Hjelp med Riaa

Broddan

Medlem
Ble medlem
28.10.2013
Innlegg
36
Antall liker
50
Sted
Bergen
Hei,

jeg er ganske ny her, men er inne på HFS å leser omtrent hver dag :) Mye fine tips her inne!

Jeg har nettopp invistert i en platespiller, Rega RP 40, og har fått helt dilla på å høre på gamle plater fra min lille samling og det å kjøpe nye lp plater.

Som dere kan se i signaturen min så har jeg en Parasound P3 som jeg bruker som Riaa idag og jeg lurer litt på om lyden blir bedre med ett nytt billigt riaa trinn til 2000,-. Tenker da på cambridge 651p, project phono box, eller rega fono.

Eller bør jeg heller spare i ett tag å kjøpe en for rundt 10.000,-?

Kom gjerne med forslag på et nytt riaa trinn og hvorfor :)

Eller har jeg mer å hente på en ny pick up?
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.415
Antall liker
14.386
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Kjenner ikke til riaaen som sitter i P5, men det ville forundre meg på om du har veldig mye å hente ved å investere i en til 2k. Hadde heller spart og kjøpt et til rundt 10k.

OU812
 
Sist redigert:

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Hei,

jeg er ganske ny her, men er inne på HFS å leser omtrent hver dag :) Mye fine tips her inne!

Jeg har nettopp invistert i en platespiller, Rega RP 40, og har fått helt dilla på å høre på gamle plater fra min lille samling og det å kjøpe nye lp plater.

Som dere kan se i signaturen min så har jeg en Parasound P3 som jeg bruker som Riaa idag og jeg lurer litt på om lyden blir bedre med ett nytt billigt riaa trinn til 2000,-. Tenker da på cambridge 651p, project phono box, eller rega fono.

Eller bør jeg heller spare i ett tag å kjøpe en for rundt 10.000,-?

Kom gjerne med forslag på et nytt riaa trinn og hvorfor :)

Eller har jeg mer å hente på en ny pick up?
Hei!

Jeg har Parasound P5, regner med at riaa trinnet er noe av det samme som i P3.

Fant ut at riaa trinnet er det svakeste med denne ellers gode forforsterkeren. Hadde da et Pro-Ject Phono box SE 2 Riaa trinn som jeg fant ut at var bedre enn det interne.
Har nå byttet til ASR mini basis mk3, som er et enda bedre riaa trinn.

Ja, du har nok noe å hente på å bytte ut pickup. Jeg skal gjøre det samme snart. Hvor dyr den bør være kommer litt an på hvilket riaa trinn du velger å gå for.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Kjenner ikke til riaaen som sitter i P5, men det ville forundre meg på om du har veldig mye å hente ved å investere i en til 2k. Hadde heller spart og kjøpt et til rundt 10k.

OU812
Enig. Spar opp litt og vent heller. Så kjøper du et godt Riaa-trinn til under 10.000 kr. ASR MIni Basis mk3 burde passe fint til Rega-lyden.
 

Broddan

Medlem
Ble medlem
28.10.2013
Innlegg
36
Antall liker
50
Sted
Bergen
Hei!

Jeg har Parasound P5, regner med at riaa trinnet er noe av det samme som i P3.

Fant ut at riaa trinnet er det svakeste med denne ellers gode forforsterkeren. Hadde da et Pro-Ject Phono box SE 2 Riaa trinn som jeg fant ut at var bedre enn det interne.
Har nå byttet til ASR mini basis mk3, som er et enda bedre riaa trinn.

Ja, du har nok noe å hente på å bytte ut pickup. Jeg skal gjøre det samme snart. Hvor dyr den bør være kommer litt an på hvilket riaa trinn du velger å gå for.
Tusen takk for svar :)

Jeg har faktiskt sett litt på ASR mini basis mk3 og den ser ut som et godt kjøp. Selges den kun hos stereofil eller kan jeg finne den i noen annen butikk?

Er det noen som har fler forslag på et riaa trinn som koster ca 10k som kan passe til min Rega rp40?
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Hei!

Jeg har Parasound P5, regner med at riaa trinnet er noe av det samme som i P3.

Fant ut at riaa trinnet er det svakeste med denne ellers gode forforsterkeren. Hadde da et Pro-Ject Phono box SE 2 Riaa trinn som jeg fant ut at var bedre enn det interne.
Har nå byttet til ASR mini basis mk3, som er et enda bedre riaa trinn.

Ja, du har nok noe å hente på å bytte ut pickup. Jeg skal gjøre det samme snart. Hvor dyr den bør være kommer litt an på hvilket riaa trinn du velger å gå for.
Tusen takk for svar :)

Jeg har faktiskt sett litt på ASR mini basis mk3 og den ser ut som et godt kjøp. Selges den kun hos stereofil eller kan jeg finne den i noen annen butikk?

