Alt til hus og bolig Hjelp til valg av takrenner

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Mange flinke estetikere her inne, så våger meg på et par spørsmål siden beslutningsvegringen tar overhånd.

Har planer om å bytte takrenner på huset, siden falmet sort plast ikke er det lekreste jeg vet om.

Hadde i utgangspunktet bestemt meg for kobber, men er litt usikker. Dyrt er det også.
Noen som har noen innspill?

Tar også gjerne tips til farge på inngangsdør. Aldri blitt helt komfortabel med at døren har samme farge som veggen, pluss at jeg synes døren er kjip i utgangspunktet. Hvit dør tror jeg blir for dominerende. Mørk rød kanskje? Eller mulig grå hvis man skulle ende opp på sink takrenner.

Fil 14.04.2017, 16.48.44.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
Kan jo prøve med denne fargekomboen (jeg er litt svak for den i alle fall), men gjerne omvendt med orange vinduer og brune flater om du ikke vil male huset? Dørene kan da gå i samme farge som vinduene, og takrennene i malt metall i samme orange.

farger.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.408
Hvis du går for kobber så husk at kobber ikke beholder kobberfargen særlig lenge. Den går over til sort før den blir grønn.
Hvis de eksisterende rennene er hele og tette så kan de vel males i ønsket farge? Alternativet er sorte metallrenner.
Døren ja, hva med et lyst treverk?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Aluminium ja. Hmm. Så opplagt at jeg ikke vurderte det engang. Grøvik rennene så fine ut. Dette ble plutselig en høyaktuell kandidat som jeg tror kan passe fint.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Aluminium ja. Hmm. Så opplagt at jeg ikke vurderte det engang. Grøvik rennene så fine ut. Dette ble plutselig en høyaktuell kandidat som jeg tror kan passe fint.
Fant et bilde av tjærebrun kledning med alu renner. Ser knall ut.

Kaizer-Skjøtefrie-takrenner-Ref.-3-bilde-1.jpg

Det tror jeg blir veldig fint. Sink sikkert like fint, men usikker på hvordan sinken eldes.
Må gjøre noe med gradrennene også. Kan ikke ha de sorte, men kan vel egentlig ikke ha de alu-farget heller. Kobber som man framskynder patinaen på kunne kanskje fungert?!?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.873
Torget vurderinger
28
Husk å ta resten av beslaget med i betrakting før du konkluderer. Det er gjerne mer beslag enn du først aner og det er greit å ha et bevisst forhold til om møtene mellom ulike farger og materialer er greit eller rart.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Husk å ta resten av beslaget med i betrakting før du konkluderer. Det er gjerne mer beslag enn du først aner og det er greit å ha et bevisst forhold til om møtene mellom ulike farger og materialer er greit eller rart.
Er det jeg sitter å funderer på nå. Alu eller sink takrenner tror jeg blir fint til kledning og forsåvidt også til takstein. Men gradrennene er jeg mer bekymret for. Mulig det kan fungere å kun ha renner og nedløp i alu/sink, og la skvettsink og gradrenne være sort?
Har ikke så mye mer beslag enn det faktisk.
Har du noen forslag Fosse? Du er jo en mann med over gjennomsnittet god smak, så hadde vært gøy å høre hva du ville gjort.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.873
Torget vurderinger
28
Takk for tiltroen.

Kommer nok litt an på hvor sikker du er på farge på huset og om tak etc er i en slik stand at ikke noe skal gjøres.

Personlig synes jeg kobber er fint, men jeg ville da hatt en mørkere farge på huset. Det er ikke det du har etterlyst, jeg vet.

Prisforskjellen er dessuten ganske massiv. Nye sortlakkerte takrenner uten plastbelegg koster relativt lite og du kan da ta det stykkevis og delt og der det er verst først. Kobber og sink gjør mer ut av seg, men da er det viktig å følge opp på resten. Det siste du vil er å bruke mye penger på noe som ikke fører helt i mål.

ps, jeg driver ikke med privatboliger og kan for lite om prisbildet, ha det i bakhodet.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.034
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har to hus - det ene med Grøvikrenner i natur alu. Stått siden 1978, og rennene er fortsatt "like fine" - litt gråere i leten en nye selvsagt. Har skifta noen av nedløpene, da rett og slett var sprengt av is, da huset ble neglisjert i noen år før vi overtok. De gamle nedløpene var falset, - mener de nye er hel ved...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hadde jeg bodd i et slikt hus hadde jeg bygget takrenner i trevirke og spent opp en sort kjetting som nedløp.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Tror jeg ender opp på gradrenner av sink. Fargen står fint til røde takstein synes jeg:

20141223_102822.jpg

Tror det er lurt å begynne her, og så ta en avgjørelse på om takrenner og nedløp skal være sink eller alu. Tror det kan bli fint.
Tar meg en tur blikkenslageren å tar med et par vareprøver.

Takk for innspill folkens. :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.873
Torget vurderinger
28
Sink kommer i ulike patineringer. Be om prøver. Det er forskjell på merkene Rheinzink og WM Zink i hvert fall på de patinerte.
Husk å ta korrosjon med i betraktning om du vurderer sink og aluminium.

Topp Bunn