Hjemmekino med stramt budsjett som kan spille musikk??

haralddo

Medlem
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
11
Antall liker
0
Hei folkens, har et problem. Jeg har et enormt behov for nytt hjemmekino anlegg, men musikk står høyest hos meg, dvs at musikalitet har høyere prioritet enn lydkvaliteten på Die Hard 4.0.

Har etter å ha lest siste What HIFI penset inn på juletilbudet til Hifi klubben med Cambridge Azur 340R hjemmekinoreceiver + 540D v.2 DVD-spiller til 3998,- (avslag på 2 lapper faktisk)

Er ikke veldig glad i utvalget til Hifi klubben, men når begge produkter har fått skryt for musikalitet så må jo detta være greit. I tillegg til at forsterkeren dekker tilkoblingsproblematikk (DVD/HD-DVD/AppleTV/Canal Digital HD boks og evt PS3)

Problemet kommer nå: Høyttalere med høy WAF faktor, skal helst være gulvstående, smale, sorte og maks en meter høye. Så er budsjettet så lite som mulig - en kombinasjon som viser seg vanskelig å gjennomføre. Har sett på System Audio til ni lapper for hele greia, det er i utgangspunktet for mye. Så dukket Kef iQ5 opp, fantastisk produkt spør du meg, men til 6 lapper bare for fronthøyttalere blir det også vanskelig gjennomførbart når resten også skal med. Er det noen som kan foreslå noe som passer? Jeg har prøvd på brukte System Audio systemer også, men uten hell sålangt.

Noen ideer?

Harald.
 
J

Jurassic

Gjest
Hva med å bare kjøpe et høyttalerpar i første omgang og vente til økonomien tillater det med å kjøpe par nummer 2.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.952
Antall liker
8.255
Torget vurderinger
1
Hvor mye penger tror du at du kan bruke sånn ca. ?

Mvh. Bjørn
 

haralddo

Medlem
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
11
Antall liker
0
Hvor mye penger kommer ann på julebonus :) Men tror jeg stopper på totalt 10 lapper i denne omgang. Dvs at jeg har igjen 6000,- etter at forsterker/dvd spiller er innkjøpt. Har sett på Dynavoice Definition DF5, er det noen som kan vedkjenne seg den som en seriøs musikkformidler? Kan jo få den på Fynda.se til 3 lapper, og det er jo ikke ille. I så fall så blir det såpass enkelt som at jeg kjøper front+center og bruker de proson høyttalerne som ble kjøpt en sen kveld fra netthandelen som bakhøyttalere.

Fortsatt veldig takknemlig for forslag. Har noen brukte System Audio så gi en lyd...
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.449
Antall liker
2.663
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hei du

Hvilken type musikk hører du på?? Min low-budsjett hjemmekino duger neppe til kammermusikk, men til rammstein og slikt med litt trøkk i, funker det. Dvs kanskje ikke i "hifi" standard, men det gir helt klart rockefot og er morro :)
Du kan se mitt oppsett her; http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/zemtex

mvh kai
 

haralddo

Medlem
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
11
Antall liker
0
Hei godtfolk. Etter mye leiting og besøk i diverse hifi butikker har jeg funnet ut at gode handler gjøres like gjerne i butikk som på nettet.
Har også funnet ut at det er vanskelig å finne gode, velspillende høyttalere for under fem tusen. Men fikk et tilbud på en Audio Pro Soniq pakke til 3500,- komplett 5.1 system. Problemet var at de ikke var innspillt, og sto innpakket i butikken. Så liten vits i å høre på dem. Noen som har erfaring med den pakka? Lignet veldig på Dynavoice F6 spør du meg...

Er virkelig vanskelig detta. Av musikk så går det i mye forskjellig, samboeren min hører mer på musikk enn meg - men jeg er nok mer kritisk. Av det som er viktig for meg, så er akustisk og vokalbasert musikk tingen. Setter også på rage against the machine og 70 talls funk ala Sly and The Family Stone, men da er jeg ikke veldig kritisk...

Kom gjerne med forslag som sagt...
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.449
Antall liker
2.663
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
hei igjen...

Fant noe i går som jeg nesten ble fortvilet over... (hadde det ikke vært for at jeg nettopp hadde kjøpt ht'ere, så hadde jeg slått til tvert!!!)

Sjekk www.lsound.no -> nyheter !

mvh
 
K

knutinh

Gjest
Mest trøkk for minst mulig penger: rimelig 5.1-kombo med sub. Små satelitter og høy delefrekvens. Jeg er personlig kritisk til slike anlegg.

Godt kompromiss mellom musikk og film hvis du sitter godt plassert alene: to gode fullrange front-høyttalere og to små bakhøyttalere (ingen senter, ingen sub).

Jeg tenker på å gå for en mellomting hvor jeg prioriterer to fullrange lyd/musikk-fronter, og går for helt forskjellige (rimeligere) senter/surround-høyttalere som gir veldig mye spredning, sammen med en rimelig sub. Tanken er at jeg skal ha god lyd til musikk, og at film-lyden skal være grei selv om man sitter "feil" plassert. Jeg er lei av å ha bak-høyttalere kliss oppi enkelte sitteposisjoner slik at noen får 10dB mer miljø-lyd enn andre. Hvorvidt jeg greier å integrere dette med plassering og EQ er et åpent spørsmål.

-k
 

haralddo

Medlem
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
11
Antall liker
0
Hei, ser ut til at jeg får tak i et brukt System Audio sett, komplett. Hvis alt der er ok, så er jeg ikke i tvil - da det er det systemet som jeg virkelig ønsker meg. Er smart med brukt kjøp på høyttalere! De går jo ikke akkurat så fort ut på dato som elektronikk...

Hvis jeg ikke får tak i dem så blir det forhandlinger hjemme med en System Audio pakke til 12.000 inkl sub. Langt over budsjett men julebonusen ble bra :)

mvh
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.251
Antall liker
3.518
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Har du projektor?

Det er i mine øyne ti ganger viktigere enn surroundlyd.


En 50 tommers plasma blir ganske puslete ved siden av et 80 tommers lerrett.


Kinofløelsen starter ved omtrent 70 tommer, IMHO.
 

haralddo

Medlem
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
11
Antall liker
0
Projektor er bra når man har plass til det... Har en 37 1080p skjerm, og det er godt nok. Dessuten er musikk viktigere her, bruker tven mest til å vise bilde fra Apple TV...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.952
Antall liker
8.255
Torget vurderinger
1
haralddo skrev:
Hvor mye penger kommer ann på julebonus :) Men tror jeg stopper på totalt 10 lapper i denne omgang. Dvs at jeg har igjen 6000,- etter at forsterker/dvd spiller er innkjøpt. Har sett på Dynavoice Definition DF5, er det noen som kan vedkjenne seg den som en seriøs musikkformidler? Kan jo få den på Fynda.se til 3 lapper, og det er jo ikke ille. I så fall så blir det såpass enkelt som at jeg kjøper front+center og bruker de proson høyttalerne som ble kjøpt en sen kveld fra netthandelen som bakhøyttalere.

Fortsatt veldig takknemlig for forslag. Har noen brukte System Audio så gi en lyd...
Hvis det er de billighøytalerne du får hos komplett.no så tror jeg at jeg hadde styrt elegant unna.

6000- ja, mulig du får et sett med brukte høytalere.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.251
Antall liker
3.518
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
haralddo skrev:
Projektor er bra når man har plass til det... Har en 37 1080p skjerm, og det er godt nok. Dessuten er musikk viktigere her, bruker tven mest til å vise bilde fra Apple TV...
Så du har plass til fem høyttalere, men ikke en liten projektor og nedtrekkslerret i taket?

Projektor + to kanaler fungerer knall her i huset. ;)

Lykke til.
 

haralddo

Medlem
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
11
Antall liker
0
Hei, anlegget ble kjøpt inn på fredag - takk for råd.
Forsto en ting, at jeg røyk på budsjettsprekk av dimensjoner. Ble nesten 20 lapper, men det kan virkelig spille musikk!

Til slutt ble følgende innhandlet:
Dali Ikon 6
Denon AVR 2308
Dali Concept Center
Dali Concept 1 (bak)

Nå mangler en god CD spiller, bruker en HD-DVD spiller og ikke minst en Apple TV med mye lossless konvertert musikk på.

Takk for tilbakemeldinger, jeg må ned og gjennoppleve mer av musikken min...
 

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
Ikke så lett den der nei! Trodde folk her i 2008 var bedre informert? Jeg kunne tenkt meg ei super sexy dame med masse gryn, skikkelig glup og syntes det er alright at vi bestemmer 50\50, en ny Ferrarry til under 100 laken, og hus med egen starndlinje sentralt i Oslo for under halve millen!
Unnskyld at jeg er så spydig, men..... Skal det lages en surround forsterker må produsenten betale bøttevis med kroner til liseninnehavere, og det er mye bestemt hvordan den skal lages. Derimot skal det lages en hifi forsterker står all verdens produsenter av kvalitetskomponenter i kø for å selge billigst. Videre skal du ha 6 høyttalere istedet for to, masse kabler, dvd spiller som spiller dårlig på cd mm. Når det er ett stort bilde og masse action svelger folk flest lett dårligere lyd. Derimot skal yndlingsplata de spilles blir hjernen din aktivisert. Og den forteller deg at ett surroundsystem til under 10 lapper lyder dårlig i stereo. Flere seriøse forslag her: Er enig at du bør ihvertfall kjøpe litt etter litt og konse på skikkelige hovedhøytalere. Dropp også senter om du ikke kan kjøpe en som står i stil med hovedhøyttalere. Kjøp rimelig dvd fra seriøs produsent (mye bra til under 2000,-), legg mere penger i en skikkelig cd(4000,- +) og kjøp en nyere modell receiver. ;D
 
Topp Bunn