!!HJELP!!Svs Sb16Ultra plassering.

Bonita

Medlem
Ble medlem
18.11.2016
Antall liker
1
Hei, håpet å få litt hjelp med forbedringer på tanke med plassering.

Har lagt ved et bilde hvor jeg har prøvd ut, uten at det har hjulpet. Det som er problemet, er at det er ikke noe "bass" i rommet.det spiller veldig godt ved subben, men rygger jeg 2 meter, er trykket helt borte. I sofaen spiller det noe bedre, men er ikke noe spesielt til trykk. Uansett hvor høyt jeg spiller, så får jeg ikke noe "bass" i rommet, men virker som både taket og vegger skal dette ned rundt meg.

Bor i en kjellerleilighet med botong i gulv og vegger, og i taket er bare trevirke.

Vedlegg

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du må finne en annen plassering i rommet og flytte deg ut av nullpunktene. Det første jeg ville ha prøvd er å plassere høyttalerne/subbene der hvor sofaen nå står og la de peke diagonalt/skrått. Sofaen plasseres da foran spissen. Fungerer ikke det bra, så må du prøve noe annet. Kanskje du vil tvunget til å bruke den smale korridoren, men det vil ikke være optimalt for verken øvre frekvensområdet eller bassen p.g.a. kort avstand til sideveggene.

Vedlegg

Bonita

Medlem
Ble medlem
18.11.2016
Antall liker
1
Takk for svar.men og flytte sofaen til andre siden ble fort nedstemt av kjerringa! kjøkkenet er plassert ned i den smale "korridoren".er det noe håp her uten og flytte sofaen? 😔

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Uten å flytte sofaen i det hele tatt?
Vel, kanskje med 5-6 subwoofere plassert rundt på ulike steder i rommet (inkl. kjøkkenet). Men det ville være meget krevende å integrere.

Da ville jeg ha vurdert noen gode hodetelefoner og en hodetelefonforsterker. Kan man ikke jobbe på lag med rommet og akustikken, så er ofte det eneste bra alternativet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du kan prøve å plassere subwooferen rett ved siden av sofaen når jeg tenker meg om. Det kan hjelpe en del. Er problemet også relatert til høyttalerne, så må de også flyttes på litt radikalt for en skikkelig endring.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.652
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Regner med at B er sub?

Prøv å flytte høyttalerne inn fra hjørnene, og flytt suben til A eller C. Så snur du fasen til hovedhøyttalerne, skrur subens delefrekvens på max, og justerer subens fase til du hører minst mulig.

Snu så fasen på hovedhøyttalerne. Nå er suben i korrekt fase ift resten, og du kan justere resten.

Johan-Kr

Bonita

Medlem
Ble medlem
18.11.2016
Antall liker
1
Takk for svar. Skal prøve å sette subben ved siden av sofaen nå.

A,b og c er der jeg har prøvd å plassert sub. Høyttalere står nå på (b) og ved siden av (c). Har samme problem med høyttalere ja, hadde høyttalere plassert på andre siden før, men det ble dårligere enn der de står nå. Har Klipsch rf280f og Hegel H160, så der får jeg ikke justert noe, da den forsterkeren ikke har noe justeringsmuligheter.

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.182
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Justeringen gjør du på suben.

Fasevending på høyttalerne gjør du med å bytte om pluss og minus på de.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Takk for svar. Skal prøve å sette subben ved siden av sofaen nå.

A,b og c er der jeg har prøvd å plassert sub. Høyttalere står nå på (b) og ved siden av (c). Har samme problem med høyttalere ja, hadde høyttalere plassert på andre siden før, men det ble dårligere enn der de står nå. Har Klipsch rf280f og Hegel H160, så der får jeg ikke justert noe, da den forsterkeren ikke har noe justeringsmuligheter.
Er problemet der også når høyttalerne spiller allene?

Jeg tok for gitt at du hadde korrekt innstillinger og utstyr med delefrekvens. Kjører du sub sammen med fronter uten noe deling, så blir det fort rot og fasefeil. Alt dette må du ha på plass før du jobber med plassering. Ellers er det andre nyttesløst. Du kan bruke delefilteret i subwooferen til høyttalerne dine. Det er trolig eneste fornuftige løsning selv om det gir en ekstra D/A konvertering. Eller du kan skaffe deg en surround receiver som har delefilter og avstandsjustering. Det er mye enklere da. Men plasseringen din kan allikevel være et skikkelig nullpunkt.

Bonita

Medlem
Ble medlem
18.11.2016
Antall liker
1
Skjønner!

Ser nå jeg har kjøpt feil kabel. Har bare ouput på forsterkeren.ødelegger jeg forsterkeren om jeg bruker Y-subwooferkabel?

Bonita

Medlem
Ble medlem
18.11.2016
Antall liker
1
Samme problem når jeg spiller med høyttalere alene. Spiller godt i det feltet anlegget står, men beveger jeg meg ut av den "firkanten" så spiller det dårlig.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.652
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Denne Hegel H160 har så vidt jeg kan se en variabel, analog ut og en "Home theatre in".

Kan "Home theatre in" aktiveres, slik at effektforsterkeren får signal derfra, mens du kan skifte kilde på variabel, analog ut. I så fall så har du prosessorsløyfe der du kan koble imellom suben.

Okke som, så tenker jeg du har et problem, som må løses ved enten akustiske remedier eller flytting av sub/høyttalere/lytteposisjon enn noe du kan skru deg ut av vha innstillinger på sub.

Prøv å ordne deg en litt lang rca-kabel til suben og flytt den i fraksjoner etter veggen øverst på tegningen. Først midt på (1/2), så en tredjedel til ene eller andre siden, så 1/4. Juster fase som jeg beskrev, og seom det hjelper.

Johan-Kr

Bonita

Medlem
Ble medlem
18.11.2016
Antall liker
1
Hei igjen.

Har prøvd å justere subben, men er litt usikker. Er det Low pass filter som er delfrekvens, og phase som er fasen? Har noe som heter "Permatric EQ" med Freq, boost og Q factor, men det er vel for hvilken frekvens subben skal spille best i?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Med en slik sub ville jeg åpnet bruksanvisningen om du ikke vet hvordan overstående fungerer, Low pass filter bruker du om du ikke tar deling i eksemplvis en receiver og da setter du delingen på selve subben i "off" stilling. Bruker du delefilteret i subben (low-pass) og setter den på feks på 100hz spiller subben frekvenser under dette. Parametrik eq bruker du til å ta problem frekvenser du kan justere for å få en bedre responskurve gitt utifra målinger. Dette er kortversjonene men vil anbefale bruksanvisningen :) (om ingen vil ta langversjonen)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.737
Torget vurderinger
0
Bruker du delefilteret i subben (low-pass) og setter den på feks på 100hz spiller subben frekvenser under dette.
Man bør måle.... for å sjekke om delepunktet stemmer med virkeligheten....

Bonita

Medlem
Ble medlem
18.11.2016
Antall liker
1
Takk for svar.

Begynner å forstå litt nå. Hadde Hz på 30, så ikke så veldig rart det ble lite lyd her! Har hatt sub før, men det har vært litt "plug and play" med hjemmekinoforsterker, som gjorde den jobben veldig enkelt! 😄

Topp Bunn