Hjelp til MM pickup

Mithrandir

Medlem
Ble medlem
12.09.2007
Innlegg
11
Antall liker
0
Hei
Jeg skal kjøpe meg ny pickup etter at noen med små fingre har brukt den forrige som hammer.
Buskjettet er på ca 1500,- . Har ikke mulighet for MC-pickup på forsterkeren min og har ikke mulighet til å kjøpe meg separat RIAA nå.

Noen som kan komme med gode pickup forslag? Platespilleren min er en Clearaudio Emotion...
Har sett litt på Ortofon Super OM30 og Ortofon 530 MK II... noen erfaringer med de?
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
ortofon om 40 er en lidt overset pickup - langt bedre end om 30,lidt blødere ophæng men sporer fantastisk,og har masser af luft og dynamik takket være sin van den hul slibning - pris i danmark ca 12-1300kr.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg har kost meg med noen gamle MM PU's fra Empire. Nærmere bestemt EDR.9 og 900 GT. De har ganske lik klangkarakter og kan varmt anbefales. EDR.9 er utsolgt, men 900 GT går for $270 og 600 LAC for $200. Sistnevnte skal visstnok være omtrent på samme nivå som de to andre. De er ganske myke, så de skal ha en lett arm. Du kan lese mer om MM PU's og Empire her: http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1173550723&read&3&4&

Asbjørn
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,hvis du kan sprenge budsjettet ;)så vurderer jeg å selge en mm,audionote iq2...denne har ikke gått mer enn 70-80 timer....nå har jeg bytta til mc...denne spiller virkelig bra,i forhold til andre mm,er jeg har hørt...kosta 3500,- kvittering finnes,ny i juni i år...hakket over iq 3 koster over 5000,-

legger til at dette er en 6,2 mv....så du får veldig mye gain ut av denne...visstnok.

jeg vil ikke uttale meg om dette med gain,for det har jeg så lite greie på,emn det sies at denne gir noe mer ut,enn feks en std pu...(høyere lyd)....når man kjører den på et mm riiatrinn..

kan motta bud,men jeg har jo oppfattet at du ønaker en vesenlig billigere greie,jeg har ikke avertert denne noe sted,men med overgang til mc,low...kommer jeg ikke til å se meg tilbake ;D ;D

Espen
 

Mithrandir

Medlem
Ble medlem
12.09.2007
Innlegg
11
Antall liker
0
Takker for tips.
Noen som vet om noen norsk steder på nettet som selger pickuper?
Litt skeptisk til å handle fra utlandet...
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
I nevnte prisklasse går Goldring 1042 for å være et godt kjøp.
 

Mithrandir

Medlem
Ble medlem
12.09.2007
Innlegg
11
Antall liker
0
Så det går ann å bruke en high output MC pickup selv om det står MM i bruksanvisningen til forsterkeren min?
Gjelder dette alle high output MCer eller bare noen få?
Igrunn ganske grønn på dette området... ::)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Mithrandir skrev:
Så det går ann å bruke en high output MC pickup selv om det står MM i bruksanvisningen til forsterkeren min?
Gjelder dette alle high output MCer eller bare noen få?
Igrunn ganske grønn på dette området... ::)
Jada,MC-high output kobler du via MM! ;)

På toppen av vinyl delen av forumet ligger det en tråd som viser linker til gode vinylsider, der man kan lære en del om vinyl,ta deg en kikk her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,10529.0.html
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
845 skrev:
ortofon om 40 er en lidt overset pickup - langt bedre end om 30,lidt blødere ophæng men sporer fantastisk,og har masser af luft og dynamik takket være sin van den hul slibning - pris i danmark ca 12-1300kr.
OM 40 er en meget bra pu, men den koster da mer enn 12-1300, selv i Danmark? Mener at den ligger på godt over 2000. Får du en til 12 - 1300 er det bare å løpe og kjøpe. Men dette er en gammel modell. Det Ortofon leverer i dag en OM 40 "super", noe stivere enn den gamle (men fortsatt relativ myk) og bedre egnet til moderne armer.

mvh
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
OivindS skrev:
845 skrev:
ortofon om 40 er en lidt overset pickup - langt bedre end om 30,lidt blødere ophæng men sporer fantastisk,og har masser af luft og dynamik takket være sin van den hul slibning - pris i danmark ca 12-1300kr.
OM 40 er en meget bra pu, men den koster da mer enn 12-1300, selv i Danmark? Mener at den ligger på godt over 2000. Får du en til 12 - 1300 er det bare å løpe og kjøpe. Men dette er en gammel modell. Det Ortofon leverer i dag en OM 40 "super", noe stivere enn den gamle (men fortsatt relativ myk) og bedre egnet til moderne armer.

