Hjelp søkes..

Augustus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.09.2004
Innlegg
106
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei!
Jeg er i den hyggelige situasjon at min trofaste Rotel har tatt kvelden; permanent. Dermed er samboers Cambridge satt i anlegget, og misnøyen brer seg i huset. Hos meg fordi den låter dårligere enn min Rotel; hos henne fordi jeg ikke synes den låter godt nok. Videre har DVD-spilleren, en relativt rimelig sak fra Sony, som selvsagt har vært koplet til anlegget, ikke bare begynt å fuske, men også drept inngangstrinnet på forsterkeren. Så da må jommen den også byttes.
Når så begge er studenter, så er selvsagt budsjettet relativt begrenset. Men, i og med at det er samboer som ønsker DVD-spiller, har jeg fått aksept for å gå til anskaffelse av en DVD-spiller. Jeg tenkte da å skaffe en spiller som er bedre på lyd enn bilde, og rett og slett finne en DVD/multi-spiller som har akseptabel lydkvalitet, bedre enn samboers eldre Cambridge, en D500SE, innenfor prisbegrensningene.
Jeg er ikke veldig godt bevandret i DVD-verdenen, men har etter noen relativt raske undersøkelser kommet frem til at Cary DVD8, til ca 12kkr, ser ut til å være et godt alternativ. Også fordi den har HDMI-utgang.
Jeg lurer da på om noen har lyttet til denne spilleren med CD, evt SACD? Er den en god musikkformidler? Bilde og surround bryr jeg meg fint lite om, men synes det virker lovende at den har egen utgang for stereo.

Mitt spørsmål blir derfor om det er noen på forumet som har lyttet til denne spilleren som CD-spiller, og som i tillegg er villig til å dele eventuelle erfaringer? Finnes det for eksempel bedre alternativer? For ordens skyld bør nevnes at 12kkr er absolutt maks; grensen er egentlig satt på 10kkr.

Takk for hjelpen!

Mvh

swr
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg har ikke hørt DVD 8, men har lest at den skal være en god CD spiller. DVD 6 har jeg hørt mye og det er en god CD spiller (ingen HDMI inngang) den kan du plukke brukt for ca 8 k. DVD 7 har jeg selv og den er jeg meget godt fornøyd med, tror den blir litt dyr brukt 14-15k kanskje.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Jeg var selv på jakt etter en universal spiller som kunne gi meg det «beste» av begge verdener.
Ingen enkel sak det. Min oppfatning er at det er bare type Arcam, Meridian, Cary og andre tyngre merker som klarer den jobben.
Selv endte jeg opp med en spiller fra Arcam (DV139). Den var i mine ører det eneste som kunne konkurrere og overgå min tidligere Meridian cd spiller. Prismessig ligger den dessverre en god del over budsjettet ditt, men vet at det er mulig og oppdrive brukte spillere innenfor ditt budsjett.

mvh
digiman
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Augustus skrev:
Hei!
Jeg er i den hyggelige situasjon at min trofaste Rotel har tatt kvelden; permanent. Dermed er samboers Cambridge satt i anlegget, og misnøyen brer seg i huset. Hos meg fordi den låter dårligere enn min Rotel; hos henne fordi jeg ikke synes den låter godt nok. Videre har DVD-spilleren, en relativt rimelig sak fra Sony, som selvsagt har vært koplet til anlegget, ikke bare begynt å fuske, men også drept inngangstrinnet på forsterkeren. Så da må jommen den også byttes.
Når så begge er studenter, så er selvsagt budsjettet relativt begrenset. Men, i og med at det er samboer som ønsker DVD-spiller, har jeg fått aksept for å gå til anskaffelse av en DVD-spiller. Jeg tenkte da å skaffe en spiller som er bedre på lyd enn bilde, og rett og slett finne en DVD/multi-spiller som har akseptabel lydkvalitet, bedre enn samboers eldre Cambridge, en D500SE, innenfor prisbegrensningene.
Jeg er ikke veldig godt bevandret i DVD-verdenen, men har etter noen relativt raske undersøkelser kommet frem til at Cary DVD8, til ca 12kkr, ser ut til å være et godt alternativ. Også fordi den har HDMI-utgang.
Jeg lurer da på om noen har lyttet til denne spilleren med CD, evt SACD? Er den en god musikkformidler? Bilde og surround bryr jeg meg fint lite om, men synes det virker lovende at den har egen utgang for stereo.

