Hjerneforråtnelse del 3

A

Affa

Gjest
Svarting er svarting og neger er neger uansett hvordan man vrir og vender på det. Hva med araber? Jøde? Same? Fy faen til bedritent og primitivt surr. Har man ikke problemer så lager man det.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
(psst Oddgeir, Orwell. Huxley skrev Brave New World)
Sorry, sånn kan det gå når fingrene går fortere enn hjernen.
Bra at noen har hodet på rett sted.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Men barna risikerer å møte negre lenge før de møter sannheten.
Regner du det å møte en med sterkt pigmentert hudfarge med genetisk opprinnelse fra sydligere strøk for en risiko for de potensielt voksne?
Det er vel uansett mye mer fordomsfullt enn innholdet i sangen om vesle Hoa.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Regner du det å møte en med sterkt pigmentert hudfarge med genetisk opprinnelse fra sydligere strøk for en risiko for de potensielt voksne?
Det er vel uansett mye mer fordomsfullt enn innholdet i sangen om vesle Hoa.
Jeg mener at denne sangen egner seg til å fylle ungene med et fordomsfullt og stereotypt verdensbilde som gjør dem til potensielle mobbere.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Hva er fordomsfullt med at de lever på en annen måte andre steder i verden?

Nei, la oss heller lage realistiske barnesanger basert på konflikten mellom f.eks. Hutuer og Tutsier i Rwanda... :p
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg mener at denne sangen egner seg til å fylle ungene med et fordomsfullt og stereotypt verdensbilde som gjør dem til potensielle mobbere.
Vet du hva, dersom våre potensielt voksne er så hjelpeløse, da er vi fortapte. Vær så vennlig skill snørr og barter.
Jeg leste ALLE Morgan Kane-bøkene i ungdommen, jeg kunne mer om Kane enn om noe annet emne. Jeg så også avisinnlegg som fortalte meg at det ville gjøre meg til en voldelig og diskriminerende person.
Jeg er det motsatte. Jeg tror mine foreldre har mer med det å gjøre enn Morgan Kane, for å si det sånn. Og når jeg kommer hjem skal jeg lære ungene å synge Lille Hoa trestemt! (Enda de bare er to!) La folket ta tilbake neger-ordet!

Honkey
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Honkey, har du lest alle innleggene mine i denne tråden?
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Honkey, har du lest alle innleggene mine i denne tråden?
:) Ja da Zomby... Jeg veit at du er en fornuftig mann....

Jeg synes bare denne saken tar av. Jeg greier ikke med beste vilje se alvoret i den, er jeg redd. Jeg vil ikke leve i et "korreksjonstyranni". :)

Honkey
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg skjønner ikke helt at det skal ta av sånn jeg heller.

Jeg mener bare at det er en ganske dårlig barnesang. Det er ikke værre. Kanskje ordet 'makkverk' er i overkant.

Jeg mener da ikke at dette er noe som setter verden i stor fare, eller stimulerer rekruttering til Vigrid fra barnehagene.

Melodramaet er det ærlig talt et annet brusehode som har stått for.

;)
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg skjønner ikke helt at det skal ta av sånn jeg heller.

Jeg mener bare at det er en ganske dårlig barnesang. Det er ikke værre. Kanskje ordet 'makkverk' er i overkant.

Jeg mener da ikke at dette er noe som setter verden i stor fare, eller stimulerer rekruttering til Vigrid fra barnehagene.

Melodramaet er det ærlig talt et annet brusehode som har stått for.

;)
Jeg kan gjerne påta meg skylda som brusehode! :) God helg!!

Honkey
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Du bruser da ikke mer enn en flaske Perrier. ;)

Andre har gitt meg asosiasjoner til Soloreklamen med den kule mannen i sportsbil....

God helg til alle kanter.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Brusehode…er det meg det da?? Hva er et brusehode?

Når jeg for en gangs skyld er enig med Honkey, selv da tar jeg feil… :-/

Jaja. Mitt poeng var bare at jeg ikke liker at noen skal ta fra oss et helt greit ord, stemple det som skjellsord og ikke engnag erstatte det med noe annet. Ingen jeg kjenner tenker på eller bruker neger som skjellsord, om det er barna du bekymrer deg for og deres eventuelle fordommer Zomby, da har du mye å ta fatt i.
Snøhvit og de 7 dvergene, Nisser og dverger bygger i berger… Er ikke dette mye verre? Her stempler man mennesker med en genetisk feil som underjordiske, på linje med nisser og troll. Nå liker ikke “dvergene” å kalles dverger heller lengre, de har gjort noe med det, de har funnet et nytt ord de heller vil bli kalt: kortvokst. Helt greit, jeg kan mer enn gjerne si kortvokst jeg, men ordet dverg er likevel ofte brukt om disse, samtidig som man stigmatiserer denne gruppen i barnelitteraturen. De såkalte mongolide har skiftet navn til Down’s syndrom, helt greit det og om de heller ønsker dette, poenget er, de har kommet opp med et nytt ord.
Så har man stemødrene. Nå er man ikke født stemor, men mange barn opplever etter hvert å få en, med det ryktet stemødre har på seg vil jeg tro at det kan ta nattesøvnen fra mange små med tanke på hva de kan ha i vente.
Det er ikke barnelitteraturen eller barne-tv som skal oppdra våre barn og gi dem de viktigste verdiene og syn på livet, det er foreldrenes jobb å fortelle hva som er rett og galt. Selv synes jeg at enkelte barneprogram er i overkant indoktrinerende, om du følger med litt på barne-tv så ser du at det ofte ligger skjulte meninger under. Ikke nødvendigvis noe galt i det, men man kan jo spørre seg om dette egentlig er deres jobb i så stor grad som de ser ut til å mene det.

Folk oppfatter ting forskjellig, folk bruker ord forskjellig. Om man ikke liker negre, så hjelper det ikke å forby ordet, det er ikke der fordommene ligger. Om man skal fjerne ordet neger fra det norske språk, så må man erstatte det med et annet og like godt ord. Afro for eksempel En afro, afroen, flere afroer…
Men man kan ikke ta vekk et ord som er i bruk, uten å erstatte det med noe bedre.
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Brusehode…er det meg det da?? Hva er et brusehode?

Når jeg for en gangs skyld er enig med Honkey, selv da tar jeg feil… :-/

Jaja. Mitt poeng var bare at jeg ikke liker at noen skal ta fra oss et helt greit ord, stemple det som skjellsord og ikke engnag erstatte det med noe annet. Ingen jeg kjenner tenker på eller bruker neger som skjellsord, om det er barna du bekymrer deg for og deres eventuelle fordommer Zomby, da har du mye å ta fatt i.
Snøhvit og de 7 dvergene, Nisser og dverger bygger i berger… Er ikke dette mye verre? Her stempler man mennesker med en genetisk feil som underjordiske, på linje med nisser og troll. Nå liker ikke “dvergene” å kalles dverger heller lengre, de har gjort noe med det, de har funnet et nytt ord de heller vil bli kalt: kortvokst. Helt greit, jeg kan mer enn gjerne si kortvokst jeg, men ordet dverg er likevel ofte brukt om disse, samtidig som man stigmatiserer denne gruppen i barnelitteraturen. De såkalte mongolide har skiftet navn til Down’s syndrom, helt greit det og om de heller ønsker dette, poenget er, de har kommet opp med et nytt ord.
Så har man stemødrene. Nå er man ikke født stemor, men mange barn opplever etter hvert å få en, med det ryktet stemødre har på seg vil jeg tro at det kan ta nattesøvnen fra mange små med tanke på hva de kan ha i vente.
Det er ikke barnelitteraturen eller barne-tv som skal oppdra våre barn og gi dem de viktigste verdiene og syn på livet, det er foreldrenes jobb å fortelle hva som er rett og galt. Selv synes jeg at enkelte barneprogram er i overkant indoktrinerende, om du følger med litt på barne-tv så ser du at det ofte ligger skjulte meninger under. Ikke nødvendigvis noe galt i det, men man kan jo spørre seg om dette egentlig er deres jobb i så stor grad som de ser ut til å mene det.

Folk oppfatter ting forskjellig, folk bruker ord forskjellig. Om man ikke liker negre, så hjelper det ikke å forby ordet, det er ikke der fordommene ligger. Om man skal fjerne ordet neger fra det norske språk, så må man erstatte det med et annet og like godt ord. Afro for eksempel En afro, afroen, flere afroer…
Men man kan ikke ta vekk et ord som er i bruk, uten å erstatte det med noe bedre.

jeg er i alle fall enig med deg. (tar vel jeg også feil da..)

christian
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Folk oppfatter ting forskjellig, folk bruker ord forskjellig. Om man ikke liker negre, så hjelper det ikke å forby ordet, det er ikke der fordommene ligger. Om man skal fjerne ordet neger fra det norske språk, så må man erstatte det med et annet og like godt ord. Afro for eksempel En afro, afroen, flere afroer…
Men man kan ikke ta vekk et ord som er i bruk, uten å erstatte det med noe bedre.
Uten at jeg har noe bedre ord for mørkhudede mennesker med krøllete hår og typisk afrikansk utseende enn neger, så tenker jeg at noe av grunnen til at man ønsker nye ord for ting er at enkelte av de gamle er blitt dårlige.
Finner man et nytt ord, for samme ting, vil man lettere kunne gjenkjenne feks. rasisme, ved at de som er rasister bruker det ordet som er stemplet, og de som tar til seg det nye ordet kan man da betrakte som "vanlige" mennesker.

Å tviholde på et ord som har fått en rasistisk betydning må vel tyde på at menneskene som ikke vil gi slipp, enten er rasister, eller ikke er i stand til å tilegne seg nye ord.

Ojsann, da blir jo fort de evneveike, og kanskje de med lære og skrivevansker plutselig satt i bås med rasister... ;D
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.412
Hvorfor skal vi la brunsubbet "ta" ting og symboler? Hvorfor kan ikke vi beholde det? Det at brunsubb bruker norske symboler på sine klær gjør ikke det norske flagget brunt. At subbet bruker ordet neger skal ikke bety at vi slutter å bruke det. Da har brunsubbet vunnet.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Personlig kaller jeg en neger for neger, og vil fortsette med det. Jeg ønsker ikke å ta del i denne tøvete PKismen.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mitt poeng var bare at jeg ikke liker at noen skal ta fra oss et helt greit ord, stemple det som skjellsord og ikke engnag erstatte det med noe annet. Ingen jeg kjenner tenker på eller bruker neger som skjellsord(...)
Dette er jeg da enig med deg i. Kan du ikke begrense deg til å krangle om det vi er uenige om?
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Dette er jeg da enig med deg i. Kan du ikke begrense deg til å krangle om det vi er uenige om?
Skal man måtte begrense seg her og nå... jøje meg. ;)

Hva var det igjen da? Hoa-sangen? Debatten begynte jo med at nrk fjernet ordet negerkonge og fant ut at han var sydhavskonge...

Jeg synes det er de som er så redd for et ord som neger som er de egentlige rasistene her jeg, ikke i ond forstand, men uten å ville det ser de på negre som litt stakkarslige mennesker som ikke tåler noe og blir utrolig lett såret. Man har en slags panikk for at mennesker med mørk hud skal bli såret, de er da ikke mer sarte de enn andre. Hva med blondinene, de fremstilles da ofte som dumme uten at noen ser på det som rasistisk. Er det ikke like alvorlig om hvite mennesker utsettes for stigmatisering og stemples som f.eks dumme? Og om man ikke synes det, er man ikke også da rasist?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er ikke redd for ordet neger.

Hvis du fortsatt ikke skjønner det, så kan jeg poste dette innlegget en dullion ganger til.

Som om det ville gjøre noe forskjell.. ::)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Jeg er ikke redd for ordet neger.

Hvis du fortsatt ikke skjønner det, så kan jeg poste dette innlegget en dullion ganger til.

Som om det ville gjøre noe forskjell.. ::)
Det skal du slippe.

Du bare misliker Hoa-sangen mens jeg synes den er helt grei.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Råtne er dere  ;D
Zomby_Woof er den eneste som viser tegn til intellekt

Norge er i forandring, vi har fått et internationalt mangfold på godt og vondt.
Takket være bla. nazistene og vennene deres er "gamle" ord som neger blitt et skjellsord. Vår oppfatning av slike ord er nedverdigelse, og vi trenger nye ord som ikke stigmatiserer.
Når mennesker viser motstand mot fornyelse av språket, hva sier det om dem?
Er de for dumme til å kunne lære seg nye ord?
Er de rasister?
Eller er de for uintellignete til å forstå hva som skjer i samfunnet?
Problemet er ikke ordene, problemet er at de med rasisistiske holdninger får lov til å misbruke ordene og gjennom misbruket gjør ordene i seg selv rasistiske.

Problemet er ikke ordene, men at de som hører ordene har rasistiske holdninger knyttet til dem.

Jeg for min del synes vi godt kan bruke ordene. Hvis rasister skal få tillegge dem mening, så mener jeg det er en kamp vi må kjempe. Ellers ender man opp i en situasjon der man nettopp må uttrykke seg i svært omstendelige vendinger fordi mengden av ord med tillagte negative assosiasjoner overgår mengden av ord med nøytral eller positiv betydning.
Skal rasister få lov å tilrane seg mangfoldet i språket fra oss andre?
 
Topp Bunn