Hjelp til valg av Pick-Up til SME Series III arm.

J

Jazzy

Gjest
Har en SME Series III arm montert på en Thorens spiller.

Trenger hjelp til valg av en Pick-Up som passe i denne litt spesielle lettvekts armen. :)

Har fått med meg at Shure-V15 skal være en god kombo, men den er ikke å få tak i lenger.

Sikkert mange som har eid, eller eier denne armen.

Hadde satt stor pris på hjelp til dette?

/Trond

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det er flere modeller i Shure V15 - serien, og du finner en populær modell på børsen her...

Arne K

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Det er då merkleg at så snart det er snakk om pu til lettvektsarmar kjem det rennande anbefalingar til fordel for ein pickup-produsent som forlengst har dukk under i motsetning til glimrande produsentar som Goldring, Ortofon, Audio Technica mf. som forsatt leverer. Eit kvalitetsstempel som Shure ikkje kan smykke seg med.
Prøv ein ein Pu frå Goldring sin 1000-serie.(http://www.goldring.co.uk/moving-magnet/cartridge/1042.htm ) Eit ærleg og redleg element som formidlar det som ligg i rillene uten å legge til noko. Velg så fin nål som du har råd til.
Dette elementet skulle gje ein resonans -Hz på rund 10 , uten å bruke vekttilegg og oljedemper på armen.
Lykke til

J

Jazzy

Gjest
Her er det kommet mange gode innspill mens jeg har vært borte.

Den cartridge compatible siden var flott Suomela. Takker!!! ;)

Har i mange år vært veldig glad i lyden til Audio Technica, så jeg hadde håpet jeg kunne bruke en av deres MC Pick-Uper i denne armen.

Noen som skiller seg ut?

/Trond

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Armen din er ikke bygget for, eller vil passe særlig godt til MC-elementer i det hele tatt. Det vil nok spille ok, bevares, men suboptimalt så det holder likevel. Cartridgemans Music Maker er et godt forslag, ellers kan en god Grado eller en av Audio Technicas dyrere MM-elementer funke langt bedre enn en MC.

J

Jazzy

Gjest
impulse skrev:
Armen din er ikke bygget for, eller vil passe særlig godt til MC-elementer i det hele tatt. Det vil nok spille ok, bevares, men suboptimalt så det holder likevel. Cartridgemans Music Maker er et godt forslag, ellers kan en god Grado eller en av Audio Technicas dyrere MM-elementer funke langt bedre enn en MC.
Got the point Impulse! ;D

Har i alle år sverget til MC, men får lete etter en god MM variant!

Blir spennende. ;)

/Trond

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.432
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Sjekk Ortofon 2m serie. Finnes i mange prisklasser.

audiom

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2004
Antall liker
1.460
Sted
Indre Enfold
Torget vurderinger
22
Ortofon SME 30H på bildet ovenfor er ubrukt og selges for kr. 1.200,- + eventuell frakt.
Hilsen Stein Eide

knheggen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.03.2007
Antall liker
1
Hei,

Jeg har samme armen, og Arild på Hifi-guiden har satt på den en Benz Glider H.
Han sier det passer flott også iflg. compliance, gir en målt resonans på ca 12 hz uten silikonbadet.

Jeg synes det låter flott, men har ikke prøvd noe annet.

Mvh
Knut

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Jazzy skrev:
Sendt deg en PM audiom! ;)

/Trond
Hei Trond
Du er vel klar over at dette ikke er en hel arm, kun et armrør med integrert OM nål fra ortofon.
Når det er sagt,så er ikke 1200,- noen upris for denne. (i sær hvis det følger med en OM30 nål)

Mvh Jan I

audiom

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2004
Antall liker
1.460
Sted
Indre Enfold
Torget vurderinger
22
Hei igjen.
Det er ett komplett armrør med OM-30 nål, ubrukt, aldrig montert og i orginal embalasje.
Hilsen Stein

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
audiom skrev:
Hei igjen.
Det er ett komplett armrør med OM-30 nål, ubrukt, aldrig montert og i orginal embalasje.
Hilsen Stein
Så kan du oppgradere til OM40 nål med tiden. (VdH sliping) :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
OivindS skrev:
audiom skrev:
Hei igjen.
Hilsen Stein
Så kan du oppgradere til OM40 nål med tiden. (VdH sliping) :)
Nemlig! Som om jeg skulle sagt det selv.

J

Jazzy

Gjest
Sikkert en bra kombo, men å kjøpe denne, og så legge et par tusen ekstra på ny stift frister ikke.
Har gitt et tilbud. Får holde det! ;)

Takker uansett for alle gode inspill. :D

Kommer nok til å finne noe spennende, men stresser ikke!

/Trond

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du trenger da ikke legge penger i en ny stift! I alle fall ikke på noen år...En OM-30-stift fungerer alldeles ypperlig, den. Poenget er snarere at den dagen OM30 tar kvelden, kan du oppgradere til en OM 40 og sitte med et av de beste MM-elementene Ortofon har produsert, i en arm som passer elementet perfekt.

J

Jazzy

Gjest
impulse skrev:
Du trenger da ikke legge penger i en ny stift! I alle fall ikke på noen år...En OM-30-stift fungerer alldeles ypperlig, den. Poenget er snarere at den dagen OM30 tar kvelden, kan du oppgradere til en OM 40 og sitte med et av de beste MM-elementene Ortofon har produsert, i en arm som passer elementet perfekt.
Misforstå meg rett. Setter utrolig stor pris på alle innspill! :D
Poenget er at jeg kjenner godt til disse, da jeg har hatt både Ortofon OM30, og OM40 av den vanlige typen i tidligere oppsett, og de kunne desverre ikke måle seg lydmessig mot mine MC versjoner. Derfor er jeg litt usikker.:-[

Får se hva jeg gjør. Er enig i at dette er et godt alternativ, men hvis det finnes mulighet for å bruke en MC med høy complianse, tror jeg det vil det være mitt førstevalg. :)

/Trond

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Jazzy skrev:
Får se hva jeg gjør. Er enig i at dette er et godt alternativ, men hvis det finnes mulighet for å bruke en MC med høy complianse, tror jeg det vil det være mitt førstevalg. :)
Finnes det noen MC med høy compliance? Armen din er laget for lette PU'er med compliance rundt 35. Har aldri sett en MC i nærheten av det..........

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Alt etter musikk-stil, er jeg enig med Ortofon OM ikke er den ultimate lyd-formidler. For meg, er den for tam/snill
til rytmisk (pop/rock) musikk.
Men i akkurat denne armen, er det nok mulig å få fullt utbytte av Ortofon.
Så er spørsmålet om det er godt nok...

Arne K

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det var vel i forhold til denne armen som var spørsmålet. Her er det, så vidt jeg vet ikke så mye å velge i. Mangel på ev punch/drive tar den igjen på andre måter. Men her snakker vi om smak og behag.

tjensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Antall liker
43
Torget vurderinger
1
Er ikke Van den Hul DDT en myk MC som kan passe i series III ? Det er det jeg nå bruker, med dempebadet i bruk.

Topp Bunn