Mitt spørsmål blir derfor om det er noen på forumet som har lyttet til denne spilleren som CD-spiller, og som i tillegg er villig til å dele eventuelle erfaringer? Finnes det for eksempel bedre alternativer? For ordens skyld bør nevnes at 12kkr er absolutt maks; grensen er egentlig satt på 10kkr.

Takk for hjelpen!

Mvh

swr
For å være helt ærlig synes jeg det er litt galimatias å bruke 12k på en dvd spiller i disse tider. DVD formatet er på vei ut og i tillegg er de fleste dvd spillere som lydformidlere ganske labre greier. Det dere burde gjøre er å investere i en Blu-ray spiller som Sony BDP-S500. Denne spiller av vanlig dvd i tillegg til Blu-ray. I tillegg kjøper du en RME ADI-2 til å til å levere lydkvaliteten. Dermed er du sikret i forhold til fremtidens bildeformat og får i tillegg topp lydkvalitet.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Forsåvidt et gått poeng det, selv om jeg tror Blueray vil forbli et nisje format for de spesielt intereserte en stund til. I hværtfall sett utifra fra hva softwaren koster idag.

En ting jeg reagerte på hos en kompis som eier en Sony bluerayspiller var at betjeningen av apperatet var helt sirup. Den leste plater ekstremt tregt.

mvh
digiman
 
N

nb

Gjest
Kjøp en ok DVD-spiller som leser plater sånn passe fort, viktig når man skal spille musikk at det ikke tar en evighet før noe skjer. Jeg har en Denon-spiller jeg synes er akseptabel på dette punktet, vet ikke om det er generelt for Denon. Koster 1-2k.

Kjøp en ok DAC. Pris? Kanskje 2k og oppver, det finnes en del å velge mellom.

DVD-spiller til 12k i år 2008 synes jeg er fullstendig galskap, særlig når billedkvalitet og surround ikke er av særlig interesse.

Se DVDer nå. Kjøp BR når dere har mer penger. Vurder også å droppe DACen til dere har mere penger. Som studenter kan man bruke 8-10k på noe mer fornuftig enn en DVD-spiller ;D
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Treghet i avlesning av media gjelder vel helst Blu-ray plater slik jeg forstår det. I tillegg har vel den nyeste generasjonen Blu-ray spillere delvis løst problemet.

Nå meldes det vel at salget av Blu-ray går raskere enn DVD da det ble introdusert, så om det blir et nisjeprodukt er jeg nå ikke helt sikker på. Etterhvert vil folk få øynene opp for kvalitetsforskjellen og tv sendinger i HD vil gjøre at folk vil ha den samme kvaliteten på film.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ketil skrev:
Treghet i avlesning av media gjelder vel helst Blu-ray plater slik jeg forstår det. I tillegg har vel den nyeste generasjonen Blu-ray spillere delvis løst problemet.

Nå meldes det vel at salget av Blu-ray går raskere enn DVD da det ble introdusert, så om det blir et nisjeprodukt er jeg nå ikke helt sikker på. Etterhvert vil folk få øynene opp for kvalitetsforskjellen og tv sendinger i HD vil gjøre at folk vil ha den samme kvaliteten på film.
Ingen dum ide å kjøpe en BD spiller. Finnes det noen BD spillere med anstendig lydkvalitet på CD?
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
Leste i fidelity nr31 i dag og der testet de en pioneer blue ray og den ga meget god lyd på cd i deres øyne ( ører )...
Den oppskalerte også vanlige dvd filmer til hd kvalitet.. pris ca 12k

Lykke til i jakten... :D
 

Augustus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.09.2004
Innlegg
106
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Takk for svar, ser at det er andre alternativer som kan være aktuelle. Problemet med brukte varer er selvsagt at det kan være problematisk med lytteforsøk etc. Det er i hvertfall ikke noe problem hos Lyric.. Dessuten er jeg blitt var overfor slitasjedeler som drivverk etc, og er kanskje mest motivert for å kjøpe nytt..

