Ønsker anbefaling Hjelp til å bygge drømmeanlegget - budsjett ca. 80 000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Highland

    Medlem
    Ble medlem
    01.03.2015
    Innlegg
    28
    Antall liker
    4
    Etter mange år i Hi Fi eksil fikk jeg for noen måneder siden høre et anlegg som vekket følelser jeg trodde var døde og begravet for lenge siden. Beslutningen om å kjøpe et fantastisk anlegg ble tatt, og siden har jeg først og fremst følt på frustrasjon. Alle selgerne snakker konkurrentene ned og mange av de såkalte "testvinnerne" leverer ikke som forventet. Jeg ber derfor de aktive på forumer om hjelp:

    Hva er jeg ute etter å kjøpe:
    integrert forsterker med masse trykk
    CD spiller
    Høyttalere
    DAC
    Platespiller
    Støydemper for strømnettet
    Alle kabler

    Jeg hører på alt fra klassisk til rock. Når det er sagt er det band som U2, A-ha og REM som er favoritter. Rommet jeg skal spille i er ca. 20 kvadratmeter og har dimensjoner 3,5 x 5,5.

    I forhold til lyd liker jeg diskant bedre enn bass. Det skal spille detaljert og dynamisk. Jeg ønsker også at det skal være mye trykk ved behov.

    Det et jeg har hørt så langt som har fungert best for meg er Audio Phydics Tempo 25 på et Densen oppsett (CD og forsterker). Det spilte bra, men litt pinglete. Har også hørt et Linn oppsett med Focal høyttalere som også spilte bra. En tredje høyttaler som har fungert greit er Tannoy DC10T.

    Forsterkerer er som så langt har skuffet mest er Hegel H300. Jeg hadde skyhøye forventninger og ble alt annet enn imponert.

    Er det noen som vil komme med tips? Etter mange år i eksil må dere også gjerne gi tips om hvor jeg kan dra for å teste / lytte.

    PS. Jeg kjøper også gjerne brukt.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Ikke lov med link, men på Finn ligger det et par aktive ADAM. Modellen under mine. De heter Pencil MK3.
    De og så en god pre, dac og en strømrenser kommer til å gi deg en utrolig lydopplevelse for pengene. Og du har fremdeles penger igjen til andre ting du ønsker deg.
    Jeg gikk selv over til aktive. Disse koster veil 62.000, men rundspilte det andre jeg hadde/prøvde med bl.a McIntosh 2x400 w og div høyttalere til 50-60.000. Mye dyrere og likvevel langt i fra like bra.
    Du kan også tune bass og diskanten på de med noen få EQ-er bak på høyttalerene.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Oppløst og med trykk, leveres også med DAC/RIAA så sparer du ett par bokser og litt kabel.

    Bladelius Thor

    Hørte nyeste AudioVector serien her om dagen (SR3) og de imponerte stort, prøv å få hørt på ett par.

    Teknisk riktige kabler får man bla. på Evenstad musikk for en billig penge, Klotz proffkabler.

    Strømfilter har jeg ikke peiling på da det aldri har hatt noe effekt hos meg.

    Platespiller som er ett godt kjøp med bra ytelse til prisen: Pro-Ject-2Xperience-Superpack-2M-Blue-pickup-Evolution-tonearm.

    CD spillere kan du sikkert få ett meget godt tilbud på hvis noen butikker har ståendes noe bra.

    Og ellers så får du sikkert 99 svar som spriker i alle retninger og det meste er sikkert brukandes :)
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Link til høyttalerene uten pris.
    Pencil Mk3 - Description | ADAM Audio GmbH

    Jeg har også stativhøyttalerene i tillegg til Column. Bruker de bak, men prøvd de i front også og spiller svært bra.

    Ellers så ville jeg lyttet til Dynaudio. Meget behagelige og nøytrale høyttalere. Bra basstrykk også.
    Jeg har et par Dynaudio Focus 110A som også er aktive. Gir mersmak på å prøve noe dyrere derfra en gang.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Viktigste er hvordan høyttalerne "kobler til" rommet. I et så lite rom, så blir både valg av spredningsmøster, passelig membranarealet og akustiske tiltak helt essensielt for å få et bra resultat. Slikt vektlegges IMO altfor lite og man ender fort opp med noe som ikke fungerer spesielt optimalt.

