Hjelp til Rega P5 montering

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Jeg har nettopp fått på plass en Rega P5 og sitter her og skal montere de forskjellig delene. Jeg skal bruke en Ortofon Rondo Blue, og har derfor fått med en Rega Spacer som ser slik ut:



Så vidt jeg har forstått så skal jeg fjerne selve armen og montere denne under? Er det riktig? Isåfall, hvilken høyde trenger jeg til Rondo Blue på en RB700 arm?
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
Du har rett, armen skal av.
Jeg har montert en Rondo Red på P3-24 og jeg hevet armen 2mm.

Jon A
 
I

ijustpop

Gjest
hmm.. Er ikke det en spacer til RB300 og RB600 arm på bildet? Mener at spaceren til RB301, RB700 (som du har på din P5) og RB1000 har tre "utstikkere"?

Armen skal uansett av ja.
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Jeg har fjernet armen og montert spaceren nå, så jeg håper virkelig ikke jeg har fått feil spacer! Den ser ut til å passe bra, men det var ikke spesielt pent med alle disse ekstra utstikkerene. :/
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
Svirre skrev:
Jeg har fjernet armen og montert spaceren nå, så jeg håper virkelig ikke jeg har fått feil spacer! Den ser ut til å passe bra, men det var ikke spesielt pent med alle disse ekstra utstikkerene. :/
Du har riktig spacer. Har ikke selv sett den før, hvor har du fått den fra?

Jon A
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Smart 3-høyder-i-en-dings-spacer det der. Ikke like elegant som de jeg har sett før til RB700/1000, men man slipper jo å lete etter "den andre spaceren" om man mistenker at en annen VTA vil gi lydmessig nirvana.
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
Valentino skrev:
Smart 3-høyder-i-en-dings-spacer det der. Ikke like elegant som de jeg har sett før til RB700/1000, men man slipper jo å lete etter "den andre spaceren" om man mistenker at en annen VTA vil gi lydmessig nirvana.
4-høyder-i-en-dings-spacer er det vel, selve ringen bygger jo den og ;)

Jon A
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Visst gjør den ikke det!

Ennå 33 1/3 % smartere da. ;D
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Jeg skaffet den hos Mono. :)

Jeg er litt forvirret av justeringene som skal gjøres nå som pickupen er montert. Det fulgte med et ark som skulle festet på selve platespilleren som skulle brukes til å justere pickupen rett. Skal denne legges oppå filtbeskyttelsen eller oppå en vinylplate? Bruksanvisningen var ganske uklar på det punktet.

Jeg har også prøvd å følge bruksanvisningen til å feste vekten korrekt, og jeg fikk nålen til å flyte ca 1 mm over vinylen, slik det sto i anvisningen, men etter jeg hadde satt tracking force og justert bias så flyter den ikke 1 mm over vinylen lenger. Nå er faktisk armen så lav at jeg må løfte pickupen over vinylen, og selv uten å senke armen treffer nålen platen. Jeg har med andre ord gjort noe feil?

Er det eventuelt noen grundigere guider på nettet for hvordan jeg skal sette opp P5? Jeg synes bruksanvisningen var ganske vanskelig å følge. Instruksene var ikke detaljert nok for en nybegynner som meg.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er noen faste tråder øverst i Vinylforumet hvor du finner lenker til ressurser, svirre. Prøv å les deg opp litt. Jeg er veldig glad i Michael Fremers 21st century vinyl.
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Takk for tipset, men det ser ikke ut til at de kunne gi et svar på problemet jeg har i forhold til justering av armhøyden.

Ifølge bruksanvisningen skal bias være helt ute for å være plassert på null, korrekt? Og den skal være på null når jeg skal justere vekten?



Jeg har satt armen på laveste spacer, 2 mm, ref posten over.



Er det normalt at vekten skal såpass langt bak?



Tracking force satt på null når jeg skal justere vekten, er det korrekt?



Jeg skjønner ikke helt hva jeg gjør galt. Så vidt jeg kan se følger jeg bruksanvisningen, men armen blir for tung i front når jeg følger anvisningen. Sannsynligvis er det jeg som gjør noe galt, men jeg klarer ikke helt å se hvor feilen ligger. Jeg har veldig lyst til å få dette opp og gå i kveld, er det noen som kan gi noen gode råd?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er litt vanskelig å se hva problemet er.

Bias ser ut til å være satt riktig for nåletrykksjustering.

Jeg vet ikke hva Ortofonen veier, om den er korrekt montert (bilde?) og om motvektsloddet er riktig plassert i forhold til det. Men tracking force er satt riktig.


Det er ikke lett å gi krasjkurs i grammofonoppsett på nettforum, og det er heller ikke lett å lære det helt på egen hånd på en kveld.
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Skjønner godt det er vanskelig å gi råd om slikt over verdensveven. :) Jeg tror jeg kaster inn hånkledet i kveld og heller prøver igjen i morgen. Jeg kjenner jeg er stuptrøtt, og man bør neppe drive med slikt ømfintelig utstyr i en slik tilstand. Jeg skal ta bilde av resten av oppsette i morgen, så feilen forhåpentligvis lettere lar seg spore opp.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Hei,

Jeg har hatt Rega P5 og har hatt av armen og fått det til å spille med annen pu enn Regas; den måtte da opp mener å huske 3-4 millimeter.
Jeg trodde biasen skulle helt inn; fulgte anvisninger i brosjyre og det gikk greit..
Men hjernen er som teflon, så jeg husker ikke helt.

