Hjelp til filter på diskant

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Hei

Jeg holder på med en høyttalerkonstruksjon, og bruker denne disknten http://www.seas.co.uk/pdf/H561.pdf
Er det noen som hadde giddet å beregne et filter for meg med følgende egenskaper: Langsomt fall fra 10KHz(gjerne 3-4dB) ned mot delefrekvensen på 2200Hz hvor fallet videre bør være 12-18dB. Noen som fikser dette?

Mangler desverre et skikkelig simuleringsprogram...

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Resonansfrekvensen er på 1.700hz. Delefrekvensen bør nok ligge minst 1 - 1.5 oktav over dette (3.400 - 4.200) avhengig av topologi. Seas anbefaler at den brukes fra 4.000hz og det kan jo gi deg en godt pekepinn på hvor delefrekvensen bør ligge.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
frans skrev:
Resonansfrekvensen er på 1.700hz. Delefrekvensen bør nok ligge minst 1 - 1.5 oktav over dette (3.400 - 4.200) avhengig av topologi. Seas anbefaler at den brukes fra 4.000hz og det kan jo gi deg en godt pekepinn på hvor delefrekvensen bør ligge.
Enig, fullt fall fra 2.2khz er altfor lavt for dette elementet; og vil medföre en temmelig dårlig diskant tror jeg.
Om akustisk slope skal väre 18dB/okt holder det jo med et 2.ordens filter (elektrisk 12dB/okt), men da må definitivt skjäringen ligge over 4khz tror jeg, og 18dB/okt akustisk fall vil slå inn i frekvens sammen med elementets naturlige fall.
Det kan medföre at man kan klare seg med et 1.ordens elektrisk filter på mellomtonen (og allikevel få 18dB/okt akustisk fall) dersom man velger den med omhu ift naturlig fall oppover og impedanseforlöp (sistnevnte kan fort bidra med 6dB/okt!).
Fordelene står da i kö ift fasevridning osv. Mye brukt av profesjonelle designere dette elektrisk 2.ordens hipass og 1.ordens lowpass; men det betinger jo at elementene "klikker" :)

Du kan neppe sette inn et 3dB fall fra 10khz, impedansekurven til elementet vil umuliggjöre det tror jeg. Kanskje bedre å satse på et annet element, evt korreksjon- og sugekretser? Men da begynner det hele å bli vanskelig.

Mvh Vidar P

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Takk for svar. Enig i at et annet element burde vært valgt, men det var dette elementet jeg hadde liggende. Brukes sammen med en G17rex. Denne bruker et filter på 2.2mH/10microF, noe som resulterer i et passende fall fra 2KHz. Jeg hadde disse komponentene liggende, og de gir en fin frekvensgang på elementet. Har sett at dette filteret også blir brukt i en annen konstruksjon online. Akkurat nå bruker jeg et filter bestående av en 4,7microF/0.68mH på diskanten + 2.7ohm i serie før selve filteret. Fungerer ok, men jeg ønsker mer luft. Jeg ønsker en frekvenskurve med en demping på ca 3dB i nedre diskant. Dette vil jo også gjøre at diskantelementet ikke blir så hardt belastet.

For all del, om det er noen som har et anbefalt filter hvor delefrekvensen ligger høyere, gjerne et enkelt filter, så gi meg beskjed, så prøver jeg det ut.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Du kan jo forsøke å "lufte" diskanten ved å bypasse motstanden med en liten kondensator.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
wilbur-x skrev:
Du kan jo forsøke å "lufte" diskanten ved å bypasse motstanden med en liten kondensator.
Ja, det er et alternativ.

Topp Bunn