Mvh

swr
 

Augustus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.09.2004
Innlegg
106
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Og takk for forslag om BR-spiller. Har forsåvidt tenkt på det, men med en relativt stor filmsamling (som jeg ikke ser på), og aksept for DVD fra bedre halvdel, samt at hun selvsagt har en PS3, så er kanskje ikke BR det mest aktuelle akkurat nå. Men, ja, ser selvsagt poenget i å droppe DVD.
Innenfor rammebetingelsene, altså 1, ikke tillatelse til å kjøpe CD-spiller; 2, ok å kjøpe DVD; 3, ikke nødvendig med BR da det er dekket, og TV uansett ikke tar HD; ønske fra min side om å kjøpe best mulig lyd innenfor budsjett, så ser DVD-spilleren ok ut. Må forøvrig innrømme at jeg har visse motforestillinger mot dill i CD-spilleren min, som videodekodere etc. Jeg har ikke helt troen på at høyere frekvenser etc nødvendigvis gjør det noe bedre. Legg til at mye av det som legges i en BR-spiller er mye dyrere enn tilsvarende for en DVD-spiller, spesielt på bildesiden, så ser DVD mest attraktivt ut, i alle fall på lydfronten. Uten at jeg har lånt de aktuelle spillere hjem for å sjekke. Med andre ord ren synsing fra min side. Spørsmålet for min del koker egentlig ned til hvordan jeg kan få best mulig lyd ut av CD-samlingen, men samtidig ha bilde slik at kjøpet blir godkjent (en boks mindre etc). Jeg har hatt en del lyttesessions med annet Cary-utstyr, også kilder, og har likt det jeg har hørt svært godt. Derfor tanken om DVD8. Om det er fornuftig? Neppe. Men når var denne hobbyen basert utelukkende på fornuft?
Men skal sjekke litt andre ting, kanskje så snart som i morgen, før jeg kjøper. En ting er i hvertfall helt sikkert, kjøper ikke uten å få låne med hjem først..

mvh

swr
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Augustus skrev:
Og takk for forslag om BR-spiller. Har forsåvidt tenkt på det, men med en relativt stor filmsamling (som jeg ikke ser på), og aksept for DVD fra bedre halvdel, samt at hun selvsagt har en PS3, så er kanskje ikke BR det mest aktuelle akkurat nå. Men, ja, ser selvsagt poenget i å droppe DVD.
Innenfor rammebetingelsene, altså 1, ikke tillatelse til å kjøpe CD-spiller; 2, ok å kjøpe DVD; 3, ikke nødvendig med BR da det er dekket, og TV uansett ikke tar HD; ønske fra min side om å kjøpe best mulig lyd innenfor budsjett, så ser DVD-spilleren ok ut. Må forøvrig innrømme at jeg har visse motforestillinger mot dill i CD-spilleren min, som videodekodere etc. Jeg har ikke helt troen på at høyere frekvenser etc nødvendigvis gjør det noe bedre. Legg til at mye av det som legges i en BR-spiller er mye dyrere enn tilsvarende for en DVD-spiller, spesielt på bildesiden, så ser DVD mest attraktivt ut, i alle fall på lydfronten. Uten at jeg har lånt de aktuelle spillere hjem for å sjekke. Med andre ord ren synsing fra min side. Spørsmålet for min del koker egentlig ned til hvordan jeg kan få best mulig lyd ut av CD-samlingen, men samtidig ha bilde slik at kjøpet blir godkjent (en boks mindre etc). Jeg har hatt en del lyttesessions med annet Cary-utstyr, også kilder, og har likt det jeg har hørt svært godt. Derfor tanken om DVD8. Om det er fornuftig? Neppe. Men når var denne hobbyen basert utelukkende på fornuft?
Men skal sjekke litt andre ting, kanskje så snart som i morgen, før jeg kjøper. En ting er i hvertfall helt sikkert, kjøper ikke uten å få låne med hjem først..

