Hjelp til lysdiode tilkoblet 230 VAC!

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei.
Nå trenger jeg litt hjelp. Jeg holder på og bygger en PSU til en RIAA og alt er greit helt til jeg skal ha lys i en diode som jeg har til hensikt å koble direkte på 230 VAC. Har funnet følgende skjema:

Men blir det lys? Nei! :eek: Jeg måler heller ingen spenning over dioden, all spenningen ligger over kondisen. Jeg bruker en plastkondis jeg hadde for hånden som tåler 250v. Er det andre krav til en slik kondis enn at den skal tåle 230v? Er det noe annet jeg kan ha oversett?
Jeg er meget takknemlig for svar!

T

theStig

Gjest
Du kan jo ha koblet LED'en feil vei ... da vil det ikke virke.

Kondisen må tåle minst 350V DC.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Hvilken type trafo har du?

Ringkjerne kan du vikle rundt en egen sekundærside KUN til lysdioden. Tror jeg bruker 5-6 tørn til en rød diode på mine klasse D forsterkere... blå lysdiode trenger noe mer...(altså viklinger...)

MVH

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Kondisen bør være en X2 type, dvs godkjent/beregnet til bruk over fasene/mellom fase og nøytral på strømnettet. Poengert er at kondisen på ikke kunne kortslutte ved feil.

mvh
KJ

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Bevares, her spratt hjelpsomheten frem.
Både motstand og kondis har rett verdi (fortsatt etter å ha blitt utsatt for div forsøk.)
LEDen er prøvet begge veier (for sikkerhets skyld).
Jeg har en ringkjerne som er tett m skrue i midten, derfor ingen mulighet for å vikle på ekstra viklinger. Ellers var det en god ide.
Flere gode ideer? :)

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nå testet jeg lysdioden, den var død.
Jeg koblet inn en ny fersk, hvilket avstedkom en ny død lysdiode.
Motstandsverdine som er foreslått er til rød/grønn lysdiode. Jeg bruker blå (ca 3 - 3,2 V), hvilket skulle tilsi at jeg får en litt lav spenning og ikke for høy.

T

theStig

Gjest
Sjekk om lysdioen virker da.. koble rett på et 1,5 V batteri... en rød LED skal normalt lyse litt da

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Kondisen bør være en X2 type, dvs godkjent/beregnet til bruk over fasene/mellom fase og nøytral på strømnettet. Poengert er at kondisen på ikke kunne kortslutte ved feil.

mvh
KJ
Kan kondisen jeg har brukt være årsaken til at LED-en ryker?
Andre årsaker?

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Sjekk om lysdioen virker da.. koble rett på et 1,5 V batteri... en rød LED skal normalt lyse litt da
I og med at jeg bruker blå LED kreves litt mer spenning enn fra et batteri. Jeg målte motstanden i LED-en og den var "tett" begge veier. Den skal vel normalt ha minimal motstand ene veien? Eller er spenningen i meteret for lav til at man får strømgjennomgang? Brukte også diodetesteren på meteret, uten noen reaksjon. Kan selvsagt koble to batterier i serie, for å ha prøvet det også.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ikke lys m batterier heller.
Ok, konstruksjonen knekker LED-ene. Hva er årsaken til det? Er det eventuelt andre forslag til hvordan få lys i en LED koblet til 230 VAC?  
(Glimlampe er liksom litt ut. )

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Kan kondisen jeg har brukt være årsaken til at LED-en ryker?
Andre årsaker?
Antagelig ikke. Du måler «full» spenning over kondensatoren sa du? Ergo ingen kortsluttning der.

hmmm..