    Tror også det viktig å ikke ha altfor høye foreventninger i et rom som er 5,5 x 3,5 m. Det setter klare kompromiss for lyden. Men bra kan det absolutt bli.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Jeg ville begynt med en virkelig bra høyttaler og brukt mesteparten av budsjettet på denne. Doxa 8.2 J virker på meg som en svært spennende kandidat, spesielt hvis du ikke på død og liv må ha en høyttaler fra en kjent produsent og du kan verdsette lydkvalitet mer enn design. Hvis du kan gi de litt luft til bakvegg tror jeg disse vil kunne fungere i et litt mindre rom også. Dette fordi de har en litt mer kontrollert spredning. Fra produsent:

    Det har også vært en viktig målsetting at Doxa 8.2 skal spille i en normal stue på 25 til 50 m2. Ikke i et ekkofritt rom eller noe lignende. Spredningskarakteristikken har blitt noe mer monitorpreget enn enkelte mer rundstrålende hifi høytalere, ihverfall ved visse frekvenser. Doxa vil formidle akustikken i opptaksrommet mer enn gjengiverommet. Måleresultater er spenndende men gir ikke det endelige svar. Optimaliseringen av 8.2 er gjort hovedsaklig på grunnlag av lytteprøver”.
    Disse har høy følsomhet så de trenger ikke nødvendigvis så kraftig forsterker. Kanskje en LM Audio 218IA kunne fungert bra. Av DAC ville jeg sett på enten Marantz HD DAC1 eller Hegel HD12. Av CD spiller trenger du forsåvidt bare et drivverk hvis den likevel skal kobles til DAC. Kanskje en mediespiller som NAD M50 med innebygget CD drev kunne fungert.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg ville begynt med en virkelig bra høyttaler og brukt mesteparten av budsjettet på denne. Doxa 8.2 J virker på meg som en svært spennende kandidat, spesielt hvis du ikke på død og liv må ha en høyttaler fra en kjent produsent og du kan verdsette lydkvalitet mer enn design. Hvis du kan gi de litt luft til bakvegg tror jeg disse vil kunne fungere i et litt mindre rom også. Dette fordi de har en litt mer kontrollert spredning. Fra produsent:

    Det har også vært en viktig målsetting at Doxa 8.2 skal spille i en normal stue på 25 til 50 m2. Ikke i et ekkofritt rom eller noe lignende. Spredningskarakteristikken har blitt noe mer monitorpreget enn enkelte mer rundstrålende hifi høytalere, ihverfall ved visse frekvenser. Doxa vil formidle akustikken i opptaksrommet mer enn gjengiverommet. Måleresultater er spenndende men gir ikke det endelige svar. Optimaliseringen av 8.2 er gjort hovedsaklig på grunnlag av lytteprøver”.
    Disse har høy følsomhet så de trenger ikke nødvendigvis så kraftig forsterker. Kanskje en LM Audio 218IA kunne fungert bra. Av DAC ville jeg sett på enten Marantz HD DAC1 eller Hegel HD12. Av CD spiller trenger du forsåvidt bare et drivverk hvis den likevel skal kobles til DAC. Kanskje en mediespiller som NAD M50 med innebygget CD drev kunne fungert.
    Eller jeg ville huket tak i brukt Doxa effekter og Abrahamsen på resten..så kan en evnt oppgrader pre senere..
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Oida, her kommer det til å bli mye ulike svar. Vær klar over at du kan ha skapt minst like mange problemer som løsninger ved å be o' store internett om råd.
    Når det er sagt har selvsagt jeg også meninger om temaet. Dimensjonene på rommet er ikke så store, men jeg har selv satt opp anlegg til meg selv i slike rom, og ser det ikke som problematisk i det hele tatt. Fordelen er at du vil få veldig bra trøkk ut av forholdsvis små gulvstående høyttalere, og at du ikke trenger å dra på så voldsomt på forsterkeren heller. Slik har du fordelen over å kunne gå for kvalitet fremfor kvantitet.

