Hjelp til feilsøking Maestro Phaser MP-1

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg har sagt ja til å hjelpe en venn av meg med å feilsøke ovennevnte boks. Den bruker 9V DC, og han har ved en feil kobla på 12V. Jeg har ikke så veldig peiling på det her, så er det noen av dere som har noen tips om hvordan jeg kan feilsøke den. Så vidt jeg kan se er det kun opampene som kan være brent av. Noen tips?

Puma

Vedlegg

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
Hvis du finner databladet på transer og opamps kan du sjekke hva som er maks spenning. Gir en pekepinn på hva som kan være blåst.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
http://www.jedistar.com/pdf/maestro_stagephaser.pdf

Ser ut til at den eksterne strømforsyningen er 12 Volt. Det meste av analoge kretser tåler 12 Volt. ( unntak TTL logic )

Sjekk for brente motstander. Hvordan ble 12 volt tilført boksen? Rett polaritet? VH. Bernt

På skjemaet jeg fant: R50 og CR2 sjekkes.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Andreas skrev:
Hvis du finner databladet på transer og opamps kan du sjekke hva som er maks spenning. Gir en pekepinn på hva som kan være blåst.
Hei Andreas

Takk for svar. Jeg har sjekka databladene, og for meg ser det ut som alle sammen kan tåle minst 12V. Kanskje jeg bare må begynne fra kant og bytte ut opampene.

Puma

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
BerntJ skrev:
http://www.jedistar.com/pdf/maestro_stagephaser.pdf

Ser ut til at den eksterne strømforsyningen er 12 Volt. Det meste av analoge kretser tåler 12 Volt. ( unntak TTL logic )

Sjekk for brente motstander. Hvordan ble 12 volt tilført boksen? Rett polaritet? VH. Bernt

På skjemaet jeg fant: R50 og CR2 sjekkes.
Hei BerntJ.

Takk for svar.
Hvis du ser på skjema jeg la ved så er strømforsyningen 9V. De 12V ble tilført fordi han brukte en veggvorte med glidebryter 3V-12V, og ooopps så var uhellet ute.
Det ser ut som det skjema du har funnet tilhører en annen boks, skjema i min post er det riktige.

Mvh Asbjørn

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.516
Sted
'
Nightpuma skrev:
Kanskje jeg bare må begynne fra kant og bytte ut opampene.
En litt mer teknisk tilnærning er å måle spenninger rundt omkring siden dette er oppgitt på skjemaet. Riktignok er det fleste verdiene 4.5V siden dette er en referansepenning matet inn fra halve Vcc via en opamp, men alt i alt vil spenningene gi deg et bilde av hvor ting er feil..

Har kameraten din matet inn -12V isteden for +9V kan det hende at dioden (CR1) som skal beskytte mot slike ting har gått føyka. Men det finner du ut med å sjekke spenninger.

JanE.

Topp Bunn