Hjelp til delefilter

billyb

Medlem
Ble medlem
15.09.2004
Antall liker
0
Har bygget meg DAT Amadeus Media som står foreskrevet på Troels Gravesen sin hjemmeside.
http://www.troelsgravesen.dk/HDS164.htm. Test spilte dem i helga, men syntes lyden var en del tilbake trukket.Hadde vel håpet på litt mere fremtredende lyd på Peerless HDS 164 PPB. Elementene er i for seg innspilte fra tidligere projekt.Kan noen evt. se på et annet filter forslag til denne utgaven.Det er en 2,5 veis på 32 liter.Port tuningen er på 38Hz.(ø5x7cm).Elementene er de nye Peerless HDS 164 PPB og vifa XT25TG-30-04.Håper noen kan hjelpe.
Billyb

T

theStig

Gjest
Det ser vel ut som om tweeteren nok kunne heves noe her. Prøv å bytte ut R1061 fra 3.9 ohm til en lavere verdi, 2.2 ohm f.eks.

billyb

Medlem
Ble medlem
15.09.2004
Antall liker
0
Hei. Det kan nok være noe og hente på diskant delen også,men jeg syntes i helhet at mellomtonen ble litt for tilbake trukken. Håpet på litt mere klarhet i stemmen og en varmere klang. Det ble litt for tam lyd for meg. Vet det kan hentes ut mye fra disse mellomtonene, og det er vel på denne delen jeg vill forbrede en del.Vil vel se på litt annen filter ordning her. Noen har jo prøvet Acoustic Reality sitt serie filter ,3 veis med stort hell. Har jo fått svar på dette tidligere, men ikke utfyllende nok.
billyb

T

theStig

Gjest
Tja, det ser jo ut til at hr. Gravesens filter også tipper ned mellomtonen noe. Det blir omfattende å skulle gjøre om mye her tror jeg, i hverfall bør det gjøres noen kontrollmålinger før/etter.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Jeg håper at du vet at det bare er motstandene som er merket med rødt i Gravesen's delefiltere som er faktiske motstander. De andre er motstand i spoler etc.

Roger

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Antall liker
57
Torget vurderinger
6
prøv med bedre kondensatorer på de som sitter i serie
supreme ,++
evt prøve med en liten verdi paralell med de andre

T

theStig

Gjest
Kan "bedre" kondensatorer virkelig kompensere for en frekvensrespons som faller mange dB fra 200 Hz til 20 kHz ???

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.006
Sted
Kongsberg
Hei :D
Ønsker man litt mer nivå i øvre mellomtone må man betrakte sugekretsen i paralell med øvre basselement. Her er det innført en moderat dempning av det området der du ønsker mer nivå. Erstatt R-2041 = 22 Ohm med en større verdi f.ex. 25 eller 29 Ohm. Ønsker du enda mer nivå kan hele sugekretsen fjernes.
Etter dette må du sannsynligvis slippe på diskanten litt mer som theStig foreslår. Prøv 3.3, 2.9, 2.5 eller 2.2 Ohm i serie med diskanten.

Lykke til.

mvh :)
Gunnar Brekke

billyb

Medlem
Ble medlem
15.09.2004
Antall liker
0
Hei. Det var innteresant og se alle forslag komme inn.Det jeg kommer til og se nærmere på er TheStig sitt forslag og Gunnar sitt. Det kan nok være noe og hente her også.Da evt. fjerne notch filter til mellomtonen.Faren ved det er vel som TheStig sier, et markant fall på dB nedover.Utifra utregning på notch filter ligger denne og kompanserer på ca 800 Hz.Bør man kjøre et notch filter på nedre bass også istedenfor Zobel.Takker for alle svar så lenge.
Billyb

Topp Bunn