Hjelp til demping av bakvegg

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Hei,
her er et kornete bilde av bakveggen min.
Jeg var litt uvitende om hvor mye den reflekterte til jeg skrudde opp volumet litt og satte meg på sidedelen av sofaen, slik at høyre øre er rettet mot høyttalerne og venstre mot bakveggen. Det er jo masse refleksjon. Så, jeg vil spørre dere om hjelp til demping.

Jeg bor ennå alene, så det må ikke være høy waf, selv om det ikke er en ulempe.

Langs langveggen (til venstre på bildet) er det lameller som dekker vinduene.
Bakveggen er delt i:
- utgangsdør
- gipsvegg (masse bassresonans)
- pipe med ruglete overflate (ingen merkbar bassrespons, men det er en hard overflate - sikkert masse høyfrekvent reflektering?)

Det jeg tenker:
Alt 1: Fortsette lamellene langs utgangsdør og gipsvegg i høyden det er nå
Alt 2: Heven lamellene langs langveggene slik at de går fra taket og ned til sofaen, og fortsette dette langs bakveggen som i alt. 1.
Alt 3:Diffusor/bassfelle på gipsveggen
Alt 4: Diffusor på pipa

Siden det er mest hørbar refleksjon i bassregisteret er det alternativ 3 jeg tenker er mest aktuell. Hva tenker dere?

Vedlegg

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.397
Torget vurderinger
1
Jeg lurer på om du må sitte så nær bakveggen og hvor langt det er fra lytteposisjon frem til høyttalerne.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Fra sweetspot er det 4,2 m til baffel. Da er frontht 15 cm fra veggen, så de burde nok være trukket lengre frem.

Ja, dessverre er det lite mulighet til å forandre posisjoner, har vurdert alle muligheter, og siden stua er i L-format og rommets planløsning er slik det er, er dette beste løsning for både surround og stereo.

Alternativet er å bruke et soverom til dedikert rom, men budsjettmessig er jeg ikke der ennå, så enn så lenge må jeg jobbe med dette.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Siden bakveggen spiller med, masse bevegelse der (gipsplate med antakeligvis ingen eller lite isolering bak, mest sannsyneligvis et hulerom) vurderer jeg å bygge en absorber/bassfelle som dekker hele bakveggen. Nederst blir den ca 25 cm dyp, opp til sofahøyde hvor den begynner å skrå inn mot veggen slik at den er helt tynn øverst mot taket.

Da vil det være mye masse i den nederst, men lite mindre oppover. Noen spørsmål:
- Vil en slik absorber kunne ta mye bassresonans?
- Har lest at for best asorbering bør det være 10 cm avstand til veggen fra absorberen. Gjelder dette også i dette tilfellet?

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Antall liker
12.141
Sted
Skien
Rocke-Rolf skrev:
Siden bakveggen spiller med, masse bevegelse der (gipsplate med antakeligvis ingen eller lite isolering bak, mest sannsyneligvis et hulerom) vurderer jeg å bygge en absorber/bassfelle som dekker hele bakveggen. Nederst blir den ca 25 cm dyp, opp til sofahøyde hvor den begynner å skrå inn mot veggen slik at den er helt tynn øverst mot taket.

Da vil det være mye masse i den nederst, men lite mindre oppover. Noen spørsmål:
- Vil en slik absorber kunne ta mye bassresonans?
- Har lest at for best asorbering bør det være 10 cm avstand til veggen fra absorberen. Gjelder dette også i dette tilfellet?
Hei
Har jobbet en stund med stuen når det gjelder akustik, hadde selv et stort problem med en vegg (bak høytallerene) den var av et lag gips. Da jeg nå skulle prøve og gjøre dette riktig og ikke høre på alle "bedrevitende" så leide jeg in en akustiker. Gjør nå flere tiltak i stuen i disse dager. Når det gjelder Gipsveggen så gjorde jeg som følgende:Tok først et lag med lim (spesialim som akustikeren anbefalte) og deretter et lag med gips, tok igjen og la Lim og deretter et nytt lag med gips (etter råd fra akustikeren) Jeg trudde nesten ikke det jeg hørte når jeg fikk dette på plass ;)
Mvh: Espen

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
2 ekstra lag med gips og spesiallim altså? Spennende. Og egentlig logisk, får man rommet rett (men helst fra starten av) er vel det bedre enn tiltak i ettertid.

Det skaper utfordringer i forhold til utforing av døra, og ikke minst av vinduene på venstre side av døra går helt inn til der veggen er nå. Så en vegg som kommer lengre ut på høyre side og over døra, enn på venstre side kan ser merkelig ut. Men kanskje det ikke synes så godt heller.

Takk for tipset!!

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.397
Torget vurderinger
1
En enkel skisse med mål vil hjelpe og har du en måling fra rommet?

Du sier du var uvitende om hvor mye refleksjon det var fra bakveggen, vil det si at det vanligvis ikke er noe som plager deg når du sitter i ss?

Du vil sannsynligvis finne flere steder rundt i rommet der forskjellige bassfrekvenser er dominerende og om jeg skjønner forklaringen din var ditt venstre øre rettet mot hjørnet med glassdør/grønn pute og i hjørnene er det trykkmaksima for alle frekvenser og har du en eller flere stående bølger som lever lenge i tid vil det selvsagt dominere hvordan du oppfatter lyden.

Om du ikke har måling er det sterkt å anbefale, å vite hva man skal jobbe med vil gjøre det meste “lettere”, å jobbe med lave frekvenser krever store tiltak om man forventer en reell virkning.

Gips og lim er mer i gaten såre naboer eller at rommet lekker for mye bass og det låter tynt.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Hei, det har ikke plaget meg mye i ss utover at det er boomy bass i rommet. Det var først når jeg satt på siden med et øre mot bakveggen og et mot frontveggen at jeg oppdaget at det var bakveggen som spilte med.

Fra ca halveis mellom veggene og mot bakveggen blir det mer og mer boomy bass, og bakveggen resonnerer nesten som en htkasse..
Når jeg gikk bak bakveggen, altså på kjøkkenet, og kjente på veggen var det like mye resonnans i den, så det er neppe noe isolasjon mellom i det hele tatt.

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Antall liker
12.141
Sted
Skien
Rocke-Rolf skrev:
Hei, det har ikke plaget meg mye i ss utover at det er boomy bass i rommet. Det var først når jeg satt på siden med et øre mot bakveggen og et mot frontveggen at jeg oppdaget at det var bakveggen som spilte med.

Fra ca halveis mellom veggene og mot bakveggen blir det mer og mer boomy bass, og bakveggen resonnerer nesten som en htkasse..
Når jeg gikk bak bakveggen, altså på kjøkkenet, og kjente på veggen var det like mye resonnans i den, så det er neppe noe isolasjon mellom i det hele tatt.
Hey
Virker for meg som du har noe av det samme problemet som jeg hadde, når jeg fikk stivet veggen bak så opplevde jeg at bassen satt mye bedre det ble mer dynamikk i lydbildet spesielt i mellomtonen. Det ble uten tvil bedre dybde i lydbildet, så jeg vil absolutt anbefale deg og prøve og stive opp veggen før du gjør andre ting. Det koster ikke så mye + at det blir uansett ikke feil om du gjør det. Er overasket om du virkelig blir kvitt problemet med å begjynne og sette opp absorbenter eller lignende på en vegg som står og vibrerer når du spiller. trur at det er spesielt bak høyttalerene at det er veldig viktig at veggen er stiv.
Mvh: Espen

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.397
Torget vurderinger
1
Det du trenger er å få foretatt en måling. Boomy bass kommer av at lydenergien fra enkelte toner blir værende for lenge i rommet, i noen tilfeller kan meget skjev frekvensrespons også oppfattes som boomy, men mest sannsynlig er det et tidsproblem. Stivere vegger vil ikke løse dette, i så tilfelle vil de med betong vegger sluppet problemet.

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Antall liker
12.141
Sted
Skien
Hei Rocke Rolf
Har lagt ut noen bilder på tilltakene jeg har gort når det gjelder akustikk i en normal stue , en liten forklaring på hva jeg har gjort hos meg ligger under: Mitt anlegg og: Espen`s Burmestersystem.
Espen L

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Hei Espen,
leste tråden din, gode ting. :)

Å dempe taket blir nok ikke aktuellt i denne leiligheten, jeg vet jeg skal flytte innen 3 år.
Men du satte en akustikkplate på langs og en på tvers bak høyttalerne? Var det kun av plassmessig/utseendemessige årsaker, eller av lydmessige årsaker?

Var det 10 cm plater?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.397
Torget vurderinger
1
Espen L skrev:
Hei Rocke Rolf
Har lagt ut noen bilder på tilltakene jeg har gort når det gjelder akustikk i en normal stue , en liten forklaring på hva jeg har gjort hos meg ligger under: Mitt anlegg og: Espen`s Burmestersystem.
Espen L
Finnes det noe før og etter måling på tiltakene som ble gjort? Hva som skjer i tidsdomenet og hvor langt ned det skjer med den nedsenkede himlingen burde være interessant for flere da WAF er forholdsvis høy på en slik løsning.

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Antall liker
12.141
Sted
Skien
Hei Roald
Jada alt er målt nøye,før vegg + tak tiltakene. Skal ha besøk igjen (håper han kommer til fredagen) av akustikeren da vil han igjen måle for meg for å se hva speielt etterklangstiden er nå etter tiltakene jeg har gjort. Kommer da til og legge målingene ut, legger de ut under mitt anlegg og under Espen`s burmestersystem. Mener å huske at etterklangstiden som var mitt største problem var på hele : T 0,9S. Og at det nå skal være ned mot T 0,4S. Men ta dette med en klype salt (da jeg ikke er noen fagmann på akustik) til jeg for han på besøk igjen og får målt på nytt nå som tilltakene er gjort
Espen L

Topp Bunn