Hjelp til å få lyd i Rega platespiller

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg var å kjøpte meg en Rega rp40 i dag med en billig Pro-ject riaa.
Har koblet og fundert, men det er ingen lyd...

Så vidt jeg kan se er det koblet riktig, men helt sikker er jeg ikke.

Fikk med overganger fra rca til xlr som jeg har koblet på min Dynamic Presicion C1b.
Får lyd på alt annet tilkoblet anlegget, så spørsmålet er om riaa-trinnet jeg fikk med er defekt eller om det er rca-xlr overgangene som ikke fungerer?

Skal jeg ta meg bryet med å lodde nye kabler med rca i ene enden og xlr i andre?

Kan det våre noe annet feil?
Spilleren snurrer og går men som sagt ingen lyd...

Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Jeg regner med at du ikke har koblet RiAAen til phonoinngangen? Jeg må bare spørre.

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg regner med at du ikke har koblet RiAAen til phonoinngangen? Jeg må bare spørre.
Nei, det er kun linjeinnganger med XLR på forforsterkeren.
Er vel mest sansynlig at det er riaa-trinnet eller strømforsyningen til den som er defekt?

Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Bare en tanke, rca til xlr overganger, noen ganger er pluss pinnen flyttet til en annen pol, kan det være problemet?
har du et ohm meter kan du måle mellom pluss og minus på riaa utgangen, da vet du om den fungerer, er der ikke utslag fungerer den ikke.
Er der ingen led eller noe på riaa'en der viser om den får strøm? Veggvorter slutter å fungere noen ganger .

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Bare en tanke, rca til xlr overganger, noen ganger er pluss pinnen flyttet til en annen pol, kan det være problemet?
har du et ohm meter kan du måle mellom pluss og minus på riaa utgangen, da vet du om den fungerer, er der ikke utslag fungerer den ikke.
Er der ingen led eller noe på riaa'en der viser om den får strøm? Veggvorter slutter å fungere noen ganger .
Har loddet en kabel med rca-xlr som jeg skal forsøke.

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hjalp ikke med rca-xlr kabelen som jeg loddet selv.
Da kan jeg vel antagelig friskmelde kablene og overgangen.
Er vel mest sannsynlig riaa eller veggvorta til den?

Forbannet irriterende med ting som ikke fungerer....

Sist redigert:

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.537
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Pust dypt og nullstill. Gå igjennom kablingen pånytt fra pickup til dP'en:
1. Sjekk at tonearmskabelen er montert korrekt (riktig farge på riktig pinne + at de sitter)
2. Påse at tonearmskabelen går på "input" i riaa-trinnet.
3. Prøv inngangen som du vet virker på dP'en.

Jeg vet jo ikke om dette hjelper, men lykke til.

Kontakt forhandler for bistand om du "ikke er sikker på at du vet hva du gjør".

/-Jan P.

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Takker så mye for svar.
Jeg skal sjekke kabling fra pu og helt frem til forsterker.

Tenker nok at den billige riaaen blir byttet på mandag uansett.

Sist redigert:

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det gjør vel ingen skade om jeg kobler platespilleren rett i forsterkeren på linjeinngang uten riaa?
Bare for å sjekke om det kommer lyd, og for å utelukke feil på platespilleren.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Det ville IKKE jeg gjort! Det er nemlig å be om problemer-du kan ende med å måtte ta service på hele anlegget.. Har du en eldre forsterker med innebygd RIAA? Koble opp den, og sett Regaen til å spille der..for å prøve. Og se å få laga en ordentlig overgangskabel, tilpassa de delene du allerede har. Pinnene i kontakten skal stemme overens med det DP har satt opp.
Østerrikerne er notoriske for problemer for tida, så hadde det der vært min RP..ingen tvil om RIAA-bytte- OM SÅ av reint prinsipp! Mitt valg til den riggen der er nemlig en Aria- eller ASR Mini Basis.. Det kan forresten være noe så enkelt som at bryteren står på MC på RIAAen - Elys40 er en MM! Det der er klassens fineste spinner, Lynvingen, men fortjener altså imo en bedre RIAA. Grattis!

Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det gjør vel ingen skade om jeg kobler platespilleren rett i forsterkeren på linjeinngang uten riaa?
Ingen problem. Bare vær obs på at det blir svak & tynn/lys lyd... -ikke skru opp for høytt, da mesteparten av energien vil gå til diskantene.

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det ville IKKE jeg gjort! Det er nemlig å be om problemer-du kan ende med å måtte ta service på hele anlegget.. Har du en eldre forsterker med innebygd RIAA? Koble opp den, og sett Regaen til å spille der..for å prøve. Og se å få laga en ordentlig overgangskabel, tilpassa de delene du allerede har. Pinnene i kontakten skal stemme overens med det DP har satt opp.
Østerrikerne er notoriske for problemer for tida, så hadde det der vært min RP..ingen tvil om RIAA-bytte- OM SÅ av reint prinsipp! Mitt valg til den riggen der er nemlig en Aria- eller ASR Mini Basis.. Det kan forresten være noe så enkelt som at bryteren står på MC på RIAAen - Elys40 er en MM! Det der er klassens fineste spinner, Lynvingen, men fortjener altså imo en bedre RIAA. Grattis!
Jeg har loddet ledninger etter anvisning fra manualen til DP, så det håper jeg skal være i orden.
Skal ta å sjekke ut de riaa som du anbefaler.
Jeg regner med at jeg bytter den defekte? Pro-jecten som jeg fikk med i en bedre.
De hadde Musical fidelity, Pro-ject og Rega riaa på Musikkmagazinet hvor jeg kjøpte pakken.
Må innrømme at den Rega- riaaen frister mest med tanke på designet er nesten lik til Strømforsyningen til Rp40.

Jeg gleder meg stort til å begynne å snurre plater igjen etter 20 år:)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Da har du en av de beste der. Og en Aria vil roe oppgraderingsspøkelset i flere år-det vil ikke de andre greie like bra.. Du kommer plutselig til å huske hva det var som fikk deg huka på musikk til å begynne med- Roy er lumsk sånn.

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg tenker å begynne med noe rimeligere, da jeg ikke har spilt plater på 20år.
Den som heter Rega fono var den jeg tenkte på, men den har bare støtte for mm.
Jeg vet ennå ikke hvor mye brukt platespilleren vil bli, men håper selvsagt å bli bitt av basillen.

Andre alternativer intil 3000,- ?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Glimrende valg! Gjør det, og oppgrader seinere. Jeg bytta selv ut en balansert SAT riaa til 8500 med Fono MM i sin tid- siden har jeg vært Regist!

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
325
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30

Har selv en RP 40, og etter kun et par uker og relativt få timers bruk, ble det helt stille i venstre kanal. Den er nå på service. Så det er nok ikke sikkert det bare er østerrikerne som har kvalitetsproblemer for tiden...

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Nå er det nok ikke det som er Lynvingens problem, haber! Kontra visse østerrikeres driftsproblemer etter karboninntoget er feilprosenten på Rega minimal- dog ikke fraværende. Ikke en eneste elektrisk innretning funker plettfritt i det uendelige heller- synd er det uansett med din RP..Kunne fort være transportskadet og..men tydeligvis ikke hos deg.

Sist redigert:

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
325
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Nå er det ikke det som er Lynvingens problem, haber! Kontra visse østerrikeres driftsproblemer etter karboninntoget er feilprosenten på Rega minimal- dog ikke fraværende. Ikke en eneste elektrisk innretning funker plettfritt i det uendelige heller- synd er det uansett med din RP..Kunne fort være transportskadet og..men tydeligvis ikke hos deg.
Neida ser den. Poenget mitt var vel mest det at feil kan skje, uansett merke.

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Ingen problem. Bare vær obs på at det blir svak & tynn/lys lyd... -ikke skru opp for høytt, da mesteparten av energien vil gå til diskantene.
Jeg koblet spilleren rett i pre-amp og lyd ble det, selv om alt av bass var fraværende.
Da er jeg helt sikker på at riaa trinnet er defekt.
Det blir antagelig byttet i et Rega Fono i morgen om jeg ikke får ide om noe bedre.
Eneste ulempe er at på Fono vil jeg være låst til mm og ikke ha mulighet til å teste mc- pickuper.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Den er jeg helt enig i, Haber. Du får en velfungerende RP40 tilbake.

Lynvingen: Aha, se der! Austrians are at it again! Den låsinga kommer du til å glemme halvveis innpå første plate- finnes ikke bedre phonopreamp under Ariapris- bortsett fra min egen Fono MC, da! Men den skal ikke du ha.
INNTRYKK ØNSKES!:rolleyes:

Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
.........................
....................
Eneste ulempe er at på Fono vil jeg være låst til mm og ikke ha mulighet til å teste mc- pickuper.
Går med MC også, med step-up-trafo/aktivt MC-for-steg

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Det går sikkert, Cobra..men da er trådstarter oppe på prisnivå med Aria..vinninga opp i spinninga kaller vi det hjemme!

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
.........................
....................
Går med MC også, med step-up-trafo/aktivt MC-for-steg
Betyr det enda mere bokser og kontakter?

Det begynner å bli mye bokser og greier etterhvert, selv om alt utenom power-amp og platespiller står i skap så er det et tosifret antall stikkontakter i bruk.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Kommer litt an på hvordan man ser på det. En god mm riaa med en stepup kan være meget god. Bruker selv Rothwell MCL sammen med MF V-LPS II inn i mm inngangen, mye bedre enn å bruke mc inngangen alene. Selvfølgelig kunne jeg ha fått en dyrere og bedre riaa med en bedre mc inngang for de penge, men jeg er meget fornøyd med lyden.

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
189
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
veldig fornøyd med Pro-Ject Phono S RIIA'n min, men for en tid tilbake kjøpte jeg på impuls i butikk for å få lyd i den allerede plasserte spiller min. Og, det var dødt. Stilte inn riktig gain etc på undersiden ift. PU. Glad er jeg for at jeg handla i fysisk butikk, for var helt i hundre etter å snurre. Ingen lyd, og ingen blå lys. Har du ikke blå lys på RIIA'n din heller, er det nok som meg; defekt veggvorte. Kjedelig, men slikt som skjer. Om brukere her på HFS trodde på meg når jeg hadde utelukket alt annet av feilsøking er en annen sak ;)

Stakk innom samma sjappa igjen, og de trodde vel ikke på meg, men etter de hadde testa fikk jeg jo ny veggvorte på minuttet. Lyd ble det i hvert fall, og har ikke kjent RIIA-oppgraderingsspøkelse enda, selv om det spilles relativt mye vinyl her i heimen.

Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Haar nevnt det med defekt veggvorte, denne blir jo litt varm, er den kald fungerer den sikkert ikke. Ellers er det jo lett å måle med et multimeter.

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Skal innom Musikkmagazinet i Bergen i dag å levere den tilbake.
Jeg hadde avtalt å ha mulighet til å bytte i en annen riaa om den ikke falt i smak.

God service og flinke folk som jobber der.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Lynvingen: Det betyr flere bokser, ja..minst en til. Så gå etter Fono MM, du..
Dazed: Uenige som alltid, vi. Vent til du sprenger diskantene dine..

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg tror ikke det blir så lett. Både fordi klipsch diskant-drivere tåler juling, og fordi at selv om RIAA-equalizingen på vinylplater forsterker diskanten, må vel hele frekvensområdet forsterkes ganske mye av RIAA-trinnet før signalet til (for)forsterkeren kommer opp på normale linjenivåer?

• Liker
Reaksjoner: oct

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg fikk byttet riaa-en som var defekt i en Rega Fono II.
Lyd fikk jeg nå så alt er såre vel.
Jeg er litt usikker hvor godt jeg liker lyden, da den er ganske forskjellig fra det jeg er vant til av digitale kilder.
Savner kanskje litt oppløsning, men jeg må spille litt mer for å bli vant til lyden?

