hjelp til plassering av høyttalere

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Har kikket på Cardas sine hjemmeside. Der er det modeller som er ok som et utgangspunkt.

Men hvilken avstand er det egentlig man bør måle?? Har Vr4jr. Der er det 2 basselementer i eeget kabinett. Mellomtone og diskant er plassert i eget kabinett oppå derigjen og disse høyttalerelementene ligger lenger bak enn enn basselemntene.

I tillegg er det et diskantelement på baksiden. Hva ville dere brukt som utgangspunkt for å måle opp opp?? Bass eller mellomtone/diskant..??

Er det noen fordeler med CArdas vis a vis 1/3 langvegg 1/3 kortvegg

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Med fare for å bli arrestert for synsing her ville jeg tatt utgangspunkt i gjennomsnittet av mellomtone og diskant, som er et lettere offer for spredning, lettere å høre i mine ører i alle fall. Utover det ville jeg prøvd begge deler, det er ikke gjort i en håndvending å plassere et par høyttalere.

Husk eventuell demping av førsterefleksjoner, og evt. andre refleksjonspunkter.

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Takk for svar!! MEn er det høyttaler membran man har som utgangspunkt når man måler opp?? Samme problemstilling kommer opp når man skal teoretisk plassere iforhold til sidevegg. Toer man inn så blir jo frontdel på ht lenger fra sidevegg enn bakdel....

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.462
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er faktisk bassen som er utgangspunktet for "oddetallsregelen". Nå husker jeg ikke om disse høyttalerne har bassrefleksport og hvor den eventuelt er plassert, det kan komplisere sakene noe. Men uansett er 1/3 et utgangspunkt, og så får man lytte etterpå.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Enig med deg der Valentino. Dette er ikke et vitenskap en legmann greier å måle seg frem til uten å ta hensyn til alle faktorer som spiller inn akustisk sett. Jeg lærte forsåvidt absolutt noe nytt hva gjelder bass-elementer, så takker der :)

Det du også kan gjøre er å gå rundt der høyttaleren skal plasseres og snakke med deg selv, gjerne med en kompis sittende i sweetspot. Der stemmen din høres mest naturlig ut kan det være at en god plassering er, så gjør du det samme på motsatt side. Fikk dette demonstrert av en representant fra Synergistic Research på messen i trondheim, en lærerik sesjon der jeg hadde vedkommende for meg selv i nesten 30 minutter.

Topp Bunn