Hjelp til ny CD-spiller

Karre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2007
Antall liker
0
Har MF X-RayV3, X-Dac og MF rørbuffer i kombinasjon med Burmester Rondo integrert og ProAc D 2.5.
Vurderer nå ny CD-spiller - gjerne med "rørkarakter" - innenfor maksramme 40.000 kr., og tar gjerne imot innspill på mulige fornuftige alternativer.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Vil anbefalle deg Audionet ART V2.
Ligger en ute på hifimagasinet til 10 000 ;D

Pk

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.242
Torget vurderinger
6
Har du plass, ville jeg utvilsomt gått for en brukt Electrocompaniet EMC1 spiller og en modifisert DP Dac. Har nettopp kjøpt meg DP Dac selv, og denne komboen overgår alt jeg har hatt klørne i av digitale spillere. Spiller ringer rundt den ellers så bejublede EMC en spilleren min som vel koster ca.30k ny. Hadde egentlig tenkt å gå for en enda dyrere dac, men tror jeg er i mål med denne komboen. Låter veldig analogt! Du får en EMC 1 spiller for 15-20k, og en moddet DP dac for ca 10k og er i mål godt innenfor budsjettet!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ja, mange bgode forslag her... Av cd spillere med tilnærming til rørlyd synes jeg MUSE har en god force. Godt oppløst som gjør at du tror du hører dine gamle plater for første gang og ingen plagsomme sss-i diskanten...Sjeldne med utrolig gode spillere. Og skulle det oppstå et prob får du mail tilbake innen en time når de har virketid...

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Bor du i nærheten av Stavanger kan du prøve min Lector CDP-7TL spiller. Meget vellspillende med rør i utgangen :)

Olav

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
gut_man skrev:
Har du plass, ville jeg utvilsomt gått for en brukt Electrocompaniet EMC1 spiller og en modifisert DP Dac. Har nettopp kjøpt meg DP Dac selv, og denne komboen overgår alt jeg har hatt klørne i av digitale spillere. Spiller ringer rundt den ellers så bejublede EMC en spilleren min som vel koster ca.30k ny. Hadde egentlig tenkt å gå for en enda dyrere dac, men tror jeg er i mål med denne komboen. Låter veldig analogt! Du får en EMC 1 spiller for 15-20k, og en moddet DP dac for ca 10k og er i mål godt innenfor budsjettet!
Fikk du virkelig DP-dacen til å låte analogt? Hos meg var det nettopp derfor den ble solgt - uanalogiteten altså.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.242
Torget vurderinger
6
toriamos skrev:
gut_man skrev:
Fikk du virkelig DP-dacen til å låte analogt? Hos meg var det nettopp derfor den ble solgt - uanalogiteten altså.
Garantert! Og jeg har en rimelig oppegående vinylrigg å sammenligne med! DP dacen virker rimelig kilen på kabler da. Det blir mye mindre analogtklingede uten DP kabelen som digitalkabel (har bare prøvd Nordost MoonGlo da).Var din også moddet? Hvilket drivverk brukte du? Jeg var litt skeptisk når jeg kjøpte den uhørt, men er voldsomt imponert over hvor godt den låter!!

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
315
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Hei,

Har selv erfaring med Burmester Rondo; meget bra integrert!
Skulle tro den nye 052 spilleren var en god match, men ville uansett ha prøvd Stello DAC og drivverk; det koster totalt 30.000 nytt og har en fantastisk oppløsning sammen med DP kabel.
Tror denne komboen matcher dobbelt pris der ute............

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
574
Sted
Stockholm
Har også hatt DP-DAC, og min fikk jeg også til å låte analogt. Det var i kombinasjon med et Teac T1 drivverk og DP's blå digitalkabel. Den er en av de få boksene jeg angrer på å ha solgt.. ;)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.155
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Cundis skrev:
Har også hatt DP-DAC, og min fikk jeg også til å låte analogt. Det var i kombinasjon med et Teac T1 drivverk og DP's blå digitalkabel. Den er en av de få boksene jeg angrer på å ha solgt.. ;)
Er nok mulig at det låter analogt, helt inntil man hører en Audio Note dac. ;)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
574
Sted
Stockholm
Continuo skrev:
Cundis skrev:
Men har den bassen til en DP-DAC..? ;)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.155
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Cundis skrev:
Continuo skrev:
Cundis skrev:
Selvfølgelig ikke, den har bassen til Audio Note dac!

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
574
Sted
Stockholm
Continuo skrev:
Cundis skrev:
Continuo skrev:
Cundis skrev:
Selvfølgelig ikke, den har bassen til Audio Note dac!
Of course, stupid me..! ;D ;D (..klasker meg på panna)

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg vill vurdert BluNote spillerne med rørutgang. Fantastisk gode, og med ekte rørlyd. Føres av PM Audio AS.

Samleren

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Hva med en Cary CD 303/300. Den har både transistor og rør, og valgfri samplingsfrekvens opp til 768kHz og spiller også HDCD.

Denne er fantastisk god i mine ører, og i denne prisklassen bør du ihvertfall teste en selv før du bestemmer deg.

Vedlegg

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
Samleren skrev:
Jeg vill vurdert BluNote spillerne med rørutgang. Fantastisk gode, og med ekte rørlyd. Føres av PM Audio AS.