P.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei svirre
Utbalanserer du armen først (med pickup rett montert) slik at armen "svever" i 0 posisjon?
( altså helt i balanse)
setter du da nåletrykket først med armloddet og så med tracking force hjulet?
I så fall blir dette feil,da vil du få minst dobbelt pickup trykk.
Når du har utbalansert armen,så still nåletrykket kun med trackinforce hjulet
still deretter antiscatingen til samme som nåletrykk
( har ikke 700 men en 300 arm og mener det var slik )
Mvh Jan I
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Svirre skrev:
Jeg skaffet den hos Mono. :)

Jeg er litt forvirret av justeringene som skal gjøres nå som pickupen er montert. Det fulgte med et ark som skulle festet på selve platespilleren som skulle brukes til å justere pickupen rett. Skal denne legges oppå filtbeskyttelsen eller oppå en vinylplate? Bruksanvisningen var ganske uklar på det punktet.

Jeg har også prøvd å følge bruksanvisningen til å feste vekten korrekt, og jeg fikk nålen til å flyte ca 1 mm over vinylen, slik det sto i anvisningen, men etter jeg hadde satt tracking force og justert bias så flyter den ikke 1 mm over vinylen lenger. Nå er faktisk armen så lav at jeg må løfte pickupen over vinylen, og selv uten å senke armen treffer nålen platen. Jeg har med andre ord gjort noe feil?

Er det eventuelt noen grundigere guider på nettet for hvordan jeg skal sette opp P5? Jeg synes bruksanvisningen var ganske vanskelig å følge. Instruksene var ikke detaljert nok for en nybegynner som meg.
leste igjennom dette på nytt,og her kommer noen tips:

1. Det arket for pickup justering ( som regel kalt en protractor) er vel så tynt at dette kan du ha opp på en vinylskive

2. når du har justert pickupen og har så justert armen slik at den "flyter" ca 1mm over skiva
Ta så å juster trackingforce (Nåletrykk) til det som pickupen skal ha ( Rondo blue skal ha 2,3gram eller 23mn anbefalt fra ortofon)
Juster så bias ( antiscating) til det samme som nåletrykk.

Armen skal nå helle ned i forkant slik at pickupen får 2,3 grams nåletrykk. ( Rondoen kan ha fra 2 til 2,5grams nåletrykk)

Håper dette var til hjelp

Mvh Jan I
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Jeg tror jeg har gjort det hele i den rekkefølgen dere beskriver. Det eneste jeg har stusset litt på er dette med å sette bias til samme verdi som tracking force, for det er vel ikke mulig på P5? Ut fra hva jeg kan se i bruksanvisningen er maks bias 2 gram? Eller er det slik at når bias er dyttet helt inn, så tilsvarer dette 3 gram?

Her en et par bilder av hvordan pickupen er montert:






Jeg har sett litt nærmere på spilleren i kveld, og jeg lurer på om problemet kan være at armen må enda høyere. Jeg har prøvd meg litt frem, og når armen hviler på denne:



Så er pickupen i denne høyden:



Burde ikke pickupen være høyere enn platen når den hviler på nedtrekkeren (eller hva den nå kalles)? Isåfall, kanskje armen må heves til f. eks. 4 mm?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Stiften bør absolutt være høyere enn platen. Armen bør vel ligge parallelt med platen når du spiller.

Når det gjelder bias er dette beskrevet i manualen. Det er ett "hakk" i pinnen, begynnelsen av hakket tilsvarer ett gram, slutten to gram. De sier jo ogå at finninnstilling ikke er så veldig kritisk.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei Svirre
Kan du sette pickupnåla ned på en LP ( ikke start spilleren)
Ta så et bilde rett fra siden av pickupen , legg dette så ut her. (prøv å få med mest mulig av armen også)
Dette gjør at du nok får et svar om armen skal høyere.
( vanskelig å se av bildene dine.)
Er du helt sikker på at armliften er helt nede?
Mvh Jan I
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Jeg har nå hevet armen til 4mm. Slik ser stiften ut rett over en LP når armliften er hevet:



Edit: Skal fikse et bilde av det nå, Jan_I!
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Her er armen hevet til 4mm og armliften senket:



 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei Svirre
Ja denne høyden bør du ihvertfall ha, det ser jo ut som om armen tåler å heves litt til.
(litt vanskelig å se av bilder da jo armen er konisk)
MEN lytt til denne høyden før du løfter mer. Det er med lytting en kan avgjøre hva som er rett høyde
PS: husk å spille inn pickupen før den avgjørende lytt.
 

