Hjelp til å lage en ekstern SSD i kabinett til min Bladelius Embla.

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Hei.

Jeg har bestemt meg for å bygge en SSD i eksternt kabinett til min Bladelius Embla.
Leser til stadig på nett at disse også gir betraktelig bedre lys enn enn snurre HDD.

Denne vil da få strøm gjennom USB på spilleren.
Spilleren krever at disken er i FAT32-format,men dette lar seg vel formatere til før man legger over musikken på SSD?

Trenger jeg mer enn dette?

Samsung 840 EVO Series MZ-7TE500 500GB - Solid State Disk (SSD) - Finn lavest pris, test og informasjon

https://www.komplett.no/akasa-lokstor-x21-25-hdd-kabinett/764645

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.312
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
SSD låter bedre ?

Minner meg ryktene som gikk for en del år siden om at hvis man brant en kopi av en original CD ville den låte MYE bedre. Må innrømme at jeg gikk på, men det var ikke mange kopiene jeg brant for å si det slik...

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Antall liker
75
Sted
Nyköping
Vilket besvär!
Embla klarar från 2GB till 2TB diskar (HDD/SSD) externa USB-diskar kräver externström.
Fat32 går utmärkt att partitionera och formatera till diskar på en 500GB SSD/HDD.

Provade att partitionera och formatera en 750GB. Fast det rackarns Win7 vägrar formatera enheter större än 32GB till Fat32, Microsoft ger alternativen ExFat och NTFS men de är inte kompatibla med Embla.
I Linux Mint gick det utmärkt att partitionera och formatera 750GB disken till Fat32 och Linux hade inga problem att använda (läsa/skriva) disken.
Fast Win7, hittade inte ens HDD:n i utforskaren! I Win7 Diskhantering fanns endast ett alternativ i menyerna, att "Ta bort partitionen" på 750GB hårddisken.

Det finns dock en möjlighet till. Det är kommandotolken och Diskpart (Command Line Input=MS DOS) men efter att ha testat så gav jag upp, det är alldeles för länge sedan jag lattjade med CLI på Amiga och MS-DOS...

Red:
Har ingen Bladelius Embla så kan inte testa om Linux Mint/Gparted/Disks programmets partitionering och formatering, fungerar med Embla som enligt Prisjakt har ett "Icke namngivet OS".

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.194
Torget vurderinger
7
Swissknife klarer fint og formatere 1TB SSD til FAT32. Ingen problem!

Mvh
Morten N.A.T

Vilket besvär!
Embla klarar från 2GB till 2TB diskar (HDD/SSD) externa USB-diskar kräver externström.
Fat32 går utmärkt att partitionera och formatera till diskar på en 500GB SSD/HDD.

Provade att partitionera och formatera en 750GB. Fast det rackarns Win7 vägrar formatera enheter större än 32GB till Fat32, Microsoft ger alternativen ExFat och NTFS men de är inte kompatibla med Embla.
I Linux Mint gick det utmärkt att partitionera och formatera 750GB disken till Fat32 och Linux hade inga problem att använda (läsa/skriva) disken.
Fast Win7, hittade inte ens HDD:n i utforskaren! I Win7 Diskhantering fanns endast ett alternativ i menyerna, att "Ta bort partitionen" på 750GB hårddisken.

Det finns dock en möjlighet till. Det är kommandotolken och Diskpart (Command Line Input=MS DOS) men efter att ha testat så gav jag upp, det är alldeles för länge sedan jag lattjade med CLI på Amiga och MS-DOS...

Red:
Har ingen Bladelius Embla så kan inte testa om Linux Mint/Gparted/Disks programmets partitionering och formatering, fungerar med Embla som enligt Prisjakt har ett "Icke namngivet OS".

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
552
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
I forbindelse med skifte til større intern ssd, anbefalte Morten hos NAT Swissknife til å formatere 1 TB Samsung EVO til FAT32. Det funket helt strålende.

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
552
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Her var vi tydeligvis samtidige. ;)

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Takker for svar.

Har snakket med Morten på NAT idag og han kunne fortelle at en ekstern SSD med strøm via USB-buss IKKE vil fungere.Skal man bruke SSD så må man sette inn en større eller flere internt i Embla.
Dette er rart,men sikkert rett.
Den takler fint USB-minnepenner.En stor minnepenn med USB3.0 vil kanskje virke?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
En stor minnepenn med USB3.0 vil kanskje virke?
Jeg har ikke fulgt med på minnepinne-fronten men jeg tenker umiddelbart at USB3 på disse er mest markedsføring da les og skrive hastighet vel ikke engang er i nærheten av det USB2 klarer.
MAO vil det kanskje ta en sommerferie å fylle dingsen med musikken din. Lesing og avspilling vil virke helt ok formoder jeg.

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Antall liker
583
Torget vurderinger
9
Tja.. USB2.0 skal vel klare i teorien 60mb/sekundet (?), mens corsair pinnen jeg har i pc'n som er brukt i maaaaaange år og er hverken den mest fancy eller raskeste usb3 minnepennen klarer å holde rundt 90mb/sekundet når jeg tester den på noen større filer nå. Etter jeg fikk USB 3.0 i hus og usb 3.0 minnepinner så ble alt av usb2.0 kastet pga det føltes litt steinalder i sammenligning.