Samleren
Disse Bluenote-spillerne virker interessante. Noen flere med erfaringer/gjerne litt mer detaljerte beskrivelser av karakteristika?

mvh

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
BlueNote spillere med rør er KOALA og STIBBERT. Disse ble revidert på digitalsiden i 2007. Justerbar upsampling og filtre i 3 trinn, samt at CD avleses med 4 ganger hastighet og alle digitale data legges i stort buffer for så å bli reklokket og sendt til Dac. BlueNote kaller selv denne funksjonen for Zero Jitter. Og det høres, dvs. lyden blir svært organisk og fri for det vanlige støyraspet som følger musikken og som mange er vant til å høre. Kan anbefales på det varmeste, den er helbalansert og bruker dermed begge triodene i ECC88 rørene. Fungerer også nydelig som ubalansert. Displayet er desverre latterlig gammelmodig, men det er jo lydkvaliteten som teller.
Anbefales og vil gi systemet rørmagi.

U

utgatt60135

Gjest
R.H. skrev:
Hva med en Cary CD 303/300. Den har både transistor og rør, og valgfri samplingsfrekvens opp til 768kHz og spiller også HDCD.

Denne er fantastisk god i mine ører, og i denne prisklassen bør du ihvertfall teste en selv før du bestemmer deg.
Ja, men den har ikke noen typisk "rør" lyd, imo. Heller nokså "HiFi". Forskjellen mellom rørutgangen og SS er minimal synes jeg.
Lectoren nevnt tidligere er veldig "analoglydende".

Oystein1960

Medlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
5
EMC1 UP , siste utgaven fra Tau ,, så er du ferdig med det, en gang for alle ,,, ;)

Karre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2007
Antall liker
0
Takk for fine og spennende tilbakemeldinger så langt. Noen av forslagene skal pålyttes/følges opp i samband med snarlig ferieopphold på et regnfylt østland. En PM antydet imidlertid hensiktsmessigheten av å beholde X-Ray'en som drivverk - i kombinasjon med en ny og mer moderne DAC. Synspunkter på denne opsjonen - og evt. DAC-alternativer?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.242
Torget vurderinger
6
Dac'er som jeg selv vurderer foruten en Andervik moddet DP 8.0 som jeg kjøpte for å prøve (og som har imponert meg voldsomt), er: Audio Note 2.2 signature (AN dac'ene skal i følge informerte kilder låte rimelig likt moddede DP-dac'er. Min erfaring med DP dac, er at batteri psu er et must for å hente ut den herlige klangen fra den) Har også fått store forskjeller i lyd med forskjellige digitalkabler. EMM Labs Dac6 (man finner disse brukt for ca 30k i USA), Stello DA220 MKII. Sikkert mange andre gode og interessante alternativer der ute også, men dette var mine alternativer. Av disse, koster DP dac'en rundt 10k, Stello ca 14500,-, Audio Note rundt 20000 og EMM Labs mellom 20 og 30k alt etter hvor mye frakt og mva blir.
For min del tilfredsstiller DP Dac'en alle behov, og jeg føler ikke behov for å bruke enda mer penger på en annen dac uten en meget overbevisende test først. Lykke til!!

T

tst

Gjest
MHZS cd-88 med rør (både i strømforsyning og lyddel) synes jeg låter meget bra til prisen (ca.5000,-) Jeg hadde tidligere Lector CDP-7 som koster kr.24000,-, og MHZS`n tror jeg kommer til å spille like bra som denne med riktige rør og innspilling.

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
315
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Prøv et par DACer sammen med et godt drivverk; da får du etter min mening mye mer for pengene. Gutman har nevnt flere gode alternativer.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
R.H. skrev:

Ja, men den har ikke noen typisk "rør" lyd, imo. Heller nokså "HiFi". Forskjellen mellom rørutgangen og SS er minimal synes jeg.
Lectoren nevnt tidligere er veldig "analoglydende".
Har bare prøvd én Cary cd-spiller i mitt liv.
Var en 306 eller 308 hvis jeg ikke husker helt feil (dette var for 2-3 år siden) og med hånden på hjertet må jeg bare si at dette var den minst "analoge" cd-spilleren jeg har hørt i mitt liv.
Låt rett og slett SÆRDELES "digitalt" (i negativ forstand).
Muligens ok med noe av det eldre Cary utstyret som delvis er særdels varmt/bløtt/fett, men satt inn i et anlegg med "normal" klangbalanse ble det ihvertfall helt feil...............
Mulig at de aller nyeste Cary'ene er annerledes....... :-\

Karre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2007
Antall liker
0
A propos "gamle" Cary'er, Jens. eller andre: Norsk Hi-Fi Center påberoper seg å ha en Cary 306/200 til ..." kr. 18.500,- eller høystbydende". Et alternativ?

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
Samleren skrev:
BlueNote spillere med rør er KOALA og STIBBERT. Disse ble revidert på digitalsiden i 2007. Justerbar upsampling og filtre i 3 trinn, samt at CD avleses med 4 ganger hastighet og alle digitale data legges i stort buffer for så å bli reklokket og sendt til Dac. BlueNote kaller selv denne funksjonen for Zero Jitter. Og det høres, dvs. lyden blir svært organisk og fri for det vanlige støyraspet som følger musikken og som mange er vant til å høre. Kan anbefales på det varmeste, den er helbalansert og bruker dermed begge triodene i ECC88 rørene. Fungerer også nydelig som ubalansert. Displayet er desverre latterlig gammelmodig, men det er jo lydkvaliteten som teller.
Anbefales og vil gi systemet rørmagi.
Litt mer om mulige begrensninger med disse som alternativ for oss som "kjører ubalansert"? TAS antyder store forskjeller på utgangene ad dette??

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Må jo nødt til å bli stor forskjell på balansert og ubalanser i rørverden. plutselig halvparten av stæsjet som er i gang ville jeg tro

Topp Bunn