Hjelp: Platespiller

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Jeg vurderer å anskaffe min første platespiller. Har null peiling på platespillere men har nokså hi-end stereo fra før. Er på utkikk etter en rimelig men god platespiller på bruktmarkedet og lurte på om dere hadde noen anbefalinger? Sett på litt ymse Pro-ject og Rega men faller litt av i de forskjellige årgangene (rpX, rX, Planar X osv): Noen modeller som eldes bra, bedre enn andre, eller har dere kommet over noen gode tilbud? Tenker å bruke et par lapper men ikke så mye mer, for nå :)
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Brukt, OK, men: Du får også splitter ny Rega fra 3.500 og oppover. Jeg er Rega-fan, men her er det jo også smak og behag.

Rega: De nyeste er Planar 1, 2, 3 og 6 (men de gamle het også Planar eller bare "P", de nest nyeste er RP-serien: 1, 3, 6, 8, 10)

Jo høyere tall, jo dyrere og bedre. Ganske enkelt og greit.

Jeg har nye Planar 2, men oppgraderte pick-up til Elys 2 (standard på Planar 3). Jeg er veldig fornøyd, mye musikalitet, driv og dynamikk for penga.

Mange tipser om å gå for Planar 3, da kan det oppgraderes enda mer!

HVIS du går for brukt: sjekk Finn, en del fint der nå, RP1 bl.a til OK pris.
 

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Takker! Sett på både pro-ject og Rega. Sett at Rega har oppgradert Planar-serien noe til de grader. Får inntrykk av at nye Planar 1 selv spiller skjorta av de tidligere modellene. Kan det stemme? Sikler såklart på Project sin RPM-serie: ser ut som 50 000kr, koster - brukt - ikke så mye, og låter sikkert deretter hehe. Fruen blir fornøyd da :)

Noen som har erfaring m RPM-serien?

Jeg er som nevnt helt grønn og vurderes som et prøveprosjekt. Derfor er brukt en fordel (kan selge og gå ca i null om alt går lukt åt helvete), tenker jeg :)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Takker! Sett på både pro-ject og Rega. Sett at Rega har oppgradert Planar-serien noe til de grader. Får inntrykk av at nye Planar 1 selv spiller skjorta av de tidligere modellene. Kan det stemme? Sikler såklart på Project sin RPM-serie: ser ut som 50 000kr, koster - brukt - ikke så mye, og låter sikkert deretter hehe. Fruen blir fornøyd da :)

Noen som har erfaring m RPM-serien?

Jeg er som nevnt helt grønn og vurderes som et prøveprosjekt. Derfor er brukt en fordel (kan selge og gå ca i null om alt går lukt åt helvete), tenker jeg :)
Har selv ikke stor kjennskap til RPM serien men det jeg har hørt av andre skal de visstnok være å foretrekke av de rimelige Pro-Ject modellene både lydmessig og kvalitetsmessig. Så du får vell helt ny for ca 3500.
 

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Takker så mye for tips! Rådført meg med fruen og RPM er nok veien å gå, gitt :)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Takker så mye for tips! Rådført meg med fruen og RPM er nok veien å gå, gitt :)
Det blir sikkert bra. Bare husk å sett spilleren mest mulig beskyttet mot vibrasjoner, veggfeste eller skikkelig underlag. Hva slags pick up du velger vil også ha stor betydning for sluttresultatet samt en grei riia. Lykke til:)
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.879
Antall liker
17.477
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Ligger en flott utstyrt Rega RP3 til ca 5 her på torget. Ser veldig bra ut.
 
Topp Bunn