Hjortestek på grillen?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.247
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Skal grille en hjortestek i morgen, hvordan gjør jeg det?
Trenger tips for å få best mulig resultat.
Vil bare opplyse om at jeg har gammeldags kullgrill og ikke disse nymotens gassgrillene (puh, der fikk jeg ut min frustrasjon rundt gassgriller også, endelig).
Takker for råd. Håper dere, mine virkelige venner som kona sier, kan hjelpe meg.

Håvard

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har en Weber-grill (kullfyrt såklart) som jeg av og til griller steik på. jeg tror jeg ville ha grillet indirekte, dvs med kull på sidene og drypp-panne i midten under steika. For steketid gjelder jo samme regler som ellers med kjernetemperatur, som igjen har med tykkelse av kjøttet å gjøre; du kan gjerne bruke et steketermometer i grillen også!

http://www.weber.com/bbq/pub/recipe/grilling101/directindirect.aspx

Ikke bruk tennvæske, det setter smak på. Bruk heller en oppstarter, gjerne Weber's egen.
Du må selvsagt grille med lokket på, og lufting åpen oppe og nede. Ikke fall for fristelsen med å åpne og titte i tide og utide.

Her er forresten Weber's vilt-tabell;
http://www.weber.com/bbq/pub/recipe/grilling101/guide/grilling/game.aspx

"Matprat" pleier å ha brosjyrer, fins også en om grilling, utplassert på velassorterte butikker. Jeg pleier å gjøre omlag som med oksekjøtt, men det er viktig med et enkelt steketermometer! Her kjernen rett temperatur så er det aller meste i orden!
http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=7416&mnu1=&mnu2=

Mvh Vidar P

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.177
Torget vurderinger
2
Har grilla elgsteik i dag. På kullgrill selvfølgelig. Er jo det som er grilling da. Skar opp steika i passende stykker, sånn ca. biffstykker. Pensla med en blanding av olivenolje, chili, hvitløk
og salt. Grilla det på sterk varme. Det ble et meget bra resultat syns jeg.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.786
Bruk steketermometer.

Bruk lokk.

Ikke fyr for hardt

Og følg med så steken ikke tar fyr.

Angående gassgrill: Jeg har en gassgrill som er helt uovertruffen til store kjøttstykker. Jeg synes vel egentlig den er uovertruffen til det meste. Hos meg blir kjøttet varmt inni uten å bli kullsvart utenpå. Jeg hadde marinerte lammefileteter og 15 mennesker på besøk i våres. Heiv 3 kg kjøtt på grillen. 10 minutter etter var alt ferdig - dvs mellom lyserosa og mørkerosa inni.  Dessverre synger den på siste verset. Her i Stavanger står grillen klar hele året, og da blir det en viss slitasje om vinteren.

Bon apetit - det er lite som slår godt tilberedt hjort. Jeg tror det er på topp-3 lista mi.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.545
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Dette kan jo bli knall!

Skal du marinere, må du snart få ut fingeren.

Lenge siden jeg har grillet på kull, men sleng den på mens det er som varmest og få brunet den litt først, også plasserer du den en hylle opp med steketermometer og steker den til den temp du ønsker.

Problemet hvis du ikke har lokk eller noe, er å få passe temperatur - kan fort bli for varmt - jo kaldere oglengre du steker den - jo saftigere blir den!

Ellers illusterer vel forsiden på Pondus omtrent menns forhold til kullgrilling - gassgrill er bare helt fantastisk i forhold!

Mvh
OMF

Vedlegg

N

nb

Gjest
Mange bra tips her, men du må bestemme deg for hvilken kjernetemperatur du vil ha. Det er en smakssak, men om du følger temperaturanvisningene gitt på et normalt termometer kjøpt i Norge, er du garantert å ødelegge kjøttet fullstendig.

