Hjelp til sub for rom/høyttalerkorreksjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Apropos skremme lovende emner på dør. Disse gutta blir vel aldri gift:
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tytte71 skrev:
    Peter skrev:
    Når det gjelder erfaringer med HFS sub'en kan du sende PM til "OMF" her på HFS, han hadde 2 stk. Tror han korrigerte med en Tact RCS 2.2 og drev subene med en Crown forsterker...

    Hørte litt på dette oppsettet, og bortsett fra fysisk størrelse på subene var mitt inntrykk veldig bra! Han hadde Hedmarkskurve ved den anledning, så det var bassrikt! Og moro!!!
    PM sendes herved til OMF :)
    Hei!
    Joda - jeg har i grunn hatt et par slike!
    Det står vel også litt om de i tråden min - dog noen sider tilbake.

    Jag har vel ikke lyst til å uttale meg så voldsomt om de - da det ikke var mange ukene jeg hadde et velfungerende oppsett med de. Men jeg sitter vel med en følelse at de er designet med noe mer fokus på kvantitet enn kvalitet hva angår bass. Det er jo når alt kommer til alt - ikke spesielt dyrt.

    Ut over det - så synes jeg vel du er på veldig rett vei mtp romkooreksjon og aktiv deling - det er snarveien til suksess hva angår bass (og klangbalansen generellt) i mine øyne!

    Jeg synes jo de 4x10 tommerne i trykkkammer på hver side hørtes spennende ut jeg da....langt mer spennende enn en 15 tommer i reflekskasse. Ikke vær så redd for litt EQ. Mitt oppsett ruller av ganske kraftig midt på 30 tallet. Jeg har hørt en del oppsett som spiller bass betydelig lengre ned....jeg føler vel ikke at det er noe stort savn det som mitt oppsett ikke gjengir. Derimot synes jeg som oftest manglende romkorreksjon i bassen er et enormt savn....

    mvh
    OMF
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    4*10 per side gir nok både fart og dybde. Men det spørs om ikke Tact-en får litt pustebesvær, men kanskje verd å forsøke likevel?

    Mvh
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    OMF skrev:
    Hei!
    Joda - jeg har i grunn hatt et par slike!
    Det står vel også litt om de i tråden min - dog noen sider tilbake.

    Jag har vel ikke lyst til å uttale meg så voldsomt om de - da det ikke var mange ukene jeg hadde et velfungerende oppsett med de. Men jeg sitter vel med en følelse at de er designet med noe mer fokus på kvantitet enn kvalitet hva angår bass. Det er jo når alt kommer til alt - ikke spesielt dyrt.

    Ut over det - så synes jeg vel du er på veldig rett vei mtp romkooreksjon og aktiv deling - det er snarveien til suksess hva angår bass (og klangbalansen generellt) i mine øyne!
    Først av alt, hjertelig takk for at du gidder bidra med dine erfaringer :) Jeg er på ingen måte på jakt etter kvantitet i bassen. Det jeg ønsker er en bass som fyller på der hovedhøyttalerne gir seg - med samme hurtighet men med tilførsel av trøkk og ehhh.... bass ;) Synes derfor denne tilbakemeldingen din var spesielt nyttig ift. å unngå å tråkke feil med det samme.

    Mvh

    OMF skrev:
    Jeg synes jo de 4x10 tommerne i trykkkammer på hver side hørtes spennende ut jeg da....langt mer spennende enn en 15 tommer i reflekskasse. Ikke vær så redd for litt EQ. Mitt oppsett ruller av ganske kraftig midt på 30 tallet. Jeg har hørt en del oppsett som spiller bass betydelig lengre ned....jeg føler vel ikke at det er noe stort savn det som mitt oppsett ikke gjengir. Derimot synes jeg som oftest manglende romkorreksjon i bassen er et enormt savn....

    mvh
    OMF
    toref skrev:
    4*10 per side gir nok både fart og dybde. Men det spørs om ikke Tact-en får litt pustebesvær, men kanskje verd å forsøke likevel?

    Mvh
    Jeg var tidligere fast bestemt på å bruke de 10tommerne til dette, men så blir man usikker når anerkjente audiofile hevder at membranarealet bør være stort for å få den kroppslige korrekte feelingen med musikken. Nå skal det også sies at jeg fikk Lyngdorf/tact MH-1 høyttalerne i hus i går - Jeg ble lettere sjokkert over forskjellen på de og AP Virgo III. MH-1 spiller jo med trøkk og finesse - AP stort sett med finesse.
    Tror ikke Tact-en får problemer med å drive 10"-erne. Med rundt 90dB følsomhet i en lukket kasse og "enkelt impedansforløp" så skulle digitale effekttrinn ha et stort fortrinn - 150W/8Ohm burde etter mitt skjønn da holde. Tror det kan bli meget bra jeg :)

    Mao. 15" erne er skrinlagt og prosjektet bærer nå mot kassedesign for allerede investerte talartuter ;D Så får vi se hvor det barker hen...

    Mvh
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg kjørt en forenklet simulering ved bruk av LspCad Lite med Thiele-Small parametrene fra Seas sitt datablad... hva de faktiske forhold er vet man ikke før elementene er målt, men det gir nå forhåpentligvis en viss indikasjon.

    Nivåmessig så ser dette helt greit ut. 200l kassevolum gir -3dB ca 40Hz med 10-12dB fall pr. oktav. Antakeligvis vil jeg få en in-room respons med pukkel i området 40-~100Hz , men dette ryddes greit bort med høyttalerkorreksjonen.

    Det store spørsmålet er om en slik kassetuning og elementvalg gir den korrekte tørre og dype bassen (med trøkk, for all del) som jeg drømmer om ;D

    Mvh
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn