komfort;3059075 Jo skrev:
Mulig jeg misforstår, men hadde det ikke vært bedre/enklere å justere bassen ned istedenfor de andre kanalene opp?

Ulempen med å ikke benytte LFE signalet, må være at hovedhøytallerne kjøres unødig hardt og tungt ved effektunge filmer? Selv om man kobler subbene sammen med frontene da, og setter sub til off i prossessor - da vil jo bassen gå både til sub og fronthøytallere.

Syns fortsatt at enten 2.1 passthrough, eller en velger av ett slag slik at man kan bruke LFE på film, og l/r signalet på stereo må være beste alternativet.
Det var det som var problemet, det går ikke an å justere LFE nivå når man fjerner sub fra setup. Når LFE mixes inn blir det for mye bass.
Hvis det er en ulempe å kjøre utstyret hardt og tungt ville jeg byttet det ut......:cool:

Hvor langt ned går hovedhøyttalerne dine?
Vel , det er vel i grunn ikkje så mange fronter som takler å gjenngi hele LFE sporet på referanse nivå...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Er oppgitt ned til 27hz, men per i dag deler jeg på 60hz.
Wow, er det ved +/-3db ? Her vil jeg jo si absolutt no need for subwoofer!!
Hvorfor kjører du sub med slike fronter??
Hvorfor kjøper folk biler med mer enn 50hk ? Dem klarer jo også å komme opp i 80 [emoji12]

Se forøvrig svaret mitt over her. LFE sporet på referansenivå er krevende !


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Er oppgitt ned til 27hz, men per i dag deler jeg på 60hz.
Wow, er det ved +/-3db ? Her vil jeg jo si absolutt no need for subwoofer!!
Hvorfor kjører du sub med slike fronter??
Hvorfor kjøper folk biler med mer enn 50hk ? Dem klarer jo også å komme opp i 80 [emoji12]

Se forøvrig svaret mitt over her. LFE sporet på referansenivå er krevende !


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ø audio icon: Recomended amplifier: 15-500w
Mener du han har for liten forsterker??
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Er oppgitt ned til 27hz, men per i dag deler jeg på 60hz.
Wow, er det ved +/-3db ? Her vil jeg jo si absolutt no need for subwoofer!!
Hvorfor kjører du sub med slike fronter??
De er omtrent -6dB ved ca 35Hz. Det høres kanskje ut som om de mangler bass, men det gjør de definitivt ikke. Når man måler dem ekkofritt begynner de sånn smått å rulle av rundt 150Hz, også er de nede omkring 3dB mellom 50 og 60Hz, så ruller de slakt av til -6 ved 30-35Hz. De er tunet til ca 27Hz, så under der stuper de ganske bratt.

Denne typen tuning gjør at når de plasseres i et normalt rom vil rommets naturlige gain ved lave frekvenser gjør at man opplever balansen mellom dypbass, midbass og nedre mellomtone som velbalansert.

Det er mange høyttalere som er tunet flatere enn dette, og man kan tenke seg at dette gjør at de får mer dypbass. Konsekvensen er som regel heller at dypbassen blir påtrengende og monoton, mangler sammenheng med de høyere frekvensene, og at høyttaleren mangler nivå fra 80-320Hz.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Det var det som var problemet, det går ikke an å justere LFE nivå når man fjerner sub fra setup. Når LFE mixes inn blir det for mye bass.
Om man har en DSP med full fleksibilitet til å justere lydbildet kan man ta hensyn til dette i oppsettet.

Når man setter opp et fast installert PA-system tenker man gjerne grensesnitt mellom de ulike utstyrsgruppene. For eksempel kan man definere høyttalere, forsterkere og høyttalerprosessor som én del, og mixer som en annen, sceneutstyr som en, og monitoring som en fjerde.

Man kan da definere selve høyttaler-forsterker-høyttalerprosessor som en slags nøytral gjengiver. Man tuner den slik at den låter bra på hvilken som helst kilde. Har man for eksempel en mikrofon som låter veldig lyst kan man kompensere for dette i mixeren, man endrer ikke på høyttaleroppsettet for å kompensere for dette. Så kan man for eksempel forsøke å lage systemet klangnøytralt, og når man ønsker litt ekstra klang legger man på dette også i samme gruppe som mikseren. Men har man problemer med stående bølger som gjør rommet litt for aktivt i bassen kalibrerer man dette i høyttalerprosessoren slik at man slipper å gjøre denne korreksjonen på nytt hver gang man skal bruke systemet. På den måten vet man hva som er rett sted å løse et konkret problem.

Om vi definerer en DSP-pre og høyttalerne som dette installerte høyttalersystemet har vi et nøytralt punkt å forholde oss til. Da tar vi hensyn til alt som har med høyttalerne å gjøre i DSP-en, vi sørger for at det deles riktig, at alt er i fase, at det klinger rett osv i denne DSP-en. Dette er allmengyldige innstillinger for alle nøytrale kilder i det aktuelle rommet.

Men så er det noen som er inne på dette med om surroundforsterkeren som kilde faktisk er nøytral. Det er en viss risiko for at den ikke er det, det er en viss risiko for at dette ikke er likt fra receiver til receiver, og det er en risiko for at en del av disse produktene ikke har egnede løsninger for å fikse dette. I slike tilfeller kan man legge inn en ekstra korreksjon i DSP-forsterkeren for å ta hensyn til nettopp dette. Denne korreksjonen kan hentes opp hver gang man aktiverer prosessorinngangen, og fungerer som en tilleggskorreksjon for å tune inn den aktuelle surroundprosessoren/receiveren. Når man forlater prosessorinngangen vil man slå av denne tilleggskorreksjonen igjen, og systemet er igjen nøytralt fra nøytrale kilder.

Det er altså en liten plan om å legge inn RIAA her også. Dette er nok et eksempel på en ikke helt nøytral kilde, nettopp fordi man er helt avhengig av en RIAA-kurve, pickup, drivverk og impedansforhold som er perfekt matchet for å få dette nøytralt. Man kan også legge en tilsvarende korreksjon på denne inngangen for å gjøre det hele nøytralt.

Jeg synes det er viktig at man kan kompensere for ubalanse i ulike ledd i oppsettet. De fleste store hørbare forskjeller i signalveien skyldes bare mindre avvik i frekvensbalansen, og slikt lar seg korrigere uten degradering.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Er oppgitt ned til 27hz, men per i dag deler jeg på 60hz.
Wow, er det ved +/-3db ? Her vil jeg jo si absolutt no need for subwoofer!!
Hvorfor kjører du sub med slike fronter??
Man er jo ofte bundet til en viss plassering med fronter - og veldig sjeldent er dette den perfekte plasseringen bassmessig, men ofte er man friere til å plassere en sub eller 2 - nærmere en optimal bassplassering. Forskjellen kan være enorm når det gjelder lydkvalitet - uansett hvor mye effekt man har og hvor dypt høytalerene leverer.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Er oppgitt ned til 27hz, men per i dag deler jeg på 60hz.
Wow, er det ved +/-3db ? Her vil jeg jo si absolutt no need for subwoofer!!
Hvorfor kjører du sub med slike fronter??
Man er jo ofte bundet til en viss plassering med fronter - og veldig sjeldent er dette den perfekte plasseringen bassmessig, men ofte er man friere til å plassere en sub eller 2 - nærmere en optimal bassplassering. Forskjellen kan være enorm når det gjelder lydkvalitet - uansett hvor mye effekt man har og hvor dypt høytalerene leverer.
Ja, det har blitt en mye jevnere og strammere bass ved bruk av subber enn uten i mitt oppsett. Mye bass/buldre bass er det ikke.
Har forsterker på 2x500w klasse D, så burde ha nok effekt.

Når regner du med at forsterkeren din er klar for markedet snickers-is? Spennende prosjekt.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Er oppgitt ned til 27hz, men per i dag deler jeg på 60hz.
Wow, er det ved +/-3db ? Her vil jeg jo si absolutt no need for subwoofer!!
Hvorfor kjører du sub med slike fronter??
Hvorfor kjøper folk biler med mer enn 50hk ? Dem klarer jo også å komme opp i 80 [emoji12]

Se forøvrig svaret mitt over her. LFE sporet på referansenivå er krevende !


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ø audio icon: Recomended amplifier: 15-500w
Mener du han har for liten forsterker??
Nei , jeg mener at alle seriøse kino-oppsett bør ha en eller helst flere suber - nesten uansett hvilke ht man har.
Men , det går såklart an å se på film uten også - mange gjør jo det , men går da glipp av mye . Men har man ikke hørt det , vet man jo ikke hva man går glipp av...
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Er oppgitt ned til 27hz, men per i dag deler jeg på 60hz.
Wow, er det ved +/-3db ? Her vil jeg jo si absolutt no need for subwoofer!!
Hvorfor kjører du sub med slike fronter??
Man er jo ofte bundet til en viss plassering med fronter - og veldig sjeldent er dette den perfekte plasseringen bassmessig, men ofte er man friere til å plassere en sub eller 2 - nærmere en optimal bassplassering. Forskjellen kan være enorm når det gjelder lydkvalitet - uansett hvor mye effekt man har og hvor dypt høytalerene leverer.
Ja, det har blitt en mye jevnere og strammere bass ved bruk av subber enn uten i mitt oppsett. Mye bass/buldre bass er det ikke.
Har forsterker på 2x500w klasse D, så burde ha nok effekt.
Ok, Rotel RB-1091? Åssen subber har du?

Hvorfor kjøper folk biler med mer enn 50hk ? Dem klarer jo også å komme opp i 80 [emoji12]

Se forøvrig svaret mitt over her. LFE sporet på referansenivå er krevende !


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ø audio icon: Recomended amplifier: 15-500w
Mener du han har for liten forsterker??
Nei , jeg mener at alle seriøse kino-oppsett bør ha en eller helst flere suber - nesten uansett hvilke ht man har.
Men , det går såklart an å se på film uten også - mange gjør jo det , men går da glipp av mye . Men har man ikke hørt det , vet man jo ikke hva man går glipp av...
Ja, og alle seriøse stereo oppsett bør ikke ha subwoofer (min mening og her er vi nok inne på en annen diskusjon).
Jeg trodde vi hadde kommet fram til at man IKKE går glipp av noe ved å ikke ha sub? Såfremt front ht går lika langt ned.
Hvis man kjører sub off, sendes LFE til front, ok? og all sub informasjon er med, ok?
Sub utgangen har to jobber når aktivert:
-Ta seg av LFE for å lette jobben til front ht.
-Ta seg av bassen til front ht hvis man velger [front small]
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.833
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Man er jo ofte bundet til en viss plassering med fronter - og veldig sjeldent er dette den perfekte plasseringen bassmessig, men ofte er man friere til å plassere en sub eller 2 - nærmere en optimal bassplassering. Forskjellen kan være enorm når det gjelder lydkvalitet - uansett hvor mye effekt man har og hvor dypt høytalerene leverer.
Ja, det har blitt en mye jevnere og strammere bass ved bruk av subber enn uten i mitt oppsett. Mye bass/buldre bass er det ikke.
Har forsterker på 2x500w klasse D, så burde ha nok effekt.
Ok, Rotel RB-1091? Åssen subber har du?

Hvorfor kjøper folk biler med mer enn 50hk ? Dem klarer jo også å komme opp i 80 [emoji12]

Se forøvrig svaret mitt over her. LFE sporet på referansenivå er krevende !


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ø audio icon: Recomended amplifier: 15-500w
Mener du han har for liten forsterker??
Nei , jeg mener at alle seriøse kino-oppsett bør ha en eller helst flere suber - nesten uansett hvilke ht man har.
Men , det går såklart an å se på film uten også - mange gjør jo det , men går da glipp av mye . Men har man ikke hørt det , vet man jo ikke hva man går glipp av...
Ja, og alle seriøse stereo oppsett bør ikke ha subwoofer (min mening og her er vi nok inne på en annen diskusjon).
Jeg trodde vi hadde kommet fram til at man IKKE går glipp av noe ved å ikke ha sub? Såfremt front ht går lika langt ned.
Hvis man kjører sub off, sendes LFE til front, ok? og all sub informasjon er med, ok?
Sub utgangen har to jobber når aktivert:
-Ta seg av LFE for å lette jobben til front ht.
-Ta seg av bassen til front ht hvis man velger [front small]
Forutsetter at man snakker om avspilling av film her, og da ligger LFE/sub-lydsporet allerede mastret som egen kanal (normalt sett 7.1).
Ergo må ikke receiver jobbe/ta seg av LFE-sporet på annet måte enn å sende det rett igjennom til subwoofer.
Dersom man i motsatt fall ikke skal bruke sub så må receiver jobbe med implementeringen av denne infoen til frontene.
Det blir da en større oppgave for frontene å spille all info samtidig, selv om du du kanskje rent teoretisk ikke mister info som er forsøkt sendt til frontene.

Et annet poeng er også at selv om en høyttaler er spec'et til å levere like dypt som en sub på papiret, så har den ofte lavere output i dypet enn en dedikert sub som er laget for et snevrere frekvensspekter samt har egen forsterker. Ekstra utfordrende blir det også dersom basselementet i høyttaleren skal levere mye trykk både i øvre og nedre frekvensnivå for elementet samtidig.

Så derfor tror jeg ikke du kan utligne dette uansett hvor mye forsterkerkraft man bruker på en gulvstående høyttaler.


PS, bruker ikke sub i eget oppsett
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Man er jo ofte bundet til en viss plassering med fronter - og veldig sjeldent er dette den perfekte plasseringen bassmessig, men ofte er man friere til å plassere en sub eller 2 - nærmere en optimal bassplassering. Forskjellen kan være enorm når det gjelder lydkvalitet - uansett hvor mye effekt man har og hvor dypt høytalerene leverer.
Ja, det har blitt en mye jevnere og strammere bass ved bruk av subber enn uten i mitt oppsett. Mye bass/buldre bass er det ikke.
Har forsterker på 2x500w klasse D, så burde ha nok effekt.
Ok, Rotel RB-1091? Åssen subber har du?

Hvorfor kjøper folk biler med mer enn 50hk ? Dem klarer jo også å komme opp i 80 [emoji12]

Se forøvrig svaret mitt over her. LFE sporet på referansenivå er krevende !


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ø audio icon: Recomended amplifier: 15-500w
Mener du han har for liten forsterker??
Nei , jeg mener at alle seriøse kino-oppsett bør ha en eller helst flere suber - nesten uansett hvilke ht man har.
Men , det går såklart an å se på film uten også - mange gjør jo det , men går da glipp av mye . Men har man ikke hørt det , vet man jo ikke hva man går glipp av...
Ja, og alle seriøse stereo oppsett bør ikke ha subwoofer (min mening og her er vi nok inne på en annen diskusjon).
Jeg trodde vi hadde kommet fram til at man IKKE går glipp av noe ved å ikke ha sub? Såfremt front ht går lika langt ned.
Hvis man kjører sub off, sendes LFE til front, ok? og all sub informasjon er med, ok?
Sub utgangen har to jobber når aktivert:
-Ta seg av LFE for å lette jobben til front ht.
-Ta seg av bassen til front ht hvis man velger [front small]
Joda , all infoen fra LFE blir videresendt kan det virke som , så du taper jo ikke noe på den måten. Men om frontene da klarer å gjenngi det er en helt annen historie. Ikke så mange ht som klarer å gjenngi 20hz med 115db.

At du mener at "ingen seriøse stereooppsett skal ha sub" , forteller bare at du ikke har opplevd dette gjort på en skikkelig måte.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
RB1091 ja, og to stk DIY horn subber.

Subbene spiller på 2x75W.

Film uten sub er helt uaktuelt under alle omstendigheter.

Ved musikk forstår jeg at det kan være en smak sak/diskusjon men hos meg låter det bedre med sub enn uten.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Ok, Rotel RB-1091? Åssen subber har du?

Hvorfor kjøper folk biler med mer enn 50hk ? Dem klarer jo også å komme opp i 80 [emoji12]

Se forøvrig svaret mitt over her. LFE sporet på referansenivå er krevende !


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ø audio icon: Recomended amplifier: 15-500w
Mener du han har for liten forsterker??
Nei , jeg mener at alle seriøse kino-oppsett bør ha en eller helst flere suber - nesten uansett hvilke ht man har.
Men , det går såklart an å se på film uten også - mange gjør jo det , men går da glipp av mye . Men har man ikke hørt det , vet man jo ikke hva man går glipp av...
Ja, og alle seriøse stereo oppsett bør ikke ha subwoofer (min mening og her er vi nok inne på en annen diskusjon).
Jeg trodde vi hadde kommet fram til at man IKKE går glipp av noe ved å ikke ha sub? Såfremt front ht går lika langt ned.
Hvis man kjører sub off, sendes LFE til front, ok? og all sub informasjon er med, ok?
Sub utgangen har to jobber når aktivert:
-Ta seg av LFE for å lette jobben til front ht.
-Ta seg av bassen til front ht hvis man velger [front small]
Joda , all infoen fra LFE blir videresendt kan det virke som , så du taper jo ikke noe på den måten. Men om frontene da klarer å gjenngi det er en helt annen historie. Ikke så mange ht som klarer å gjenngi 20hz med 115db.

At du mener at "ingen seriøse stereooppsett skal ha sub" , forteller bare at du ikke har opplevd dette gjort på en skikkelig måte.
Korrekt, og du har vel ikke opplevd et skikkelig 4/5/7/13.0 oppsett heller?
Det er vel ikke så mange kommersielle subwoofere som går ned til 20hz heller? (Mulig jeg tar feil, har vært sub fri noen år nå :)
20 hz med 115db....jeg kan prøve :) Kult å teste utstyret litt! Hvordan skal den testen rigges? Hvordan tester DU dette?
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.886
Antall liker
1.462
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
RB1091 ja, og to stk DIY horn subber.

Subbene spiller på 2x75W.

Film uten sub er helt uaktuelt under alle omstendigheter.

Ved musikk forstår jeg at det kan være en smak sak/diskusjon men hos meg låter det bedre med sub enn uten.
Jeg ville ha satt inn en MiniDSP eller tilsvarende DSP delefilter med 4 innganger.
De to første inngangene får vanlig stereo signalet som skal benyttes av subwooferne for vanlig 2-kanals stereo bass.
Mens de to andre mottar LFE signalet fra Surround processor og mikses inn i signalet til subwoofer utgangene når det trengs.
Dvs 4 til 2 oppsett.
LFE nivå matching gjøres da i DSP mikseren.
Dette er nok man kan få til med miniDSP 4x10 Hd eller høyere modell for å få funksjonaliteten.

Med dette oppsettet trenger kun Home Theater Bypass tenke på stereo signalet.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Ok, Rotel RB-1091? Åssen subber har du?

Ø audio icon: Recomended amplifier: 15-500w
Mener du han har for liten forsterker??
Nei , jeg mener at alle seriøse kino-oppsett bør ha en eller helst flere suber - nesten uansett hvilke ht man har.
Men , det går såklart an å se på film uten også - mange gjør jo det , men går da glipp av mye . Men har man ikke hørt det , vet man jo ikke hva man går glipp av...
Ja, og alle seriøse stereo oppsett bør ikke ha subwoofer (min mening og her er vi nok inne på en annen diskusjon).
Jeg trodde vi hadde kommet fram til at man IKKE går glipp av noe ved å ikke ha sub? Såfremt front ht går lika langt ned.
Hvis man kjører sub off, sendes LFE til front, ok? og all sub informasjon er med, ok?
Sub utgangen har to jobber når aktivert:
-Ta seg av LFE for å lette jobben til front ht.
-Ta seg av bassen til front ht hvis man velger [front small]
Joda , all infoen fra LFE blir videresendt kan det virke som , så du taper jo ikke noe på den måten. Men om frontene da klarer å gjenngi det er en helt annen historie. Ikke så mange ht som klarer å gjenngi 20hz med 115db.

At du mener at "ingen seriøse stereooppsett skal ha sub" , forteller bare at du ikke har opplevd dette gjort på en skikkelig måte.
Korrekt, og du har vel ikke opplevd et skikkelig 4/5/7/13.0 oppsett heller?
Det er vel ikke så mange kommersielle subwoofere som går ned til 20hz heller? (Mulig jeg tar feil, har vært sub fri noen år nå :)
20 hz med 115db....jeg kan prøve :) Kult å teste utstyret litt! Hvordan skal den testen rigges? Hvordan tester DU dette?
Å finne suber som leverer ned til 20hz er ikke særlig vanskelig i disse dager.
Hva jeg har opplevd å ikke av de oppsettene du sikter til , skjønner jeg ikke relevansen av..?

Ang. testing av lydtrykk , så må du jo først og fremst ha en el annen form for db-måler. Det greieste er jo å bestille en Umic mikrofon fra f.eks AV-shop. Deretter laster du ned REW for å gjøre målinger .
 
Sist redigert:

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Ok, Rotel RB-1091? Åssen subber har du?

Nei , jeg mener at alle seriøse kino-oppsett bør ha en eller helst flere suber - nesten uansett hvilke ht man har.
Men , det går såklart an å se på film uten også - mange gjør jo det , men går da glipp av mye . Men har man ikke hørt det , vet man jo ikke hva man går glipp av...
Ja, og alle seriøse stereo oppsett bør ikke ha subwoofer (min mening og her er vi nok inne på en annen diskusjon).
Jeg trodde vi hadde kommet fram til at man IKKE går glipp av noe ved å ikke ha sub? Såfremt front ht går lika langt ned.
Hvis man kjører sub off, sendes LFE til front, ok? og all sub informasjon er med, ok?
Sub utgangen har to jobber når aktivert:
-Ta seg av LFE for å lette jobben til front ht.
-Ta seg av bassen til front ht hvis man velger [front small]
Joda , all infoen fra LFE blir videresendt kan det virke som , så du taper jo ikke noe på den måten. Men om frontene da klarer å gjenngi det er en helt annen historie. Ikke så mange ht som klarer å gjenngi 20hz med 115db.

At du mener at "ingen seriøse stereooppsett skal ha sub" , forteller bare at du ikke har opplevd dette gjort på en skikkelig måte.
Korrekt, og du har vel ikke opplevd et skikkelig 4/5/7/13.0 oppsett heller?
Det er vel ikke så mange kommersielle subwoofere som går ned til 20hz heller? (Mulig jeg tar feil, har vært sub fri noen år nå :)
20 hz med 115db....jeg kan prøve :) Kult å teste utstyret litt! Hvordan skal den testen rigges? Hvordan tester DU dette?
Å finne suber som leverer ned til 20hz er ikke særlig vanskelig i disse dager.
Hva jeg har opplevd å ikke av de oppsettene du sikter til , skjønner jeg ikke relevansen av..?

Ang. testing av lydtrykk , så må du jo først og fremst ha en el annen form for db-måler. Det greieste er jo å bestille en Umic mikrofon fra f.eks AV-shop. Deretter laster du ned REW for å gjøre målinger .
Ja, ok ser Arendal har 20hz sub til under 10k. Ikke værst! Da jeg kjøpte mitt første surround anlegg med sub i 1997 var det utopi :)
Kan den testen funke med enn Sennheiser vanlig sang mic? Eller rew laget kun for umic? Usikker på om denne går ned til 20hz, men uansett må testen foregå på 31hz da det er -3db på høyttalerne.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Ja, ok ser Arendal har 20hz sub til under 10k. Ikke værst! Da jeg kjøpte mitt første surround anlegg med sub i 1997 var det utopi :)
Kan den testen funke med enn Sennheiser vanlig sang mic? Eller rew laget kun for umic? Usikker på om denne går ned til 20hz, men uansett må testen foregå på 31hz da det er -3db på høyttalerne.
Det er lurt å fokusere litt på kvaliteten også, ikke bare hvor dypt det går.

Umik er en kondensatormic, og den har innebygget USB-lydkort.

En vokalmic har noen bestemte egenskaper. Den ene er at den til en viss grad er retningsbestemt. Den er som regel også dynamisk og har støydemping slik at man kan holde den uten at det kommer masse lyd i høyttalerne fra bevegelser i hånda. Men egnet som målemic er den ikke. Ikke litt en gang. For eksempel gjør den retningsbestemte karakteristikken at den er lite frekvenslinjær, spesielt nedover i frekvens.

Egnede målemicer er kondensatormikrofoner med små hoder, uten spredningsbegrensning. Typisk snakker vi da om de små mikrofonkapslene. Det er også grunnen til at målemikrofonene har den formen de har, og de små cutouts rundt kanten på tuppen slik at de skal fange opp lyd mest mulig uavhengig av retning. En kondensatormic må også ha forspenning. Det vil si at man må ha et lydkort eller en mikser med såkalt "phantom power".

Umik, som har innebygget lydkort, har phantom power innebygget. Imidlertid har den ikke utganger, så man må ha en eller annen form for lydkort i tillegg for å kunne levere signal fra et målesystem og inn i anlegget.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Lærer hver dag...DTS som var overlegent DD dengang var 5.0 :)

"DTS’s LFE channel is a little different. In fact, in the cinema, DTS is actually 5.0 (as oppose to 5.1) in that there is no discrete LFE channel. The LFE channel from the mixing sessions gets low-passed at 80 Hz and added to the surround channels. In the theater, the surround channels are high-passed at 80 Hz with the reciprocal becoming the LFE channel. The reasons for this multiplexing is one of space. DTS’s original encoder only handles full-bandwidth channels so a discrete LFE channel would require a full 20% more space on the medium (the disc) as if it were another full range channel."

Dette gjelder nok bare for DVD. Regner med de har plass på BD og UHD BD.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Det har vært en diskusjon her hvor lfe og dypbass blir av hvis man velger i prossessor/reciever at man ikke har sub og at frontene står som large - da blir dypbassen sendt til frontene.

Gjelder dette dypass som egentlig skulle vært i for eksempel senter høyttaler også?
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Det har vært en diskusjon her hvor lfe og dypbass blir av hvis man velger i prossessor/reciever at man ikke har sub og at frontene står som large - da blir dypbassen sendt til frontene.

Gjelder dette dypass som egentlig skulle vært i for eksempel senter høyttaler også?
Ikke dersom senter står som large , da får den nok hele sporet selv. Står den som small , så blir nok bass under x-over sendt til fontene ja.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Nå har jeg hvertfall handlet meg en minidsp, samt en xlr velger er på vei i posten, så da mangler det bare en stereopre så får vi teste ut litt :)
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Nå har jeg hvertfall handlet meg en minidsp, samt en xlr velger er på vei i posten, så da mangler det bare en stereopre så får vi teste ut litt :)
Spennende . Hva slags XLR velger har kjøpt ?
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Gikk for denne :)

Så får vi se om det blir en PS Audio forforsterker utover høsten.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
OK , jeg har vurdert noe lignende jeg også 😀
Hvor har du bestilt den da?
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Ok, takk for tipset - du får oppdatere oss når du får den i drift 😀
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.105
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Litt inspirert av atmos-trpden, og litt noe jeg har tenkt på en stund allerede. Det kunne vært utrolig artig å testet ut en dedikert forforsterker i oppsettet, spesielt da musikk er hovedfokus og resten av anlegget begynner å bli bra.

Er det noe gode måter å integrere sub her? Såvidt jeg vet er Parasound p6 den eneste som har 2.1 bypass. Eneste løsningen jeg klarer å se hvis man går for en annen pre er å kjøre en rca/xlr switch som enten sender signal fra LFE/Prossessor eller fra forforsterker til sub.

Er det noen andre fornuftige eller enklere måter å gjøre dette på? Det åpenbare er selvsagt å spille musikk uten sub, men ikke det jeg er ute etter nå.
Bare å kjøpe en Trinnov Altitude, så slipper du å tenke på ht-bypass :)
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Neh, tror ikke det er veien å gå for meg. Men til kino bruk er den sikkert helt rå 👍 prisen gjør den uansett uaktuell for meg.

Når jeg spiller musikk fra LP ønsker jeg det enklest mulig og minst mulig digitalt på veien.
 
L

Lassencad

Gjest
Å finne suber som leverer ned til 20hz er ikke særlig vanskelig i disse dager.
Hva jeg har opplevd å ikke av de oppsettene du sikter til , skjønner jeg ikke relevansen av..?

Ang. testing av lydtrykk , så må du jo først og fremst ha en el annen form for db-måler. Det greieste er jo å bestille en Umic mikrofon fra f.eks AV-shop. Deretter laster du ned REW for å gjøre målinger .
Hvis man nu tager en Bette kasse med en lad os sige 8/10" Alm bas mod en Stor kasse med en 18/21" enhed med ekstra slaglængde og der står på papiret de begge svinger ved 20 Hz er jeg ikke et sekund i tvivl om hvilken jeg ville vælge . Jeg synes ... det er så bare min mening at ordet Subwoofer er blevet noget udvasket igennem årene. :)
 
Topp Bunn