Om du skal ha kjøttet pent rosa, ville jeg tatt steken på litt under 60 grader og latt den hvile en 15-20 minutter, da burde du komme på et par og seksti grader, som er en grei temperatur. Selv liker jeg kjøttet råere, så selv hadde jeg nok tatt steken på noen og femti grader.

Hold deg LANGT unna 70 grader og lignende områder. Da er kjøttet grått.

Lykke til!

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.247
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Takker for svar.
Tipper jeg griller den slik Vidar P anbefaler. Skal ikke marinere den selv om det hadde vært fristende. Har et stykke oksekjøtt jeg skal putte litt stasj inni og surre sammen. Steker den som en stek, tror det kan bli bra, ble litt inspirert av Jamie i Italia. Såg avsluttningsprogramet hans, skulle vært på den feste gitt.

Ellers syns jeg det er litt lite grilloppskrifter på hjortekjøtt og vilt generellt. Har en oppfattning av at dette er sånt "ordentlig kjøtt" man ikke kødder med. Lurer på hvordan rein er på grillen?
Har også en helt geitekje liggende i fryseren, 5 kilo. Lurer på hvordan jeg skal få grillet det uten å kjøpe ny grill? Lage et hull i bakken og en rist over?

Til alle dere gassgrill elskere, det kom ikke en gassgrill i mitt hus. Jeg stiller faktisk spørsmålet om gassgrill egentlig er en grill. De jeg har sett og opplevd handler gassgrill om å steke kjøtt på gassflammer. Ikke noe for meg. Kankje vil skal starte en kullgrill kontra gassgrill tråd? Krangle så busta fyker ;D
Neida, hver sin smak. Har smakt god mat på gassgrill også.

Takk for innspill.

Håvard

N

nb

Gjest
Jepp, gjør som Vidar P sier, så blir dette bra. Etter min mening skal hjort ikke marineres, det står godt på egen smak.

Men, i tillegg til det Vidar sier er det fire suksesskritereier for vellykket grilling av store stykker kjøtt:
1) Få riktig kjernetemperatur
2) Bruk termometer
3) Bruk termometer
4) Bruk termometet

God middag!

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.247
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Dette ble jo meget vellykket, takk for gode tips. Ekstra takk til Vidar siden jeg fulgte hans råd. Det var bursdag for minste jenta idag og svigers + tanter og onkler var på besøk. Ble ikke så mye god drikke til, men jeg har ialefall lært å grille slik at det blir vellykket. Hadde nok stekene litt for lenge på, men ikke så lenge at de ble grå. Servete hjortestek og okse flatbiff. Oksen skar jeg noen dype "striper" i og la inni en blanding av olivenolje, hvitløk, salt, pepper og fersk basilikum. Alt ristet, knust og blandet i Jamie's riste maskin. Surret etterpå sammen flatbiffen til en stek. Kan bare anbefale Jamie's "riste maskin". En slik dings med en kule inni. Legg alt du vil blande inni, skru sammen med kula inni og rist. Denne funker faktisk veldig bra.

Neste utfordring blir å grille et helt kje.

Håvard

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hyggelig at det ble bra, men det er jo fortjenesten til grillmesteren Haavard og ikke min ;) Å søke kunnskap/informasjon i forkant av et prosjekt er applaudabelt, slik overlates intet til tilfeldighetene, og man slipper å gjøre de samme feil som altfor mange andre har gjort før en!
Jeg er i samme situasjon nå faktisk, da jeg driver og skal bygge meg en 10kvm redskapsbod/snekkerverksted på eiendommen.
Jeg hadde aldri trodd at det skulle kreve såpass mye informasjonssøking og tenking; problemene (teknisk/konstruksjonsmessig art) står i kø, tross et tilsynelatende enkelt prosjekt.

