Hodetelefonforsterker til Shure SRH1840

entusiasten

Medlem
Ble medlem
28.09.2011
Innlegg
41
Antall liker
5
Hei

Har akkurat bestilt meg et par hodetelefoner av ovennevnte type. Ønsker tips til dac/amp for disse.
Link til Lyd og Bilde sin test av disse: http://www.lydogbilde.no/test/shure-srh1840

Vurderer lydkortet Asus Xonar Essence STX i første omgang for å drive dette.
https://www.asus.com/Sound_Cards_and_DigitaltoAnalog_Converters/Xonar_Essence_STX/

Tenker på sikt å bygge videre med Musical Fidelity M1HPA(P). Ut i fra det jeg har lest i en del tester virker denne til å være en rimelig god og trygg investering.
http://www.musicalfidelity.com/m1hpap/

Hvordan er dac i MF kontra Asusen? Dersom den er bedre, eller på samme nivå er det bortkastet å investere i Asus lydkortet.
Dersom Asus sin dac er overlegen i forhold til MF vil denne bli brukt som dac/amp i begynnelsen, og etterhvert blir det investert i en bedre hodetelefonforsterker.
Har også fått med meg at Asus kan oppgraderes med bedre opamp'er?

Er også mottakelig for andre innspill, men er fint om jeg også får svar på det jeg spør om. :cool:
Bor ikke akkurat sentralt, så prøvelytting er noe problematisk. Utstyret blir derfor mest sannsynlig bare bestilt i håp om at det skal bli fulltreffer.


Jeg hører på det meste av musikk, men spesielt innenfor "instrumental" sjanger. Techno er ikke akkurat mi greie...
Det går på alt i fra Kari Bremnes, Dire Straits, Guns N' Roses, In This Moment, 16 Horsepower, Kings of Leon- og mye mye mer...

Håper dette er nok til at jeg kan få noen gode tips og råd til "det rette valget" :cool:
 
Sist redigert:

QWERT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2012
Innlegg
323
Antall liker
136
Torget vurderinger
0
Heed Canalot funker meget bra hos meg.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.005
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Taurus er konge med SRH1840!
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
DAC delen i M1HPA er kun for å konvertere lyden fra digital til analog, den gjør absolutt ingenting med lyden av hva jeg kunne høre. Det var som å høre på musikk uten dac. Bruker selv ett essence stx kort som kilde som gir en helt grei lyd, men har alltid koblet den videre inn i en annen dac. Rådet mitt til deg vil være å kjøpe asus kortet og bruk det litt, så kan du heller komme tilbake med hva du eventuelt vil ha anderledes/mer/mindre av. I verste fall så kan det jo hende du er fornøyd med lyden ut av asus kortet og ikke føler du trenger noe mer.
 
M

Morpheus

Gjest
Jeg har Shure 1840. Gode hodetelefoner uten alt for mye partyfaktor.. I mine ører har den mye til felles med Sennheiser HD650, men er en god del mer raffinert! Alle mine 3 forsterkere får frem godlyden i Shure 1840. Har heller ikke enda sett behovet for å oppgradere min Hegel HD 11 DAC.
 

entusiasten

Medlem
Ble medlem
28.09.2011
Innlegg
41
Antall liker
5
Takk for svar folkens!

Har fått hodetelefonene, og har testa dem så smått.
Først med standars minjack dirkekte fra hovedkort, og så med en Hegel HD2 med Fiio E11 hodetelefonforsterker.

Forskjellen er som natt og dag, så at det må investeres i dac og headamp er i hvert fall sikkert!

mariusaa: Høres meget fornuftig ut! Tenker det er bare å bestille et Essence STX kort med en gang. Så en M1HPA(p) etter hvert.
Har du testa hvordan hodetelefonene høres ut kun med lydkortet i drift? Gir det noe mere guff enn hovedkortet, eller er signalet bare gått gjennom en bedre dak?
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Har aldri testet ut fra asus kortet, alltid via dac/forsterker. Pc'n har aldri stått, og står fortsatt ikke, på en plass hvor det har vært praktisk å drive dytte inn og ut hodetelefoner :) M1 HPA har en behagelig klang og heller litt mot den mørke siden av nøytral. Den har også en litt laid back engelsk lyd. Mao det er ikke den du kjøper hvis du savner mer dynamikk/attack.
 
T

Tittentei

Gjest
Har selv Asus Xonar Essence ST (PCI) og (2 stk) Asus Xonar Essence One (som du vet, siden jeg har spammet deg på PM). Synes dette er gode produkter til latterlige priser. Det er ikke så ofte jeg bruker lydkortet lenger, men når jeg gjør det så er jeg stadig overrasket over hvor bra det yter. Det har et rimelig kjekt interface hvor man kan stille gain på hodetelefonutgangen, noe One ikke kan. Dog er One bedre og det er veldig funksjonelt med to volumpoter + tre digitale innganger og analog og balansert utgang til aktive høyttalere. Man kan f.eks. kjøre coax og USB til One fra PCen, og så kjøre bit perfect fra foobar til One, mens man sender alt annet over coax. På den måten kan man velge å lytte til musikk i bit perfect via USB og switche over til coax når man skal titte på youtube el.l.
 
Topp Bunn