Holfi Dempeføtter

O

omholt

Gjest
Jeg har også stilt meg litt tvilende til disse dørstopperne. Trodde det var viktig at gummien ble presset noe ned og det er vel disse for harde til?

Jeg fikk noen gummiknotter med mine forrige B&W 703 høyttalere. Ville tro at de oppførte seg mye på samme måte som dørstopperne. De var harde. Skiftet over til Valhalla gummiføtter tilpasset høyttalernes vekt og forskjellen var stor. Bassen ble mye strammere og tørrere. Masse bassresonanse forsvant. Valhalla gummiputene ble presset halveis sammen.
 
O

om.s

Gjest
Joda, noe har hendt her hjemme med å sette rackene på gummi, mest påtagelig er oppløsningen oppover og mer definert bass, på lavt volum, må spille ganske mye lavere her hjemme pga dårlig akustikk enn tidligere, men slike små duppe-ditt tweak som dette hjelper en på rett vei ;D ....

mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
omholt skrev:
Jeg har også stilt meg litt tvilende til disse dørstopperne. Trodde det var viktig at gummien ble presset noe ned og det er vel disse for harde til?
Dette er egentlig ingen stor sak, men for ordens skyld: Gummien blir presset sammen ca 1 mm av høyttalerens vekt på ca 90 kg. Dette er ca 2,5% kompresjon, som helt riktig er mindre enn de ideelle 5-15%. Det betyr også at den samlede fjærkonstanten vertikalt er
90 * 9,81 / 0,001 = 882 900 N/m
Det betyr igjen at resonansfrekvensen i den vertikale retningen blir
Sqrt(882900/90) = 99 rad/s,
eller 99/ 2 Pi = 15,8 Hz. Dermed vil dette gi økende isolasjon for alle frekvenser over kryssingspunktet ved
15,8 * 1,414 = 22 Hz

I vippemodus vil last overføres til to ben mens de andre to avlastes. Analysen blir mer komplisert, men vi ender opp med ulike resonansfrekvenser på langs og sidelengs (pga rektangulært fotavtrykk), henholdsvis ca 4 og 2 Hz.

Den viktigste bevegelsen er langsgående vipping som reaksjon på bevegelsen av høyttalerelementene. Den laveste frekvensen høyttaleren forsøker å gjengi er 80 Hz, siden lavere frekvenser sendes til subwoofer. Ved denne frekvensen er isolasjonsfaktoren i langsgående vipping ca 99,75%, eller 52 dB, og vertikalt ca 96% (30 dB). Mykere gummi (dvs lavere fjærkonstant) vil øke isolasjonsfaktoren enda mer.

Jeg har her sett bort fra demping i gummien. Den viskoelastiske dempingen i disse føttene er slik at bevegelsen dør ut etter 3-4 svingninger ved resonans, altså ganske lite demping. Dempingen vil redusere amplituden ved resonans, men også redusere dempefaktoren noe ved høyere frekvenser. Mer viskoelastisk demping betyr altså ikke nødvendigvis bedre isolasjon mellom høyttaler og gulv. Det viktigste er forholdstallet mellom resonansfrekvensen, som igjen avhenger av masse og fjærkonstant, og de frekvensene vi forsøker å isolere mot.

Den som vil vite mer, kan f eks lese denne:
http://www.earsc.com/HOME/engineering/TechnicalWhitePapers/Vibration/index.asp?SID=61

Hos meg var det å sette disse billige gummidingsene under høyttalerne i stedet for Soundcare SuperSpikes en av de største og mest merkbare forbedringene noen sinne i anlegget, og hvertfall godt nok til at jeg ikke har brukt noe tid på å finne enda bedre løsninger på dette punktet. Som regnestykket over viser, er løsningen rimelig bra avstemt til oppgaven, men kan opplagt forbedres ytterligere ved å bruke enda mykere føtter.
 

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
334
Antall liker
0
Atacama spikeshoene kom idag og er på sin plass ;)
Pakken var ikke fortollet og satt til avtalt verdi ;D
Lytte inntrykk kommer etterhvert.
 
