Hodelupe?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Jeg er på jakt etter en "hodelupe" (heter dette det? ) (head magnifier)

Gjerne med 12X forstørring og lys.
Hvor får jeg tak i en slik?
Kom gjerne med norske nettbutikker.

Mvh Jan I

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Jan_I skrev:
Fant ikke noe på clasern og biltema kan en jo ikke bestille fra.

Så forslag?
Kan jo stikke på biltema for deg hvis det skulle bli aktuellt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.931
Torget vurderinger
0
Noen her må da vel bo i nærheten av et Biltemautsalg. En PM og en telefon mellom impliserte så burde saken vært løst? ;)

Har sånn ca 1000km til nærmeste Biltema i Tromsø så det er kanskje andre som bor nærmere? Hva med Bjørn?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.931
Torget vurderinger
0
Ok, slått av El - Mariachi, - raskeste tastaturet øst for Rio Grande ;D

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Takker for tilbudet El_ , men jeg skal først se om jeg finner en med mer forstørring (10-12X )
Hvis ikke så får jeg heller komme tilbake hvis dette er greit.
Mvh Jan I

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Hvis du har planer om å bruke lupa mer enn et par minutter av gangen, ville jeg på det sterkeste anbefale deg å kjøpe en Zeiss eller Bauch & Lomb... Har prøvd div. billig-luper med den erfaring at de alle er svært ubehagelige og anstrengende for øynene etter kort tid... Zeiss-lupa kan jeg sitte med i timesvis...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.714
Torget vurderinger
1
Hva med nærmeste optiker eller urmaker?

mvh
KJ

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Nå blir det vel ikke så lenge om gangen jeg blir å bruke denne, så en Zeiss er vel litt overkill.
Her oppe i NN er det lite med slikt utstyr for salg, men nå har El_mariachi
tilbudt å kjøpe en slik på biltema så jeg får teste den først.
Utrolig hva en får hjelp til her på sentralen.
Mvh Jan I

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.931
Torget vurderinger
0
En Zeiss er ALDRI overkill!

Seriøst, så kan man nesten ikke bruke for mye penger på optikk! Jo eldre man blir jo mer gyldig er det.

Leste om en gammel amerikansk gubbe ( bondemann ) som kom in i en lokal "gunshop" der de hadde tilbud på gamle brukte ex-militære argentinske Mausergevær til $25,- ( Det er billig selv i USA ) Han spurte mannen bak disken om de hadde billige kikkertsikter også. Mannen tok fram et Swarowski sikte til $1500,- for å terge gubben. Kunden holdt opp siktet og så mot kirkespiret, tok fram sjekkheftet betalte og gikk uten å si et ord. Hvorfor? Fordi han plutelig så så godt som ikke hadde sett på mange år. Egentlig er det ganske "overkill" å bruke et 12.000,- kroners sikte på et gevær til 200,- kroner, men når det utgjør en så vesentlig forskjell kan det være verd investeringen likevel.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
På ebay finner du en Zeiss eller Bauch & Lomb for 5-600 kroner. Her hjemme må du regne med det dobbelte. Og det er uansett vel anvendte penger, hvis du har planer om å bruke de til annet enn "skuffe-fyll". I tillegg ville jeg anbefalt ei god kaldtlys-lampe. Å arbeide med slikt utstyr, er som å skive ost med en god osthøvel i forhold til å forsøke det samme med ei slegge...
Forøvrig er det etter min oppfatning, viktigere med optisk kvalitet, jo sterkere forstørring man er ute etter. Et par billige 2x lesebriller kan alltids fungere, men ei brukbar hodelupe i 8x eller mer, er betydelig værre å få til en billig penge...

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Er nok enig i at en ikke får bra nok optikk, men jeg trodde da at Zeiss eller B&L kostet mye mer.
MEN nå har jeg "bestilt" denne biltema saken så får vi se.
Mvh Jan I

Topp Bunn