Hjemme hos Soundmannen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Litt mer målinger tatt i lytterposisjon med 90 graders. Begge kanaler i drift.
    Etter litt kalkulering og måling, ser det ut som de første refleksjonene i tak er fra 1.6m - 2m. Refleksjon fra bakvegg er på ca. 4.4m - 5m.

    Ut i fra tendensene, ser det ut som >1000hz området som har de kritiske første refleksjoner via tak. Det er litt gladelig da jeg ikke trenger alt for tykke absorbenter i tak for å dempe de. Da taket er perforert (tydeligvis ikke nok perforert) tenker jeg 600x600x20mm rockfon eller lignende å kle utpå hele eksisterende taket. Noen lettvinte forslag?

    På bakvegg ser det ut som jeg har sterke refleksjoner i hele båndbredden. Så her må jeg nok litt hardere til verks. Kanskje fjerne platene som er på, trekke duk over, og spilevegg. Vi får se. Noe større demping på bakvegg må gjøres.

    Litt målinger:

    Impulsrespons fra 100-500hz:
    1673214780130.png


    Impulsrespons fra 500-1000hz:
    1673214350923.png


    Impulsrespons fra 1khz - 2khz:
    1673214399264.png


    Impulsrespons fra 2khz - 3khz:
    1673214466665.png


    Impulsrespons fra 3khz - 4khz:
    1673214508422.png


    Impulsrespons fra 4khz - 5khz:
    1673214552781.png



    Impulsrespons fra 5khz - 6khz:
    1673214612238.png


    Impulsrespons fra 6khz - 8khz:
    1673214662551.png


    Impulsrespons fra 8khz - 20khz:
    1673214700064.png
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Da har jeg fått litt absorbenter på plass. Absorbenter som blir brukt i tak er av Ecphone Focus B 600x600x20mm. Mens i bakvegg er det tiltenkt Ecophone Master B 600x600x40mm.
    Snapchat-1718282176.jpg




    Her er måling av Coax før jeg begynner med absorbering:



    Coax før demping.PNG




    Første jeg demper er på siden av lytterposisjon for å få kontroll på de refleksjonene nærmest ørene slik som bildet under. Det ga ikke store utslag på de problemene jeg har på 1,5m og 4,7m i impulsresponsen, men hvis mann ser på frekvensresponsen så er det noen merkbare refleksjoner fra 2-5khz som er med. Også en del roligere mellom 6 og 10m i impulsen. Også ser jeg i ettertid at det er litt urettferdig sammenligning med de to målingene da jeg nok ikke har truffet senter i lytterposisjon på målingen under, da man ser at impulsene både for venstre og høyre kanal hver for seg:



    Coax etter demping i SS.PNG

    Snapchat-433451350.jpg




    Så går vi løs på første refleksjon. Tar ikke å legger ut alle målingene da det ble tatt veldig mange, men målte bare med å holde en plate i taket på forskjellige steder i hele taket og sammenlignet målingene for hver gang. Endte opp med 4stk på hver side som på bildet under, og det ga mirakler på 1,5m området. Impulsen ser da slik ut.



    Coax etter demping i SS + 1rste refleksjon.PNG


    Snapchat-824140162.jpg




    Så var det bakvegg. Her stablet jeg 40mm absorbenter provisorisk på HELE bakveggen fremfor diffusor for å se hva som skjer med impulsen. Og det var lite som skjedde med respons og impuls. Det ga meg en liten overraskelse. Noen få effekt på 11,5m + 13,5m + 16m. Siden det ga så lite effekt og jeg må i tillegg dempe mye mer i taket enn jeg først antok, lar jeg bakvegg i første omgang å bestå kun av diffusjon slik som bildet under for å ikke overdempe. Lytte å høre hvordan klangen i rommet er uten demping av bakvegg, men med de andre dempingene så får jeg vurdere om det er ett problem. (glemte å ta bilde av bakvegg med absorbenter før jeg tok de ned, så det får dere fantasere om hvordan det så ut :D ). Slik ser målingen ut bakvegg absorbert sammen med de i taket:



    Coax etter demping i SS + 1rste refleksjon + bakvegg.PNG


    20230113_211205.jpg




    Så var det ut på skattejakt etter refleksjonen på 4,7m. Den var på et lite punkt helt opp i mønet litt fremfor lytterposisjon som vist på bildet under. Impuls responsen ser da slik ut (de to over slagverk har ingenting med hi-fi å gjøre):



    Coax etter demping i SS + 1rste refleksjon + mer i tak.PNG

    Snapchat-9606518.jpg



    Da er det egentlig de på 13.1m og 16,5m som stikker seg mest ut. Men lar de være først å gjør meg kjent med det nye rommet og kalibrerer anlegget på nytt. Så får vi se om de refleksjonene er på et smalt område på bakvegg, og jeg lokaliserer "kun di" og lar resten av bakvegg være diffusert. Kan hende av vinkling på frontene blir litt forandret nå som rommet er forandret, og da vil de flytte på seg. To be continued :D
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Fått noen timer lytting og rattet anlegget inn litt etter akustikk behandlingen. Tar litt tid å venne seg til de firkantene i taket 😅 Og som forventet var det natt og dag lydmessig! Det betyr jo at den svindyre akustikk duken som er i taket ikke virker, og er bare for å skjule hull. Skuffende med tanke på det kostet 5 sifret beløp...

