Ønsker anbefaling Hjelp til matching av Hegel H70 og SA Aura 50?

Cloude

Medlem
Ble medlem
09.01.2014
Antall liker
1
Hei

Har hatt Hegel H70 og SA aura 50 et par år nå, men aldri blitt helt fortrolig med lyden. Joda mange gode kvaliteter er der, og har til tider vært veldig imponerte over hva dette leverer. Til syvende og sist blir det dessverre alt for ofte for skarpt oppover i mellomtone og diskant (like mye problem på gode klassiske innspillinger, som diverse Pop/rock/metal osv.). For ofte er det helt på grensen til plagsomt å høre på. Spesielt lyse fioliner, gitarer o.l.

Fikk nylig prøve en Primare I22. Førsteinntrykket var godt, men etter hvert falmet inntrykket noe og jeg turte ikke å satse på forsterkeren da en del av denne sammen spissheten i lyden var der (dog i mindre grad). Siden Primare visstnok skal en av de tryggeste valgene til SA, er det derfor fristende å selge unna høyttalerne.

Det er derimot fristende å prøve å teste ut litt mer med Hegelen da det tross alt er/opprinnelig var en forsterker 10tusen klassen, og jeg vil ikke ha råd til noen forsterker i samme gate hvis jeg selger H70 (må isåfall være en brukt forsterker). Hørt litt på dynaudio sammen med Hegel H80 hos Soundgarden. Virket nok noe mer behagelig, men jeg er fortsatt litt tvilende. Synes uansett det er veldig vanskelig å få et godt inntrykk i butikk.

Så har noen noe tips om hva fortrinnsvis Hegel H70, men også Aura 50 høyttalerne kan passe sammen med? Føler jeg trenger noe som er mer fyldig i lyden.
Kan og nevne at jeg var innom Hifiklubben og hørte på en NAD 356 og noe B&W og Dali. Her manglet mange av kvalitetene til utstyret jeg har nå, men til gjengjeld var det aldri plagsomt å høre på...vel Dali var kanskje litt skarp enkelte steder.

På forhånd takk for alle forslag.

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hvis du har råd til en Primare i22 med dac kan den nok være bedre match enn Hegel H70. H80 er en mer balansert forsterker
i lyden enn H70. Samt en desidert bedre innbygget dac. Akkurat til dine Aura 50 ville jeg sagt i22. Ligger en på finn nå.
Skal du beholde H70 kunne f.eks Dynaudio DM serien, altså 2/6 eller 2/7 vært noe. Hvor stort er rommet. Hva kan du se for deg
å kunne spandere i nytt utstyr? Max budsjett? En ny i22 med dac får du i dag for 8000 hos Soundgarden

Mvh Øyvind

Cloude

Medlem
Ble medlem
09.01.2014
Antall liker
1
Fikk låne Primare i22 noen dager for noen uker siden. Den ga helt klart en snillere klang enn H70, men det var fortsatt noe der som ørene mine ikke godtok helt, så jeg turte ikke å satse på Primaren heller. Tror det er et eller annet i gjengivelsen av lyden som blir litt for hard og kontant.

Prøvde Dynaudio Dm 2/6 da jeg kjøpte anlegget. Har senere hørt Dynaudio X14 sammen Hegel H80. Det var veldig bra på mange punkter, men er fortsatt litt redd for at det blir for intenst. I det hele tatt synes jeg disse danske høytallerne SA, Dynaudio (og Dali) kan være litt intense i lyden...

Kunne vært interessant å prøve noe annet, selv om det virker som om System Audio og Dynaudio er den vanligste matchen opp mot Hegel.

Angående rom og pris. Det er ca. 3 meter fra veggen bak høyttalerne til veggen bake lytteposisjon. Pris? Hvis jeg skulle kjøpt Dynaudio X14 som koster 8500kr vil det være helt på grensen, vil prøve å holde meg rundt 5-6tusen, da jeg antagelig vil trenge stativer i tillegg med mindre det finnes gulvstående alternativer i den priseklassen.

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
I22 er en digital forsterker og spiller nok litt hardt og kantetet, tross litt mørk klang.

Electrocompaniet, Abrahamsen, Marantz... Kanskje noe slikt ville vært bedre match.

Har selv hatt H70 hjemme på demo. Den gikk fort i retur grunnet et lydbilde uten sjel, noe klinisk, tørr og kanskje litt spiss mot toppen. Jeg hadde hatt litt problemer med å finne passende høyttalere til den om jeg hadde beholdt den.

Vurderer du andre høyttalere til 5-6k hadde jeg ventet til Tannoy DC6T SE kommer på tilbud noe de ofte gjør til 6k. Da får du en direkte og fin diskant som jeg selv opplevde som veldig behagelig og rolig tross den var nokså direkte (er et lite horn forran diskanten)

Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Tannoy Revolution DC6T SE ser ut til å være på veg ut, kun 4 Elkjøp butikker som har igjen noe i det heletatt.
Er kommet en ny serie på hjemmesidene til Tannoy Revolution XT 6F.

http://tannoy.com/residential/#!products_1547

DC6T SE funket flott på H80, H160 og Yamaha A-S700 her, men var ikke noe på Plinius,Denon,Naim og Pro-ject.

Marantz 7000 serien synes jeg alltid har vært behagelig på alle høytalere, mens KI Pearl Lite kan være litt slitsom på bla. DC6T SE.

KDS

Medlem
Ble medlem
02.10.2012
Antall liker
1
Sted
Troms
Har hatt Hegel H70 på Q Acoustics 2050i, og det funket veldig bra :)

De er ganske pene å se på å :)

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Behold højtalerene, lig på lur efter en brugt, helst opgraderet, Abrahamsen integreret V2.0. Du kan fortsat købe en ny fra Abrahamsen, med opgradering (1600kr, kan muligvis forhandles) 7000kr. Problem løst, og du beholder den gode lyd.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.543
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Du vil aldri få SA og Hegel til å jobbe sammen,Et sikkert valg til dine høyttalere er Abrahamsen

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.174
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Enig med motoren. Men jeg ville ha skiftet ut Hegel først og fremst. Primare og Arcam er sikkerstikk med SA.

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Alternativt er en brukt Primare i30 og kjøp deg en brukt god dac. Dette kommer du fra innen budsjett. F.eks en brukt Hegel HD10 eller HD11dac. Primare i30 får du til 5-6000. Alternativt en Primare SPA 21 hvis du klarer deg med en optisk inngang på den innebygde dacen. Kan streame det meste via en Apple TV. Disse nevnte forsterkerne er langt fra skarp. Da har du i såfall et akustisk problem i rommet. At du har lite møbler, bare vegger og ingen tepper på gulvet og sitter for nærmt høyttalerne. Alt dette kan gjøre lyden skarp og påtrengene. Så sjekk dette hjemme om noe av dette stemmer. Mvh Øyvind

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Enig med Øyvind ang stue/møbler. Det er dog nok at betragte som et fintunings element, hvor selve anlægget er det altafgørende. Selv har jeg ingen "skarpe problemer" i min 40m2 stue (og har aldrig haft det), uden tæpper eller ting på væggene, møbler a la maskulin minimalisme plus 2 cykler :)

marius markusen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2015
Antall liker
185
Sted
oslo
Torget vurderinger
3
Nyskjerig på hvorfor de ikke vil jobbe sammen?
Har ikke noe erfaring med SA aura, men på mantra 50(de gangene jeg har hørt)
synes jeg de får en litt krispy lyd

Hilsen en som er ny i hifi gamet :p

Sist redigert:

Cloude

Medlem
Ble medlem
09.01.2014
Antall liker
1
Takk for alle svar! Jeg har forsåvidt tenkt på muligheten at det er noe rommet som ikke er helt bra, og at jeg sitter litt nærme. Det er helt klart ikke et godt rom med sin "L" form, hvor den ene høyttaleren må stå i nærheten av et hjørne, og den andre blir stående mer for seg selv. Veggene er en blanding av gips og mur.
Samtidig har jeg prøvd H70+Aura50 i to andre rom, i to forskjellige hus + den leiligheten de nå står i, og det har da vært litt det samme problemet alle stedene. Jeg sitter og innenfor de 2,5-3 meterne System audio selv anbefaler.
Så mtp. Primare I22 tenkte jeg at hvis den ikke passer her vil den ikke (for meg) passe andre steder heller. Men mulig at I21 eller 30 passer bedre siden dette vel ikke er klasse D forsterkere. Nå vil jeg heller ikke si at I22 var skarp, langt i fra, men likevel litt hard, stram, kontant i lyden...egentlig litt vanskelig å forklare hva som var galt. I22 var nok likevel en forsterker jeg kunne ha levd med hvis jeg kunne gått i 0 i forhold til salg av H70, men det frister ikke å bruke ekstra penger på den.

Uansett, nå ser jeg for meg at jeg får solgt unna H70. Det er tross alt mye enklere å bytte forsterker enn høyttalere mtp. transport. Så ser hva som kommer opp på bruktmarkedet av I21, I30 og Abrahamsen de nærmeste ukene. Hvis ikke selger jeg høyttalerne også.

Sist redigert:

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Har hatt fire Primareforsterkere og jeg har hatt en H 70 og en H 200.Synes H 70'en spilte veldig godt sammen med Dynaudio DM 2/6.Vil fraråde deg en I 21.Den var en skuffelse.Se heller etter en I 20 hvis du kan klare deg uten dac.Det var en sabla god forsterkere som spilte veldig godt sammen med SA.Har nå en I 22 dac,og den passer dårlig sammen med Focus etter min mening.Har nå stuet unna Primareanlegget mitt til fordel for en Rega Elicit-R.Denne kan varmt anbefales,men koster endel mer enn de forsterkerene du nevner.

mvh.s,

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Ja,glemte å nevne at jeg også har en Denon PMA 1520.Kjøpte den for et år siden,og det er den forsterkeren jeg brukte mest i fjor frem til at jeg kjøpte Rega'en.Dette er en god forsterker som kanskje er kommet litt i skyggen av H 80 og I 22 dac som ofte blir anbefalt i denne prisklassen.Den funket bedre sammen med mine Focus 260 enn det H 200'en gjorde.Der er ikke innebygd dac,men til gjengjeld har den en god MC/MM-platespillerinngang.Denne forsterkeren skal jeg nå bruke fremover på filmanlegget mitt sammen med et par gamle SA 1250.

mvh.s,

Franx

Medlem
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
9
Bare ett lite tips. Prøv PSB på Primare/Hegel kombinasjonen din. Har selv Primare CD22 og Hegel H70 på (gamle) PSB 500 Century stativhøyttalere. Låter stort, dynamisk og uanstrengt i min stue på ca 45 m2. Må nevne at jeg spiller stort sett på moderat lyttevolum.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Hei

Det virker på meg som at du er der jeg har vert så mange ganger med Hegel. Jeg har på en måte nektet å godtatt det pga topp tester osv så difor har jeg prøvd flere ganger med større forsterkere.
Tips fra flere over er Abrahamsen og Electrocompaniet (EC) kan være noe for deg. Stiller meg bak de tipsene.
Tror og du får bedre lyd og luftigere lyd.
Det er ikke høyttalerne dine det er noe gale med, men du foretrekker nok en annen forsterker tror jeg.

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.209
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
I21 spilte meget bra med mine mantra 50... nå spiller i32 noen hakk bedre.. :)

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.075
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Ville testet Abrahamsen som nevnt, de går for 5000 og nedover på bruktmarkedet (spørs om det er UP eller første utgave).

Ellers ville jeg sett på denne:

Rega Elex-R ( Rega Elex-R - STEREOFIL AS )

Ikke hørt den på SA, men den spiller veldig bra på Tannoy.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
577
Torget vurderinger
1
Ikke glem å bytte ut nordost-kablene dine. (Til nærmest hva som helst) Heller ikke glem å biwire med 2 separate kabler.

Cloude

Medlem
Ble medlem
09.01.2014
Antall liker
1
Frister mest å prøve Abrahamsen, får håpe det kommer en oppgradert versjon på brukmarkedet snart. Ser forresten at de har lansert ny nettside i dag også, nå går det an å kjøpe den oppgraderte utgaven i nettbutikken uten og måtte spesielt avtale dette (tror ikke det var mulig da jeg sjekket den gamle nettsiden i går).

Men jeg trenger isåfall en DAC, hva er gode (men rimelige) alternativer?

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.543
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Frister mest å prøve Abrahamsen, får håpe det kommer en oppgradert versjon på brukmarkedet snart. Ser forresten at de har lansert ny nettside i dag også, nå går det an å kjøpe den oppgraderte utgaven i nettbutikken uten og måtte spesielt avtale dette (tror ikke det var mulig da jeg sjekket den gamle nettsiden i går).

Men jeg trenger isåfall en DAC, hva er gode (men rimelige) alternativer?
Hvis du skal slippe billig unna så tror jeg nok en Abrahamsen V6 er et sikkert kort(ca 2k på brukten)

mvh

D

dustcap

Gjest
Jeg ville iallefall brukt signalkabler av ganske god kvalitet.

Topp Bunn