    Første punkt er å finne høyttalerne du har lyst på. Dette er det vanskeligste, siden det er så mange varianter, og personlig smak er avgjørende. Om du ikke får lyttet på samtlige komponenter, ihvertfall ikke i kombinasjon, er det høyttalerne du skal ta deg mest tid til å teste. Høyttalere du ikke har fått lyttet til selv kan du stryke fra lista med mindre du har en veldig god grunn til å ikke gjøre det.
    Om vi bruker nypriser som utgangspunkt: Sett av nesten halvparten av budsjettet til høyttalere. Ved tvil eller brukthandel som skaper usikkerhet: øk høyttalernes budsjettandel.
    Forsterker er neste punkt. Her trenger du ikke så enormt mange watt siden rommet ditt ikke er så digert, men sikt deg inn på noe skikkelig bra. Ofte går dette hånd i hånd med bra effekt, så det er normalt sett ikke noe problem. Forhandlerne har ofte langt bedre marginer på tokanals forsterkere enn på flerkanals, så om du skal prøve å hanke inn rabatter er det her du gjør det, samt på cd-spillere.
    CD og DAC: her er det mye fint å hente på brukten. Har du en bra ekstern dac kan du slippe unna med å kjøpe et eldre drivverk som ser tøft ut (viktig punkt på dedikerte drivverk) siden du uansett skal ha en god dac. Og det trenger ikke koste mye heller. Selv de ganske nøkterne dacene til rundt to tusen er absolutt verdt å vurdere i slike oppsett, selv om det ikke høres så voldsomt ut. Ikke bruk mye penger på dette punktet med mindre du selv føler du har en god grunn til det. Lydmessig vil en moderat priset dac gi så mye bra lyd at økning på mange tusen ikke vil gjøre store forskjellen sammenlignet med om du legger tilsvarende mye mer penger i høyttalere eller forsterker.
    Platespiller: ikke mitt hovedfelt, men jeg tror jeg hadde kjøpt meg en moderat priset Rega eller Pro-Ject som inkluderer både arm og pickup om jeg skulle gjort dette selv. Løst koster dette latterlig mye i forhold til hva du betaler i bundle med selve spilleren.
    Kabler: Her er det heller ikke nødvendig å skli ut helt. Kjøp noe som er passe langt, og som har gode plugger som gir god kontakt uten at de voldtar komponentene som kobles til totalt. Sørg for at det ser seriøst nok ut til at du ikke vegrer deg for å ha de synlige, men ikke bruk masse penger her. et par tusenlapper bør holde til hele kabelbudsjettet. De "reglene" som folk rundtomkring lirer av seg, om at man bør legge ca 10% av totalkostnaden til anlegget i kabler, er bare noe som kabelprodusentene har funnet på for å selge mer. Kabler blir litt som bilfelger synes jeg. Det er viktig at de er der og at de er gode, men det skal ikke mye til for å gjøre de bra nok. Ut over det blir det hovedsaklig snakk om funksjonell styling.
    Strømrenser har jeg ingen positive erfaringer med. Jeg har muligens vært heldig, for jeg syntes aldri jeg fikk noen effekt med slike produkter, så jeg kjøpte aldri noe selv om jeg har lånt slikt flere ganger.


    Jeg kan selvsagt komme med helt konkrete forslag også, men dette tror jeg du kommer til å få mer enn nok av fremover i tråden.
     
    D

    dustcap

    Gjest
    Ville prøvelyttet på forskjellige høyttalere, og prøvd å finne en sammenheng mellom lydkarakter og hvilke elementer som brukes. Da du nevner at diskant er viktig, bånd-diskant kan være det rette valget, sammen med et par 5" eller 6.5". For mer dypbass og trykk, kan aktiv sub i tillegg være en mulig oppgradering senere, da større gulvstående høyttalere koster "utrolig mange pene skjorter".
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Hva man anbefaler er stort sett veldig sammenfallende med hva folk oppgir i signaturen, logisk nok om ikke prisen på det man likte best var milevis over ens budsjett. Det som kan være enklere er å anbefale steder å besøke om du sier hvor i landet du bor, selv om det garantert kommer mange ulike opplevelser hos de forskjellige butikkene også. Men det er liten tvil om at noen er langt mer kommerse enn andre og mottakelsen blir deretter. Ville derfor rådet deg til å besøke Lyric, hvor man gjerne ikke beskriver butikkdesign som viktigste element. Men for et utvalg og hyggelig prat med som har vært lenge i bransjen man får. :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Basert på hva trådstarter har skrevet om bransjeaktører høres det ut som at han allerede har vært innom Lyric.
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Hva med disse.. Polk Aidio Lsi 15 høytalere..

    http://www.polkaudio.com/Media/POLK/Product Catalogs/LSi Catalog-English.pdf (ligger et sett på brukten her)

    polk%20audio%20ls15.jpg


    polk%20audio%20lsi%2015.jpg


    Forsterker..
    Lyngdorf Millinium MK4 (på brukten også) digitale innganger...(hifiklubben)nypris 115.000kr..på brukten for 38.000kr...

    lyngm1mk4si_1.jpg


    lyngm1mk4si_2.jpg


    Cd spiller CEC CD5 med dac/usb/DSD osv..

    cf460a8a5baaa64bfc7961fac8ff86a1.jpg


    36525eb6e95da498660841671cfb465b.jpg


    Eller Eximus CD5 Driv/dac integrert USB ..

    f306ba226f115cabd78a442879b10bf1.jpg


    bd71b3f139e9339b8fafd5206fd703ff.jpg


    Cd2Pro Drivverk..nypris 59900kr..brukt 19000kr..
    Andervik Audio (porsgrunn)

    Du trenger ikke dac.. men platespilleren vet jeg ikke om du kan inntegrere her..
    kabler i proff kvalitet har brukten mye av..også strømfilter.. :) ... Blir jo heller ikke mye kabler totalt i et slikt oppsett da..

