Hjelpemidler til innstilling av pickup

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Hei.
Har en Kenwood kd 500 med Sme 3009 improved arm med løst headshell.
Har stiftet vekt men tenker at en ok protractor hadde vært greit å ha.
Ser at Big Dipper har noen varianter, enten en enkel plast linjal sak eller en kombinert justeringsmal og stroboskop skive vil disse gjøre jobben. Eventuelt vil Avid sin variant gjøre jobben lettere?
Skal inn til Oslo i morgen og tenkte å plukke med meg noe slikt på veien.
Andre alternativer som er tilgjengelig over disk?
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.114
Antall liker
1.366
Hei. Legger ved en link til Conrad Hoffman sin analogside. Tre linker ned fra toppen har du et lite program hvor du kan skrive ut en såkaldt Arc Protractor. Du kan velge mellom Baerwald, Löfgren og Stevenson, og alle tenkelige varianter av tonearme. Har brukt den i årevis, og intet annet jeg har prøvd har funket så bra.
Steen

Conrad's Free Stuff
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.359
Torget vurderinger
1
^Jeg tror ikke Arc-protractorer fungerer helt glimrende med SME-armer. Arc-protractorer forutsetter at monteringsavstanden fra spindel til armbase er fast, og det er den som kjent ikke med SME-armer.

Jeg har den stroboskopskiva med protractor fra BigDipper. Jeg har riktig nok ikke prøvd protractoren, men rent visuelt imponerer den meg ikke - strekene er alt for tykke. Når det først har brukt 12" med hvit plastikk så kunne de også for skams skyld ta med både Löfgren A (Bearwald) & B og Stevenson, i stedet for bare Löfgren A/Bearwald

Jeg har også en speilvariant i plastikk. Den gjør den samme feilen som 99,9 % av de andre speiltypene - det er ikke et overflatespeil, men et «bakside» speil med noen mm gjennomsiktig plastikk (evt glass over speilfalten. Det gjør at jeg ser dobbelt og trippelt og etc. - refleksene og gjennskinnet i  plastikken/glasset blir alt for mye etter min smak. Det hadde kanskje ikke vært så ille dersom merkingen (graveringen) var gjort i speilflata, men den er ofte gjort i glassflata).

Dette blei muligens litt surmaga, men jeg skjønner ikke poenget med å lage noe litt fancy til entusiastene, også blir det så halvhjerta gjennomført - det hadde ikke kosta mye ekstra å gjøre det ordentlig.

mvh
KJ
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.580
Antall liker
84.765
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Selv har jeg benyttet Mobile Fidelity Sound Lab sin Geo Disc. Funker gull til det meste

kjøpes bla hos Amazon for $49

image.jpeg
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.114
Antall liker
1.366
^Jeg tror ikke Arc-protractorer fungerer helt glimrende med SME-armer. Arc-protractorer forutsetter at monteringsavstanden fra spindel til armbase er fast, og det er den som kjent ikke med SME-armer.
KJ
Ja men da har du jo ikke satt deg inn i sakene:)
Hele ideen med den jeg har linket til er nettopp at du selv legger inn akkurat det du vil. Det gjelder armlengde, overhang, og null punkter. Men for all del, hvis meningen er å svi av penge, så vær så god.
Steen
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.359
Torget vurderinger
1
^Missforstå meg rett ... av de protractorene jeg har så er det arc-protractorer som jeg liker best (til rega-armen jeg har).

Men med en SME arm så blir det litt gjettning på hva som er eksakt/korrekt monteringsavstand, og det blir forskjellig fra PU til PU siden det er monteringsavstanden som justeres når man setter opp en SME-arm.

mvh
KJ
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.114
Antall liker
1.366
Ser den KJ.
Med de priser SME tar for sine armer, har det altid forundret meg at de ikke har en skale på sleden så man til enhver tid kan avlese armlengden. Sleden settes på spesifisert avstand, og justeringen +/- avleses direkte på gliderne. Har aldri hatt SME, så kanskje noe slikt allerede finnes?
Steen
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Kjøpte billig standard mal som får duge nå å så får jeg skrive ut en tilpasset etterhvert.
Mvh.Svein
Takk for svar :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.450
Antall liker
17.182
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Det som kan være kinkig med en printout er å lage senterhullet nøyaktig.

Her er noen av de remediene jeg har i min vinyl-verktøykasse.
1.jpg


Et alternativ til Geo-disc (som jeg ikke har sett live) kan jo være testplaten fra Hi-Fi News (på bildet). Platen inneholder ulike testspor for å verifisere riktige innstillinger osv. Det følger protractor (papp) med denne platen.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Kjøpte børste og stiftrens i dag, har en slik vater og stift vekt.
Kommer vel mer i hus etterhvert som jeg ser behov :)
Er litt morsomt å stelle litt med slikt også, eller rettere sagt nå å tjon me som vi sier på innherred :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.580
Antall liker
84.765
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
^ Det som kan være kinkig med en printout er å lage senterhullet nøyaktig.

Her er noen av de remediene jeg har i min vinyl-verktøykasse.
Vis vedlegget 367601

Et alternativ til Geo-disc (som jeg ikke har sett live) kan jo være testplaten fra Hi-Fi News (på bildet). Platen inneholder ulike testspor for å verifisere riktige innstillinger osv. Det følger protractor (papp) med denne platen.
den kryssnøklen, er ikke den til glødeplugger på RC motorer?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.450
Antall liker
17.182
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Yes indeed:).
En left-over fra modellbiltiden. Elegant å bruke til å justere fjæroppheng på spillere. Blir som med en T-nøkkel. Får god kraft og godt tak slik at det er enkelt å fin-skru.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.
Topp Bunn