Hjemme hos Antonsen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Nå har hvertfall vintermørket senket i kinoen. Etter en joggetur og bedre lunsj kan roen senke seg. Slumrer litt sammen med nyutgivelsen av Ballads på acoustic sounds. Kunne vært verre .


    20201219_121821.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Liten bunke fra Big Dipper i kassa igjen imorgen - har vært god kunde der i år :)

    20201223_185738.jpg


    Lee Morgan og Art Blakey er i Blue Note 80 serien, som skal være bra. Chick Corea er i Tone Poet serien.

    Aqualung boksen er ganske spennende, dette er noe som opprinnelig ble utgitt i forbindelse med 40års jubiléet av albumet. Skal være en flott versjon dette. Ny stereomiks, samt DVD med to forskjellige mikser, samt blu-ray med en surround miks. I tillegg til en bok med masse bilder og info fra innspillingen.

    With the Beatles LPen var en tabbe - har eksakt samme versjon fra før, hørte faktisk på den samme dag som jeg la inn bestilling - så her gikk det litt i surr. Fikk selvfølgelig pakket den ut før jeg skjønte at her var det noe galt... :) Vel vel, da får jeg gi den videre, eller legge den i byttebunken min.

    Ønsker alle som titter innom tråden en god jul.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Aqualung er en flott plate, som jeg spiller veldig sjeldent. Den boksen jeg kjøpte inneholder Steven Wilson miksen på LP, har ikke hørt den tidligere - men låter da friskt og fint dette. Ganske anderledes av hvordan jeg husker den.

    5.1 miksen på blu-ray fulgte med også, kanskje prøve den etterpå.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Aqualung er en flott plate, som jeg spiller veldig sjeldent. Den boksen jeg kjøpte inneholder Steven Wilson miksen på LP, har ikke hørt den tidligere - men låter da friskt og fint dette. Ganske anderledes av hvordan jeg husker den.

    5.1 miksen på blu-ray fulgte med også, kanskje prøve den etterpå.
    Fabelaktig utgave mixet av Steven Wilson - både stereo og surround - følger vel også med den gamle Quad 4.0 versjonen.

    Er bare å handle alt Steven har vært borti av Jethro Tull - siste var vel Stormwatch. Favoritten her er nok Stand Up (1969), som blir mest spilt, et album jeg ikke kjente så godt, men Steven Wilson versjonene låter veldig bra, mange gode låter.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Huff, lover ikke godt for lommeboka dette. Har nesten komplett Tull på LP fra før, men dette ga mersmak.

    Har startet den i 5.1 nå, stort og luftig lydbilde. Har nok ikke helt vent meg til å høre rock i så mange kanaler, men var veldig stilig dette også.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Siden du har både den nye stereo mixen av Aqualung både på vinyl og high res digital stereo - så hadde det vært interessant å høre hva du synes om de 2? Er vel samme mastering, kan være en fin måte å sjekke anlegget kapasitet analog vs digitalt.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, hadde vært interessant å gjort en slik sammenligning. Pr nå er ikke oppoen min koblet til annet enn via hdmi og til prosessoren, mens platespilleren går direkte til dedikert pre. Men å koble oppo provisorisk opp til ps audio lar seg jo gjøre.

    Det skal jeg prøve å få gjort i romjulen.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Oppoen er vel ganske brukbar analog ut i ren stereo uten noe andre innspillinger tror jeg, burde være bra. Multikanal lager den vel litt krøll analogt ut og bør bruke hdmi bitstream ut som du gjør.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jepp - men skal jeg sammenligne LPen og hi-rez har jeg lyst til å gjøre det via samme forforsterker. Blir en artig test.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg hatt en runde med Aqualong i dag, både som hi-rez via oppoen og rett i forforsterker, samt på LP.

    Jeg gjennomførte testen slik; Spilte først tittelkuttet via oppo, så tittelkuttet på LP. Etter det spilte jeg begge samtidig, og switchet frem og tilbake, nivåene var ca like høye og på PS audio kan jeg bytte inngang sømløst slik at lyden ikke kutter mer enn millisekunder.

    Først ut Tittelkuttet digitalt - dette låt veldig rart, unaturlig og feil. Jeg satt igjen med inntrykk av at her var det rett og slett noe feil med miksen. Spilte LP, og skjønte da fort at jeg i kampenshete, når jeg koblet opp det digitale provisorisk hadde feil koblet kanalene bak på oppoen.. :)

    Når jeg så spilte resten av albumet og switchet frem og tilbake, føltes det ganske likt ut i starten men etterhvert må jo nok si at det digitalte hørtes noe mer detaljert ut. Samtidig, på LP så hørtes bassisten litt mer bredbent ut av mangel på bedre beskrivelse. Litt mer fylde i mellomtonen. Antageligvis ikke det mest riktige, men føltes med behagelig å høre på og fikk litt mer fot.

    Alt i alt en artig liten test, og jeg tenker nok at hi-rez er det mest riktige, men kanskje ikke nødvendigvis det mest musikalske? Det kan nok ha både med hva jeg er vant til og preferanser, til valg av musikk.
    Selv om det er samme miks, er det ikke gitt at det er samme mastering heller, så hvor skoen trykker mest vet jeg ikke.

    Slår meg til ro med at begge var veldig bra, og at siden jeg syns platesamling og spilling er mest kos, lever jeg godt med det :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Spennende, betryggende at begge deler låt bra :p

    Ble inspirert - ble spilt Aqualung her til hjortebiffsteking (y)

    Veldig kult i denne utgivelsen er bonussporene, særlig liker jeg den over 7 min lange Wondring' Aloud, Again. Man kan vel ved å plukke ut diverse bonuslåter på disse Steven Wilson utgivelsene lage sin egen superversjon av Living in the Past? 😁
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Høres ut som en god kombo :)

    Hehe, ja var artige å høre disse bonussporene. Skal definitivt sjekke ut flere av Wilson mixene, selv om jeg har se beste platene i minst 1 2 versjoner allerede. Noe må man jo fylle hyllene med ;-)

    Godt nytt år.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Ja, Godt Nyttår 🍾

    Ser at Life is a Long Song EPen er inkludert på cd2, så den spilles nå, bra musikk :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jaja, da er vi igang igjen - mer plater ;-)

    20210116_103658.jpg


    Var lenge i tvil om den Coltrane plata. Har den fra før, og syns musikken er veldig bra. Men visste at jeg før eller siden kommer til å angre så måtte bare få kjøpt den nye acoustic sounds versjonen som har fått mye lovord. Blir spennende å høre. Horace Silver er i den nye classic serien til BN.

    20210116_103647.jpg


    Påfyll av Tone Poet plater!



    20210116_103614.jpg


    Måtte også ha den nye 3LP versjonen av wildflower som skal være veldig bra. Charlie Parker boksen er utgitt på Craft records, vet ikke hvordan denne er enda men iallefall Chet Baker boksen jeg har er veldig bra.

    Blir greit å holde seg inne i varmen idag 😀
     
    2

    2xJ

    Gjest
    EKORN !!! 😁 Skjønner du at du trenger mer og mer lagringsplass ja !!
    Gøy med nye skiver uansett ..
    Kos deg inne med god musikk !!

    /JR
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er en fullblods platejunkie ja ;-)


    Får håpe covid roer seg litt så vi får til en liten seanse mot våren 👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Oi! Er den Tina Brooks-plata fin? Kjenner jeg fikk lyst på den. Big Dipper?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Veldig bra den Tina Btooks plata i mine ører. Er også veldig glad i Lee Morgans spill på den.

    Kjøpte på dipper ja, ser ut til at den er i bestillingsutvalg nå og ikke på lager, men er vel ikke utgått så burde være greit å få tak i.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ett tema jeg tenkt mye på er å dempe bak lerretet, er potensielt muligheter for noen m2 med isolasjon her men sliter litt med å bestemme hva jeg skal prøve. Det beste er jo sikkert å prøve seg frem litt, men med tanke på all jobben med å flyte stereorack med alt plunder med for korte kabler, potensielle feilkilder når man har 14 kanaler og forholde seg til har man lyst til å treffe sånn noen Lunde riktig ved første forsøk...


    20210201_200127.jpg


    Jeg ser for meg to scenarioer. Enten å fjerne rack helt, og plassere utstyr på gulvet langs lerret under og vedsiden av senter ht. Og så isolere mellom subbene.
    Pr nå spiller subbene med åpning av hornene mot midten av rommet, altså mot hverandre. Er vel kanskje ikke heldig å isolasjon mellom her. Bør de snues- lager det nye utfordringer?

    Tenker også som ett alternativ å plassere rack mellom sub til høyre og lerretvegg samt tilsvarende løsning med isolasjon. Bakdel her er kanskje at de før Ø ulike arbeidsforhold bak seg?

    Ett siste alternativ er å isolere nærmere lerret og pakke inn rundt senter. Antar da at subbene må flyttes slik at de står på linje med senter...? Da vil ø få kortere vei til hard flate bak seg....


    Noen som har noen gode synspunkter? :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Påfyll av plater, brukt via discogs. Ser ut til at selgeren har vært optimistisk på gradering her. Japan pressing av Let it be er i prinsippet uspillbar, konstant støy- tok noen få test utover side A. Nedtur.

    Ornette virker grei, men får spille igjennom denne og Aerosmith før jeg klager.

