hjelp vedr. rambrikker

Silisium

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.05.2003
Antall liker
0
hei

kunne trengt noen kloke svar på følgende tema;
har en god og kjapp bærbar idag, packard bell v9780 med intel duo core t2500, ati x1600 og 1gig ram (2 * 512) det som sitter i laptopen idag er noe ukjente greier på 533 mhz.

ønsker å oppgradere minnet til 2 * 1gig
det jeg trenger er SO-DIMM DDR2 PC2-5400 667mHz (og ja, 667 skal være kompatibelt på min laptop)

ser på diverse forum at det hele tiden terpes på at minnet må være kjapt og at det må være av "god" kvalitet.
frister litt med diverse corsair value -brikker som ligger rundt 6-700 kr. er altså ikke dette å anbefalle ? jeg trodde det var klokkefrekvensen 667 mhz som sa noe om kjappheten...

noen som har noen opplysende ord her, som kan hjelpe meg i min søken ?

mvh

Silisium

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.05.2003
Antall liker
0
takker og bukker.

men siden svarte forsåvidt ikke på det jeg lurte på, selv om jeg ble noe klokere :D

er det noe som har erfaringer for eller imot diverse merker, som oppfattes mer ustabile eller som leverer dårligere ytelser kontra andre?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
How RAM Effectiveness is Measured
The amount of time that RAM takes to write data or to read it once the request has been received from the processor is called the access time. Typical access times vary from 9 nanoseconds to 70 nanoseconds, depending on the kind of RAM. Although fewer nanoseconds is better, user-perceived performance is based on coordinating access times with the computer's clock cycles. Access time consists of latency and transfer time. Latency is the time to coordinate signal timing and refresh data after reading it.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Personlig så har jeg kjøpt rambrikker i mellomklassen.
Dyrere rambrikker har bedre timings og tåler mere volt, dvs. de overklokker bedre.
Dyrt ram merke er ingen garanti for god kompatibilitet, det har jeg sårt erfart...
Gå inn på siden til Packard Bell, kanskje det står noe om anbefalte rambrikker til din modell.

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Antall liker
0
Med mindre du skal klokke pc'en (noe som vel er tvilsomt når du har en laptop) kan du kjøpe "ordinære" brikker av god kvalitet. Produsenter som Corsair har egne tabeller hvor de anbefaler spesifikke minnebrikker til ulike pc'er og hovedkort

http://www.corsairmemory.com/corsair/configurator_search.html

Angående den modellbetegnelsen - er du sikker på at den er riktig ?

Silisium

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.05.2003
Antall liker
0
Med mindre du skal klokke pc'en (noe som vel er tvilsomt når du har en laptop) kan du kjøpe "ordinære" brikker av god kvalitet. Produsenter som Corsair har egne tabeller hvor de anbefaler spesifikke minnebrikker til ulike pc'er og hovedkort
http://www.corsairmemory.com/corsair/configurator_search.html
Angående den modellbetegnelsen - er du sikker på at den er riktig ?
johnBender, jeg har nok vært noe kjapp her, som du riktig påpeker er det ikke riktig betegnelse, det skal være V7980 min modell heter. uansett, takk for linken.

packard bell anbefaller ingenting spesielt egentlig, men jeg tipper jeg går for noe slik;
http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=63710

takker for svar

Silisium

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.05.2003
Antall liker
0
siste post ble noe rotete :p

det er den siste linken som er rett.... ::) ::)

K

kathrine

Gjest
Hei kupper meg innpå..... 8)
Disse ram greiene, er det bare og sette/trykke de fast i sporet ved siden av den rambrikken som står i maskinen orginalt? ???
Vh
S

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hei kupper meg innpå..... 8)
Disse ram greiene, er det bare og sette/trykke de fast i sporet ved siden av den rambrikken som står i maskinen orginalt? ???
Vh
S
Jepp

Topp Bunn