Hjelp med tips av høytalere til max 50k.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Har du hørt dem, the eye? Vet du hva du snakker om? Eller går du bare ut fra prisen på elementene?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
the_eye skrev:
jeg ville ikke kjøpt Heresy iallefall. selv klipschorn har standard jalla elementer til en samlet pris av 2-3000kr
Synes det er bra at "jalla elementer" spiller så bra jeg.
Har hørt elementer som koster skjorta, som ikke når Klipsch til knærne. 8) Faktisk ikke til anklene engang! ;)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Continuo skrev:
the_eye skrev:
jeg ville ikke kjøpt Heresy iallefall. selv klipschorn har standard jalla elementer til en samlet pris av 2-3000kr
Synes det er bra at "jalla elementer" spiller så bra jeg.
Har hørt elementer som koster skjorta, som ikke når Klipsch til knærne. 8) Faktisk ikke til anklene engang! ;)
Nå ble mine Forte II fornærmet !
Nuvel...gi heller mannen noen tips om HT's i prisklassen istedenfor å rakke ned (uten noen begrunnelse) på andre høytalere.
Enig med du Cont :)

Beklager OT trådstarter.

/jan
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Svært mange dyre høyttalere har jo rimelige elementer. Kunsten ligger i å få et produkt vellydende, ikke å plukke ut et utvalg av de dyreste elementdelene; det er ikke nødvendigvis den beste oppskrift.
Om man tror at en vellykket rett kun er avhengig av dyre ingredienser, så kan man jo avskaffe nokså mange unødvendige læretimer i kokkeutdannelsen :)

Mvh Vidar P
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
delene i klipschorn omtales som middelmådig på PA markedet. f.eks diskanten er så dårlig at halvparten produsert ikke klarer særlig over 10khz engang. og den kobler inn rundt 4.
men.. med en sinnsyk pris og følsomhet strømmer kundene på. ::)
 

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
57
Antall liker
0
Vienna Acoustic Beethoven Concert Grand burde være en aktuell kandidat. Den er ganske lik Sonus Faber, men takler også musikk med mer fart og trykk, det er riktignok ikke en partykiller, men har nok å by på til alle musikkstiler. At den også utkonkurrerer de fleste alternativer på utseende er sikkert ikke dumt med tanke på kvinnen i ditt liv:)

Min samboer og jeg valfartet oslos musikkforretinger, og den ene etter den andre høyttaleren ble med hjem for så å bli forkastet, til vi fant Vienna. At vi til slutt har endt opp med en høyttaler som koster 4x prisen av Vienna, er en tilfeldighet. Om vi er fornøyd med valget? Vel, det er omtrent 50-50 der ja. Størrelsen på rommet ditt er også gunstig for Vienna.

At andre ikke har nevnt denne høyttaleren i sine innlegg er for meg en gåte.

RA
 
R

Roysen

Gjest
Cappuccino skrev:
Hadde jeg vært deg hadde jeg da også vurdert Audio Physic Virgo 5. De er vel akkurat innenfor budsjett.
Enig evt. om du finner brukte Avanti III.

Mvh
Roysen
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Så du har bestemt deg for hva du skal kjøpe av høyttalere men har ikke handlet de ennå, Peter.?
Lyst til å lette litt på sløret, eller skal det være en hemmelighet frem til de står å spiller vakkert i stuen deres.? ::)
Håper uansett at de faller i lydmessig smak hos deg og at "sjefen" liker design/utseende på dem, og at dere måtte leve lykkelig sammen i maaaange år ;)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
the_eye skrev:
delene i klipschorn omtales som middelmådig på PA markedet. f.eks diskanten er så dårlig at halvparten produsert ikke klarer særlig over 10khz engang. og den kobler inn rundt 4.
men.. med en sinnsyk pris og følsomhet strømmer kundene på. ::)
Med dette innlegget har the eye herved gjort seg fortjent til kaffe og boller hos Fryd Hi-Fi! :) I tillegg kan han få ta med den musikken han ønsker, så kan vi bruke en time på å høre på hvor jævelig det kan låte! Tross alt benytter Heresy III noen forferdelige PA-elementer...!

Mvh
Håkon Rognlien

PS: Invitasjonen er alvorlig ment! Hjertelig velkommen, ingen sure miner, dette er ren folkeopplysning! Og du har lov til å forlate huset med samme mening som da du kom! :)
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
hehe ;)
nåvel.. kanskje jeg skal omformulere litt. ja, mange høyttalere benytter billige elementer. og PA tar definitivt kaka hva gjelder valuta for pengene.
men blir litt irritert når de aller billigeste standardgreierne blir rebadget og tar veien inn i en toppmodell til prisen av en toyota.
f.eks diskanten Electrovoice T35 blir parkert av Radian, Beyma og andre i prisklassen $100-$150.
mellomtonen Atlas PD5VH har jeg ikke lyttet til, men den skaffes for $119 og selger dårlig.
bassen er en av de mindre seriene til eminence. beta, omega.. pris godt under $100.

WLM og Zu audio bruker også elementer fra eminence. WLM har beta serien, Zu bruker de nye Legend, med pålimt faseplugg. diskanten er jeg ikke sikker på, men bedre enn klipschorn. så koster de en brøkdel også.. men er sant sagt en del mindre og. ::)
tror mange blir lurt av den høye følsomheten til klipschorn, som får frem noe andre høyttalere ikke klarer. men det har ingenting med delekvalitet og produksjonskostnad til råelementene å gjøre, det er sikkert... ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis man kan klare å utvikle, designe, produsere, garantere og markedsføre mye bedre høyttalere enn f.eks Klipsch og andre store produsenter, men til en langt rimeligere penge, med disse kjekke prinsippene; så bør man gjøre det!

Etter hva man leser her, så skulle man jo tro at noen kan gjøre lydmessig knockout på andre produsenter uten den minste anstrengelse. I så fall ville nok markedet tatt imot de med åpne armer.

Mvh Vidar P
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.780
Antall liker
21.674
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Høyttalere er ganske festlige saker. Jeg liker dem så presise som jeg kan få dem til prisen. Disse nye i Kef Reference-serien får skryt for akkurat det. Det fine med homogen spredning, lav forvrengning og slikt er at opptaket presenteres som det er, og da får man mest ut av musikken. Klart, om det ikke er noe god musikk i opptaket hører man jo det også. 
Gi uansett beng i bunnoktaven. Den er fryktelig dyr og plasskrevende. Og: Rommet kommer uansett til å bestemme veldig mye av det som skjer under 200Hz.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
the_eye skrev:
hehe ;)
nåvel.. kanskje jeg skal omformulere litt. ja, mange høyttalere benytter billige elementer. og PA tar definitivt kaka hva gjelder valuta for pengene.
men blir litt irritert når de aller billigeste standardgreierne blir rebadget og tar veien inn i en toppmodell til prisen av en toyota.
f.eks diskanten Electrovoice T35 blir parkert av Radian, Beyma og andre i prisklassen $100-$150.
mellomtonen Atlas PD5VH har jeg ikke lyttet til, men den skaffes for $119 og selger dårlig.
bassen er en av de mindre seriene til eminence. beta, omega.. pris godt under $100.