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Ingen heldig "konstruksjon" dette! Å drive en slik low voltage device fra 230V er ingen lur ide. Forslaget om noen ekstra turn på trafoen er god, men kan være vanskelig å få til. Har du ikke spenning et annet sted? Må jo være noe lav spenning tilgjengelig siden det er snakk om en forsterker. Sørg for en strømbegrensende motstand i serie med LED slik at strømmen havner rundt 10mA. Da skjer det ikke noe galt.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ingen heldig "konstruksjon" dette! Å drive en slik low voltage device fra 230V er ingen lur ide. Forslaget om noen ekstra turn på trafoen er god, men kan være vanskelig å få til. Har du ikke spenning et annet sted? Må jo være noe lav spenning tilgjengelig siden det er snakk om en forsterker. Sørg for en strømbegrensende motstand i serie med LED slik at strømmen havner rundt 10mA. Da skjer det ikke noe galt.
Det funker når jeg kobler LED-en via en motstand til lavspenning, men siden konstruksjonen krever + og - potensiale på hver kanal, og jeg henter spenning til LED-en i fra en av disse, så reduseres spenningen. Selv om det kun er snakk om 0,5 V som er uten betydning i seg selv, er jeg redd det gjør at ting ikke balanseres riktig. Jeg kan selvsagt koble inn 4 stk lysdioder, men....
Andre forslag?

K

kbwh

Gjest
Dersom du har en seriemotstand som setter strømmen gjennom lysdioden til 10mA finner jeg det merkelig at forsyningsspenningen skulle droppe 0,5V. I så fall er strømforsyningen i riiaen svært knapt dimensjonert.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Sett den mellom pluss og minus da vel. Med seriemotstand. Så belaster du begge sider likt. 0,5V i forskjell spiller ingen rolle. Du må i det minste se det i forhold til utgangsspenningen. Om det faller fra 15 til 14.5V er det snakk om ca 3%. Ingen betydning.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Hmmm... Personlig sliter jeg litt med å forstå hvilken hensikt kondensatoren har i kretsen. Kan noen forklare kretsens virkemåte for meg?

Mine beregninger basert på at en lysdiode skal ha omtrent 20mA strøm fra en 350V kilde gir i ohms lov (neglisjerer spenningsfallet over lysdioden):

R = U / I = 350 / 0.02 = 17500 ohm. Jeg vil derfor anbefale at du erstatter motstanden med en på mellom 15 og 20kohm. 100 ohm høres alt for lite ut i denne kretsen.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Hmmm...  Personlig sliter jeg litt med å forstå hvilken hensikt kondensatoren har i kretsen.  Kan noen forklare kretsens virkemåte for meg?

Mine beregninger basert på at en lysdiode skal ha omtrent 20mA strøm fra en 350V kilde gir i ohms lov (neglisjerer spenningsfallet over lysdioden):

R = U / I = 350 / 0.02 = 17500 ohm.  Jeg vil derfor anbefale at du erstatter motstanden med en på mellom 15 og 20kohm.  100 ohm høres alt for lite ut i denne kretsen.
Kondisen har funksjon som en vekselstrømsmotstand. 100 nF ved 50 Hz gir en reaktiv motstand på ca 31K8 ohm, som skulle gi en strøm topp på ca 10 mA ved 230 Vrms AC og ca 7 mA rms.

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Kondisen har funksjon som en vekselstrømsmotstand. 100 nF ved 50 Hz gir en reaktiv motstand på ca 31K8 ohm, som skulle gi en strøm topp på ca 10 mA ved 230 Vrms AC og ca 7 mA rms.

mvh
KJ
Fordelen ved en slik løsning er et svært beskjedent tap. Sett i forhold til et enormt tap dersom en benytter en seriemotstand. Men jeg liker ikke løsningen. LED er best egnet der det er passende spenninger og litt ekstra kapasitet mht strøm. Er det et problem å trekke 10-20mA ekstra, er det trolig andre problemer ved designet også.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Dette med reaktiv motstand stemmer sikkert over tid, men såvidt jeg kan skjønne trenger den kretsen der en softstart. Hvis den slår inn på en spenningstopp vil det vel gå ganske mye strøm ved påslag, eller?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Eller? Ser du mer av kretsen det snakkes om enn det enkle "skjemaet" øverst i tråden?

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Sett den mellom pluss og minus da vel. Med seriemotstand. Så belaster du begge sider likt. 0,5V i forskjell spiller ingen rolle. Du må i det minste se det i forhold til utgangsspenningen. Om det faller fra 15 til 14.5V er det snakk om ca 3%. Ingen betydning.

