Hjelp\tips til ny vegg\hifirack

torhel

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
2
Hei.

Har store planer om å rydde opp litt i racket pluss få tv på veggen. Jeg har sett for meg å bruke noen overskap fra IKEA med frostagalss som rack. Dette skal jeg sette opp på veggen. Pga liten dybde på veggskapene og for å gjemme alle kabler så har jeg lyst til å lekte ut og bygge en kasse utenpå veggen (ca 120cm x 120cm). da kan alle kabler mellom komponenter, strømkabler og alt ligge i vegghyllene eller bak i kassen så vi slipper kabler o.l på gulvet.

Spm er så, hvordan skal jeg løse dette? Hva skal jeg lage kassen av? skal jeg lekte ut og legge på plater ? MDF, sponplate, hobbyplate eller gips. Finish på vegg skal være hvit\HG whit eller kunne males.

Går forresten signal gjennom frostaglass? altså signal fra fjernkontroller o.l

Alle tips er gode tips :)

Mvh

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Tenk deg godt om før du monterer TV iallfall, jeg ser mange henger dem sjukt høyt, drømmekundene til kiropraktoren. Også viktig at den kan vinkles, vippes og slikt.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.895
Sted
Sølvbyen
Skjønner ikke helt hva som menes med en kasse på veggen. Kunne sikkert vært en fordel med en tegning av hva du ser for deg, for at folk skal komme med forslag?

Forøvrig tror jeg gipsplater er best rent akustikkmessig.

torhel

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
2
Altså. Planen er å henge opp to veggmonterte overskap som skal inneholde alle komponentene. Siden denne ikke er dyp nok, og jeg vil gjemme alle kabler til anlegg og opp til tv, så vil jeg bygge en liten vegg (H B D ca 120cm x 120cm x 10-12cm) på den nye veggen hvor da alle kablene kan legge mellom orginal vegg og den "nye". hvordan jeg skal best skal løse dette er jeg usikker på.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.074
Sted
Sjælland. Danmark.
Tænk på, at alt du montere imellem højtalerne påvirker lyden negativt.
Anlægget er dårligt placeret imellem højtalerne og hvis det skal stå der, så ville det bedst være at holde det lavt nede.
Det kan være en fordel, at anlægget er afskærmet, men imellem højtalerne tror jeg det vil være negativt. Men jeg har ikke afprøvet det. Men et reol system med låger er ikke godt for lyden. Kan du ikke flytte anlægget ud på siden?
Så kunne du bygge noget f.eks. i gasbeton med kraftige glaslåger.

torhel

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
2
Det var ikke så lett dette. Den løsningen jeg har tenkt gir mer luft rundt systemet enn det det er i dag og det er ingen andre muligheter for plassering av elektonikk og HT. Veggskapene skal monteres ca 25cm over gulvet. Vi har hund og ofte småunger innom derfor vil jeg gjemme unna mer kabler og gjøre at komponentene ikke blir så "tilgjengelig" for andre pluss at tv kommer på veggen. Det jeg spør etter er tips på materialbruk og evt løsninger for dette. Jeg trenger ikke flere tips på hvordan det best mulig skal plasseres, det er jeg fult klar over selv, men med kone og hund må man gjøre det beste ut av det.

Topp Bunn