mvh

swr
Hei,

Synes at du i utgangspunktet er litt låst siden du må låne og teste hjemme først, grunnen er at budsjettet du skisserer langt på vei kunne medført ganske mange bra alternativer på bruktbørsen, og da på "nyere komponenter".
Jeg har ikke følgt så mye med at jeg kan si eksakt hva "gode dvd spillere" ligger på, men mener nå at foreks toppmodell til primare har vert relativ rimlig brukt, og primare er god på lyd.
Tror at man uansett betaler en god del for bilde og andre funksjoner i en dvd spiller i den prisklassen du skisserer, og tipper at du sikkert ville ha matchet lyden med en ren cd spiller til 1/2 pris, når det er sagt du har jo fått aksept for en dvd spiller og da er det vel ikke noen stor vits i å begynne nye forhandlinger.
Vedrørende blue ray, du er dekket av PS3 og dette formatet vil nok ikke slå helt igjennom før eventuelle filmer blir konkurransedyktige med vanlige dvd'er, det var mange som ikke skulle kjøpe vanlige cd spillere heller når sacd/dvd audio formatet kom, vi vet alle hvordan dette har gått.

Vanskelig da og anbefale noe konkret, min denon er bra både på lyd/bilde men skjelden ts brukt, primare er mye penere estetisk og har alltid prioritert musikk gjengivelse, cary som du foreslår er helt sikkert også bra men de har jeg aldri hørt selv.
Arcam som nevnt er også gode på musikk.
Det er som sagt mange valgmuligheter men noe begrenset for deg hvis du må høre den hjemme først, fordelen med å kjøpe brukt og et anerkjent produkt er at du kan kvitte deg med det igjen uten det store tapet hvis du ikke blir fornøyd.

Lykke til,

Mvh
Geir
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Hvorfor kjøpe DVD spiller når dere har PS3?

Gjør som tidligere nevnt, kjøp en god DAC og koble til PS3.
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Ivaols skrev:
Hvorfor kjøpe DVD spiller når dere har PS3?

Gjør som tidligere nevnt, kjøp en god DAC og koble til PS3.
Lurer på det samme.. Såvidt jeg kan forstå er det egentlig kun en god cd spiller som mangler her vel? Bruker selv min PS3 som dvd og BR spiller, og er godt fornøyd med bårde bilde og lyd på min 55" full HD! Når det gjelder dac og PS3 kan det muligens bli litt klønete, da den kun har 1 stk ren spdif utgang, optisk toslink. Men bruker man HDMI til å overføre alt til reciever, og så bilde videre til tv`en kan man jo bruke toslinken til en separat dac selvfølgelig :)

Jeg har en følelse av at trådstarter egentlig bare ønsker å utnytte situasjonen for å få handlet noe godis. Full forståelse for det, selv om 12k på en etterhvert utdøende teknologi er helt uforståelig :eek: Til og med en cd spiller har vel mindre verdi, ettersom cd plata blir lagt inn på pc etterhvert. Dac`er har vel egentlig fått en oppsving, siden de er fleksible og kun avhengig av et hvilketsomhelst(av best mulig kvalitet selvsagt) spdif signal for å kunne produsere golyd :)
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
900
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
PS3 er jo en særdeles kapabel DVD-spiller også, null poeng i å kjøpe en dedikert DVD-spiller i dag.

Gå for en CD-spiller du. Vis dama denne tråden, så tenker jeg dere blir enige. Forresten, kult at det er dama som har PS3 og ikke du...

Hvis du hadde tenkt å bruke 12k på en Cary, vil jeg tro at du totalt sett får adskillig bedre lyd ved å fordele de på en CD-spiller og forsterker. Ser poenget ditt med å kjøpe nytt mtp drivverk ol, men ville sterkt vurdert en brukt forsterker. Gir deg MYE mer for pengene.
 

Augustus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.09.2004
Innlegg
106
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Focalmann skrev:
Ivaols skrev:
Hvorfor kjøpe DVD spiller når dere har PS3?

Gjør som tidligere nevnt, kjøp en god DAC og koble til PS3.