Skal du handle minnepenn så sjekk bare lese/skrive hastighet på den, det er veldig forskjellig hva de klarer selv om de alle er usb 3.0.

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Får man kjøpt eksterne kabinetter for SSD med egen strømforsyning i form av adapter med 5V ut?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Tja.. USB2.0 skal vel klare i teorien 60mb/sekundet (?), mens corsair pinnen jeg har i pc'n som er brukt i maaaaaange år og er hverken den mest fancy eller raskeste usb3 minnepennen klarer å holde rundt 90mb/sekundet når jeg tester den på noen større filer nå. Etter jeg fikk USB 3.0 i hus og usb 3.0 minnepinner så ble alt av usb2.0 kastet pga det føltes litt steinalder i sammenligning.

Skal du handle minnepenn så sjekk bare lese/skrive hastighet på den, det er veldig forskjellig hva de klarer selv om de alle er usb 3.0.
Det er mye raskere enn jeg var klar over men jeg kan ikke se for meg at jeg hadde hatt tålmodighet til å flytte noen hundre GB data i den hastigheten men pinnene er kanskje ikke så store uansett.

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
44
Kan være jeg bommer her, men jeg har benyttet en ekstern ssd disk via USB 3.0 over en periode. Dette fungerer helt problemfritt. Dette er en disk på 250gb, og er på størrelse med et kredittkort.(Kan godt få kjøpe den om du vil ;))
Jeg har også en SSD harddisk, som jeg har satt inn i et harddiskkabinett. Gjorde den om til FAT32 via Macens diskverktøy, som funket greit. Har ikke testet den på Emblaen ennå.
Uansett, vil jeg påstå at det lydmessig er bedre med den interne disken. Kan så klart bli noe bedre med en bedre usb kabel, men selv om jeg buffrer på den interne før avspilling vil jeg si at den interne låter bedre. Bytt heller den til en større type.

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Antall liker
583
Torget vurderinger
9
På bladelius sine egene sider om embla så skriver de:
Embla has an USB port for USB memory sticks or external harddrives, which can be used for external storage of music.

Rart at det ikke skal fungere med usb3.0 adaptere du kobler ssd'er til da. Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg kontaktet partysvenskene som har lagd denne boksen å spurt de direkte om hva som fungerer på den.

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
44
Bare for å spesifisere, er det usb3.0 ut av ekstern harddisk og vanlig 2 inn i Emblaen.

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Slik jeg har fått opplyst det så ligger problemet i at Embla ikke klarer å gjenkjenne en ekstern SSD med strøm via USB fordi Embla ikke er en datamaskin.
Skulle da tro at dette er et strøm-issue,og at dette ligger mellom USB inn på Embla og SSD når man bruker strøm via USB-buss.

Får man derimot en ekstern SSD i ett kabinett med egen strømforsyning via adapter så kanskje dette virker?
Begge snurre-HDD som jeg har hatt koblet opp mot Embla via USB har hatt USB2.0 og egen strøm/adapter.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
580
Torget vurderinger
1
Worst case for Samsung EVO er 1TB-modellen når det gjelder strømforbruker som kan trekke opptil 4,24w

kilde: AnandTech | Samsung SSD 840 EVO mSATA (120GB, 250GB, 500GB & 1TB) Review

USB3.0 støtter max 900ma/5v, som tilsvarer ca 4.5w. Hver "powerunit" hos USB3.0 er 150ma. Så etter at sata/USB3.0-kontrollen har fått sin del av strømmen. så er det igjen 750ma/5V= 3,75w hvis spenningen faktisk er akkurat 5V. Det er altså lavere enn hva den største Samsung EVOen trekker i strøm på det meste, men kanskje det går likevel. Det virker som om Samsung 840 Pro 512GB er godt innenfor grensen og burde i alle tilfeller fungere. Eneste måten er å prøve :) (merk at tallene er ved skriving, når det gjelder lesing så er de mye mye lavere)

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Etter å ha lest litt på nett så forstår jeg det slik at en SSD trenger 5V for å være operativ.
Det er sikkert dette som gjør at min Embla ikke takler en ekstern SSD i kabinett med strøm gjennom USB-buss.
Embla er ikke en datamaskin og har da sikkert annen spenning i USB-inngangen.

Likevel...
Her er ett eksternt kabinett for SSD med slik jeg ser det inngang for adapter med 5V spenning.....

https://www.komplett.no/icy-box-ib-231stu3s-g-hdd-kabinett/815992#!tab:links

Og her er en adapter for slike med 5V ut....

https://www.komplett.no/lacie-power-12w-5v2a/804450

Her er den tiltenkte SSD....

https://www.komplett.no/crucial-mx100-ssd-512gb-25-7mm/817433

Vil dette la seg sette sammen og fungere?
USB-inngangen på Embla er etter hva jeg vet USB2.0.

Topp Bunn