Holfi Integra 88 SE

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Var innom på en meget hyggelig førjuls seanse hos Audioaktøren i Horten i dag.
Ble meget imponert over det vanvittig gode utvalget i lekre produkter.
God service og hyggelig prat over en skvett kaffe er alltid velkommen ;-)
Nevnte at jeg aldri hadde hørt Holfi hjemme hos meg, og den godeste Rune sendte sporenstreks med meg en Holfi Integra 88 SE, som han mente burde være en fin match mot mine Magnepan MG12 SE høytalere.
Nå sitter jeg her i Horten hos mine svigerforeldre, men HiFi abstinenser, og ser frem til at vi skal sette turen opp til Egersund igjen slik at jeg kan få testet den ut ;-)

Er det noen av dere der ute som har prøvd den, og som kan fortelle meg hva jeg har i vente?!

Det er egentlig bare et aber, og det er mangel på Pre out/ prosessor inngang, samt litt særer inngangs impedanser på inngangene.
Hhv:
Phono inng: 20 KOhm
CD: 800 Ohm
Tuner: 20 KOhm
Aux: 20 KOhm
Tape: 20 KOhm

Det spørs om jeg ikke må låne med meg en Holfi CD spiller også slik at jeg klarer den sære 800 Ohms belastningen ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
du har go'lyd i vente. mørkt, stramt og kraftfull, men likevel med en flott åpenhet, rytme og detaljeringsevne.
dersom du har en ikke-holdi cd-spiller, kobler du bare denne til en av de andre inngangene.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
du har go'lyd i vente. mørkt, stramt og kraftfull, men likevel med en flott åpenhet, rytme og detaljeringsevne.
dersom du har en ikke-holdi cd-spiller, kobler du bare denne til en av de andre inngangene.
Ja, det er akkurat det jeg har hørt om Holfi ;-)

Det er jo en utrolig strømmsterk sak da!
Kan tenke meg at mine Emblaer får litt problemer med å matche den der ;D

Må bare tenke ut en løsning slik at jeg kan bruke den sammen med "recieveren" min til tilm også.
Men uansett....... Musikk i 2 kanaler har prioritet hos meg om dagen ;-)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Er det slik at Holfi`s CD spillere er å foretrekke sammen med denne forsterkeren?
Det er forskjell på termineringene på de forskjellige inngangene, og de som er merket CD og Phono er med skikkelige separerte WBT terminaler.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
holfi's egne cd-spillere er å foretrekke hvis du skal bruke cd-inngangen.
holfi xandra le er en av de beste cd-spillerne på markedet uansett pris, og den selges ofte til en rimelig penge på bruktbørsen. dersom du kjøper en integra 88se, så burde du holde utkikk etter en xandra le.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hmmmm.....
Spennende!
Jeg vurderer å la meg friste ;)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
834
Torget vurderinger
5
Eneste Holfiproduktet jeg har hatt er DAC'en deres, om den sier noe om den generelle signaturen til Holfi skal jeg ikke si sikkert. Men den var i hvert fall veldig taktfast og skapte stort, presist lydbilde.
Noe mer mot det mørke enn lyse, men ikke utpreget mørk.
Ga godt driv i musikken, musikalsk.

Edit. Feil i beskrivelse.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
624
Torget vurderinger
1
Det at Holfi skal være spesielt mørkt har jeg aldri lagt merke til, men man kan heller ikke anklage produktene for å være tynne i bassen for å si det slik. Skikkelig gromt blir det når man kommer opp i de separate for/effekttrinnene. En meget stor del av lyden er det synergieffekten mellom for og effekttrinnene til Holfi som står for, og selv om de integrerte er meget bra de også, er vel "fortrinnet" i dem passivt.

Ellers har jeg tilgode å oppleve 800ohm inngangen som noe stort problem, de fleste cdspillere/Dac'er tåler dette, og hvis ikke er det som sagt bare å bytte inngang.
Det siste jeg hørte var at Holfi hadde droppet 800ohm til fordel for vanlig 20kohm, men at det kanskje bare gjaldt effektforsterkerne. Siden dette var endel år siden så er det mulig at de i mellomtiden har gått tilbake til 800ohm igjen:) Tror det ellers er slik at cd-inngangen er 800ohm fast mens de andre kan justeres vha en dipswitch.

Jeg liker også det forholdsvis nye designet med svart alu og sølv. Veldig elegant og understated.
Jeg har ikke så mye å legge til lyden utover det Joaquin nevnte, men jeg er ihvertfall godt fornøyd med mitt eget Holfi-sett. Og husk nå at Joaquin er rørmann så at han snakker positivt om et transistorprodukt er veldig sjeldent :)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
624
Torget vurderinger
1
Må også legge til at Xandra LE er vannvittig god, men utrolig sær.

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Xandra LE er vel som Xandra avhengig av fjernkontroll for å fungere, eller er det ikke slik lenger?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
834
Torget vurderinger
5
Det at Holfi skal være spesielt mørkt har jeg aldri lagt merke til, men man kan heller ikke anklage produktene for å være tynne i bassen for å si det slik.
Mente ikke at den var mørk, men den beveger seg mer mot mørkt enn lyst i mine ører. Men jeg har som sagt kun eid en DAC.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
............................................................................... Og husk nå at Joaquin er rørmann så at han snakker positivt om et transistorprodukt er veldig sjeldent :)

Jepp, det hadde jeg i bakhodet når han kommenterte, og gjør at jeg er himla nysgjerrig, og spent på å få koblet opp ;-)

Designet er forøvrig sort/sølv, og jeg synes det ser meget lekkert ut.
Jeg har heller ikke helt sett på "plankebitene" fra Holfi som pene, men dette designet ser meget potent ut ;-)

S

smog

Gjest
Jeg har vært eier av to Integra 88se ;). Veldig bra forsterker til prisen. Vil si den er nøytral i lyden med en kraftig bass. Kan med feil cd spiller og kabler bli litt klinisk. Og den blir varm :p.

Smog

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
624
Torget vurderinger
1
Joa skjønner, mente bare å presisere det på generelt grunnlag. Har eid endel forskjellig Holfi opp igjennom tidene, og alltid opplevd at diskanten er der men den er aldri tynn og spiss og forvrengt, bortsett fra en gammel Integra (ikke Integra 8) som ble litt spiss ved høye volum.

Jeg hadde et tidligere et annet Holfi-oppsett med fullt Valhalla kabling og det var alt annet enn mørkt 8)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
624
Torget vurderinger
1
På hvilken måte er den sær?
Den er sær iogmed at den kun kan betjenes med fjernkontroll.

Er den modifisert med LClock kan det hende at du må skru den av/på noen ganger før den fungerer skikkelig. Dette kommer an på hvor/når i signal/strømkretsen klokken er koblet til, eller muligens en litenµ bug i LClock. Servokretsløpet baserer seg på et stabil klokke og når LClock ikke er er "ladet" opp vil det resultere i at Xandra'en bare vil spinne ustoppelig. Men dette er slikt som kan hende med alle CD-spillere, men Xandra'en min var litt sær på akkurat det. I praksis er det ikke noe stort problem.