    Her er også muligheten for romkalibrering til stede med Lyngdorfen.. alle forslagene ligger på brukten..





    Mvh Sense..
     
    Sist redigert:

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Her kommer noen innspill av generell art.
    For det første er et rom på ca. 20 kvm helt tilstrekkelig til at et anlegg kan spille meget fint. Utformingen av rommet er faktisk viktigere.
    For det annet bør du ta med deg at et anlegg ikke er bedre en den dårligste komponenten. Å legge nesten alle pengene i f.eks. høyttalere og så kjøpe billige komponenter i resten av anlegget blir helt feil. Hvis f.eks. kilden ikke er god nok vil du aldri få bra lyd i anlegget. Skitt inn skitt ut.
    Muligheten for å bygge et godt anlegg for kr. 80.000 er tilstede, men jeg vil nok anbefale deg å kjøpe i alle fall en del av komponentene brukt. Du får gode og fullverdige komponenter her på sentralen for mellom 1/3 og 1/2 del av prisen på ny.
    Mitt råd er, bruk tid, kjøp komponenter som står til hverandre. Dette gjelder hele anlegget. Du kan tune anlegget til din smak, f.eks. ved å blande rørkomponenter med transistorkomponenter osv.
    Lykke til med byggingen av anlegget.
     

    Highland

    Medlem
    Ble medlem
    01.03.2015
    Innlegg
    28
    Antall liker
    4
    AndersR; Filosofiene dine høres ut til å matche mine egne godt, jeg setter derfor stor pris på at du blir mer konkret :). Skriv enten på forumet, eller send meg en PM. Takk for hjelpen så langt!
     

    Highland

    Medlem
    Ble medlem
    01.03.2015
    Innlegg
    28
    Antall liker
    4
    Takk for mange svar, dessverre sliter jeg fortsatt med å bli klokere. Jeg kommer uansett ikke til å kjøpe noe jeg ikke har lyttet til, så kom gjerne med innspill til hvor jeg bør gå i Oslo / Akershus.

    Platespiller er mer eller mindre bestemt på Rega Planar 3. Enkelt, greit og velprøvet. Når det gjelder andre komponenter er jeg skeptisk til å kjøpe noe jeg aldri har hørt om, tillater meg derfor å spisse litt mer;

    Har som tidligere skrevet hørt Densen utstyr (CD og forsterker) som spilte veldig bra, men med for lite trykk. Jeg var også lite imponert overs krangling i CD skuff etc. (Byggekvalitet).
    Jeg har hørt Linn forsterkere som også spilte veldig bra

    På høyttalersiden er det Audio Physics Tempo 25 og Tannoy DC10T som har imponert mest. Jeg har også veldig lyst til å høre på Vienna Acoustics Bethoven Grand eller kanskje The Music? Ligger begge på Finn.no nå. Hva med KEF høyttalere? Hva med Rotel, Marantz eller Elektrokompaniet forsterkere? Er som sagt skeptisk til merker jeg aldri har hørt og aldri har hørt om.

    Helt til slutt; ser ikke for meg rørforsterker blant annet fordi jeg har to små gutter som vil få svært lyst til å skru eller knuse. Ser heller ikke for meg aktive høyttalere - rett og slett fordi jeg er så konservativ og gammeldags at jeg liker bokser, knapper og lys. Det gjør heller ingen ting at komponenter og spesielt høyttalere er estetisk pene å se på.

    Fortsatt takk for god hjelp!
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Siden du liker lyden av Audio Physic Tempo så kan jeg nevne at jeg har et par Tempo VI og en T+A Powerplant Balanced forsterker. Jeg synes de fungerer svært godt sammen og nok lydtrykk er ikke noe problem. Jeg kommer for øvrig til å bytte til Tempo 25+ neste uke. Som signalkilder bruker jeg Oppo 105D til TV, film og streaming og Ayre CX-7eMP til CD. Hvis du ser bort fra CD-spilleren og er edruelig i kabelvalg så vil en slik kombinasjon være innenfor budsjettet ditt. Selv om jeg ikke synes Oppo er ideell til CD så er det mange som er av en annen oppfatning.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Takk for mange svar, dessverre sliter jeg fortsatt med å bli klokere. Jeg kommer uansett ikke til å kjøpe noe jeg ikke har lyttet til, så kom gjerne med innspill til hvor jeg bør gå i Oslo / Akershus.

