Hjelp

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg har prøvd det meste jeg kan tenke meg nå, men finner ikke utav det.
Jeg har en skikkelig nasal og stikkende øvre mellomtone nå annlegget står sånn som nå.
Jeg har prøvd akustikktiltak i form av Rockwool Akustikkplater på bakvegg, tak førsterefleksjon og sidevegger, tepper omtrent over hele gulvet.
Jeg har prøvd andre forsterkere, andre cd spillere, andre kabler, rør, plasseringer, vinklinger etc.
"Nasalheten" er der så og si uansett hvor jeg befinner meg i rommet, utenom bak høytalerene.

Hva er det som gjør dette? Hva kan gi denne metalliske nasale klangen i hele rommet?
Råd ønskes med takknemlighet

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
høres kjipt ut, verminski.
hadde du dette problemet da du hadde systemet i andre enden av rommet også?
kanskje det er noe slemme resonanser et eller annet sted, slik at du rett og slett ikke får til ag i dette rommet.
jeg hadde ikke disse problemene med duo.

btw, er du sikker på at utgangsrørene ikke synger på siste vers?
da kan de nemlig synge ganske stygt.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
joaquin skrev:
høres kjipt ut, verminski.
hadde du dette problemet da du hadde systemet i andre enden av rommet også?
kanskje det er noe slemme resonanser et eller annet sted, slik at du rett og slett ikke får til ag i dette rommet.
jeg hadde ikke disse problemene med duo.

btw, er du sikker på at utgangsrørene ikke synger på siste vers?
da kan de nemlig synge ganske stygt.
Nei hadde ikke det problemet den andre veien, men jeg vil så gjerne få det til denne veien fordi bassen de presterer her er suveren.
Skulle gjerne visst hvor ressonansene ligger, så jeg kan bli kvitt de. Resten av frekvensområdet er supert og det er jeg strålende fornøyd med.
Har bytta litt på rørene også, og prøvd en annen forsterker og det består fortsatt :(

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Er absoludt ikke noen ekspert på området men..Kan det være att basselementene som står og spiller rett mot cd-spilleren fører til litt extra krydder i mellomtonen? Har du prøvd å kople godsakene vekk fra gulvet, evt. flyttet de bak høytalerne?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
skader ikke å prøve.
tror jeg har et par lliggende og slenge et eller annet sted.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jaerbu skrev:
Er absoludt ikke noen ekspert på området men..Kan det være att basselementene som står og spiller rett mot cd-spilleren fører til litt extra krydder i mellomtonen? Har du prøvd å kople godsakene vekk fra gulvet, evt. flyttet de bak høytalerne?
Jepp, har prøvd mye ulike underlag. jeg har til og med prøvd og legge ett tykt teppe over elektronikken for og skjerme litt. ;D
Ingen endring :(

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
joaquin skrev:
skader ikke å prøve.
Funker de?

Er det ett slags Zobel filter?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Ser har du har spon eller gips i taket, og parkett eller laminat på gulovet. Har du i tillegg gips på veggene, har du svaret.

Sannsynligvis har du rett og slett fått til en "uheldig" avstand til bakvegg, slik at du får en "ekko-aktig" skarp metallisk resonans som gir intrykk av nasal diskant.

Jeg har tilsvarende fenomen i TV-rommet vår. Jeg gir fullstendig beng i hvordan TV-lyden er der, men har registrert at det er der.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Vermin skrev:
joaquin skrev:
skader ikke å prøve.
Funker de?

vetta faen hva det er.
de funka på noen gamle monitor audio høyttalere (med metalldome) jeg hadde for lenge siden.
hadde dem også med impulse h2, som har en notorisk hardhet i øvre mellomtone/diskant.

har ikke hatt bruk for dem de senere årene, og i alle fall ikke med avantgarde.
skal koble dem til mezzoene og sjekke om de utgjør noe forskjell.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Erland skrev:
Ser har du har spon eller gips i taket, og parkett eller laminat på gulovet. Har du i tillegg gips på veggene, har du svaret.

Sannsynligvis har du rett og slett fått til en "uheldig" avstand til bakvegg, slik at du får en "ekko-aktig" skarp metallisk resonans som gir intrykk av nasal diskant.

Jeg har tilsvarende fenomen i TV-rommet vår. Jeg gir fullstendig beng i hvordan TV-lyden er der, men har registrert at det er der.

høres ut som du er på sporet av noe her, erland.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Erland skrev:

Det er MDF i taket, gips på veggene og laminat på gulvet.
Men gulvet har jeg fyllt opp med tepper uten at det endre seg. Jeg har hengt akustikkplater i taket uten at det endrer seg, jeg har prøvd og dempe førsterefleksjonene på sideveggene uten at det endrer seg.
I tilleg har jeg jo endret mye på avstand til bakvegg, frem og tilbake, ingen endring. Rart? :)

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
joaquin skrev:
Vermin skrev:
joaquin skrev:
skader ikke å prøve.
Funker de?

vetta faen hva det er.
de funka på noen gamle monitor audio høyttalere (med metalldome) jeg hadde for lenge siden.
hadde dem også med impulse h2, som har en notorisk hardhet i øvre mellomtone/diskant.

har ikke hatt bruk for dem de senere årene, og i alle fall ikke med avantgarde.
skal koble dem til mezzoene og sjekke om de utgjør noe forskjell.
Kult om du gidder og sjekke, isåfall kan jeg jo kjøpe dine eller eventuelt bare bestille ett par selv

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
blir nok andre boller når du enten 1) kjøper ny kåk, eller 2) flytter tilbake til gården. ;D

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
joaquin skrev:
blir nok andre boller når du enten 1) kjøper ny kåk, eller 2) flytter tilbake til gården. ;D
Hadde det vært opp til meg hadde #2 vært realisert for lenge siden ;)
Der er det plass til trio og basshønn i store mengder, har vurdert og la duoene hvile seg frem til det evt skjer men jeg ombestemmer meg hver gang jeg setter på en plate

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
bare tull å la duoene hvile seg, selg dem heller hvis du ikke får dem til å spille i nåværende kåk, sleng opp et par living voice avatar obx-r, la scala eller audio note e, prøv ag igjen når du skifter kåk.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
joaquin skrev:
bare tull å la duoene hvile seg, selg dem heller hvis du ikke får dem til å spille i nåværende kåk, sleng opp et par living voice avatar obx-r, la scala eller audio note e, prøv ag igjen når du skifter kåk.
Hadde jo håpet og få vekk den peaken ;)
Viss ikke slenger jeg de tilbake der de stod før og lever heller gledelig vitende at bassen suger her pga rommet og nyter heller den fantastiske toppen jeg får.
Og selvsagt, våte drømmer om at den dagen jeg får inpass til kåken på gården vil det funke som bare F uansett.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tepper gjør ingen ting med mellomtonen. Akustikk plater med litt tykkelse burde derimot ha hjulpet. Har de ikke det, har du enten brukt for tynne plater eller mer sansynlig er de ikke blitt plassert i det kritiske refleksjons området. Vil tippe at det skyldes frontveggen din. Hvis det er riktig, så må du nok enten flytte høyttalerne eller bruke lydkorreksjon.

Topp Bunn