mvh
jeg købte en om 40 til kvindens grammo i kt-radio for et halvt år siden - prisen var 1800kr men de accepterede mit bud på 1200kr.
hendes gamle om 30 lød ganske godt,men om 40 er en helt anden klasse!
jeg vil lige gøre opmærksom på ortofon ellers ikke er noget specielt i mine ører - slet ikke til prisen,og slet ikke deres mcpickups.
har man først hørt en standard koetsu op mod fx rohman eller jubilee (samme prisklasse som koetsuen) er der ingen tvivl om ortofon er stærkt overvurderet.
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
tror ikke du har hørt om40 siden du sammenligner med de billige at typer!
oc-9 er en low output mc som kræver en stepup device før riaaen - hvilket emneopretteren vist ikke har medregnet i budgettet...
lydsignaturen er kendetegnet ved manglende dynamik og en blød bas.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har stor respekt for Rudis pu-kunnskap og erfaring. Men jeg er nok enig med 845 her. OM 40 står seg meget godt, men den er myk og krever en arm m lav masse.
Har selv gjort sammenlignet med Teknifi, som Rudi skriver, - der er det langt igjen. Har sammenlignet med flere dyrere PU-er også, men ingen kommer opp mot denne. Arild på Hifi guiden er en blandt flere som har framhevet denne PUen som svært god. Men jeg må tilføye at jeg ikke har sammenlignet med de øvrige pu-ene Rudi nevner.

mvh
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
Rudi skrev:
845 skrev:
tror ikke du har hørt om40 siden du sammenligner med de billige søm!
at mc9 er en low output mc som kræver en stepup device før riaaen.
lydsignaturen er kendetegnet ved manglende dynamik og en blød bas.


Mnja nå er hva du tror og ikke tror meg egentlig knekkende likegyldig, men at AT OC9 har bløt bass og manglende dynamik det er iallefall på sitt beste rent "B-S".



Step'uper som er fullt brukbare har jeg sett avertert i fra 500 kr så det er heller ingen unskyldning, men folk gjør nå som de selv vil.

Jeg har hørt og eid flere av OM serien og har åsså eid flere av Goldring's 1000 serie og jeg synes ingen av de fortjener allt det skrytet de har fått av mange, feilen ligger kanskje hos meg fordi jeg utsyr som avslører gode/dårlige pickup'er nådeløst.
nu er du slet ikke den eneste med udstyr som afslører gode/dårlige pickups!!
men kan dit udstyr ikke afsløre at oc-9`s bløde bas og manglende dynamik - kan det skyldes dine højtalere manglende evner,eller slet og ret at du har vænnet dig til at tro bas i hjemmet skal lyde sådan.

det er ikke uden grund at dårlige stepup`s bliver kaldt stopup`s - så at fejlmatche en god mcpickup med en dårlig stepup er en skidt måde at investere sine penge!
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nå er det vel slik at en mc high KAN kobles til mm,riiatrinn...men du kan få litt lite gain...slik at du får vesentlige forskjeller mellom feks cd og plate på lydnivå...

(låter vesentlig høyere på cd enn på plate)......hvis du ikke vil ha det sånn,kan en mm,vurderes fremfor mc....mm kan også spille svært godt...men for meg,så gir en god mc mer av alt...

Nå er jeg fersk i mc verden,men etter bare noen timer,så innser jeg at jeg aldri kommer til å se meg tilbake heller...

oppsettet er:vpi scout/dynavector dv-20x-low.
 

Mithrandir

Medlem
Ble medlem
12.09.2007
Innlegg
11
Antall liker
0
Noen som har hørt eller lest noe om Ortofon 2M blue.
Ser det var en tråd om de her på forumet, men det stod ingenting der om lydmessige egenskaper.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bare for å ta opp tråden vedr 845's kritikk av OC9's "bløde bas og manglende dynamikk" som ble nevnt som dens mest påfallende lydsignatur lengre opp i tråden; morsomt å merke seg at OC9's stramme, artikulerte bass og overraskende gode dynamikk ble notert som en av dens største attributter i siste test i siste HiFiWorld denne måneden.

Hvor blir det forresten av bildene av dette supersystemet som er i stand til å avsløre ting som ingen av oss andre, med våre lekesystemer, ikke er i stand til å høre... for ikke å si motsatt av hva de fleste andre hører? :)

845 nå må du snart dra frem ditt superkamera, Contax 35mm eller denne digitalkameraafferen som gir en oppløsning for høy til å laste inn her, og berike oss!
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Mithrandir skrev:
Noen som har hørt eller lest noe om Ortofon 2M blue.
Ser det var en tråd om de her på forumet, men det stod ingenting der om lydmessige egenskaper.
har hørt en i serien. Ortofon 3M Red eller noe tror jeg det var. En god pickup virket det som, men fikk ikke hørt nok til å si så altfor mye om den.

Den låt slik ortofonsk. :p
 
E

espenj2005

Gjest
Bestillte AT95E som var anbefalt i Fidelity til svimlende 230,- nok levert på døra(e-bay) og synes den er hysterisk morsom til prisen. Den er så billig at man kan glemme seg bort og putte den i lomma/droppe den i benken mens man fikler med boltene :)
Den kommer tvert opp i min fjærlette sme arm på min kommende 2 arms spiller.
Mvh Espen
 
Topp Bunn