    Platespiller er mer eller mindre bestemt på Rega Planar 3. Enkelt, greit og velprøvet. Når det gjelder andre komponenter er jeg skeptisk til å kjøpe noe jeg aldri har hørt om, tillater meg derfor å spisse litt mer;

    Har som tidligere skrevet hørt Densen utstyr (CD og forsterker) som spilte veldig bra, men med for lite trykk. Jeg var også lite imponert overs krangling i CD skuff etc. (Byggekvalitet).
    Jeg har hørt Linn forsterkere som også spilte veldig bra

    På høyttalersiden er det Audio Physics Tempo 25 og Tannoy DC10T som har imponert mest. Jeg har også veldig lyst til å høre på Vienna Acoustics Bethoven Grand eller kanskje The Music? Ligger begge på Finn.no nå. Hva med KEF høyttalere? Hva med Rotel, Marantz eller Elektrokompaniet forsterkere? Er som sagt skeptisk til merker jeg aldri har hørt og aldri har hørt om.

    Helt til slutt; ser ikke for meg rørforsterker blant annet fordi jeg har to små gutter som vil få svært lyst til å skru eller knuse. Ser heller ikke for meg aktive høyttalere - rett og slett fordi jeg er så konservativ og gammeldags at jeg liker bokser, knapper og lys. Det gjør heller ingen ting at komponenter og spesielt høyttalere er estetisk pene å se på.

    Fortsatt takk for god hjelp!
    Nettopp!

    Det er umulig å foregripe hvilken lyd og signatur du faktisk liker, så det å stikke å lytte på utvalgte anlegg er helt vesentlig.

    Jeg ville ha hørt på følgende utstyr på følgende butikker for å få en oversikt over hva som finnes der ute (gitt ditt budsjett på 80k):

    - Luxman 505ux integrert forsterker hos Stereophile (Oslo / Grensen) . (ikke la deg lure av veil. pris!) gjerne sammen med en Sonus Faber eller andre gode bokshøyttalere de måtte ha der. Luxman er spennende saker - svært detaljert men musikalsk. Litt "tynn" i lyden i forhold til Mcintosh og Accuphase - men et enormt lydbilde (igjen - hva er du ute etter?). Stereophile har også noen gode Luxman DACer i ymse prisklasser som lyder svært bra. Jeg har hørt rykter om at Oslo Hificenter tar over agenturet for Sonus Faber - men hvis du er heldig kan det være at de har noen modeller på utsalg der..

    - Oslo Hificenter: Disse har mye snaks! De har flere modeller av Martin Logan du SKAL/BØR prøve ut innen ditt budsjett. Prøv disse med PrimaLuna rørforsterker og/eller A+B powerplant int. forsterker (alt etter hva du foretrekker: varm lyd vs. detaljert SS lyd). Martin Logan er svært mye høyttaler for pengene - men det er ikke tradisjonelle bokshøyttalere som kan være et like stort pluss som minus alt etter hvem du er. Lydbildet blir aldri bedre enn dette med mindre du installerer elektrostater på flere meter i eget tilpasset rom.


    - Ellers er Bladilus Thor nevnt her (integrert forsterker).. Det finnes en egen forhandler i Oslo på disse. Her kan du til og med forvente hjemme-lån (norsk audioteknikk). Det kan du ikke forvente på de ovennevnte. Svenske Bladilus er både billigere og bedre enn det meste av norske Hegel - så det er verdt å prøve selv om de er litt mindre tilgjengelig. (De er like detaljerte men langt mer musikalske).

    - Et annet og morsomt alternativ er å oppsøke audioaktøren i Horten. De er virkelig ikke selgere men 200% entusiaster som kan skaffe mye bra til en god pris til deg. Det er uansett verdt en prat på telefon med disse for å få opp kunnskapene dine en del hakk.. Du kan også prøve Tor Import i Oslo Sentrum for å se om han har noe bra inn for tiden.

    - Soundgarden er litt kjedelig - men de har jo gode mcintosh-forsterkere - men de er litt dyre med tanke på ditt budsjett. Du kan også vurdere kombinasjonen hegel + B&W som er populært men likevel veldig kjedelig synes jeg. Da er Hegel + Sonus Faber bedre hvis du absolutt må gjøre som alle andre :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Redux har mange gode forslag. Spesielt å svinge innom Oslo Hi-Fi Center og låne et par ører til Martin Logan synes jeg er et godt tips. Disse (og tilsvarende konstruksjoner) har en spillestil som er veldig annerledes enn hva du ellers kommer til å høre. Kan absolutt være noe for deg basert på dine preferanser, og det spiller vanvittig imponerende med et gigantisk lydbilde. Skikkelig kult, og til en svært betalbar pris.

    Utenom OHFC kan du regne med å måtte ta turen innom Stereofil og en av Hi-Fi klubbene. Norsk AudioTeknikk KAN muligens ha noe for deg, men jeg mistenker at de er sterkest på forsterkere, og ikke like aktuelle på høyttalersiden for din del.
    Ellers kan det være en god ide å sette av tid til en hi-fi safari til loppemarkedet i Asker. Hi-Fi Huset i Bærum, som er i Asker. Her tar ting gjerne ekstremt lang tid, det er rotete som ville helvete, og ingen utenom sjefen sjøl som klarer å svare skikkelig på ting, men de har enormt mye produkter stående, spesielt brukt utstyr. Mye skrot, men også masse knallgode saker som støver ned. Det krever vel å merke en god dæsj forhåndskunnskap om du skal tråle igjennom bruktmarkedet hans for gull, så ta med deg en støttekontakt dersom du ikke føler deg helt habil på området. Ellers har han mye fint fra Monitor Audio som kan være verdt å høre på. Platinum serien har en litt hissig pris, men det dukker stadig opp noe på brukten. Ellers er Goldserien god som ... øh... gull.

    Du har allerede funnet ut at du liker Tannoy DC10T. Disse ligger vel allerede på bruktmarkedet. The Music har jeg ikke hørt før, men det hadde vært spennende å få sjekka de ut. Klart, det kan være tryggest å la være, for disse spiser en voldsomt stor bit av budsjettet, selv om du tar de som ligger ute på brukten nå.

    På Klubben har de Dali og B&W som er trygge alternativer. Basert på hva du skriver vil jeg ikke bli overrasket om du vil like B&W CM10 (evt CM9). Disse er litt vriene å få til fornuftig pris på brukten, da de er -veldig- lett å selge, så her kan det være like greit å vurdere nytt.
    Om du skulle velge å kjøre på med noen skikkelig luksus stativmodeller vil de små Epicon-høyttalerne til Dali være et fantastisk valg. Ellers må det sies at Rubicon, både 6 og 8 gir enormt mye lyd for penga, men jeg mistenker at CM9 og CM10 vil falle mer i smak hos deg av en eller annen grunn. Fordelen er at det er lett å få sammenlignet de mot hverandre. Skulle det dukke opp et sett Dali Euphonia MS4 på brukten er dette virkelig noe som bør sjekkes ut, da de gir veldig mye Epicon-lignenede lydegenskaper og et (etter min mening) fantastisk lekkert kabinett.

    Hi-Fi klubben har ikke allverdens av spennende integrerte forsterkere, så her ville jeg egentlig anbefalt deg å kjøre konservativt og be om å få en demo med en Denon PMA-2020AE. Etter min mening en undervurdert forsterker. Den spiller på høyde med veldig mye annet fint, så den bør være en god partner i hvert fall for å demonstrere hva høyttalerne er i stand til å utrette.
    Her kan det være mye annet spennende å plukke fra brukten for eksempel, av skikkelig knallsolide alternativer. Evt ta en svipp innom Stereofil eller NAT for å sjekke utvalget de har av forsterkeri. De dyreste Rega-forsterkerene synes jeg er skamgode til prisen. Ellers har NAT et godt utvalg, f.eks Plinius.
    Her er det uansett så mye bra å velge mellom, og det er ikke SÅ kritisk hva du velger, om vi sammenligner med høyttalerutvelgelsen.
    Stereofil har de nye DC10Ti i butikken nå, og de skiller seg ikke dramatisk fra DC10T, så her bør det være gode muligheter til å sjekke ut forsterkeri som funker. Luxman og ASR kommer nok til å bli dratt frem som gode alternativer. Ellers er det greit å vite at Lars på Stereofil tidligere har jobbet både for Neby og Hi-Fi Klubben, så han har SVÆRT god kjennskap til produkter som går utenfor deres eget sortiment.

    Oppsummert:

    Martin Logan hos Oslo Hi-Fi Center.
    Dali vs B&W hos Hi-Fi Klubben.
    Tannoy + forsterkere hos Stereofil.
    Monitor Audio hos Hi-Fi Huset, om du tror du har tålmodighet til det.