WLM og Zu audio bruker også elementer fra eminence. WLM har beta serien, Zu bruker de nye Legend, med pålimt faseplugg. diskanten er jeg ikke sikker på, men bedre enn klipschorn. så koster de en brøkdel også.. men er sant sagt en del mindre og. ::)
tror mange blir lurt av den høye følsomheten til klipschorn, som får frem noe andre høyttalere ikke klarer. men det har ingenting med delekvalitet og produksjonskostnad til råelementene å gjøre, det er sikkert... ;D
Så kan vi jo samtidig undres over hva det koster av elementer til andre høyttalere i samma prisklasse som Klipschorn..
Hva vil prisen være å produsere elementer til B&W Signature Diamond



kontra pris hva det koster å produsere elementer til Klipsch Klipschorn



Jeg personlig tror ikke det er mange kronene som skiller produktkostnader til elementer mellom de ovenstående høyttalere..
Men man prater da ikke shit om høyttalere selv om de bruker elementer som ikke koster så mange penger, det er jo sluttresultatet som er viktig 8)
Så får det være opp til enhver hvor de vil legge igjen pengene sine ;)

Hvem av de ovenstående som kommer til å være legendariske om 10, 20, 30, 40 eller 50 år, ja det er ikke jeg i tvil om hvem blir ;D
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Heisann alle sammen.

Takker for innspill og tips av høytalere. Nå har jeg brukt mye tid påå lete etter høytalere som jeg kan bruke til alle typer musikk. Det skal ikke låte for tørt og kjedelig og musikken må få ha litt gøy faktor. I mellomtiden har jeg nå også byttet cd-spiller. Spilleren idag og den som blir værende i mitt oppsett er en Shanling cdt200c. Har vert på Stereofil og hørt på Sonus Faber, Vienna Acoutics og Klipsch sammen med Marantz pm 11. Har også vert å hørt på Dali helicon 300, 400 og 800.

Nå er det endelige valget ganske klart for min del. Jeg liker Vienna Acoutics Beethoven, samboer liker Sonus Faber Piano Domus. Valget kommer til å bli en av desse. Begge to spiller i mine ører musikk slik jeg liker det. Designet på sonus er finere men det er litt "mer lyd" i Vienna. Vienna i Rosewood er knallfine. På desse to høytalerene kan jeg spille alt av musikk, dem er klar best på akustisk musikk og musikk med fokus på vokal, Men dem spiller også rock og lettmetall på en god måte. Godt med fylde nedover og ikke slitsomme i toppen. SÅ jeg er meget godt fornøyd og takker forumet for tipsene på høytalere. Vienna og Sonus er resultatet av dette. Jeg har aldrig tenkt i de banene tidligere, Etter navnene så hørtes dem meget kjedelige ut ( I mine ører, litt for hifi-freak lyd) Slik lyd som jeg tror mange liker, spes de som sitter og lytter til feil i innspillingene og til feil i oppsettet. For all del dette er bare mine synspunkter, og heldigvis så er ørene til folk ulike. Om ikke det var tilfellet så kunne jo alle ha hatt samme anlegg. Tenk det dere, 1 cdspiller, 1 platespiller ett sett med kabler og et par høytalere å "velge" mellom...

Vel vel, igjen har dette forumet virket slik det skal, og takke takk for tips.

Go lyd allesammen!!!
 

Otern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
154
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Gratulerer med nye Sonus Faber!

Med en som ER sjef, og en som TROR han er sjef er utfallet gitt.. :) Kunne gått adskillig værre enn dette!
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Otern skrev:
Gratulerer med nye Sonus Faber!

Med en som ER sjef, og en som TROR han er sjef er utfallet gitt.. :) Kunne gått adskillig værre enn dette!
hehehehehehhehehehhehehehehehe. Vi får se da vettu. Mye som kan fikses med "vil du ha en ny genser / sko til snøen kommer" .....
 
U

utgatt60135

Gjest
Gratulerer med nye Vienna Acoustics!

;D

Husker jeg vurderte mellom dem en gang jeg også. VA er åpnere enn Sf og det gjorde at jeg foretrakk dem såvidt. Men så ble det ingen av dem til slutt. Begge er jo vakre så du trår ikke feil uansett der.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Grattis med VA. Har selv hatt Strauss en periode. Det var både en meget vakker høytaler og aldri slitsom. Bare homogen, åpen , varm og musikalsk! :)
 
Topp Bunn