Hodetelefoner til Mcintosh MA 7000

Bjeff

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
89
Antall liker
16
Sted
Bergen
OK, må nesten ta meg en tur på Musikk Magazinet å høre på Taurus, der har de jo også Sennheiser sin. Ser det eskalerer det her, skulle jo egentlig bare ha noen gode hodetelefoner til MA 7000.
Men sånn er det jo som oftest, det tar litt av
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
OK, må nesten ta meg en tur på Musikk Magazinet å høre på Taurus, der har de jo også Sennheiser sin. Ser det eskalerer det her, skulle jo egentlig bare ha noen gode hodetelefoner til MA 7000.
Men sånn er det jo som oftest, det tar litt av
Jeg er ikke spesielt begeistret for Taurus med HD800 - blir litt lite fylde i klangen, liksom. Så det er ikke gitt at den er bedre enn det du har ,)
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Ta deg en tur å hør selv :) Synes nettop en varm fyldig klang er det man får med Taurus. Streben er å finne en forsterker som spiller varmt og kan roe ned de øverste frekvensene uten å rulle dem av. Men nå er jeg en novise i forhold til ardilla og massiv respekt til han. Med Taurus får du en amp som kan spille det meste helt kanonbra! Jeg brukte mye krefter og energi på å finne en forsterker som matchet hd800. Tenkte lenge på HDVA600 men ville ha en forsterker å vokse med og som tok mange hodetelefoner. Driver å kikker litt på denne fortiden: Dragon Inspire IHA-1 Tube Headphone Amplifier: The Return of a Legend | Headphone.Guru Nå har jeg jo det meste av det Sennheiser har sluppet de siste årene og er klinkende klar på hva jeg er ute etter. Før jeg fikk Taurus i hus så fikk jeg rett og slett øresus av HD700 for eksempel. Det føles jo litt kjipt når man har brukt tusenvis av kroner på utstyr.
Jeg prøvde Taurus etter å ha lest om den sammen med HD800 på innerfidelity og jeg er veldig enig i det som blir skrevet. Eneste jeg har å utsette er at orginal xlr til HD800 rett og slett gjør hodetelefonene MINDRE livlige og at jeg foretrekker balansert fra dac til forsterker, men jack ut fra forsterker til hodetelefon. Hvorfor det er slik har jeg ikke peiling på. Men jeg har en følelse av at orginal xlr til hd800 er drit elendig. Skal skaffe meg nordost sin hd800 heimdall kabel på lån først..
 
Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Ta deg en tur å hør selv :) Synes nettop en varm fyldig klang er det man får med Taurus. Streben er å finne en forsterker som spiller varmt og kan roe ned de øverste frekvensene uten å rulle dem av. Men nå er jeg en novise i forhold til ardilla og massiv respekt til han. Med Taurus får du en amp som kan spille det meste helt kanonbra! Jeg brukte mye krefter og energi på å finne en forsterker som matchet hd800. Tenkte lenge på HDVA600 men ville ha en forsterker å vokse med og som tok mange hodetelefoner. Driver å kikker litt på denne fortiden: Dragon Inspire IHA-1 Tube Headphone Amplifier: The Return of a Legend | Headphone.Guru Nå har jeg jo det meste av det Sennheiser har sluppet de siste årene og er klinkende klar på hva jeg er ute etter. Før jeg fikk Taurus i hus så fikk jeg rett og slett øresus av HD700 for eksempel. Det føles jo litt kjipt når man har brukt tusenvis av kroner på utstyr.
Jeg prøvde Taurus etter å ha lest om den sammen med HD800 på innerfidelity og jeg er veldig enig i det som blir skrevet. Eneste jeg har å utsette er at orginal xlr til HD800 rett og slett gjør hodetelefonene MINDRE livlige og at jeg foretrekker balansert fra dac til forsterker, men jack ut fra forsterker til hodetelefon. Hvorfor det er slik har jeg ikke peiling på. Men jeg har en følelse av at orginal xlr til hd800 er drit elendig. Skal skaffe meg nordost sin hd800 heimdall kabel på lån først..
Vi er alle likeverdige her inne - så lenge vi uttaler oss om ting vi kjenner, da (men takk for fremsnakkingen ,)

Forstå meg rett - Taurus er kanonbra all-round, og den har en viss varme. For mine ører er imidlertid HD800 såpass på kanten mht å bli for lyse og distanserte, at de trenger all hjelp de kan få så jeg foretrekker jeg den noe varmere fylden fra HDVD800, Master 9 eller endog Beyerdynamic A200. Vi snakker om nøyanser og preferanser - ikke om absolutter. Og kanskje mener jeg noe annet om noen måneder.

Jeg har også hatt problemer med øresus ved feil matching av HD800 - HD700 føler jeg er lettere for ørene - men slikt er jo individuelt. Funker Taurus for deg - og du er ikke alene - er det fantastisk. For meg oppleves det ikke helt optimalt (har prøvd både mkI ogmkII forøvrig)

Angående balansert utgang eller ikke fra Taurus må du huske at BAL modus og STD modus på Taurus er to ulike måter å kjøre hele forsterkeren på. Taurus har fire forsterkermoduler som kjøres serielt eller parallelt. Man kan bruke både BAL og STD modus med XLR kabel, men ikke BAL med TRS-utgangen. STD modus gir ofte litt varmere klang. XLR-kabelen til Senneheiser er meg bekjent identisk med standardkabelen untatt pluggen. Det er mange som kritiserer originalkabelen for å gjøre HD800 litt kjipe i toppen, så det kan jo være verdt å prøve - selv om jeg personlig synes Heimdall2 er sinnsykt priset. Fin kabel - men grim pris.

Angående inngang er det jo slik at alle fullbalansert forsterkere har best av at man bruker XLR-inngangen siden de er konstruert for det balansert har vanligvis ulik gain, og man slipper å kjøre signalet gjennom en konverter.
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Heimdall er sykt priset!. Ingen tvil! Men en feiende flott kabel. Nå har jeg jo kommet dit hen at det er en ny dac og tweaks som vil gjøre en forskjell. Ja, problemet med øresus er veldig individuelt og folk reagerer negativt på ulike frekvenser. Jeg håper at Hifiman HE-1000 for det første ikke blir så sinnsykt ¨nøbne¨ som vi sier i Stavanger. Altså ikke så vanskelige å matche med forsterker, men det ser jo ut som om de omtrent vil selge dem sammen med sin egen forsterker. Det andre er jo prisen..Du har rett i at STD er noe varmere i klangen på Taurus.
Er greit at alle er like her inne. Men det er jo lurt å høre på folk med lang lang erfaring.

Nå var jo min forsterker defekt med en volumknott som ikke gikk helt rundt. Den leverte jeg inn starten av januar. Jeg har ringt resonans fire ganger og de sier at den kommer osv. Siste gang spurte jeg om det er vanlig at det tar 2mnder for å reparere en forsterker og det dro han litt på..Men joda, det tok sin tid. Siden har jeg ikke hørt noe. Når jeg ringer er den den der ¨Å f...er det deg¨ Det viste seg at det de hadde hatt forsterkeren i en god uke før de sendte den videre.. Men jeg tenker det umulig kan to 3 mnder å fikse en volumpott. Den som lever får se..
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Heimdall er sykt priset!. Ingen tvil! Men en feiende flott kabel. Nå har jeg jo kommet dit hen at det er en ny dac og tweaks som vil gjøre en forskjell. Ja, problemet med øresus er veldig individuelt og folk reagerer negativt på ulike frekvenser. Jeg håper at Hifiman HE-1000 for det første ikke blir så sinnsykt ¨nøbne¨ som vi sier i Stavanger. Altså ikke så vanskelige å matche med forsterker, men det ser jo ut som om de omtrent vil selge dem sammen med sin egen forsterker. Det andre er jo prisen..Du har rett i at STD er noe varmere i klangen på Taurus.
Er greit at alle er like her inne. Men det er jo lurt å høre på folk med lang lang erfaring.

Nå var jo min forsterker defekt med en volumknott som ikke gikk helt rundt. Den leverte jeg inn starten av januar. Jeg har ringt resonans fire ganger og de sier at den kommer osv. Siste gang spurte jeg om det er vanlig at det tar 2mnder for å reparere en forsterker og det dro han litt på..Men joda, det tok sin tid. Siden har jeg ikke hørt noe. Når jeg ringer er den den der ¨Å f...er det deg¨ Det viste seg at det de hadde hatt forsterkeren i en god uke før de sendte den videre.. Men jeg tenker det umulig kan to 3 mnder å fikse en volumpott. Den som lever får se..
De lagde jo en egen forsterker til HE-6 - men den har kommet dårligere ut enn Taurus iflg flere som har prøvd dem begge.

Utrolig kjipt med så treig ventetid - men spnn er det jo i nisjeverdenen. Jeg ventet en gang nesten ett år på å få fiksa en høyttaler...
 

Bjeff

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
89
Antall liker
16
Sted
Bergen
Den nyeste fra Pioneer virker jo heftig på papiret, har jo ok pris også.
 

Bjeff

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
89
Antall liker
16
Sted
Bergen
Da har jeg lånt med meg en HDVD 800, setter den på oppvarming nå så får vi se i 2030 tiden:p
 

Bjeff

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Innlegg
89
Antall liker
16
Sted
Bergen
Hvordan låter det?
Det låt uten tvil veldig bra. Men på noen opptak feks. siste til Sting, så kommer vokalen så nær at han er innenfor komfortsonen.
Akurat som han står 15 cm foran deg med et hode som er 3x for stort. Du er definitivt på 1. rad for å si det sånn. Ellers låt det bra, men forskjellen opp til MA 7000 er for meg ikke dramatisk nok. Den ble levert tilbake.
 
Topp Bunn