Hjemmekino/Hi-Fi oppsett

MajoNess

Medlem
Ble medlem
23.02.2014
Antall liker
0
Hei!
Hva vil dere anbefale som et oppsett til en 36m2 leilighet? Stuen er ca 15m2.
Må fungere bra til musikk og film/spill. Hører på mye variert musikk, både gammelt og nytt.

Har nylig kjøpt leilighet og trenger et komplett oppsett.
Et par gulvstående stereo-høyttalre og en center i første omgang, så mulig jeg utvider til et par kompakte bakhøyttalere senere.
En ok surroundreciver med pre-out slik at jeg kan kjøre stereohøytalerne med en grom forsterker og få både surround til film/spill og grom lyd til musikk?
Budsjett, 25-30k?

Hva tror dere? :)

Sist redigert:

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg ville helt kart gått for et rent steroeoppsett.
Det er suverent på musikk og funker også veldig bra på film.
Du slipper i tillegg å tapetsere stua med høyttalere

En god steroeforsterker og gjerne med innebygget dac. Feks Hegel
En oppo multispiller og noen små og slanke gulvstående høyttalere.
Eks System Audio eller Audio Physics

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.347
Torget vurderinger
1
Stereooppsett funker glimrende på film. Det er på de beste musikkinnspillingene man virkelig savner et godt multikanalsoppsett...8)

Ellers kan de nye B&W 684 S2 være interessante kadidater dersom man er ute etter slanke gulvhøyttalere i dette segmentet.

MajoNess

Medlem
Ble medlem
23.02.2014
Antall liker
0
Nå er jeg allerede "bortskjemt" med et relativt solid 5.2 oppsett fra XTZ, men det blir for brutalt og plasskrevende til å ha i leiligheten. Men å gå for et rent stereo oppsett kan vere en mulighet, jeg er åpen for forslag! Om det skulle bli for "tamt" til film/spill så kan det jo bygges ut senere :) Nå er jo lyd en smakssak, men setter pris på innspill.

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Det er på de beste musikkinnspillingene man virkelig savner et godt multikanalsoppsett...8)
Ja, tja, joda! Men hender man går glipp av rimelige heftige detaljer i diverse lyd-spor på en del filmer med bare to kanaler pluss eventuelt sub - også. Men for all del, jeg er filmentusiast, og to 2.1 fungerer godt nok under film-avspilling. I hvert fall når man tar i betraktning hvor bra det spiller på musikk i to kanaler som det brukes mest til.

Det hele blir som nevnt en smakssak, og best kost/plass-utnyttelse til enhver.

MajoNess

Medlem
Ble medlem
23.02.2014
Antall liker
0
Det er på de beste musikkinnspillingene man virkelig savner et godt multikanalsoppsett...8)
Ja, tja, joda! Men hender man går glipp av rimelige heftige detaljer i diverse lyd-spor på en del filmer med bare to kanaler pluss eventuelt sub - også. Men for all del, jeg er filmentusiast, og to 2.1 fungerer godt nok under film-avspilling. I hvert fall når man tar i betraktning hvor bra det spiller på musikk i to kanaler som det brukes mest til.

Det hele blir som nevnt en smakssak, og best kost/plass-utnyttelse til enhver.
Ja er litt redd for det om jeg går for kun stereo..
Men er det ikke mulig å få til et bra oppsett med stereohøyttalere og en center da?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.347
Torget vurderinger
1
Jo, klart det går an å få til et veldig bra oppsett med 3.0. Likevel tenker jeg at hvis dette er en permanent løsning, ville jeg heller valgt stereo. Rett og slett fordi du da får mer for pengene. 3.0 er ikke egentlig surround, og det koster vesentlig mer enn tilsvarende kvalitet i stereo.

Hvis det derimot er en mellomstasjon på vei til 5.1, kan det være et fornuftig valg. Men siden du er inne på tanken om senere oppgradering til en separat effektforsterker for frontkanalene, kan det jo også tenkes at du kunne starte med to høyttalere, og en stereoforsterker med prosessorinngang (HT-bypass).

MajoNess

Medlem
Ble medlem
23.02.2014
Antall liker
0
HT-bypass var et nytt begrep for meg. Hva gjør det? Tenker det blir et 5.0/5.1 oppsett tilslutt engang. Er vel kanskje greit å få ordnet et skikkelig frontsett først og heller bygge ut senere.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.347
Torget vurderinger
1
HT-bypass eller prosessorinngang er en inngang på en forforsterker eller integrert forsterker som er beregnet på å koble til frontkanalene via pre-out fra en surroundreceiver eller prosessor. Ideen er at man stiller større krav til gjengivelen i stereo enn gjengivelsen i surround. Dermed kan man ha et kombinasjonsanlegg, der stereokvaliteten er prioritert, men der man likevel har mulighet for surround. Stereokilder kobles til stereo(for)forsterkeren, mens pre-out fra surroundreceiver altså sendes til HT-bypass inngangen. Denne inngangen går utenom volumkontrollen, slik at surroundsignal styres i sin helhet fra receiveren. En HT-bypass inngang kan være permanent, eller konfigurerbar.

Her er en oversikt over integrerte forsterkere og forforsterkere med prosessorinngang:
Oversikt over forsterkere med prosessorinngang

MajoNess

Medlem
Ble medlem
23.02.2014
Antall liker
0
HT-bypass eller prosessorinngang er en inngang på en forforsterker eller integrert forsterker som er beregnet på å koble til frontkanalene via pre-out fra en surroundreceiver eller prosessor. Ideen er at man stiller større krav til gjengivelen i stereo enn gjengivelsen i surround. Dermed kan man ha et kombinasjonsanlegg, der stereokvaliteten er prioritert, men der man likevel har mulighet for surround. Stereokilder kobles til stereo(for)forsterkeren, mens pre-out fra surroundreceiver altså sendes til HT-bypass inngangen. Denne inngangen går utenom volumkontrollen, slik at surroundsignal styres i sin helhet fra receiveren. En HT-bypass inngang kan være permanent, eller konfigurerbar.

Her er en oversikt over integrerte forsterkere og forforsterkere med prosessorinngang:
Oversikt over forsterkere med prosessorinngang
Ok, det hørtes jo ut som midt i blinken for mitt oppsett da! men da satser jeg på et stereo oppsett med HT-bypass for å prioritere musikken i første omgang :) Noen gode forsterkere og anbefale? Ble anbefalt Electrokompaniet fra en kompis. Kan kjøpe brukt også, får jo gjerne mere for pengene da.

Sist redigert:

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.347
Torget vurderinger
1
Jet tror jeg skal overlate til andre å komme med konkrete anbefalinger, men Electrocompaniet som du nevner har flere aktuelle modelller med prosessorinngang.
Ellers er det mye opp til både personlige preferanser, og match med annet utstyr.

MajoNess

Medlem
Ble medlem
23.02.2014
Antall liker
0
B&W CM8 og Hegel H200 en bra match? Har ganske bred musikksmak, men mest 60-70 talls rock, metall og i den duren.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.586
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hei, det er en ting du skal være obs på vedr løsningen med forsterker med prosessorinngang: Subwoofer er kun med på enten musikk eller på film, ikke begge deler samtidig. Er det greit for deg er løsningen meget god.

Topp Bunn