    God øl i det minste:)

    20210204_190230.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Heldigvis kun beatles plata som var dårlig, men har klaget nå så får vi se. Litt kjedelig da det var denne jeg ville ha og de andre ble med kun for å forsvare portoen. Bestilte egentlig fire plater men den fjerde var allerede solgt...

    Veldig bra de to andre, i det minste. Aerosmith hadde mye bra, men sjeldent det havner på tallerkenen.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    20210306_174457.jpg



    Etter soloppgang på stranda i Åsgårdstrand, fotballkamp på tv og joggetur er det nå på plass å lade opp til Der Klassiker med litt Eno & Cluster. Blir nok noen timer utover kvelden med plater etter kampen 🥰
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Godt vi er flere med samme sykdom :)
    Forferdelig kamp - av dommeren og dermed helt ufortjent resultat.

    Må roe nervene med noen franske druer og Talking Heads.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Spiller artig nok Talking Heads idag også, remain in light plata syns jeg er veldig god.

    Timetelleren på PS Audio viser 241 timer, så har da blitt noen timer i kinoen i vinter.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Provisorisk plassering av riaa og platespiller mens jeg ommøblerer i platehyllene bak i rommet.

    Liker tanken med å ha utstyret her for å kunne korte ned kabel lengden mellom riaa og forforsterker. Fra 15m til 1m.

    Bakdelen er at jeg må ned i knestående for å bytte plate...


    20210316_212906.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da er ny platehylle på plass, og jeg har mulighet til å utvide med noen flere LPer :) Blir også plass til ett like rack til venstre for den nye hylla, satser å sette sammen det i påsken.
    Platespiller på gulvet var ingen god løsning.

    Ikke lett å ta bilde av dette..

    20210325_205945.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ble en kjapp sykkeltur på morgenen, godt å komme igang med sesongen igjen. Har syklet litt inne i vinter, men har ikke blitt mye. Har heldigvis jogget litt igjennom vinteren så formen er ikke helt i bunn. Bare nesten .

    20210402_095032.jpg
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Hei,
    Jeg heter Geir
    Jeg er vinyloholiker.

    Siste ukenes innkjøp:)
    Får roe ned litt nå.. kanskje...

    Vis vedlegget 701947

    Men noe man jo ha å høre på også:)
    Her må det sies å være rimelig bra spredning! Du har to reale black metal-perler der, i Dødheimsgard og Thorns. Spilles ofte her! Urfaust er også rimelig hørbart. Flick of the switch er kanonbra, en undervurdert AC/DC-plate! Husker jeg kjøpte den på kassett på Svinesund i 87, og ble veldig glad i den. Second Sun hadde jeg ikke hørt før Fenriz spilte det, men er jo knall, og må anskaffes her også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hehe, viktig å være allsidig.

    Siden jeg hørte den Dødheimsgard EP første gang, for over 20 år siden har det vært en favoritt. Dette er vel fjerde eksemplaret jeg har :) Kjøpte den på CD den gang da, og så har jeg en picture disc og en bootleg før jeg nå oppdaget at den hadde kommet som offisiell LP.

    Second Sun er ganske bra ja, vurderte lenge å kjøpe det forrige albumet når det kom men jeg fikk aldri ut fingeren - så kjøpte denne nye nå. Spilt den ganske mye, så må nok kjøpe flere album bakover i katalogen også.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Hehe, viktig å være allsidig.

    Siden jeg hørte den Dødheimsgard EP første gang, for over 20 år siden har det vært en favoritt. Dette er vel fjerde eksemplaret jeg har :) Kjøpte den på CD den gang da, og så har jeg en picture disc og en bootleg før jeg nå oppdaget at den hadde kommet som offisiell LP.

    Second Sun er ganske bra ja, vurderte lenge å kjøpe det forrige albumet når det kom men jeg fikk aldri ut fingeren - så kjøpte denne nye nå. Spilt den ganske mye, så må nok kjøpe flere album bakover i katalogen også.
    Skulle også gjerne hatt Satanic Art på vinyl, har bare den gamle cd'en her. Det har forøvrig vært moro å følge Dødheimsgard sin musikalske utvikling gjennom årene, selv om "Kronet til konge" fortsatt er favoritten...

    Har ligget litt lavt på vinylinnkjøpsfronten det siste halvåret, men kjenner det kribler noe verre nå etter å få fylt på litt i hyllene igjen.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, de har hatt en voldsom utvikling. Liker egentlig det meste de har gjort, men lenge siden jeg har spilt Kronet til konge. Passer jo fint å høre på den i påsken :cool:
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Spilte denne som oppvarming til finalen i årets påskelabyrinten, eller var det NM i Google?

    Uansett en av de mer vellydende LPene i samlinga.

    20210403_094416.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn