Hjelp til Minidsp 2x4HD

Lunesp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
273
Antall liker
79
Sted
Stord
Hei, Har et skikkelig nybegynnerspørsmål her.

Jeg har akkurat mottatt en Minidsp 2x4HD og koblet den opp midlertidig for å se hvordan den fungerer, men jeg får ikke alt til å stemme her.
Jeg har koblet den til PC via USB og så output 1 og 2 videre til Forforsterker i et 2ch oppsett. Jeg får lyd, men den ene høyttaleren spiller bare diskant og den andre bare mellomtone og bass. Hva gjør jeg galt? Må jeg ha en Y-split og bare bruke en output? Da blir det vel mono? Er det noe jeg gjør galt med routingen?

Vet ikke om dette er riktig forumkategori, men jeg satser :)

Mvh

Edit: Det løste seg!!! Hadde glemt å bypasse X-Over :)
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Når du kjøper en MiniDSP, så må du også kjøpe en plugin (styreprogram) til den. Du må laste ned pluginen, og gå inn i oppsettet. Det er to fliker - "Inputs & routing" samt "Outputs" i pluginen til 2x4HD.

Inputs styrer hvilke innganger som sendes til hvilke utganger.

Under outputs har du innstilinger for PEQ (Parametrisk Equalizer), Xover (delefrekvenser), Comp (kompresjon) og FIR (Denne lar du i første omgang være inntil du har har kontroll på grunnleggende funksjoner.

Fabrikkoppsettet er at Venstre input er koblet til utgang 1 og 2, og høyre inngang er koblet til utgang 3 og 4.

1 er venstre bass, 2 er venstre diskant, 3 er høyre bass og 4 er høyre diskant.


Brukerhåndbok finner du her: https://www.minidsp.com/images/documents/miniDSP 2x4 HD User Manual.pdf
Jeg anbefaler deg å lese denne...

Johan-Kr
 

Lunesp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
273
Antall liker
79
Sted
Stord
Når du kjøper en MiniDSP, så må du også kjøpe en plugin (styreprogram) til den. Du må laste ned pluginen, og gå inn i oppsettet. Det er to fliker - "Inputs & routing" samt "Outputs" i pluginen til 2x4HD.

Inputs styrer hvilke innganger som sendes til hvilke utganger.

Under outputs har du innstilinger for PEQ (Parametrisk Equalizer), Xover (delefrekvenser), Comp (kompresjon) og FIR (Denne lar du i første omgang være inntil du har har kontroll på grunnleggende funksjoner.

Fabrikkoppsettet er at Venstre input er koblet til utgang 1 og 2, og høyre inngang er koblet til utgang 3 og 4.

1 er venstre bass, 2 er venstre diskant, 3 er høyre bass og 4 er høyre diskant.


Brukerhåndbok finner du her: https://www.minidsp.com/images/documents/miniDSP 2x4 HD User Manual.pdf
Jeg anbefaler deg å lese denne...

Johan-Kr

Ja, brukermanual er en fin ting og den er flittig brukt, men når man aldri har vert borti lignende er det ikke alt som er like intuitivt.
Det som hadde skjedd hos meg var at jeg hadde rutet inngang en og to til utgang en og to (skal snart brukes i 2.2 oppsett). Når jeg fant ut at utgang en og to var delt ved 1000hz og fikk omgått det var ting på stell :)
Her blir det mye å sette seg inn i fremover siden både minidsp og rew er helt nytt for meg, men jeg ser at dette blir fantastiske verktøy så fort jeg får satt meg litt inn i hvordan det fungerer :)

Mvh
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Er det mulig å stille inn 2X4HD med permanent max volum og analog inn?

Vurderer å bygge den inn i et kabinett sammen med en 4 kanals forsterker (T amp drevet av DC) og en motorisert ALPS volumkontroll samt kildevelger for analoge innganger.

Her monterer jeg både strøm inn til minidsp og T ampen på felles bryter.

Målsetningen er at det blir en superenkel forsterker med av/på bryter og volumkontroll hvor det er koblet til CD spiller, iPod, iPhone etc som selv «mor kan bruke» men som kan drive en 2 veis høyttaler aktivt uten at dette merkes. En «set and forget» løsning.

Det som kan være skjær i sjøen er om 2X4HD må slås på med en fjernkontroll etter at strømforforsyningen er plugget inn? Og om det kommer et smell i høyttalerne når man slår på (det kan løses med et relé på forsterkermodulen)? Og om det kommer et smell når man slår av (her har jeg ingen løsning)?


Tilleggs feature:

En morsom tilleggsting jeg har lyst til å lage er en «Tape Loop» mellom volumpotten og analog inn på minidsp. Her skal det være jumpere men mulighet til å koble til «rørlyd». Se innlegg nr 860 her:


Og artikkel her:




Strømforsyning:

Dette skal drives av solcellebatteri på hytte. Minidsp og H2 rørlydgeneratoren trenger 12V DC og forsterkermodulen f eks 30V. Her bruker jeg en DC-DC converter fra 12V til 30V.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
2x4HD har volumkontroll via fjernkontroll, men en må få ir-mottakeren ut på utsiden.

Johan-Kr
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
I know. Spørsmålet var om den MÅ brukes? :)
 
Topp Bunn