Når det gjelder grilling; i år kjøpte jeg en ny Weber 47cm kulegrill; jeg hadde aldri trodd at en Weber kulegrill skulle gjøre så stor forskjell på resultatet av grillingen ift en billig-kulegrill, men av en eller annen grunn smaker maten saftigere, og alt blir rett og slett bedre...
Hadde jeg visst det jeg vet idag, så hadde jeg straks løpt ut og kjøpt en Weber kulegrill 47cm eller 57cm, en Weber grillstarter, og plenty grillbriketter (ikke kull!!). Deretter hadde jeg satt meg ned for å studere den utrolig bra bruksanvisningen og grilleguiden fra Weber. Det har vært en åpenbaring for meg; slutt på kjedelige tørre koteletter, klissentørre flintsteker og halvsvidde sprukne pølser, nå er det gourmetmat fra grillen hele sesongen! Hurra!

Mvh Vidar P

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.247
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hyggelig at det ble bra, men det er jo fortjenesten til grillmesteren Haavard og ikke min  ;)  redskapsbod/snekkerverksted på eiendommen.

Når det gjelder grilling; i år kjøpte jeg en ny Weber 47cm kulegrill; jeg hadde aldri trodd at en Weber kulegrill skulle gjøre så stor forskjell på resultatet av grillingen ift en billig-kulegrill, men av en eller annen grunn smaker maten saftigere, og alt blir rett og slett bedre...
Hadde jeg visst det jeg vet idag, så hadde jeg straks løpt ut og kjøpt en Weber kulegrill 47cm eller 57cm, en Weber grillstarter, og plenty grillbriketter (ikke kull!!). Deretter hadde jeg satt meg ned for å studere den utrolig bra bruksanvisningen og grilleguiden fra Weber. Det har vært en åpenbaring for meg; slutt på kjedelige tørre koteletter, klissentørre flintsteker og halvsvidde sprukne pølser, nå er det gourmetmat fra grillen hele sesongen! Hurra!

Mvh Vidar P
Også jeg skal gå til innkjøp av en slik. Såg en Weber på plantasjen, kostet 2500 kroner. Falt litt dyrt, men til neste sommer blir det en. Får si som kjerringa, når folk bruker 2500 på en gassgrill kan vel vi bruke det samme på en kullgrill. Jeg er enig.

PS Starter snart ny tråd, hvordan grille en helt kje.
Kje/killing er det mest undervurderte kjøttet i Norge spør du meg.

Håvard

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte også på Plantasjen, kostet 1100 kr for en 47cm Silver uten askeboks under. I ettertid ser jeg at Jernia i KSU har samme modell billigere

til kr 999,- Akkurat en slik var det jeg kjøpte;
http://www.jernia.no/page?id=1053&key=79056&origId=1969

I ettertid kunne jeg tenkt meg askeoppsamler, som på bildet under

Da ville jeg ha unngått litt fyking av støv tror jeg. Dersom man bare er to for det meste er 47cm best tror jeg, da går det mindre kull. Men griller man stadig for flere, er det kanskje lurt med en 57cm?
Vi kan grille for 4 personer på vår 47cm, men da er det også mye kull i for å spre varmen ut til randsonen ved direktegrilling.

Kanskje var det en slik du så på Platasjen, bare til kr 500,- mer;

http://www.jernia.no/page?id=1053&key=79071&origId=1969

Mvh Vidar P

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.247
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Ja, det var en slik jeg såg på plantasjen. Har en med askeoppsamler idag og vil fortsatt har askeopsamler. Den er veldig praktisk.

Ellers må grillen være emaljert, da holder de seg bedre. Min er det ikke rust på (Stått under takskjegget ute siden 2000), men det er beina som har tatt kvelden. Ang. bein så har weber en fin patent. Den jeg såg på hadde beina tredd oppi fire rør som var festet/sveiset til selv grillskåla. Da slipper du å skru fast beina fra innsida av grillen, som jeg tror var/er ganske vanlig på billigere griller, og jeg vil også tro at dette er en mer varig patent.

Ellers fikk jeg en weber opptenner til bursdagen, kan ikke få fullrost den. Den er veldig kjapp, det er nok den største fordelen synes jeg.

Håper vi får en lang grillsesong.

Håvard

Topp Bunn