Hjelp til å feilsøke gammel forsterker

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Hei, jeg har fått en gammel pioneer A-301 i fanget.
Saken er den at så lenge "Direct Source" knapper er aktivert, fungerer den helt fint. Men de-aktiverer man denne, slik at tonekontroll og balanse skal fungere, blir det helt stille. Vel å merke seg, helt stille blir det ikke, hører musikken veldig-veldig svakt om jeg skrur opp volumet til maks.

Hvor mistenker dere først og fremst at feilen ligger?
Har ikke målt annet enn å sjekke at det er strøm i kretsen, målte 16Vdc på flere kondensatorer.
Kan det være noe så enkelt som op amp'ene? (2 stk JRC 4558DX), eller må jeg bare brette opp armene, og begynne å sjekke komponent for komponent?

Her er skjema over tone kontroll delen:
Fullstendig skjema ligger her Link: (var for stort til å lastes opp)
Pioneer301.jpg
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Hmm, begge kanaler stille. Naturlig å først lete etter fellesfeil som power, bryteren og pluggen J4, men det har du sannsynligvis allerede gjort (? forutsatt at spenningene du målte er på kortet som inneholder tonekontrollene, TONE ASSY).

I stedet for å sjekke komponent for komponent ville jeg nok først prøvd å måle signalet gjennom kretsen. Dersom du ikke har tilgang til scop, burde det allikevel være mulig med et multimeter dersom du kjører en ren sinus (50-100Hz) gjennom forsterkeren. Dersom du ikke kjører digitalt kan du jo brenne en test-CD med en sinus-fil.

Er det en egen loudness-knapp, eller kobles denne inn samtidig med tonekontrollene? Dersom det er en egen knapp, virker denne?
 

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Hmm, begge kanaler stille. Naturlig å først lete etter fellesfeil som power, bryteren og pluggen J4, men det har du sannsynligvis allerede gjort (? forutsatt at spenningene du målte er på kortet som inneholder tonekontrollene, TONE ASSY).

I stedet for å sjekke komponent for komponent ville jeg nok først prøvd å måle signalet gjennom kretsen. Dersom du ikke har tilgang til scop, burde det allikevel være mulig med et multimeter dersom du kjører en ren sinus (50-100Hz) gjennom forsterkeren. Dersom du ikke kjører digitalt kan du jo brenne en test-CD med en sinus-fil.

Er det en egen loudness-knapp, eller kobles denne inn samtidig med tonekontrollene? Dersom det er en egen knapp, virker denne?
Jepp, målte spenningen på TONE ASSY kortet. Dette er ett eget kretskort plassert rett bak knappene i front.
Det er ingen egen loundess knapp.

Hmm, ble litt nysgjerrig på hvordan jeg kan følge en 50-100Hz tone i kretsen med multimeter. Det ny upløyd mark. :)
Men jeg tror jeg skjønner tankegangen, har installert en tone generator på PC'n nå, og måler akkurat 1v ut av dac'en min (100Hz sinus tone som går i loop). Så da er det bare å koble den opp til forsterkeren og se hvor signalet stopper opp. Jeg som deg mistenker bryter og kontakter på printet, men disse kontaktene er umulige å ta fra hverandre, uten å bruker utrolig mye makt. (ga opp sist)

Vel, jeg har litt å ta meg til nå. Litt dårlig med tid, men skal gjøre noen tester innimellom.

Takker så langt, kommer sikker med flere spørsmål om litt.
 

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Hmm, begge kanaler stille. Naturlig å først lete etter fellesfeil som power, bryteren og pluggen J4, men... (cut)
Hei, må bare konsultere litt. Jeg er ikke helt vant til å lese slike skjema (enda). Men lærer.
Nå skal vi se, litt usikker på hvor signalet kommer inn på Tone Assey kortet, men det jeg har funnet ut så langt er:
Med Direct Source knappen på, så har jeg signal spenning på R701, denne går til 0v, når jeg slår av Direct source knappen.
Burde jeg ikke da finne igjen signalet på R731???
Er det denne bryter som er synderen tro? Hvordan skal jeg feilsøke denne, for å være 100% sikker?
Eller er jeg helt på bær tur. :)

R607 på Tone Assey kortet, er vel singnal ut, her er det 0v.
VR601 (som er balanse pot), her er det også 0v.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Sjekk at du har negativ spenningstilførsel også.

Jeg har bare tilgang til en ørliten skjerm her så jeg klarer ikke å lese komponentnummerne, men over de to kondensatorne lengst til høyre i bildet skal du måle 16 V over den ene og -16 V over den andre.

Mvh
 

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Sjekk at du har negativ spenningstilførsel også.
Jeg har bare tilgang til en ørliten skjerm her så jeg klarer ikke å lese komponentnummerne, men over de to kondensatorne lengst til høyre i bildet skal du måle 16 V over den ene og -16 V over den andre.
Ikke helt sikker på hvilke kondiser du tenker på, men har funnet spenning på de jeg har målt. Positiv og negativ.
 

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Hmm, jeg skulle gjerne hatt litt hjelp med denne bryteren. Ligner veldig på denne. Link
Finner ikke noe pinout, eller noe annet jeg kan bruke.
Er en Alps 18pin bryter. Som står som bryter på Direct Source. Virker som om ikke denne leder signalet når den er Off.
 

