Hjelp med Thorens 126 og motor

Justin Case

Fersking
Ble medlem
14.09.2020
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Norge
Hei kjære folk på hifisentralen.

Jeg har en Thorens 126 mk III der motoren dessverre ikke fungerer lenger. Får ikke kontakt med den og det beveger seg ikke. Lurer på om det kan være ett elektronisk problem og at en kondensator eller lignende har røket. Er det noen i Oslo området her inne som kan hjelpe meg med å feilsøke etter problemet og som har kunnskapen? Betaler gjerne for hjelp. Jeg har ett multimeter liggende hjemme men kan ikke lese skjema og vet ikke hva jeg skal se etter.

På forhånd takk.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.005
Antall liker
363
Torget vurderinger
10
Hadde en 126mk2 eller 3? en gang i tiden. Hadde noe problem med strømforsyningen, og fikk tilsendt skjema fra Dalen, som drev med service og reperasjoner. Dalen forsvant vel etter hvert?Plastikk og switchmode har tatt over denne verden! Ikke noe å reparere lenger. Husker ikke hva feilen var, men vha av skjema så fikk jeg fiksa spilleren. Dette var i midten/slutten av åtti-tallet og internett var ikke helt på endå. Det er sikkert en eller annen som kan hjelpe deg!
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Hvis du ikke kan feilsøke selv og heller ikke finner noen kyndige som kan hjelpe, er vel det neste å levere inn spilleren til et verksted. Dalen Elektrokikk Service nevnt over eksisterer vel enda? Bare et par år siden jeg brukte dem. Hvis du har en reserve motor liggende, kunne du kanskje montert inn den. Skulle den virke er det vel en feil på motoren som står i nå.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.800
Antall liker
3.444
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
MkIII har et helt annet motor og styringssystem en MK ii. Forskjellen er bla at MKIII har DC motor.
 

Justin Case

Fersking
Ble medlem
14.09.2020
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Norge
Takk for svar. Ja Dalens er ett alternativ men de er så sinnsykt dyre. Hadde inne en forsterker der og det ble hinsides dyrt (og det var ikke store jobben og ingen dyre deler) Har dessverre ikke en reserve motor liggende så får ikke testet det. Men skal undersøke den muligheten.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Gidder du kjøre en liten time har du jo Thomas hos http://elektroniskbureau.no i Fredrikstad. Han kan disse spillerene i blinde ;)
Det tror jeg også kan være det lureste. Hvis du ikke kommer noen vei med saken, kan du få en av mine reservemotorer. Den er neppe i topp stand lenger, men god nok til dette formålet.
 

Justin Case

Fersking
Ble medlem
14.09.2020
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Norge
Takk for gode tips. Mange fine folk her inne :) Skal sjekke det med motor først og sjekke om jeg får lånt meg en. Er det mk3 motor du har K.K?
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Jeg har selv en 126 III, så motoren skal passe. Skulle det vise seg at din motor er ok, og at det derfor er noe galt med elektronikken et eller annet sted, har jeg også hele printplata med tilhørende komponenter som sitter montert i forkant av spilleren.
 

Justin Case

Fersking
Ble medlem
14.09.2020
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Norge
Skal prøve å finne ut av det. Takk skal du ha K.K 🙏 Tar kontakt med deg om/når jeg finner ut av det.
 
Topp Bunn