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
91
Antall liker
0
Ser jo veldig bra ut det :)
Kanskje den ligger litt bakpå men det er vanskelig å bedømme helt nøyaktig
ut ifra bildet. Fine bilder du tar :).
Armløfteren tror jeg du kan justere med en liten(veldig liten)
umbrakonøkkel. Jeg justerte min litt opp slik at den gikk klar LP'en
m/ca. 3mm. Da Pu'en jeg bruker i dag var et par mm høyere en Rega Bias.
P.s Jeg har ikke justert VTA
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Ok, så pickupen tar ikke skade av at armen er bittelitt lavere enn den burde? Neste skritt opp er 2mm til, så det blir jo muligens litt høyt.

Nå som armhøyden tilsynelatene er relativt bra skal nok resten av prosedyren gå greit. Det at pickupen ble for lav var det som forvirret meg tidligere. Takk for tips! :)
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Der kom det jaggu lyd fra vinylsnurreren og gitt! ;D
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Det var jo kjekt.
Hvordan synes du denne låter?
har hatt denne pickupen selv så.
Mvh Jan I
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Den første platen jeg satt i gang var MGMTs album Oracular Spectacular og det låt ikke spesielt bra. Relativt spist og rotetete. Denne platen hadde jeg tilfeldigvis dratt frem for å måle i forhold til høyde, så jeg plukket frem en skive av Opeth kalt Damnation. Dette er en 180 grams utgave, og det var tydelig at begrensningen lå i platen på første prøvespilling for her låt ting veldig mye bedre! Jeg har aldri hørt en slik mellomtone, og det dukket opp detaljer jeg aldri har oppfattet i CD-utgivelsen. Det var veldig detaljert, men ikke klinisk. Kort sagt, det låter bra så langt! Jeg sliter litt med en overveldene bass, men det er nok mer rommet enn platespilleren da jeg generelt sliter med å få til bassen i dette rommet.

Det er ganske spesielt hvor hypnotisk det å se på den snurrende vinylplaten er når man lytter på musikk. Jeg føler en ro jeg ikke får ved digital avspilling. Trangen til å bytte sang er omtrent ikke eksisterende. :)

Jaggu er spilleren lekker og:







Jeg hører nå på et album av Buck 65 og igjen slår det meg hvor utrolig detaljert vokalen er. Dette kan nok bli en sen kveld, er jeg redd.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ikke noe å være redd for det!
God morgen og grattis med spillende grammofon! Den ser veldig bra ut.
Enig med flere over. Gi den noen timer før du evt. eksperimenterer og løfter den enda 2mm.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei igjen
Godt du har spilleren oppe å gå.
Forresten hvilken riia har du?
Har ikke sett bilder av denne spilleren i svart,og jeg må si meg enig. VAKKER
Når det gjelder denne pickupen,så har den et meget godt bassfundament,sogar kansje en del overdrevet i forhold til resten ( mitt inntrykk på mitt anlegg)
Mellomtone og diskant er forholdsvis bra,men ikke superoppløst.
Angrer litt på at jeg solgte min blue, men nye saker har overtatt så...
Hvis pickupen er helt ny, så la denne gå seg til. Vet ikke hvor mye lydsignaturen forandrer seg på denne pickupen (kjøpte min brukt) men regn med at den gjør det til det bedre.
Mvh Jan I
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Jeg bruker en Rega MC riaa. Jeg tenkte på et par alternativer, men jeg hadde ikke plass til noe særlig større enn dette riaa-trinnet samt at jeg fikk en meget god pris på boksen.

Jeg hørte på litt Coltrane før jeg la meg i går, og det er ingen tvil om at Elacs bånddiskant trives veldig godt med jazz formidlet gjennom vinyl :)
 

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
91
Antall liker
0
Gratulerer med stilig vinyloppsett..Du blir nok veldig fornøyd når PU'en
er skikkelig innspilt.
Nydelig spiller den P5'en til Rega.
Mvh Theodor
 
I

ijustpop

Gjest
Denne nye Rega spaceren som passer til RB301, RB700 og RB1000 har visst gått meg hus forbi. Praktisk med en spacer som gir deg forskjellige armhøyder. Særlig når det tidligere kun fantes 2mm spacere til disse armene.

Hvor kjøpte du spaceren Svirre?
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Den første uken med vinyl har vært litt blandet. Når det låter bra så låter det helt fantastisk, men det har vært en del plater som ikke har hatt spesielt bra lydkvalitet. Er det høy feilprosent på ny vinyl? Jeg har opplevd ulyder på en del plater, og da snakker jeg ikke om den koselige vinylknatringen men regelrette ulyder som skurring, skingrende s-lyder og lignende. Det jeg lurer på er om dette er en feil på selve vinylen eller er det platespilleren som ikke er satt opp skikkelig? Jeg vurderer å heve armen til 6mm for å se om det bedrer seg, men det hadde vært greit å vite hvor feilen ligger først.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.834
Antall liker
5.481
Sted
Holmestrand
Jeg har også hatt mere fokus på plaspiller i det siste. Har stort sett samme erfraring, en del er bra, mye er elendig. Jeg har derfor litt problemer med å finne fram de helt store entusiasmen for platespilleren.
 
Topp Bunn