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Hei igjen, jeg har fortsatt ikke funnet noe galt. Målt meg grønn. Direct Source knappen ser ut til å fungere som den skal. Alle de større kobling's punktene er kontrollert, alt ok.
Men i dag, tok jeg en runde over alle lyd inngangene, og til min store forskrekkelse :eek: så fikk jeg lyd på 'Adapter inn' inngangen.
Da fungerer tone kretsen som den skal, med Direct Source knappen av. Men da blir det stille når jeg slår den på.
(Man by-passer signal velgeren da, slik at det ikke har noe å si om den står på f.eks CD, LINE, eller noe annet)
Om ikke frustrasjonen var komplett, så er den ihvertfall det nå.:confused:

Hvorfor det er slik, har ikke mitt lille hode klart å forstå. (Ganske fersk på skjema lesing, selv om jeg har printet det ut i A2 format)
Studerer man skjema, så blir jo alle signalene routet hit, men mulig jeg leser det feil.

Så er det noen med litt mer kunnskap der ute, som vil kaste ett blikk på skjema (link ligge noen poster lengre opp)?
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
Hei, jeg har fått en gammel pioneer A-301 i fanget.
Saken er den at så lenge "Direct Source" knapper er aktivert, fungerer den helt fint. Men de-aktiverer man denne, slik at tonekontroll og balanse skal fungere, blir det helt stille. Vel å merke seg, helt stille blir det ikke, hører musikken veldig-veldig svakt om jeg skrur opp volumet til maks.

Hvor mistenker dere først og fremst at feilen ligger?
Har ikke målt annet enn å sjekke at det er strøm i kretsen, målte 16Vdc på flere kondensatorer.
Kan det være noe så enkelt som op amp'ene? (2 stk JRC 4558DX), eller må jeg bare brette opp armene, og begynne å sjekke komponent for komponent?

Her er skjema over tone kontroll delen:
Fullstendig skjema ligger her Link: (var for stort til å lastes opp)
Vis vedlegget 235913

tittet litt sjapp på skjema og ser ganske grei ut :) MEN har du koblingen mellom mellom RCA kontaktene som heter ADAPTOR ut og inn? uten den blir nemlig ikke lyd annet enn ved DIRECT -hvis du folger den tykkere streken fra CD inn så ser du at den går videre i stiplet strekk gjennon DIRECT men som helt trukket gjennon ADAPTOR og videre til tone control ;) derfor greit å vite om de kontaktene sitter på plass før man kan foreslå andre tiltak :)

Ellers sånn generelt er det sjelden at en DIRECT funsjons brytter styrer/endrer tilførsel spenningen til noen aktive kretser, men som regel bare kobler forby tone control/loudness funskjoner :) men de små kontaktene ligner på noen små hestesko forresten ;)

lykke til isåfall
 

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Steike, no føler jeg meg dum!!! :cool:
Hadde hele tiden tenkt at dette var koblet sammen internt, men skjønner nå at det ikke er tilfellet. :rolleyes:
Koblet sammen adapter inn og ut, og alt fungerer som det skal.
Kan ikke fatte at eieren av denne amp'en ikke var klar over det.

Vel vel, ikke rart jeg ikke fant noe galt da.

mwt, mange takk.
Takker til dere alle, herlig forum dette.

Case Closed.
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Fint det virker!

Vi føler oss vel alle litt dum av og til. Det gjorde ihvertfall en tidligere kollega av meg som bedrev feilsøking over telefon av noe utstyr ombord i en båt i Mexicogulfen. De fant ikke ut av problemet og han måtte tilslutt ta den lange vegen over. Etter vel ett reisedøgn kunne han konstatere at sikringen var gått. Han hadde jo tenkt på det da han snakket i telefonen, men hadde ikke guts nok til å spørre om noe så banalt :).
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
Steike, no føler jeg meg dum!!! :cool:
Hadde hele tiden tenkt at dette var koblet sammen internt, men skjønner nå at det ikke er tilfellet. :rolleyes:
Koblet sammen adapter inn og ut, og alt fungerer som det skal.
Kan ikke fatte at eieren av denne amp'en ikke var klar over det.

Vel vel, ikke rart jeg ikke fant noe galt da.

mwt, mange takk.
Takker til dere alle, herlig forum dette.

Case Closed.
så bra, det hjalp mye at du la ut link til skjema og ;)
 

Mathisen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.01.2012
Innlegg
84
Antall liker
4
Fint det virker!

Vi føler oss vel alle litt dum av og til. Det gjorde ihvertfall en tidligere kollega av meg som bedrev feilsøking over telefon av noe utstyr ombord i en båt i Mexicogulfen. De fant ikke ut av problemet og han måtte tilslutt ta den lange vegen over. Etter vel ett reisedøgn kunne han konstatere at sikringen var gått. Han hadde jo tenkt på det da han snakket i telefonen, men hadde ikke guts nok til å spørre om noe så banalt :).
He he, vil tro at det var det dyreste sikrings-bytte i hans karriere. Ja det kan være tøft å spørre om de tingene som er en selvfølge, men det må til. :rolleyes:
 
Topp Bunn