Jeg har en følelse av at trådstarter egentlig bare ønsker å utnytte situasjonen for å få handlet noe godis. Full forståelse for det, selv om 12k på en etterhvert utdøende teknologi er helt uforståelig :eek: Til og med en cd spiller har vel mindre verdi, ettersom cd plata blir lagt inn på pc etterhvert. Dac`er har vel egentlig fått en oppsving, siden de er fleksible og kun avhengig av et hvilketsomhelst(av best mulig kvalitet selvsagt) spdif signal for å kunne produsere golyd :)
Og disse to er selvsagt årsaken til at tråden ikke skal forevises sjefen ;)

Kanskje utnytte situasjonen litt, og selvsagt ønsker jeg meg egentlig en skikkelig bra CD-spiller, eller DAC, med skikkelig digital avspilling fra PC og det ene med det andre. Men, DVD er nok det det blir. Må forøvrig innrømme at jeg er nysgjerrig på en ok SACD-spiller, selv om det toget sikkert er gått..
Personlig er jeg ikke spesielt komfortabel med PS3 som eneste kilde; føler liksom at det blir litt feil i forhold til resten. Men en skikkelig DAC ville sikkert løst problemet, men så var det dette med aksept etc... Det er jo mulig å få analog lyd ut av den også. Men, på den annen side er jo sjefen også opptatt av bra lyd, og liker anlegget, men ikke lyden med PS3 som analog kilde.
Det er som nevnt en rekke hensyn som setter begrensninger, og de kommer i tillegg til de subjektive, følsesmessige og lydkvalitetsmessige. Det er jo det som gjør denne hobbyen så vanskelig. Og ikke minst morsom!

mvh

swr
 

Augustus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.09.2004
Innlegg
106
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Så, tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Er det noen som har hørt Cary Audio DVD 8 som CD-spiller? Og som i tillegg er villig til å dele erfaringer? Hadde vært spennende å høre..

Antar at jeg plukker opp en på hjemlån en av dagene, så får jeg i hvertfall et inntrykk..

Mvh

swr
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.627
Antall liker
4.276
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Takk for sist, Augustus! ;D

Ville bare si at Creek Evo settet spiller flott, også på Supertablette-klonene!
Hvorfor ikke kjøpe en billig Creek cd? Du blir sikkert kvitt den etterpå.

M
 

Augustus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.09.2004
Innlegg
106
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei, og takk for sist! Det var hyggelig! Godt du er fornøyd med EVO, vet at de spiller veldig bra. Har vært inne på tanken, for å si det slik.. Må vel kanskje ta med en hjem, og overbevise, eller noe i den dur.

Skal innom Lyric en av dagene, så får vi se..

Mvh

swr
 

Augustus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.09.2004
Innlegg
106
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Da har jeg hatt Cary DVD 8 hjemme et døgns tid. Må si jeg er meget imponert over lydkvaliteten. Den spiller luftig, lekent og med masse dynamikk. Toppen er oppløst og uten snev av skarphet. Bunnen er artikulert, går dypt og er akkurat passe fyldig. Men det er mellomtonen og mikrodynamikken som er det mest imponerende. Stemmer, både manne. og kvinnestemmer, er herlig realistiske. Fiolin og cello låter fyldig, med passe krisphet og en nydelig klang.
Bildedelen, som jeg trodde jeg ikke brydde meg om, er så god at jeg bare måpet. Sammen med lydkvaliteten på film, ble jeg sittende å måpe. Rett og slett. Anlegget har fått nytt liv. Og jeg som trodde at DVD-spiller var det siste jeg kom til å bruke penger på her i verden!!! Denne er faktisk så god, at jeg kommer til å kjøpe den.
Skulle selvsagt hatt noen andre produkter på hjemlån, men sjefen falt veldig for utseendet, og ikke minst for bildekvaliteten. Det var den som solgte henne, og en ren CD-spiller, DAC til PS3 eller andre løsninger kommer til å bli umulige å selge inn der i gården. Fikk rett og slett melding om at dersom jeg kan leve med lyden, er det den vi skal ha.

Alt i alt ser det ut til at dette var suksess, og når jeg i tillegg gikk rett i fella, og hørte ting, på lavt volum, som jeg aldri har vært i nærheten av å høre før, på plater jeg har lyttet til i 10-15 år, samt opplevd dynamikk på plater jeg før har funnet kjedelige, så er ikke beslutningen vanskelig å ta.

mvh

swr
 
Topp Bunn