Her er blokkdiagram for RIAA-en slik at det ikke er noe tvil om hvordan strømforsyningen skal være.
Jeg få altså et spennigsfall på ca 0.5 v, når jeg setter LED-en over forsyningsspenningen. Men jeg vil muligens kunne halvere dette dersom jeg bruker en mindre strømkrevende diode. Jeg er imidlertid redd for at ethvert spenningsfall på ene siden vil kunne påvirke i negativ retning. Eller betyr ikke dette noe?
For øvrig er spenningen på hele 30 VDC på hver side. Dersom jeg skulle sette leden mellom + og - vil jeg få en spenning på hele 60 VDC å hanskes med.
kbwh, - Strømforsyninger er IKKE knapt dimensjonert.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
...
Jeg få altså et spennigsfall på ca 0.5 v, når jeg setter LED-en over forsyningsspenningen.  Men jeg vil muligens kunne halvere dette dersom jeg bruker en mindre strømkrevende diode. Jeg er imidlertid redd for at ethvert spenningsfall på ene siden vil kunne påvirke i negativ retning. Eller betyr ikke dette noe?
...
Et asymetrisk spenningsfall på 0,5V betyr ikke noe i denne sammenhengen ettersom RIAAen uansett har lokal regulering/stabilisering av spenningen. Den eneste mulige effekten jeg kan tenke meg er tilsvarende asymetri i maks. signalnivå ut av RIAAen. Hvor mye strøm kjører du igjennom LEDen med 0,5V spenningsfall? Med 10 mA i LEDen så tilsvarer dette en kildeimpedans (DC) i strømforsyningen på 50 ohm.

mvh
KJ

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Et asymetrisk spenningsfall på 0,5V betyr ikke noe i denne sammenhengen ettersom RIAAen uansett har lokal regulering/stabilisering av spenningen. Den eneste mulige effekten jeg kan tenke meg er tilsvarende asymetri i maks. signalnivå ut av RIAAen. Hvor mye strøm kjører du igjennom LEDen med 0,5V spenningsfall? Med 10 mA i LEDen så tilsvarer dette en kildeimpedans (DC) i strømforsyningen på 50 ohm.

mvh

KJ
Med spenning over LED-en på 3.4 V har jeg iflg tabellen en strøm på 12 mA. Det med kildeimpedans i denne sammenhengen sier meg ikke så mye, men jeg vet at signalnivået ut i fra RIAAen påvirkes av spenningen. Den kan imidlertid kjøres med spennig på mellom 9 og 40V. Da vet jeg ikke hvor mye et spenningsfall på max 0,5 V har å si?
Nå som begge diodene jeg hadde har tatt sin død er det nærliggende å velge en mindre strømkrevende diode enn blå. http://www.elfa.se/no/index1.html Her en noen som kun krever 2 mA over 1,8 V. Ikke spesielt lyssterke, men hva gjør det?

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Du verden så komplisert det kan gjøres ;)

www.elfa.se/no har den LEDen du trenger:

33-690-63
Jeg har lett og lett. - Noen finner korn, - andre ikke.

Takk!  ; :) :) :)
:( :( Ved nærmere ettersyn, diameteren er på 16 mm. Hvem vil vel ha det rett i fronten på en ellers brukbart utseende boks?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Hva sier du KJ, har spenningsfallet noen betydning? Alternativet er http://www.sjostromaudio.com/hifi_files/mld/mld01r0schema_p1.pdf, eller at jeg rett og slett bruker 4stk LED. Kanskje det enkleste når alt kommer til alt.
? 29,5 volt på plussiden (ift. jord) og 30 volt på minussiden (ift. jord) er ikke noe å bry seg om.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med 4 stk. LED, bygger du dual-mono? Dersom du bygger PSU og RIAA i hver sin boks, så kan de være greit å bruke noen LEDer i PSU til å sørge for utlading av lyttene (dvs i koblet i nærheten av DC utgangen).

Bar så jeg er helt sikker på at jeg forstår deg mht. å fore LED en fra strømforsyningen: LED spenning på 3,4 volt, «tabellstrøm» på 12 mA, og en forsyningsspenning på 29,5V ? Det skulle tilsi at du brukte en motstand på 2 175 ohm i serie med LEDen? Eller?

mvh
KJ

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
? 29,5 volt på plussiden (ift. jord) og 30 volt på minussiden (ift. jord) er ikke noe å bry seg om.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med 4 stk. LED, bygger du dual-mono? Dersom du bygger PSU og RIAA i hver sin boks, så kan de være greit å bruke noen LEDer i PSU til å sørge for utlading av lyttene (dvs i koblet i nærheten av DC utgangen).

Bar så jeg er helt sikker på at jeg forstår deg mht. å fore LED en fra strømforsyningen: LED spenning på 3,4 volt, «tabellstrøm» på 12 mA, og en forsyningsspenning på 29,5V ? Det skulle tilsi at du brukte en motstand på 2 175 ohm i serie med LEDen? Eller?

mvh
KJ
Ja, jeg bygger dual-mono, selv om det kanskje er overkill. Det betyr lite til eller fra når man først bygger.
Ja, jeg bygger PSU-en i egen boks og det er din konstruksjon jeg bruker. Har forhørt meg litt og fått positive tilbakemeldinger på konstruksjonen. Da var det bare å prøve. Men at en sånn fillesak som en LED skulle skape så mye hodebry hadde jeg ikke forventet.
Motstanden er på 1,8 k. Ser at regnestykket ikke går opp, men....

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Ja, jeg bygger dual-mono, selv om det kanskje er overkill. Det betyr lite til eller fra når man først bygger.
Ja, jeg bygger PSU-en i egen boks og det er din konstruksjon jeg bruker. Har forhørt meg litt og fått positive tilbakemeldinger på konstruksjonen. Da var det bare å prøve. Men at en sånn fillesak som en LED skulle skape så mye hodebry hadde jeg ikke forventet.
Motstanden er på 1,8 k. Ser at regnestykket ikke går opp, men....
Da er det bare å sette i gang. Du vil antagelig få en stabil forsyningsspenning på ca. +/- 28-29 V etter at du har koblet til RIAAen (dvs inkl. LED fra hver forsyningslinje til jord). Ved problemer bør du bl.a. sjekke spenningsfallet over transistoren/gyratoren i strømforyningen. Denne bør ikke være mer enn et par-tre volt.

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Du har trolig bare to gode alternativer:
Dropp hele dioden. La det være enkelt.
Eller søk hjelp hos en som kan dette. Flere av de som har "brydd" seg her er kompetente.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Eller? Ser du mer av kretsen det snakkes om enn det enkle "skjemaet" øverst i tråden?
Nei, jeg ser ikke mer enn det, og i teorien skal det sikkert fungere. Men så har det vist seg at det ikke fungerer i praksis. Kretsen dreper LEDs. Jeg forsøker kun å finne årsaken til det.

Altså: Når kondensatoren er uten lading før påslag, så vil det slik jeg kan se av kretsen være slik at kondensatoren må lades en kort tid før den når en stabil svingning i forhold til 50Hz svingningene. Min teori er at hvis 50Hz-spenningskilden ligger nær maksimal amplitude i påslagsøyeblikket, så går det et kort øyeblikk like mye strøm som om det skulle være en kortslutning over kondensatoren. Min teori er at LEDen ikke tåler dette og ryker bortimot momentant.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Du må se på komponentverdiene og utføre en liten regneøvelse. Eller droppe hele greia.

KJ har forresten regnet på dette:

mvh
KJ

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Du verden så komplisert det kan gjøres ;)

www.elfa.se/no har den LEDen du trenger:

33-690-63
Dette er vel ekvivalent med en LED og en seriemotstand, altså uten kondensatoren. Greit at det muligens blir lav støy med kondensatoren, men det er vel grenser for hvor forsiktig man skal være på primærsiden av transformatoren. Så mitt forslag er ihvertfall det enkle: Bruk en LED med seriemotstand på omtrent 15-20 kohm, og dropp kondensatoren i første omgang. Får du det til å virke på den måten, så kan du jo eksperimentere med mer sofistikerte løsninger etterhvert.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Du må se på komponentverdiene og utføre en liten regneøvelse. Eller droppe hele greia.

KJ har forresten regnet på dette:

mvh
KJ
Jeg er enig i regneøvelsen om den reaktive motstanden, men kretsen i praksis dreper likevel LEDs, og da holder ikke denne teorien lenger.  Jeg mener at denne kretsen har mye til felles med transformatorene, som også kan trekke enormt med strøm ved påslag når kondensatorbanken lades, men i stabil drift trekker lite på grunn av at kondensatorbankene er fylt. Kondensatoren oppfører seg altså først som en "reaktiv motstand" først når kretsen har nådd stabil drift.

Topp Bunn