    CD spillere og DAC finner du stort sett overalt. Husk at noen CD-spillere har digital inngang, slik at du kan bruke de som DAC for andre enheter dersom du skulle ønske det.
    Jeg har en helt vanlig Cambridge DACMagic Plus selv. Synes den funker utmerket, og den koster ikke mye. Ellers liker jeg veldig godt DACene som Denon har integrert i sine toppmodeller, så om du skal legge mye penger i spiller, så kan du jo prøve en DCD-1520AE, som skal være en god spiller, med mulighet for å bruke den integrerte DACen som en ekstern DAC for andre enheter. Har ikke testet den selv vel å merke, men de pleier å ha god konstruksjonskvalitet og DACene på de andre toppspillerne de har faller alltid i smak hos meg i hvert fall. Men dette er noe av det minst vanskelige. En hvilkensomhelst god CD spiller vil gjøre en bra jobb. Bare velg en som er solid og tungt nok bygget til at drivverket ikke bråker.

    Noen synes det er smart med samme produsent av cd-spiller som forsterker, siden man da ofte kan sitte med en felles fjernkontroll. Det kan være verdt å ta med i betraktningen.
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    905
    Antall liker
    699
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Hei,,forslag her fra brukten..

    Luxman L-590: 35.000
    Marantz pearl lite M/dac: 7000.
    Pro-Ject 2Xperience: 6500.
    Merlin VSM Millenium + Bam: 19000.
    Totalt=67500....
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Du sier du likte DC10T og liker estetisk fine bokser med lys og knapper. Ta en tur på Stereofil i Oslo og på en demo på Tannoy DC10Ti og Luxman L-590AX (evt 550). Forgjengere til begge er veldig like lydmessig (det sier selvfølgelig ikke selgeren) og er å få brukt til ca halv pris, ca 70 totalt for begge så kommer du langt. Du sier også du ikke ville ha rør, da er klasse A transistor tingen - særlig på Tannoy. Luxman, Accuphase, Pass Labs er gode merker her. At du åpner for å handle brukt gir deg uten tvil veldig mye mer for pengene. CD spiller og DAC, her hadde jeg valgt en CD spiller med ekstra digitalinngang. Platespiller kan også være en god gammel (gjerne enda eldre), men med en god (ny) pickup. Av kabler ville jeg valgt Blue Jeans Cables, billig og bra (mekanisk riktig oppbygd).
    Strømrenser? Prøv uten først du:)
     

    Doennes

    Medlem
    Ble medlem
    29.01.2014
    Innlegg
    15
    Antall liker
    3
    Hei, et lite innspill her, i tillegg til at jeg lurer på dette selv. Jeg gikk fra PS Audio forsterker til HK 990, som jeg hadde lyst til å teste. Den står hos meg enda, er veldig godt fornøyd med denne. Det å ha alt i en boks er for meg stor verdi. Phono, innebygd DAC,romkorreksjon jeg trenger ikke mer enn det denne forsterkeren gjør. Nå innser jeg jo at denne muligens blir "for billig" for deg, men spørsmålet er da hva er mye bedre i 10-40 000 kr klassen som gjør det samme i en boks? (Phono+Dac, romkorreksjon). Altså, hvis jeg ville oppgradere fra HK 990 idag og bruke +/- 20 000 kr ekstra, hva må jeg kjøpe da?
    Det som redder HK 990 hos meg er poweren den styrer mine Snell høyttalere med, det ble jo en helt annen verden, så kan ikke ha mindre power!


    Hei,,forslag her fra brukten..

    Luxman L-590: 35.000
    Marantz pearl lite M/dac: 7000.
    Pro-Ject 2Xperience: 6500.
    Merlin VSM Millenium + Bam: 19000.
    Totalt=67500....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er ikke lett å gi fornuftige råd, annet enn å reise rundt og høre på ting.

    Som flere ville jeg begynt med høyttaler. Det er den mest 'personlige' delen av et anlegg i mine ører. Så ville jeg lete etter forsterkere som passer til høyttalerne (høyttalere stiller veldig forskjellige krav til forsterkere). Så ville jeg lett etter kilder. Det trenger ikke bli så himla dyrt med digitale kilder, her får man gode ting for en god pris. Tenker du å inkludere streaming eller harddisk i systemet, kanskje nytt. Er det CD som står på menyen kan man handle tildels latterlig billig på bruktmarkedet (men ofte uten USB og denslags nymotens). Når det gjelder platespiller ville jeg nok gitt det en større del av budsjettet enn en Rega RP3, og sett på en god pu og en god RIAA. Piris og kvalitet følger hverandre bedre på vinyl enn på digitalt.
     

    mattism

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2005
    Innlegg
    64
    Antall liker
    18
    Sted
    Asker
    Hvis du ikke har hørt på Harbeth høyttalere ville jeg ha gjort det før jeg bestemte meg. Disse er annerledes i lyden enn mange andre høyttalere og om du sliter med å finne noe du liker i de kjente hifikjedene ville jeg ha gått til audioaktøren. Mener disse holder Harbeth. Er for øvrig veldig enig i at du først burde finne høyttalere som du liker, så finjustere med annet utstyr.
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    905
    Antall liker
    699
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Hei, et lite innspill her, i tillegg til at jeg lurer på dette selv. Jeg gikk fra PS Audio forsterker til HK 990, som jeg hadde lyst til å teste. Den står hos meg enda, er veldig godt fornøyd med denne. Det å ha alt i en boks er for meg stor verdi. Phono, innebygd DAC,romkorreksjon jeg trenger ikke mer enn det denne forsterkeren gjør. Nå innser jeg jo at denne muligens blir "for billig" for deg, men spørsmålet er da hva er mye bedre i 10-40 000 kr klassen som gjør det samme i en boks? (Phono+Dac, romkorreksjon). Altså, hvis jeg ville oppgradere fra HK 990 idag og bruke +/- 20 000 kr ekstra, hva må jeg kjøpe da?
    Det som redder HK 990 hos meg er poweren den styrer mine Snell høyttalere med, det ble jo en helt annen verden, så kan ikke ha mindre power!


    Hei,,forslag her fra brukten..

    Luxman L-590: 35.000
    Marantz pearl lite M/dac: 7000.
    Pro-Ject 2Xperience: 6500.
    Merlin VSM Millenium + Bam: 19000.
    Totalt=67500....
    Mye billig som er Bra...Er du fornøyd med det du har, ikke skift det ut før du har penger klare til det du virkelig ønsker,,,det og dette i den stadige BYTTE ut komponenter fella kan gjøre vondt værre for deg....Hvis du absolutt skal bytte i noe med power så kanskje du kan sjekke ut Maratz PN 11 serien 1`n 2`n eller 3`n På brukten....kan gjøre et godt kjøp på den forsterkeren alt i fra 7-8 tusen til 12-15 tusen,,spiller fint og har krefter...100 gode kraftige watt,,meget pen byggekvalitet.....rett og slett på høyde med Accuphase innvendig..
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    938
    Antall liker
    701
    Torget vurderinger
    10
    Sjekk forsterker , dac og cd fra LM Audio . Samtlige har rør ! MEGET gode komponenter. Mye for pengene !!! Mala audio er forhandler . Passer som hånd i hanske til Klipsch høyttalere :) . Kabler fra Viablue !
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ang bruktbørsen er det en som har lagt ut et par Sonus Faber Cremona M nå. Det er også hyggelige, og utrolig elegante saker.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om Trådstarter kom noe lengre, eller om vi ødela alt med vårt i overkant ivrige ønske om å assistere?
     

    empty

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Innlegg
    418
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
    Mye subjektive svar som gir liteninnsikt tiltrådstarter. Anbefaler deg å ta enrunde og sjekke ut littthva som er tilgjengelig både nytt og brukt. Med så mye penger inne i bildet er det et krav å få teste utstyret hjemme i kjent miljø, ellers blir det et lykke og fromme prosjekt. Mange har gunstige lånemuligheter,ogsåbruktselgere. Jeghar lånt bort og lånt flere ting på bruktmarkedet før jeg /de har tatt en avgjørelse. Det har ikke alltid vært positivt, men man har iallefall beholdtintegriteten. Lykke til på jakten.
     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Kjørte en runde for ikke så lenge siden:


    OPPO 103 (Bluray/SACD) - leverer DSD64/128 rett ut på HDMI
    Lyngdorf TDAI 2170 (m alle kort) - tar DSD42/128 på både HDMI og USB
    Scansonic MB-1 Stativhøyttalere
    Rythmik F12 Subwoofer
    PS Audio Dectet Strømfilter
    Blue Jeans Cable 10 gauge (med sveiste bananplugger)
    Blue Jeans Cable Subwoofer RCA

    Det skulle gi nok igjen til en bra RIAA og platespiller.....


    Dette er et moderne anlegg med alle muligheter, har romkorreksjon og er meget plasseringsvennlig - uten at det er inngått noen større kompromisser. Jeg er i alle fall veldig fornøyd.

    Nasse
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn