Hodetelefonforsterker til Sennheiser HD 800

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
NEVATON skrev:
Brian7500 skrev:
NEVATON skrev:
Der er jeg i fuld gang med at læse inde ;)
nok av info og erfaringer der ja ;)
Man kan jo egentlig bare vise til slike fora for alle slags spørsmål, så blir jo HFS helt overflødig. Bra tiltak.
Ellers synes jeg personlig at det er fruktbart å dele opplevelser direkte jeg da, ikke via linker og andres opplevelser, men det er bare meg sikkert.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , den Lemahn hodetlf forsterkern selges hos stereofil i allefall , hørt at den skal være knallgod , av en som hadde testet den en omgang , på sennheizer.

Det finnes mye moro innen headfi , med bla a.

Kingrex
Earmax
Lemahn
john blue
Audiovalve OTL

og sikkert mange flere.

det er bare å begynne å velge... ;D

Neida , bruk litt tid , finn din prisklasse , så deretter neon aktuelle kandidater...

Mvh Espen
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
NEVATON skrev:
Brian7500 skrev:
NEVATON skrev:
Der er jeg i fuld gang med at læse inde ;)
nok av info og erfaringer der ja ;)
Ellers synes jeg personlig at det er fruktbart å dele opplevelser direkte jeg da, ikke via linker og andres opplevelser, men det er bare meg sikkert.
Fullstendig enig Vidar P.

Har nevnt det før- head-fi.org er et dyrt sted å være innom, om en ikke passer på kreditkortet sitt underveis.....
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
HD800 fungerer iallefall suverent bra med Naim Headline (Napsc/HiCap psu'er) her. Jeg går nok for den løsningen med HiCap, men har ikke markedsoversikt ellers.
+1
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.563
Antall liker
7.094
Brian7500 skrev:
Og hvad med Lehmann Black Cube Linear?

Hvad mener I om den?
Jeg har hatt Lehmann i to år nå for å drive mine HD650, og synes det er en kanonmatch. Funderer på å oppgradere til HD800, men Lehmannen blir! Såvidt jeg vet ble Sennheiser foretrukket da Black Cube Linear ble utviklet, og det er vel neppe tilfeldig at Sennheiser selv bruker Lehmann under demonstrasjon av sine produkter.

For å si det slik, jeg skifter fra rør til transistor i hovedanlegget den dagen jeg kommer over en forsterker som driver høyttalerne mine slik Lehmann driver Sennheiserne.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Jeg har beskrevet mine erfaringer med NuForce Icon HDP her:
"Jeg har selv testet NuForce Icon HDP som ren analog hodetelefonforsterker mot KingRex Headquarters HQ1 med Sennheiser HD 800 og AKG K 701. NuForce Icon HDP var generelt bedre."
  • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg962716.html#msg962716
  • http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg962891.html#msg962891
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Noen synspunkter på Trafomatic Head One til å drive HD800?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
totte skrev:
Noen synspunkter på Trafomatic Head One til å drive HD800?
For å utdype: Det har blitt hevdet at Trafomaticen er for puslete til å drive de høyimpedante og tungdrevne (?) HD800ene skikkelig. Noen som har testet, eller forstår seg tilstrekkelig på headamp-specs til å uttale seg?
 

bnedr

Medlem
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
33
Antall liker
1
Jeg har erfaringer med andre Sennheiser-cans, inkl. 600, har nå 800. Jeg driver disse med en Woo WA5 LE (300B). Dette gir en veldig stor soundstage, og jeg savner overhode ikke crossfeed, som jeg hadde tidligere (Headroom) Jeg synes kombinasjonen låter fantastisk! Regner med at det er god match også med andre rørforsterkere fra www.wooaudio.com
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har heller ikke noe savn etter crossfeed på akkurat HD800, synes rett og slett at det er vel så bra uten.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
(Behovet for) crossfeed

Vidar P skrev:
Har heller ikke noe savn etter crossfeed på akkurat HD800, synes rett og slett at det er vel så bra uten.
Jeg tror jeg er relativt immun når det gjelder hodetelefoners egenart og dermed behovet for crossfeed. Jeg fikk dog ved en anledning (med et opptak jeg ikke husker hva var) et akutt behov for å slå på mono. Hvis jeg husker rett, "blafret" lyden (hurtig) mellom kanalene. Det var rett og slett ubehagelig/slitsomt. Mono gjorde susen. Det er mulig at crossfeed ville vært bra i dette tilfellet. Det kan også være litt rart når det i et parti (av en viss varighet) kun foregår "ting" i en kanal (og evt. (fantom)senter).

Jeg er blitt fortalt at crossfeed har størst misjon på eldre stereoinnspillinger der mye/mange instrumenter er plassert i kun høyre, kun venstre og evt. kun (fantom)senter. Jeg hørte nylig på noe 60-tallssoul og la da merke til at en del av opptakene var ganske separert, mens andre var mere balansert. Jeg tror crossfeed kan ha en misjon for de separerte, men det må jeg forsøke først. Det er dog neppe et "must" for min del. Elvis "Fever" er tredelt (høyre, senter, venstre) og fungerer egentlig helt greit for meg, men det er godt mulig at crossfeed vil gjøre det bedre. Det er "verst" når det er høy separasjon, samtidig som lyd(en) flytter seg mellom kanalene, eller mellom (fantom)senter og (en av) sidene.

Redigering: Emnelinje
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
(Behovet for) crossfeed

CDWMcInSpots skrev:
...
Jeg tror jeg er relativt immun når det gjelder hodetelefoners egenart og dermed behovet for crossfeed. Jeg fikk dog ved en anledning (med et opptak jeg ikke husker hva var) et akutt behov for å slå på mono. Hvis jeg husker rett, "blafret" lyden (hurtig) mellom kanalene. Det var rett og slett ubehagelig/slitsomt. Mono gjorde susen. Det er mulig at crossfeed ville vært bra i dette tilfellet. Det kan også være litt rart når det i et parti (av en viss varighet) kun foregår "ting" i en kanal (og evt. (fantom)senter).

Jeg er blitt fortalt at crossfeed har størst misjon på eldre stereoinnspillinger der mye/mange instrumenter er plassert i kun høyre, kun venstre og evt. kun (fantom)senter. Jeg hørte nylig på noe 60-tallssoul og la da merke til at en del av opptakene var ganske separert, mens andre var mere balansert. Jeg tror crossfeed kan ha en misjon for de separerte, men det må jeg forsøke først. Det er dog neppe et "must" for min del. Elvis "Fever" er tredelt (høyre, senter, venstre) og fungerer egentlig helt greit for meg, men det er godt mulig at crossfeed vil gjøre det bedre. Det er "verst" når det er høy separasjon, samtidig som lyd(en) flytter seg mellom kanalene, eller mellom (fantom)senter og (en av) sidene.
...
Cross feed har helt klart sin misjon mht «ping-pong stereo», «flanger» effekter og liknende hvor det er tildels stor separasjon mellom kanalene og med aktiv bruk av panorering. En del EQ bør også gjøres på signaler som opptrer i «fantom» senter dvs mono i to kanaler. På mine Sennehiser HD380 og HeadRoom Portable Microamp, er det svært skjeldent jeg velger å slå av crossfeed - det er håndfull «akustiske» opptak og liveinnspillinger hvor crossfeed går ut over tydeligeheten/transparensen i reproduksjonen, men det er stort sett det.

Jeg kunne tenkt meg til å legge øret til SPL Phonitor mht cross-feed/HT-simulering, men den er litt utenfor «ramma» så det er kanskje tryggest å la vær.

mvh
KJ
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Sennheiser HD 380 vs. ...

KJ skrev:
[...]
På mine Sennehiser HD380
[...]
Jeg kunne tenkt meg til å legge øret til SPL Phonitor mht cross-feed/HT-simulering, men den er litt utenfor «ramma» så det er kanskje tryggest å la vær.
Min erfaring med Sennheiser HD 380 tilsier at det er en del divisjoner/hakk mellom dem og SPL Phonitor. SPL Phonitor er vel mer Sennheiser HD 800 og beyerdynamic T 1 m.fl.

Jeg gjorde for en stund siden et lite, uhøytidelig forsøk med flere av mine hodetelefoner og NuForce Icon HDP. Både AKG K 701 og Bose QuietComfort QC15 er (minimum) klart bedre enn Sennheiser HD 380. HD 380 opplevdes som en nedtur og under akseptabelt nivå i dette selskapet som også inkluderte Sennheiser HD 800. QC15 var derimot helt OK, også i dette feltet, selv om den fortrinnsvis er innkjøpt for lange (tog)turer med iPod el.l.

Sennheiser HD 380 har derimot virket greit med et Terratec DMX6 Fire? lydkort med 5 1/4" "break out box" med hodetelefonutgang for filmtitting. Jeg har da typisk ikke hørt på de bedre hodetelefonene like før. Den er vel dessuten en av markedets hodetelefoner med høyest passiv demping av støy utenfor hodetelefonen(?)
 
Topp Bunn