Kanskje vil lyden endre seg litt etterhvert som jeg har fått snurret noen runder?
Men det var gøy å hente frem platene,som har lagt 20 år i dvale.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Gratulerer! Vinyl ER forskjellig fra digitalt- på godt og vondt. Men innspilling er like viktig her som med digitale kilder. Det tok meg like lang tid å finne ut hvor kult vinyl egentlig er, men den er ennå ikke hovedformat for min del. På den annen side er det et pokker så bra tillegg.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Her synes jeg faktisk vinyl er bedre enn cd, lyden er stor og detaljert. Cd er litt mørk og kjedelig i forhold.

Sist redigert:

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Gratulerer! Vinyl ER forskjellig fra digitalt- på godt og vondt. Men innspilling er like viktig her som med digitale kilder. Det tok meg like lang tid å finne ut hvor kult vinyl egentlig er, men den er ennå ikke hovedformat for min del. På den annen side er det et pokker så bra tillegg.
Ja, jeg liker det jeg hører men det er bra forskjellig.
Det positive så langt er at stort sett alt av plater går å høre på.
Lyden er behagelig og kanskje mer direkte og lettflytende, men jeg må nok venne meg til den noe avrundede diskanten etter hvert.
Kanskje er det mulig å forandre det med en bedre pickup?
Men, har også hørt på plater i dag som var virkelig flott å høre på.

Skal gå til innkjøp av noen nye plater snart.
Platecompaniet og Apollon i Bergen har godt utvalg, så det er bare å kjøre på.

• Liker
Reaksjoner: oct

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
325
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Jeg fikk byttet riaa-en som var defekt i en Rega Fono II.
Lyd fikk jeg nå så alt er såre vel.
Jeg er litt usikker hvor godt jeg liker lyden, da den er ganske forskjellig fra det jeg er vant til av digitale kilder.
Savner kanskje litt oppløsning, men jeg må spille litt mer for å bli vant til lyden?

Kanskje vil lyden endre seg litt etterhvert som jeg har fått snurret noen runder?
Men det var gøy å hente frem platene,som har lagt 20 år i dvale.
Akkurat den følelsen kjenner jeg igjen når jeg fikk min RP40 i hus også. Ble egentlig litt skuffet i forhold til forventningene skal jeg være ærlig. Nå er den som tidligere nevnt på service uansett, og man har stadfestet at det er feil ved pick up (ny pu på vei fra fabrikk). Hadde en Pro-Ject Debut Carbon Espirit tidligere, og synes den spilte bedre og med langt større oppløsning og presisjon enn det jeg har opplevd fra RP40 så langt. Men, det kan jo hende det endrer seg over tid, bare jeg får sjansen til å spille den inn....

Det ER jo også en mulighet for at pick up-en på min ikke var helt frisk fra starten av også selvsagt. Også er det min første Rega dette her, så mulig jeg må tilvennes jeg også.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Gjør det, LV, men lov meg å ikke endre på RP40...Limited Editions er bygd sånn av en grunn- de skal for enhver pris være som da de kom fra fabrikken! SÅFREMT DET IKKE ER FEIL PÅ DEM. Regaer har en lumsk hemmelighet: Får du dem først i hus, kryper de sakte men sikkert innunder huden på deg- og der blir de til du får en liten, hvit enebolig med blomster og polert granitt på taket!:cool:

Sist redigert:

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Gjør det, men lov meg å ikke endre på RP40...Limited Editions er bygd sånn av en grunn- de skal for enhver pris være som da de kom fra fabrikken!
Blir nok ikke endret med det første i alle fall:)
Spilleren virker veldig solid og fin med utmerket mekanikk.

Det er nok ørene og hjernen min som må vennes til en ganske forskjellig lyd.
Det var utrolig gøy å spille plater igjen.
Fruen er fornøyd og spiller gamle favoritter hun og:)

(Heldigvis likte hun ikke designet på Pro-ject debut esprit som var en spiller jeg også vurderte)

Topp Bunn