M

MPT

Gjest
asbjbo skrev:
omholt skrev:
Jeg har også stilt meg litt tvilende til disse dørstopperne. Trodde det var viktig at gummien ble presset noe ned og det er vel disse for harde til?
Dette er egentlig ingen stor sak, men for ordens skyld: Gummien blir presset sammen ca 1 mm av høyttalerens vekt på ca 90 kg. Dette er ca 2,5% kompresjon, som helt riktig er mindre enn de ideelle 5-15%. Det betyr også at den samlede fjærkonstanten vertikalt er
90 * 9,81 / 0,001 = 882 900 N/m
Det betyr igjen at resonansfrekvensen i den vertikale retningen blir
Sqrt(882900/90) = 99 rad/s,
eller 99/ 2 Pi = 15,8 Hz. Dermed vil dette gi økende isolasjon for alle frekvenser over kryssingspunktet ved
15,8 * 1,414 = 22 Hz

I vippemodus vil last overføres til to ben mens de andre to avlastes. Analysen blir mer komplisert, men vi ender opp med ulike resonansfrekvenser på langs og sidelengs (pga rektangulært fotavtrykk), henholdsvis ca 4 og 2 Hz.

Den viktigste bevegelsen er langsgående vipping som reaksjon på bevegelsen av høyttalerelementene. Den laveste frekvensen høyttaleren forsøker å gjengi er 80 Hz, siden lavere frekvenser sendes til subwoofer. Ved denne frekvensen er isolasjonsfaktoren i langsgående vipping ca 99,75%, eller 52 dB, og vertikalt ca 96% (30 dB). Mykere gummi (dvs lavere fjærkonstant) vil øke isolasjonsfaktoren enda mer.

Jeg har her sett bort fra demping i gummien. Den viskoelastiske dempingen i disse føttene er slik at bevegelsen dør ut etter 3-4 svingninger ved resonans, altså ganske lite demping. Dempingen vil redusere amplituden ved resonans, men også redusere dempefaktoren noe ved høyere frekvenser. Mer viskoelastisk demping betyr altså ikke nødvendigvis bedre isolasjon mellom høyttaler og gulv. Det viktigste er forholdstallet mellom resonansfrekvensen, som igjen avhenger av masse og fjærkonstant, og de frekvensene vi forsøker å isolere mot.

Den som vil vite mer, kan f eks lese denne:
http://www.earsc.com/HOME/engineering/TechnicalWhitePapers/Vibration/index.asp?SID=61

Hos meg var det å sette disse billige gummidingsene under høyttalerne i stedet for Soundcare SuperSpikes en av de største og mest merkbare forbedringene noen sinne i anlegget, og hvertfall godt nok til at jeg ikke har brukt noe tid på å finne enda bedre løsninger på dette punktet. Som regnestykket over viser, er løsningen rimelig bra avstemt til oppgaven, men kan opplagt forbedres ytterligere ved å bruke enda mykere føtter.
De dyabel eufroia jeg hadde, veide 70 kg, har du fylt de med noe annet siden de veier så mye mer enn stard vekt?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bare sandfylt rom for delefilter. Sjekket en gang til, og det var visst 70 kg, ja. :-[ Da skulle fjærkonstanten være 686 700 N/m. Men siden jeg brukte den samme massen til å anslå fjærkonstanten, kanselleres feilen fra resten av regnestykket, slik at resonansfrekvensene fortsatt blir de samme.
Sorry.
 
A

Afterglow

Gjest
asbjbo skrev:
Hos meg var det å sette disse billige gummidingsene under høyttalerne i stedet for Soundcare SuperSpikes en av de største og mest merkbare forbedringene noen sinne i anlegget, og hvertfall godt nok til at jeg ikke har brukt noe tid på å finne enda bedre løsninger på dette punktet. Som regnestykket over viser, er løsningen rimelig bra avstemt til oppgaven, men kan opplagt forbedres ytterligere ved å bruke enda mykere føtter.
Det er nettopp det! Spesielt gjelder det de som har lettere høyttalere enn 90 kg, og det er vel de fleste. Til lettere høyttalere, til mykere føtter med mindre fjæring trengs. For de som har brukt en del penger på dyre høyttalere så er det en svært billig oppgradering å kjøpe Valhalla eller Holfi dempeføtter. Spesielt liker jeg de nye Valhalla godt, de har lim som gjør at man kan feste de til undersiden av høyttalerne. De er også litt større noe som gjør at man lett kan flytte på høyttalerne uten at føttene blir hengende mot underlaget så lett.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.452
Antall liker
458
Torget vurderinger
2
Heisan,kan varmt anbefale Sonic Design-føtter(kjent som S.D.-foten),er helt avhengig av de,aldri meir spikes på mæ nei. MÅ ha disse under cdspilleren også,uten de blir lyden grøtete og bassen pudding,demonstrerte dette til en mildt sagt skeptisk kompis,han flirte først når æ nevnte dette,etterpå kjøpte han samme føttene,den som ler sist ;D Eneste minus er at de ser billige ut(som de jo er) og dette kan man jo evt løse på andre kreative måter..
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Som flere har påpekt, gjelder det å finne noe som er "passe mykt" og som presses sammen "passe mye". Jeg ser at det går an å lage noen greie tommelfingerregler for hva som er "passe":

