Høyttalere Hjelp til subwoofer

The Loin King

Medlem
Ble medlem
14.08.2007
Innlegg
40
Antall liker
20
Sted
Vestland vestland
Torget vurderinger
3
Hei!

Jeg har fått låne med meg en B&W DB1 sub hjem fra Hifi-Klubben i helgen, bare for å se hvordan en sub kan fungere i stua mi. Kjører kun 2-kanals stereo til både musikk og film. Har Bladelius Thor MKIII og B&W 804D. DB1 er utrolig brutal. Jeg måtte omtrent gå over en del av listene og hamre inn noen av spikrene igjen.

Nå er jeg gira på sub rett og slett. Men jeg vil ikke ha DB1, selv om den sikkert ville matchet best med høyttalerene mine. Det jeg er mest gira på er JL Audio, da dette minner meg om den gang jeg var ung og råna rundt i en gammel Saab 9000 med to 12-tommere fra JL i bagasjen.

Nå som nye Fathom-serien er kommet ser jeg det er en del salg på den gamle. Også har denne nye E-serien også dukket opp.

Mitt spørsmål; burde jeg gå for en E112 eller en Fathom 112, evt 113? Det koster alle omtrent det samme om dagen, rundt 20-25k.

De er viktigst på musikk, men må også kunne brumle godt fra seg på film, noe jeg mistenker alle der greier. Tips anyone??
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Hei db1 er ganske brutal på punsh og er ganske rå Sub , men man kan få lik Sub for mindre penger og heller kjøpe 2 stk for bedre spredning og mer stabilt stereo bilde. Er du helt låst på JL har jeg ville kjøpt 2 e 112. Vil du spare penger og bruke det til noe mer i kjeden dom lp spiller , dsc osv osv har jeg ville sett på xtz sin cinema serie disse er det mangen som har her inne , jeg er en også som liker litt brutal bass som man kjenner på kroppen og endte opp med SVs PC-2000 sin sylinder serie 2 stk , prøvde en del subber som xtz , klipsch , velodyne etc etc men var SVs som gidde mest på musikk og særlig på film biten. Ta xtz cinema 3x12 den er like fet på punsh og går kanskje dypere en db1 og koster bare 17000 kr db1 koster over 30000 kr. Xtz 3x12 får du 3 12 tommere med forsterker på 1500 watt og alle er aktiv.


XTZ Cinema SUB 3 X 12 Subwoofer - Sort - Subwoofer - Høyttaler

SVS PC-2000 Sort Ask | lsound.no



Imagine
 

The Loin King

Medlem
Ble medlem
14.08.2007
Innlegg
40
Antall liker
20
Sted
Vestland vestland
Torget vurderinger
3
Ja, JLA lager knallgode produkter. Jeg er selvsagt åpen for andre forslag, men XTZ er nok ikke helt det jeg er på utkikk etter.
Det jeg egentlig lurer på er om Fathom 113 er en mye bedre sub enn E112. Skjønner jo at den er større og gir bedre lydtrykk, går noe lavere og alt det der, men jeg hadde håpet at en som har testet begge kunne si noe om forskjellene.
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Til den prisen hadde jeg uansett prøvd ut Arendal Sound Sub 2 til musikk. Har hatt både JL Audio F112, KK12012, KK808 dual, Platinum PLw15 og Focal Utopia BE(lånt). For min del som er opptatt av og bruke sub til både film og musikk og Sub 2 innfrir best av alle. Jeg har riktignok to stykker stacket men en spiller også helt rått. Eneste minuset er vel at de ikke går kjellerdypt hvis man absolutt må hva man får oppover veier opp for det lett!! De begynner og rulle av på ca 20hz..

Husk også at du har buy and try 60dager hos LSound. Så er du ikke fornøyd kan du sende dem tilbake!
 

The Loin King

Medlem
Ble medlem
14.08.2007
Innlegg
40
Antall liker
20
Sted
Vestland vestland
Torget vurderinger
3
Tja, kanskje det hadde vært noe? Har personlig ingen kjennskap til Arendal utover Hove-festivalen og Tromøy-plast, men det er spennende med nye forslag. Relativt god pris også!
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Man skal være bevisst på den ofte halleluja stemninga som kommer over nye produkter men jeg er ihvertfall i mål. Hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe ny sub etter jeg solgte min Platinum PLW15 men klarte ikke og la være når jeg så spec på Arendal subbene. Syns de spiller vanvittig bra.

Jeg prøvde først Sub 3 men den ble for stor i stua. Den er sykt stor! Blir noe annet og ha den fysisk i stua kontra kun og se på målene!! Men har du plass får du mer krone for krone da den kun koster 3k mer.
 

The Loin King

Medlem
Ble medlem
14.08.2007
Innlegg
40
Antall liker
20
Sted
Vestland vestland
Torget vurderinger
3
Jeg så sub 3 også, men den blir nok for stor for min stue (og hjemmets interiørarkitekt). Jeg kommer seriøst til å vurdere Arendal Sound. Må bare lese meg til litt mer opp på reviews og personlige erfaringer først. 60 dagers åpent kjøp er absolutt en trygghet, og forsåvidt et kvalitetstegn. Det vitner hvertfall om at folka bak har selvtilliten i orden! Takk for tips!
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Hei!

Jeg har fått låne med meg en B&W DB1 sub hjem fra Hifi-Klubben i helgen, bare for å se hvordan en sub kan fungere i stua mi. Kjører kun 2-kanals stereo til både musikk og film. Har Bladelius Thor MKIII og B&W 804D. DB1 er utrolig brutal. Jeg måtte omtrent gå over en del av listene og hamre inn noen av spikrene igjen.

Nå er jeg gira på sub rett og slett. Men jeg vil ikke ha DB1, selv om den sikkert ville matchet best med høyttalerene mine. Det jeg er mest gira på er JL Audio, da dette minner meg om den gang jeg var ung og råna rundt i en gammel Saab 9000 med to 12-tommere fra JL i bagasjen.

Nå som nye Fathom-serien er kommet ser jeg det er en del salg på den gamle. Også har denne nye E-serien også dukket opp.

Mitt spørsmål; burde jeg gå for en E112 eller en Fathom 112, evt 113? Det koster alle omtrent det samme om dagen, rundt 20-25k.

De er viktigst på musikk, men må også kunne brumle godt fra seg på film, noe jeg mistenker alle der greier. Tips anyone??
Hei. Har 2 stykk JL F112. De er glimrende. Den nye E serien er noe lettere og rimeligere, men jeg har ikke hørt dem.
Du bør kunne prute litt på F112 også, da forhandlerne har kjøpt inn disse med lavere kurs enn i dag. De kostet mindre da de kom enn det som forlanges nå.
Så det med salg stemmer ikke i realiteten.
 

The Loin King

Medlem
Ble medlem
14.08.2007
Innlegg
40
Antall liker
20
Sted
Vestland vestland
Torget vurderinger
3
Lukket, uten tvil. Jeg har ikke dedikert kino/lytterom så suben må stå i stua. Lukket er også, etter min personlige smak, bedre på musikk.
Hadde selvsagt vært helt knall med to suber, men det blir bare en i første omgang. Mulig jeg supplerer med en til etterhvert, men jeg starter med bare en.
Så, gamle F eller nye E?
 
Topp Bunn