    Men men! Nå er det bare å nyte litt til før mann tar kvelden! 🤩

    20230114_003204.jpg
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Moro å følge nøye og metodisk arbeide. 🙂
    Det kan hende duken fungerer, men at platene er litt lite perforert for høyfrekvent absorpsjon. Det er jo fortsatt mye reflekterende flate der.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Moro å følge nøye og metodisk arbeide. 🙂
    Det kan hende duken fungerer, men at platene er litt lite perforert for høyfrekvent absorpsjon. Det er jo fortsatt mye reflekterende flate der.
    Jo takk for det 🤩
    Ja den er grei, men duken skulle være en akustisk duk på noen mm som skulle absorbere fra 1000hz og opp. Og det gjør den ikke 😅 Er jo kledd 48kvm med den i taket så skulle jo ha dempet noe hvis den har virket som den skulle :)

    Så har jeg kunnet gjort det på nytt, har jeg nok perforert mer og lagt lyd transparent duk 🤩
     
    Sist redigert:

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Litt jobbing videre etter demping. Og da var det plassering av midbass. Årsaken til det var at jeg fikk litt lite energi fra midbassene fra 60-120hz.

    Endte opp med faktisk fremfor coaxene og henten inn 7db i 60-120hz området bare med plassering. Og da matchet nærfeltsmåling ganske perfekt i SS.

    Ble også mye bredere. Synes ikke så godt på bildet, men det er 5 meter mellom midbassene:

    20230115_231617.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er som kjent en treig faen, men har fått dillet meg til å teste FIR fasekorreksjon via Rephase og Minidsp flex etter å ha blitt inspirert av denne tråden.
    Jaggu steike er faseskiftet ved delefrekvensen godt hørbart, spesielt med bratt deling. Bemerkelsesverdig hvordan lydbildet åpnet seg og det hele låt mer naturlig.

    Fulgte en guide-video fra en obsessive compulsion audiofile dude på youtube som ga en enkel og fornuftig fremgangsmåte med REW/Rephase kombo.
    Fant også ut at det var lurt å lage FIR filen i 96 kHz for flex da 48 kHz ga en helt annen faserespons enn forventet. Forventet jo det mtp på prosesseringen i Flex, men denne tullingen her må teste selv for å lære noe.

    Takk for inspirasjonen @Soundmannen :D (y)
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Jeg er som kjent en treig faen, men har fått dillet meg til å teste FIR fasekorreksjon via Rephase og Minidsp flex etter å ha blitt inspirert av denne tråden.
    Jaggu steike er faseskiftet ved delefrekvensen godt hørbart, spesielt med bratt deling. Bemerkelsesverdig hvordan lydbildet åpnet seg og det hele låt mer naturlig.

    Fulgte en guide-video fra en obsessive compulsion audiofile dude på youtube som ga en enkel og fornuftig fremgangsmåte med REW/Rephase kombo.
    Fant også ut at det var lurt å lage FIR filen i 96 kHz for flex da 48 kHz ga en helt annen faserespons enn forventet. Forventet jo det mtp på prosesseringen i Flex, men denne tullingen her må teste selv for å lære noe.

    Takk for inspirasjonen @Soundmannen :D (y)
    Naiz! 🤩 hvilken video var det du fulgte?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.605
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken harmankurve tar du utgangspunkt i når du sier at den slaker bratt ved 100hz?
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Nå klør det litt i fingrene igjen. Og på tide å få litt god lyd i stuen inne i huset også :D

    I frontene har jeg tenkt en 3 veis konstruksjon med 6,5" coax, og 4stk 6,5" dedikerte midbasser. Kardiode i mellomtone i eget kammer, og kardiode i midbass i form av delvis åpen løsning bak. Dette vil spille sammen med subber som vil bli gjemt under soffa, kanskje under TV benk også. Vi får se.

    Utkast til hvordan dette vil bli seende ut:

    2.PNG


    3.PNG



    4.PNG




    Av drivere er det tenkt 6,5" Sica coax, samt Sica 6,5" dedikerte mellomtone/midbasser. Aktiv drevet av Hypex FA253. I midten bak, er det ett felt med magnetfester som å skjule kardiode bak som er beregnet til 250mm fra frontbaffel, og blir i en tykkelse for litt absorbering.

    1.PNG



    Mer detaljerte byggetegninger av konstruksjonen. Magnet feste innfrest til front grill:
    5.png


    6.png


    7.png


    8.png
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Mens frontene blir kappet, har jeg landet på sub. Det blir 4stk portet sub med Seas Lroy 10". Aktivt drevet med Hypex FA252 i annenhver kasse.
    Har designet dem så flate som mulig, slik at de kan skjules litt her og der. F.eks 2stk under soffa, 2stk i front under TV benk/bak høyttalere.


    Sub 2.png


    Sub 1.png


    Sub 3.png


    Sub 4.png


    Oversikt med sub.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn