Hjelp til valg av Headshell - Dynavector 507 arm

EP

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2004
Innlegg
59
Antall liker
16
Torget vurderinger
22
Jeg har litt problemer med å sette opp DV 507 mk2 arm riktig med Benz LP PU.

Velger jeg å sette den opp med overheng 15mm mangler jeg kanskje 1-2mm i "skruehullene". Dvs jeg får ikke presset Benzen lenger bakover. Som dere ser er det ca 35mm men skulle gjerne hatt den på litt mindre.
Jeg kan selvfølgelig velge å sette den opp med annen geometri enn tenkt fra Dynavector, men da velger man jo andre nullpunkt og annen offset vinkel. Kan få lånt en Feickert protactor men den er erfaringsmessig umulig å bruke da Pivot ikke er avmerket på armen. Har også en MINT protactor som er laget til formålet og som jeg lysst til å bruke.

Noen som har en god anbefaling til headshell her? Spilleren er forøvrig Avid Acutus.
Helst mulighet for Azimuth justering.

EP

http://www.dynavector.com/products/tonearm/e_507mk2.html
 

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Jeg har Wally protractor og tre ekstra headshell så det skulle være mulig å teste litt, samt få satt overhenget korrekt. Jeg kan ta meg en tur en dag, eventuelt at du tar deg en tur og vi setter opp på min spiller.

Det er viktig å sette opp med nullpunkter som oppgitt av Dynavector, noe annet vil gi aziumuth-feil ved endret vta. I og med at den delen av armen som beveger seg vertikalt er så kort så vil denne feilen forsterkes dersom det er skjevhet i platen eller vta endres.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.139
Antall liker
2.685
Sted
Kongsberg
Hei.

Bruker du High Fidelitys geometri og malen presantert i siste
Fidelity vil Dynavectorarmen ha et overheng på 16,4 mm.
Kanskje det er nok til å komme i mål?

mvh
Gunnar Brekke
 

EP

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2004
Innlegg
59
Antall liker
16
Torget vurderinger
22
Tusen takk for svar fra dere begge!

Jeg har idag fått låne et Oyaide HS-TF headshell og det tror jeg skal passe veldig bra. Skal gi en tilabemeldig på hvordan det fungerer..




Andrè,
Det hadde uansett vært hyggelig hvis du hadde anledning. Jeg sender deg en PM senere.

EP
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Det går helt sikkert. Om du mangler 1-2 mm med headshell fra Dynavector så går det garantert med Yamamoto, det har jeg målt ut.
 

EP

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2004
Innlegg
59
Antall liker
16
Torget vurderinger
22
Kreves jo en liten oppsummerling:

Satt opp spilleren fra bunnen av igår. Tror det muligens finnes en mal for montering av armen på spilleren. Den har jeg ikke, men fikk allikevel målt ut etter beste evne. Jeg bruker jo selvfølgelig adapteren til for DV arm på Avid, men det er jo alltid litt plass i skruehullene. faktisk ganske mye. Det gjorde sitt til at jeg måtte flytte armen ennå litt nærmere og dermed ennå dårligere plass i headshellet.

Oyaide shellet hadde akkurat plass nok og jeg fikk for første gang satt opp Benzen på armen på riktig måte. Første inntrykk er ekstrem åpenhet og bedret holografi. Bassen er bedre definert. Mere åpenhet og dynamikk oppover. Følse av betydlig mindre forvrengning og bedre sporing.

Det jeg er usikker på er hva Oyaide headshellet gjør isolert sett. Den er jo en del lettere enn DV shellet også. Jeg har imidlertid følsen av at den spiller renere og at lyden tenderer litt mere mot det nøytale? Den har visstnok også kobber kabel.

Forskjellen før og etter er imidlertid formidabel! :)

EP
 

nlykke

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2008
Innlegg
3.591
Antall liker
11.082
Morsomt og høre dine erfaringer !
Kjødte Oyaide headshellet selv for omtrent 1år siden.Mer ro, og en klarere gjengivelse var også min opplevelse.

Mvh Petter.
 
Topp Bunn