Hjernen fyller ut de manglende detaljer;D

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Kan godt se for meg at hjernen klarer å sy sammen et inntrykk av god lyd ved test av ny duppeditt,mens der i realiteten ikke er noe der.. På samme måte som med synet..
Sender et eksempel på hvordan hjernen fyller ut manglende info slik at vi klart og tydelig kan se noe som ikke er der ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hva er det der? xlr-kabler?

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.403
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Nei, det er Sheriff-stjerna til BalticThor ;D

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Ingen som ser den skarpt hvite kula i midten?? :eek:  som egentlig er den samme hvitnyansen som alt rundt :D :D

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Det er vel ikke nytt at vi hører det vi forventer eller antar at skal være der?

Hørselen og synet må være villig til å bedras for at vi på en enklere måte skal greie å forholde oss til alle intrykkene rundt oss. Ganske enkelt.

Det som er litt morsomt er at vi stadig finner konkrete tester som bekrefter dette - som i eksemplet øverst i denne tråden.

Ikke rart folk så tusser og troll i skogen - de ble jo fortalt at det var det de så, selv om det i realiteten var stubber og kratt.

Vidar

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Det er vel ikke nytt at vi hører det vi forventer eller antar at skal være der?

Hørselen og synet må være villig til å bedras for at vi på en enklere måte skal greie å forholde oss til alle intrykkene rundt oss. Ganske enkelt.

Det som er litt morsomt er at vi stadig finner konkrete tester som bekrefter dette - som i eksemplet øverst i denne tråden.

Ikke rart folk så tusser og troll i skogen - de ble jo fortalt at det var det de så, selv om det i realiteten var stubber og kratt.

Vidar
Helt enig!Her er jeg og du enig om noe i skogen endelig ;D ;D Det treet derimot ::) ::) ;D

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.465
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Ingen som ser den skarpt hvite kula i midten?? :eek:  som egentlig er den samme hvitnyansen som alt rundt :D :D
Alle ser vel at det er en hvit runding som er lagt oppå-
bare juks :D

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Kan godt se for meg at hjernen klarer å sy sammen et inntrykk av god lyd ved test av ny duppeditt,mens der i realiteten ikke er noe der..  På samme måte som med synet..
Sender et eksempel på hvordan hjernen fyller ut manglende info slik at vi klart og tydelig kan se noe som ikke er der ;)

Her er du innpå det vesentlige med hørselen som vi vet for lite om etter min mening! Det er her "teknokratene" forregner seg på skoleelektro...

Kjempebra BalticThor!!

Kabeldragern

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Her er du innpå det vesentlige med hørselen som vi vet for lite om etter min mening! Det er her "teknokratene" forregner seg på skoleelektro...

Kjempebra BalticThor!!

Kabeldragern
Hva representerer de strekene omgitt til ditt eksempel/tolkning syns du?

S

slowmotion

Gjest
Må innrømme at jeg må anstrenge meg for å se den hvit ballen som jeg regner med det er meningen at vi skal se...

Bør jeg gå til legen?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Mente omgitt til lyd/musikk :)
...Åja... :-[
Men å "omdanne" denne figuren til lyd/musikk er ikke lett. Det jeg mente var heller prinsippielt; figuren var et godt eksempel på analogien mellom øye og øre mht. å se/høre noe "som ikke er der"... :)

Kabeldragern

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Kan godt se for meg at hjernen klarer å sy sammen et inntrykk av god lyd ved test av ny duppeditt,mens der i realiteten ikke er noe der.. På samme måte som med synet..

Du har et godt poeng, men du hadde vel ingen assosiasjoner til kabelhjørnet?

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
...Åja... :-[
Men å "omdanne" denne figuren til lyd/musikk er ikke lett. Det jeg mente var heller prinsippielt; figuren var et godt eksempel på analogien mellom øye og øre mht. å se/høre noe "som ikke er der"... :)

Kabeldragern
I know :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.837
Torget vurderinger
1
Vær observant på, at persepsjonene våre er styrte av ulike "viljer" eller "evner" til å se ting. Det kryr av slike tegninger som stimulerer til "å se" ting.

Der nest så har vi egenskaper ved øynene, som gjør at vi får optiske bedrag. Dette finnes det mange eksempler på også.

Mvh. Bjørn

Topp Bunn