Hjemme hos Ulf-B - mine tre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå burde de små tassene har fått nok effekt. :D

Gratulerer!

Geir Arne
    Takk for det!

M.h.t. effekt, trekker jeg i det daglige trolig godt under 1% av disse forsterkernes kapasitet. Jeg sitter stort sett og spiller på peiskosnivå her på arbeidsrommet mitt - og sånn sett er dette en overkill som sikkert nærmer seg galskap i manges øyne. Under demoen hos en av de mange hyggelige HFS'erne man støter på når man handler brukt, skrudde verten opp volumet skikkelig for å vise at disse forsterkerne ikke fikk åndenød med det første - mens jeg skrudde volumet ned til det knapt hørbare for å få et inntrykk av lavtspillingsegenskapene. Sikkert en noe annerledes lytteseanse for den som hadde sneket seg inn som flue på veggen.

Det er klart at lille Jeff Rowland 102 ikke hadde krefter til å dra på maksimalt - men slik jeg spiller på arbeidsrommet mitt, var ikke det noe stort poeng. Men evnen til å få frem mikrodetaljene er tydeligvis forskjellig for forskjellige effekttrinn - både når man spiller høyt og når man spiller lavt - og det ble avgjørende for mitt valg. Men det henger nok sammen med høyttalerne også. Med de langt mer spretne Epos M5 på skrivebordet, synes jeg Jeff Rowland 102 gjorde det bra også under lavtspilling - men da jeg byttet til ProAc 1SC, merket jeg gradvis at det var noe som ikke stemte. Med ProAc'ene på plass, ble avstanden til de to andre anleggene ble større - ikke mindre - og det var jo ikke meningen.

Det med varmeutvikling, størrelse og betjening er for øvrig også et stort poeng. I og med at effekttrinnene skal stå ute av øye og ute av sinn under et skrivebord - helst trangere enn trangt - var jeg ute etter noe som var smått og godt og som tålte å stå kontinuerlig slått på - og som ikke krevde noe ventilasjon av betydning. Så her var det trolig ikke noe annet enn klasse-D som var aktuelt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Over tre måneder siden det har skjedd noe her, ser jeg.

Men i dag har jeg fått på plass den nye Benchmark-DACen - Benchmark DAC-2 HGC. Helt fersk fra Prolyd i Oslo.

Benchmark DAC-2 HGC.jpg

Den har stått og spilt i snart to timer - og etter en litt slitsom klang i kald tilstand, har den nå tødd opp skikkelig. Den har en mer distinkt klangkarakter over hele spektret. Tightere bass. Samtidig - når det blir bedre kontroll i bassen og bassromlingen avtar - kan det nok oppleves som at bassen tilsynelatende blir slankere. Gitar- og pianoanslagene klinger litt mer ut. Litt mer "sjel" i damevokalen. Alle detaljer kommer litt tydeligere frem - jeg hører i hvert fall mange nye lyder fra kjente plater.

Jeg satser på å komme meg gjennom brukermanualen i løpet av påsken - men jeg har allerede sett at Benchmark også på den nye DAC-2 legger opp til at man kan justere dempingen på utgangene, slik at volumknappen ikke kommer så brått på. Nytt er også at man får indikasjon på hva slags signal som kommer inn. 16 44 lyser det i øyeblikket - CD-lyd, altså.

Man kan også snu polariteten - jfr. en annen tråd som har vært aktiv i disse dager her på Hifisentralen. Jeg har naturligvis testet den knappen også - men hørte ikke noen forskjell på de innspillingene jeg moret meg med å teste på.

Fjernkontroll følger også med. Den kommer ikke jeg til å bruke - jeg sitter med DACen i en kort armlengdes avstand.

Spennende å se - eller høre - om det er noe innspillingstid på en slik sak - eller om den er fiks ferdig fra fabrikken. Vi får se......

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå har den nye Benchmark DACen - DAC-2 HGC - spilt bortimot kontinuerlig i en ukes tid. M.h.t. innspilling kan jeg ikke si at jeg har hørt noen endringer.

Jeg har fått justert dempingen slik at lyden ikke kommer så brått på når jeg - som jeg gjør - bruker den som forforsterker. Men det er ikke nok demping etter min smak - med fast utsignal på Squeezeboxen ligger volumkontrollen stort sett og vaker rundt kl 0730-0830. Derfor har jeg gått til det skritt å dempe (i det digitale domenet) i Squeezeboxen - hvor jeg nå ligger på rundt 50-60 (av 100) - og da er jeg oppe på rundt kl 11 på Benchmark'en, og det er mer etter min smak.

Jeg vurderer sterkt å gå til anskaffelse av et par XLR dempeledd - f.eks. Rothwell - men det har ikke topp prioritet. Selv med volumet på 50 på Squeezeboxen, låter det ganske brukbart. Kan ikke si at den forringelsen i signalkvaliteten jeg får på den måten, er veldig merkbar. Det jeg frykter mest, er at Squeezeboxen plutselig finner ut at den skal resette seg og spille på maks volum.

Ellers måtte jeg naturligvis innom en runde med justering av suben på arbeidsrommet mitt. Dempingen i Benchmark'en - som gjøres ved å flytte på fire jumpere under toppdekslet - virker bare på XLR-utgangene. En del av den uvante lyden jeg hørte i starten, skyldes helt opplagt at innstillingene her var forskjellige på den gamle DAC-1 Pre og den nye. Feil balanse mellom RCA-signalene til suben og XLR-signalene til effekttrinnene på den nye DACen rett fra boksen, rett og slett. Nå er dette tunet inn ganske bra, og dermed blir inntrykket et helt annet.

Klangmessig er den gamle og den nye DACen ikke helt ulike. Begge fremstår som behagelig glatte i mine ører - men den nye DAC-2 HGC er imidlertid mer detaljert. Litt mer sting over hele frekvensområdet. Røsker til litt mer i bassen. Vet ikke om "dynamikk" er det rette ordet her - men jeg tror det er litt mer av det nå. De små ProAc Response 1SC er ikke lenger noen silkemyke pusekatter - nå viser de litt mer klør og punch. Langt fra like laid-back som før. Klangen her på arbeidsrommet er blitt mer à la det som mine Response D1 leverer i i TVstuen.

I litt småforkjølet-modus har jeg også moret meg med å sammenlignet den nye Benchmark DAC-2 med min Weiss DAC-1 i TVstuen. Nøyaktig nivåmatching og slikt kan dere bare glemme - dette foregikk etter innfallsmetoden. Men det er helt klart i mine ører at det fortsatt er et stykke opp til det Weiss leverer. Veldig mange likheter - mye av samme sting og dynamikk i begge DACene - men Weiss er et lite strå hvassere på alle parametre - og i sum en helt annen DAC. Heldigvis, får man si - når man tenker på prisforskjellen.

Men det er helt opplagt at nyanskaffelsen har løftet mitt lille anlegg nr. 3 adskillige hakk. M.a.o. godt fornøyd.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn