Hjelp til å komme videre inn i rør verdenen!

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Kan begynne med å si at jeg ikke har annet enn kinesisk bruksanvisning....

Har nå hatt rør forsterker og cd spiller med rør lenge nok til å føle behovet for å b.l.a. teste andre typer rør av ren nyskjerrighet. Kanskje litt fordi jeg er usikker på hvor mye det er igjen på originalrørene også... Har en Cayin A-50T med 2 x 35 w ultralineær og 2 x 16 w triode.
Denne har 4 stk EL34 rør det kun står Cayin på, 2 stk 12AU7 og 2 stk 12AX7 det står Electroharmonix på.

Betyr det at jeg må holde meg til EL34 effektrør, eller kan jeg bytte de til en KT88 variant som Cayin A-55T er utstyrt med f.eks.? (regner med at det ikke går, men ville vel gitt litt mere power?) Noen som har forslag til konkrete rør som er aktuelle? Bytter vel ut alle 8 rørene når jeg først skal igang..

Cd spilleren er en Cayin CDT-15A som har 2 stk 6922 rør. Gjerne noen tips til alternativer her også ;)


Så var det dette med biasjustering. Her er jeg helt grønn, og har kun sett at det er noen justeringsskruer og kontaktpunkter ved siden av rørene. Har biltema multimeter, men ikke peiling på bruken av det egentlig.
Er det noen enkel oppskrift på dette? Og hva er hovedregelen for dette med biasjustering egentlig? Ved rørbytte eller ved jevne mellomrom?

Har anskaffet hvite bomullshansker.

Hvor lang er normal levetid på rør? Forskjellig til forforsterker og effektrør kanskje?

Disse demperingene jeg ser noen har på rørene, har dette noe for seg? Så både rør og demperinger på sidene til Rotekroken, men ringene var røde :-X
Noen som har tips til andre?

Håper på litt hjelp her nå ;D
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Kan begynne med å si at jeg ikke har annet enn kinesisk bruksanvisning....

Så var det dette med biasjustering. Her er jeg helt grønn, og har kun sett at det er noen justeringsskruer og kontaktpunkter ved siden av rørene. Har biltema multimeter, men ikke peiling på bruken av det egentlig.
Er det noen enkel oppskrift på dette? Og hva er hovedregelen for dette med biasjustering egentlig? Ved rørbytte eller ved jevne mellomrom?

Har anskaffet hvite bomullshansker.

Hvor lang er normal levetid på rør? Forskjellig til forforsterker og effektrør kanskje?


Disse demperingene jeg ser noen har på rørene, har dette noe for seg? Så både rør og demperinger på sidene til Rotekroken, men ringene var røde :-X
Noen som har tips til andre?

Håper på litt hjelp her nå ;D
Du måler tomgangsstrømmen mellom de to testpunktene og justerer til denne stemmer med den oppgitte verdi . Skal justeres ved skifte, skader ikke å kontrollere en gang i året.

Effektrør avhengig av hvor hardt de kjøres - kan vare fra 1000 til 3000 timer (gjelder pentoder - push/pull). Små dobbeltrioder kan vare i opptil 4-5000 timer.

Bruk dempere i forforsterkeren, her er forsterkningen størst og effekten av dem ditto. Det er også her du skal bruke penger på rør.

Velkommen i meningheten :)
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Du måler tomgangsstrømmen mellom de to testpunktene og justerer til denne stemmer med den oppgitte verdi . Skal justeres ved skifte, skader ikke å kontrollere en gang i året.

Effektrør avhengig av hvor hardt de kjøres - kan vare fra 1000 til 3000 timer (gjelder pentoder - push/pull). Små dobbeltrioder kan vare i opptil 4-5000 timer.

Bruk dempere i forforsterkeren, her er forsterkningen størst og effekten av dem ditto. Det er også her du skal bruke penger på rør.

Velkommen i meningheten :)
Har jo hatt rør en stund, men takker for velkomsten allikevel ;D

Hvor finner jeg denne oppgitte verdien i.f.b.m. biasjusteringen? Og HVORDAN måler man tomgangsstrømmen?(i detalj takk..)
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Det nærmeste rådet jeg kan gi er å lete etter en verdi i mA (f.x. 50) i bruksanvisningen. Dette angir tomgangsstrømmen til gitteret.
For å stille inn denne tar du multimeteret og plasserer klypene/jack/ eller hva det måtte være over de to testpunktene og skrur til det viser den verdien som er oppgitt. Som regel er det testpunkter for hvert rørpar.

Ser at disse "rådene" er på grensen til meningsløse, men problemet er at der finnes like mange måter å gjøre det på som der er produsenter (vel, nesten). Noen forsterkere krever ikke multimeter, men har LED som skal lyse når tomgangsstrømmen er korrekt. Får håpe noen med Cayin kan hjelpe deg :-/
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Har jo hatt rør en stund, men takker for velkomsten allikevel ;D

Hvor finner jeg denne oppgitte verdien i.f.b.m. biasjusteringen? Og HVORDAN måler man tomgangsstrømmen?(i detalj takk..)
Du har fått mail :)
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Cayin A-50T kan vistnok ikke ta KT88 rør direkte p.g.a. begrenset justeringsområde for bias spenning.

Kanskje JJ KT77 kan brukes, de skal vist være bra.

Justeringsveiledning finnes vel i bruksanvisningen (kan finnes på nettet).

Edit: så ikke første linja di om kinesisk bruksanvisning, tok meg 12,5 sekunder med Google å finne en engelsk en her: http://store.acousticsounds.com/pdf/S-A-50TOwnersManual.pdf


Svein B.
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Takker for innspill, spesiellt til Audiomix pga utfyllende mail!(selv om utolmodigheten min allerede hadde sendt meg i riktig retning)..

Etter en kjøretur til Vestfossen(fra Oslo) ordnet det meste seg når jeg besøkte Brynjar i Motron igår kveld.
Tolmodighet er ikke min sterkeste side ;D

Makan til service jeg fikk skal man lete lenge etter!
Fikk opplæring/hjelp til rørbytte og justering av bias + masse ny lærdom om rørutstyr :) Ble Golden Dragon all the way, med matchede effektrør å greier. Kjørte også de gamle røra i testmaskin, og det var absolutt på sin plass med en oppgradering iflg Brynjar (noen av gammelrørene var ok forsåvidt).

Jeg fant selv ut via bruksanvisningen at det skulle være mellom 3 og 3,5 volt ved justering av bias, og Brynjar viste meg hvordan dette gjøres.


Nå står sakene hjemme å spiller seg inn, og jeg gleder meg stort til å få høre hvordan lyden blir fremover ;D
Låt greit allerede på kald forsterker med uinnspillte rør igår, så om en 150 timer tipper jeg at jeg sitter å storkoser meg :)
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Storkoser meg med go`lyd allerede etter 50 timer ;D
Her ble det andre boller i bassen, som plutselig går ett stykke dypere etter rørbyttet. Velanvendte kroner, til og med samboern merker stor forbedring. Herlig!
 
D

dig_it_all

Gjest
Hei.
Jeg ville ikke prøve å bruke annet enn EL34 når det er dette røret forsterkeren er beregnet på, men det er allikevel variasjonsmuigheter for hvilke rør som kan brukes.
Det er en bokstavbenevnelse etter det siste siste tallsifferet. (f.eks EL34EH) Denne benevnelsen kan variere fra en produsent til en annen, men røret er fremdeles et EL34.

Gå inn på : http://www.demostenes.no

Her kan du angi rørtypen (EL34) på rørsøk ( En søkedekal nederst på siden ) og få opp liste på forskjellige rør innen EL34 rørgruppen.

Hilsen Dig_it_all
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Hei.
Jeg ville ikke prøve å bruke annet enn EL34 når det er dette røret forsterkeren er beregnet på [...]
Tja, si ikke det. KT77 kan jo være en kandidat å prøve. Samme elektriske egenskapene som EL34.
KT77 produseres den dag i dag av JJ, om disse gjenspeiler originalen til MO-Valve skal være usagt. Men siden de ikke koster all verden og hvis du liker å eksperimentere med ulike typer kan det jo være et alternativ.



Jan E Veiset
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Tja, si ikke det. KT77 kan jo være en kandidat å prøve. Samme elektriske egenskapene som EL34.
KT77 produseres den dag i dag av JJ, om disse gjenspeiler originalen til MO-Valve skal være usagt. Men siden de ikke koster all verden og hvis du liker å eksperimentere med ulike typer kan det jo være et alternativ.



Jan E Veiset

Fornøyd med mine nye Golden Dragon EL34 foreløpig, men etter hvert blir det sikkert aktuelt med videre utprøving av andre typer kjenner jeg meg selv rett ;D

Hva tror du lydforskjellene vil bli med KT77? Vil de gi høyere effekt kontra EL34?

Mvh
 
Topp Bunn