Alt til hus og bolig Hjelp! Vi har fått Robotstøvsuger!

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Nissen kom med en slik under treet igår og vi er utrolig usikre på om vi ønsker å beholde eller bytte til noe annet. Sikkert praktisk, men etter hva vi har lest oss frem til må vi fortsatt frem å ta knotete steder og hjørner med vanlig støvsuger. I mitt hode kan vi jo da i samme slengen bare svinse over resten av sjappa med det samme med støvsugeren.

Har medlemmene her noen formeninger?

McLaren
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.193
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Har jobbet i flere husstander med robotstøvsuger det siste året og min konklusjon er at den ikke er verdt det. Vanlig støvsuger blir ikke overflødig. Har du lite ting og tang og åpne tilgjengelige flater kan den gjøre en ok jobb, men som du selv sier; den flytter ikke på ting, kommer ikke imellom og sliter med fx overganger mellom tepper og gulv..
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
536
Antall liker
771
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Det kommer an på forventning.
Er dere nøye med husvask regelmessig har dere ikke behov (og vil ikke bli fornøyd).

Jeg har hatt robotstøvsuger i flere år og for meg er den uunværlig. Mest fordi den støvsuger/feier regelmessig slik at det alltid ser ok ut. Du er avhengig av egnet innredning slik at den ikke kjører seg fast, og du må forvente noen skrubber på møbelbein.
Min erfaring er med Irobot Roomba.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Irobot romba går i 2.etasjen her der soverommene er.. den tar fint felles areal samt en svingom på soverommene, meget kjekt da den går under alle som hinder.

Den fjerner ikke behovet for vanlig støvsuging, men man kan ta seg en manuell runde litt sjeldenere.

Har bare god erfaring med den, selv med hund i hus så gjør den god jobb. :)
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Har selv en slik Samsung som fotograferer taket og noe greier.. Det er utrolig hvor mye støv og greier denne tar med seg på sin vei. Går systematisk gjennom etasjen uten å kjøre seg fast. Kjører over dørstokker og tepper som bare det :)

Den gjør huset presentabelt til enhver tid, men man må uansett støvsuge minst hver 14. dag. Det er ikke ment at disse skal erstatte normal husvask :p
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Som flere sier over; den er et fint supplement, enig! Har en Miele Scout, og den tar seg en runde i ny og ne... holder gulv og tepper fritt for alt fra støv til smuler, dryss fra fyringsved etc etc. Den har ingen problem med teppekanter eller andre typiske kanter under møbler osv.

En slik maskin, for at den skal virke etter hensikt, tvinger deg til å se gulvet fra dens perspektiv; ikke bare en ulempe; man får ryddet endel fra gulvet som man ellers ikke hadde tenkt på. Hodetelefonledninger, vedsekker, løse ender av ymse... når man tar en runde og fixer playground'en så fungerer den supert for meg.
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Det var mange gode tanker her, det er bra. Det er en Miele Scout vi har stående. Hvordan er det med kollidering i møbler? Skjønner den dette godt selv eller er det full fart til den treffer noe?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det der er jo eksemplarisk atferd... opplever det slik her også, den roer ned like før dult, og pga en halvsirkelformet sensor foran, så skjønner den hvilken vei den skal snu når den treffer noe. Miele gjorde det bra hos TV2/Teknologisk Institutt også TV 2 Testbasen
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Jeg er nå mer positiv til denne nå enn da det dukket opp fra under treet. Ser poenget med at en blir flinkere til å holde gulvet rent for ting som kan bli liggende og greit med løpende vedlikehold sånn sett. Stor sjanse for at denne får oppholdstillatelse alikevel.
 
Topp Bunn