Det som dog kjennetegner særheten til Xandra mest, er at den er utrolig følsom for underlaget og det å stå 100% i vater.
Underlaget og det å stå i vater utgjør en forskjell ala en middelmådig cdspiller og en helt i verdensklasse. Det jeg liker med Xandra'en er en utrolig glød og emosjonell egenskap i lyden. CDspillerne og DAC'ene til Holfi er også de eneste på markedet uten et analog filter og I/V etter D/A kretsen. Tror heller ikke du finner noen op-amper inni spillerne, selv på de billigste? Faktisk er dette det motsatte av hva Audio Note gjør. De bruker igjen ikke et digitalt antialias-filter, men kun et analogt. Flere veier til rom tydeligvis.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg har en xandra le trimmet med den nyeste ldclock-xo.
for å gjøre en lang historie kort: jeg kommer aldri til å bytte cd-spiller igjen.
har hatt uhorvelig mange spillere opp gjennom årene (også andre xandra'er), og gjorde en stund et trist forsøk på å finne en multispiller som kan "gjøre alt". men nå er det slutt. denne xandra'en skal brukes til den ikke orker mer, eller den dagen cd-plater ikke finnes i butikkene lengre.

xandra le med xo-clock er latterlig mye bedre enn alle cd-spillere jeg har hatt, det være seg hi-end saker fra naim, meridian, linn, musical fidelity, elcomp, wadia +++++.
beksvart bakgrunn, flott dynamikk, herlige rytmiske egenskaper, enorm romfølelse med plass til selv de største orkesterverkene, en deilig organisk klang som er både silkemyk og fast på samme tid. sånn kan jeg fortsette i det uendelige.  

den har sine særheter, som det er blitt påpekt her. men mitt seneste eksemplar er den mest driftsikre og bug-frie xandra'en jeg har hatt.

jeg har diskutert potensielle oppgraderinger med morten hos nat, og han er klar i sin sak: xandra er en av de beste cd-spillerne som noensinne er laget, og holfi har gjort jobben til det ytterste på samtlige områder - foruten å sette inn xo-clock, har det ingen hensikt å modifisere den noe mer. forøvrig meget prisverdig av en forhandler å fraråde folk å handle sine egne "oppgraderingspakker", når han selv mener at ting ikke kan gjøres bedre. kudos til morten!

jeg ser av og til xandra le på bruktbørsen for 6-7k, og tenker: "en heldig kar vil nå få kloa i en av de mest esoteriske og vellydende spillerne på markdet for en slikk og ingenting".

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
624
Torget vurderinger
1
Mulig en bitteliten oppgradering kan være spideren til EC , eller? Og "passiv" regulering av strømmen? (som jeg oppgraderte min LE med da jeg hadde den) Dessuten finnes det en versjon som heter VLE (Very Limited Edition), men som er veldig sjelden.. Kan ikke ta på sparket hva forskjellene var, men har det vel lagret på en epost en eller annen plass.

Jeg ble bare lei meg når jeg så Xandra'en til 6k her om dagen..

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Mulig en bitteliten oppgradering kan være spideren til EC , eller? Og "passiv" regulering av strømmen? (som jeg oppgraderte min LE med da  jeg hadde den) Dessuten finnes det en versjon som heter VLE (Very Limited Edition), men som er veldig sjelden.. Kan ikke ta på sparket hva forskjellene var, men har det vel lagret på en epost en eller annen plass.

Jeg ble bare lei meg når jeg så Xandra'en til 6k her om dagen..
jeg har aldri prøvd spideren til ec i xandra, så jeg vet ikke. har også hørt om denne vle-versjonen, men vet ikke så mye om den. legg gjerne ut info hvis du finner mailen i inboksen. derimot er nat-morten helt steil på at powersupplyen/batteridriften samt den analoge kretsen i xandra ikke kan gjøres bedre.

min kjære xandra er forøvrig moddet av terje-audioakt til "end of the line" etter holfis anvisninger, og har kun hatt to eiere siden den forlot fabrikken: en kar som hadde den i 5 år, og meg selv. ikke gærn't.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Skal ha meg en seriøs prat med Terje i morgen jeg ;-)

Er det noen av dere som bor i Horten/omland?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Skal ha meg en seriøs prat med Terje i morgen jeg ;-)

Er det noen av dere som bor i Horten/omland?
bor i oslo/bergen, men kommer fra tønsberg og kjenner terje godt.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
OK !
Begynner å kjenne HiFi abstinensene rive litt i kroppen nå ;)

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
2.174
Torget vurderinger
1
Det er vel den eg har trur eg. Når eg kjøpte han hjå Audioaktøren sa han at han hadde absolutt alle oppgraderingane Holfi kunne tilby. Xandra Extra Lmited edition var det visst. Kanskje eg skulle spandert ein XOclock på han? Skifta batteri og drivverk ifjor.
Joaquin,bug sa du? Har du hatt problem med at han hoppar litt i sporet etter rundt ein halv time? Eit par gonger så er det bra att?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
det er forresten sant det man sier: xandra er ekstrem følsom for underlag (i manualen står det beskrevet ulike lydkarakteristika for hvilke type underlag man velger...) og det at den skal stå i vater. jeg har aldri vært borti en cd-spiller som endrer karakter på samme måte som xandra ved skifte av rack og underlag, til og med naim cdi og cdx var en "walk in the park" til sammenligning.
xandra minner om en vinylspiller - på en rekke områder.  

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
OK !
Begynner å kjenne HiFi abstinensene rive litt i kroppen nå  ;)
hehe, skjønner deg godt.
trøst deg med at du befinner deg på rett spor. å handle holfi brukt er noe av det smarteste en kan foreta seg på hi-fi fronten for tiden. bruktprisene på holfi er mildt sagt latterlige.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Det er vel den eg har trur eg. Når eg kjøpte han hjå Audioaktøren sa han at han hadde absolutt alle oppgraderingane Holfi kunne tilby. Xandra Extra Lmited edition var det visst. Kanskje eg skulle spandert ein XOclock på han? Skifta batteri og drivverk ifjor.
Joaquin,bug sa du? Har du hatt problem med at han hoppar litt i sporet etter rundt ein halv time? Eit par gonger så er det bra att?
mitt nåværende eks er som sagt så bug-fri som en xandra kan være, så jeg har nada problemo. tar alle skiver, aldri noe kluss. du bør absolutt vurdere xo-clock, for den jeg har nå er klart bedre enn de tidligere xandra'ene jeg har hatt. mer ro, større kontroll, sortere bakgrunn, en vidunderlig flyt i musikken.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
det er forresten sant det man sier: xandra er ekstrem følsom for underlag (i manualen står det beskrevet ulike lydkarakteristika for hvilke type underlag man velger...) og det at den skal stå i vater. jeg har aldri vært borti en cd-spiller som endrer karakter på samme måte som xandra ved skifte av rack og underlag, til og med naim cdi og cdx var en "walk in the park" til sammenligning.
xandra minner om en vinylspiller - på en rekke områder.  

Hvilke forskjellige karakteristika er det snakk om?
Liker den steinhardt underlag, eller vil den helst stå på gummi pads?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
624
Torget vurderinger
1
Nei, VLE kom slik den er direkte fra fabrikk, du kan ikke oppgradere deg helt opp til denne tror jeg. Jeg husker ikke detaljene , de ligger på den stasjonære PC'en som ikke er i nærheten. (Juleferie)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
624
Torget vurderinger
1
Hvilke forskjellige karakteristika er det snakk om?
Liker den steinhardt underlag, eller vil den helst stå på gummi pads?
Den liker hardt underlag best. Man kan også eksperimentere med BASE 3.0 (et "mykt" unntak) Black Diamond Racing cones, og Pulsar Points, men kun titanversjonen. Det er så lenge siden jeg hadde den at jeg ikke husker helt, men jeg prøvde det meste kan du si. Andre ting jeg prøvde: Seismic Sink , bra men en jævel på å få i vater, og så snart den er i vater begynner den å lekke luft..og da er det på'n igjen. Diverse nettfiltre ga dempet dynamikk og mørk lyd, jeg foretrakk den uten, mulig det var p.g.a resten av anlegget på den tiden, men jeg kunne tenkt meg å prøve ut moderne filtre som Isotek f.eks. Selv om den går på 100% batteri er den ikke totalt avisolert fra strømnettet.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
2.174
Torget vurderinger
1
Nei, VLE kom slik den er direkte fra fabrikk, du kan ikke oppgradere deg helt opp til denne tror jeg. Jeg husker ikke detaljene , de ligger på den stasjonære PC'en som ikke er i nærheten.
Såvidt eg forsto var den levert med alt dette frå fabrikk, det var ikkje Terje som hadde gjort det. Eg har ei bruksanvisning for LE modellen, der det er nemnd Trykk-knappar på spelaren, men det er ikkje noko slikt på min. Har prøvd å finna noko på nettet om Xandra men eg har ikkje funni noko.Kanskje eg skulle sendt ein mail til Holfi for å sjekka.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Såvidt eg forsto var den levert med alt dette frå fabrikk, det var ikkje Terje som hadde gjort det. Eg har ei bruksanvisning for LE modellen, der det er nemnd Trykk-knappar på spelaren, men det er ikkje noko slikt på min. Har prøvd å finna noko på nettet om Xandra men eg har ikkje funni noko.Kanskje eg skulle sendt ein mail til Holfi for å sjekka.
ingen xandraer som jeg har vært borti har knapper på fronten. men jeg vet at denne "trykkfeilen" (som mest sannsynlig skyldes at xandra og lillebroren xaurus deler samme manualen, basically) står i alle manualen.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
624
Torget vurderinger
1
LE har egentlig trykknapper på fronten, man kunne faktisk skifte til en front med trykknapper en gang i tiden.. Xaurus kom lenge etterpå egentlig.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
går det an å skaffe allufront til xandra?
trefronten til holfi er stygge som juling.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Da er også Xandra LE, hentet med til utprøving ;-)
Denne har sort trefront, og matcher Integra 88 SE som har sort alufront. CD spilleren har ingen betjeningsknapper.
Jeg synes den sorte alu finishen til Holfi er riktig så flott å se på  ;D
Nå er det bare å telle timene til jeg kan sette meg i bilen og kjøre hjem til Egersund igjen!

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
624
Torget vurderinger
1
går det an å skaffe allufront til xandra?
trefronten til holfi er stygge som juling.
Dunno, kanskje Holfi har noen liggende..

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Re: Holfi Integra 88 SE/ Xandra

Har søkt litt på nettet, men finner ingen tester på denne spilleren!
Er det noen av dere som har en link til meg ;-) ?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.226
Torget vurderinger
6
Ingen linker, men tror at spilleren ble testet i Audio i sin tid... Uansett mener jeg å ha en High Fidelity test av spilleren, så den beste linken jeg kan sende er til nabohuset :) Skal se om jeg ikke får gravd litt i de gamle hi-fi bladbunkene mine på loftet i morra.... Mener bestemt å ha både High Fidelity og Audio sine tester liggende! P.S har satt ut søpla for deg 8)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ingen linker, men tror at spilleren ble testet i Audio i sin tid... Uansett mener jeg å ha en High Fidelity test av spilleren, så den beste linken jeg kan sende er til nabohuset :) Skal se om jeg ikke får gravd litt i de gamle hi-fi bladbunkene mine på loftet i morra.... Mener bestemt å ha både High Fidelity og Audio sine tester liggende! P.S har satt ut søpla for deg  8)
Takker for det ;-)
Veldig spent på å høre resultatet etter at jeg får det opp og gå i morgen kveld, men jeg regner med at forsterkeren trenger noen timer å godgjøre seg på.... (Mye musikk)
Forøvrig så blir nok desverre Red Dawn litt for korte, så da må jeg på med Viablue igjen ;-)
Ikke for det, Viablue er knakende gode de  ;D

PS!
Det spørs om ikke du er nødt til å ta deg en tur over du også når alt er oppe ;)

Topp Bunn