Myke føtter vil isolere fra resonansfrekvensen x kvadratroten av 2 og oppover. For å isolere gjennom hele audiobåndet, betyr det at resonansen må være 20 / 1,414 = 14 Hz eller lavere. Resonansfrekvensen f0 bestemmes av fjærkonstanten k og massen m. Fjærkonstanten k anslås ut fra hvor mye underlaget komprimeres av massen. Ved å massere formlene litt kanselleres massen, og vi kan regne ut resonansfrekvensen fra kompresjonen alene. Eller vi kan regne ut "passe kompresjon" direkte fra ønsket resonansfrekvens. Da blir "passe kompresjon" i millimeter = 249/ f0^2

Det vil si at hvis man vil ha en resonansfrekvens på 14 Hz, skal underlaget presses sammen ca 1,3 mm. Hvis man vil ha 10 Hz, skal puten gi seg 2,5 mm. Dette gjelder uansett hvor tung greie som settes oppå. Det viser også at mine dørstoppere er marginalt for harde. 4 stk under 70 kg Euforia eller 6 stk under 90 kg subwoofer gir en kompresjon på ca 1 mm, og dermed en resonansfrekvens på 15-16 Hz. Det er OK, og det var slik jeg opprinnelig beregnet det, men kunne altså vært enda litt mykere.

Nå er elastiske materialer ikke helt lineære. Komprimeres de for mye, øker motstanden. For å holde seg i det lineære området er 5 - 15% kompresjon passe for de fleste materialer. Enkelte materialer, som Sorbothan, tåler opptil 20% kompresjon. Generelt blir materialene mer dempende og mindre fjærende med økende kompresjon.

Altså forsøker vi å finne en myk og billig elastisk dings som presses sammen 1,3 - 2,5 mm når høyttaleren settes oppå, og som er 7 - 20 ganger så tykk som dette. F eks en tommetykk skive av et eller annet elastomerisk materiale som presses sammen 2,5 mm under en høyttaler vil gi en resonansfrekvens på ca 10 Hz. Det er "passe mykt", og vil ligne fælt på Holfi dempeføtter. Eventuelt kan man tilpasse størrelsen slik at det blir "passe", sånn som Valhalla gjør - små biter vil komprimeres mer enn store flak med samme tykkelse.

Jeg likte ideen om Regupol. Der er det også gode datablader for hvordan dette materialet oppfører seg under forskjellig last. Hadde jeg visst om det materialet for et par år siden, ville jeg vurdert det i stedet for en del av løsningene jeg bruker nå. Trekantformede stykker av riktig størrelse i hjørnene på høyttalerne burde gjøre jobben riktig bra.

Ellers kan man selvsagt finne ferdige løsninger fra Holfi, Valhalla, Tema (hos Eltek), osv. Men jeg synes liksom DIY er morsommere.
 
O

om.s

Gjest
monosapiens skrev:
Atacama spikeshoene kom idag og er på sin plass ;)
Pakken var ikke fortollet og satt til avtalt verdi ;D
Lytte inntrykk kommer etterhvert.
Keep us updated ;D , jeg er faktisk litt imponert over leveringstiden deres, meget bra, og her hjemme kan jeg bare si at det var forskjeller (om enn marginelle) og det er det jeg søker i min rigg....

mvh
 

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
334
Antall liker
0
Nå er det jo også gummi på Atacama spikeshoe også da ;)
De vanlige spikeshoene man ser rundt omkring er ca 30mm i diameter,er ca 5mm høye og er 100%stål produkt.

Atacama spikeshoe er ca 40mm i dia, og er ca 10mm høye.
De er laget av gummi med en slags kapsel på toppen og litt ned på siden.
Tipper på en stållegering av noe slag........

Lydmessig: Diskant og mellomtone kommer bedre frem og jeg syns det ble mer 3d opplevelse.
Og det rister ikke sånn i gulvet lengre heller, syns på noen opptak at det er en anelse mer og dypere bass . .
Syns muligens også at det ble mer dynamikk over det hele. :D
 

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
334
Antall liker
0
Eneste ifra min side er at jeg er kjempefornøyd :D
Nå må det jobbes litt mer med plasseringen av høyttalere.
Spike og spikeshoes anbefales. (jeg har ikke hørt med holfi dempeføtter)
 
Topp Bunn