Er det noen som har fler forslag på et riaa trinn som koster ca 10k som kan passe til min Rega rp40?
Tror den selges kun hos stereofil ja. Husk at du kan alltids prute litt på nyprisen :).

jeg har nå bestemt meg for ny pu til min RP40, det blir soundsmith carmen for min del. Mulig jeg henter det hos Norsk audioteknikk i morgen.
 

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Kan trygt anbefale Rega sin nye Aria RIAA til 9k
I mine ører er den langt mere dynamisk og har en veldig god egenskap til å gjøre musikk spennende og mere livlig i forhold til min nå solgte Mini Basis III.
 

Broddan

Medlem
Ble medlem
28.10.2013
Innlegg
36
Antall liker
50
Sted
Bergen
Leste nettopp om soundsmith carmen sin pu etter jeg leste at den var rekommenderat i en annen tråd. Vis du ender opp med å kjøpe den så får du gjerne skrive litt om vad du synes.
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Leste nettopp om soundsmith carmen sin pu etter jeg leste at den var rekommenderat i en annen tråd. Vis du ender opp med å kjøpe den så får du gjerne skrive litt om vad du synes.
Den er grei! :)
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Har en spennende liten riaa på test hjemme nå, lånt fra Audioaktøren.
Ifi Iphono.
Du burde google den litt. Virker som den gir mye for pengene.
Henta den idag, og førsteinntrykket er svært positivt.
Har en Trichord Diablo fra før som møter sterk konkurranse her nå.
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Leste nettopp om soundsmith carmen sin pu etter jeg leste at den var rekommenderat i en annen tråd. Vis du ender opp med å kjøpe den så får du gjerne skrive litt om vad du synes.
Da røk jeg på en smell idag. Carmen er kjøpt inn, du skal få referat når jeg har fått testet den. :)
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Prøv EAR 834P før du gjør noe overilt. Den er rørbasert og et av rørene er mulig å eksperimentere med hvis man vil forandre noe på lyden. Har kjøpt en sånn selv og er veldig fornøyd. Den er musikalsk og ikke analytisk. Platespilleren er en Rega P3/24 med PU AT33. Folk liker lyden fra denne komboen. Du får den hos NAT.


Leste nettopp om soundsmith carmen sin pu etter jeg leste at den var rekommenderat i en annen tråd. Vis du ender opp med å kjøpe den så får du gjerne skrive litt om vad du synes.
 

O.P.K.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
192
Antall liker
23
Flere burde få lyttet til Ayre Riaa P5X ( P5XE ). Har nettopp installert nyinnkjøpt, svært lite brukt utgave av denne.
Denne er veldig bra ! Men den koster villedende 22500 !!
Mvh O.P.K.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Synes faktisk ikke at Cambridge var et så galt forslag. I alle fall ikke dersom man får den brukt. Prisen er da ofte ned på 400 kroner, og man skal ganske mye opp i pris for å finne noe som virkelig er klart bedre.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Synes faktisk ikke at Cambridge var et så galt forslag. I alle fall ikke dersom man får den brukt. Prisen er da ofte ned på 400 kroner, og man skal ganske mye opp i pris for å finne noe som virkelig er klart bedre.
Sammenlignet med hva, og hvorfor?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei,

jeg er ganske ny her, men er inne på HFS å leser omtrent hver dag :) Mye fine tips her inne!

Jeg har nettopp invistert i en platespiller, Rega RP 40, og har fått helt dilla på å høre på gamle plater fra min lille samling og det å kjøpe nye lp plater.

Som dere kan se i signaturen min så har jeg en Parasound P3 som jeg bruker som Riaa idag og jeg lurer litt på om lyden blir bedre med ett nytt billigt riaa trinn til 2000,-. Tenker da på cambridge 651p, project phono box, eller rega fono.

Eller bør jeg heller spare i ett tag å kjøpe en for rundt 10.000,-?

Kom gjerne med forslag på et nytt riaa trinn og hvorfor :)

Eller har jeg mer å hente på en ny pick up?
Hei.

Med Rega RP-40 er det et stort forbedringspotensiale ved bytte av både pickup
og RIAA
(fra Elys 40 og den innebygde RIAAen i P3). Når det gjelder pickup velger
jeg å klippe ut mitt eget svar fra "Rega RP40. Oppgradere til mc pickup" tråden:

________________________________________________________________________


Rega RP-40 framstår som et meget godt kjøp. Mye platespiller for pengene, men
- etter min mening - en spiller med stort forbedringspotensiale ved utskifting av
originalpickupen Elys 40. Dette gjelder for så vidt også nesten alle andre spillere
som leveres med en "originalpickup". Bytt ut faenskapet! Jeg er stor Regafan, men
er ikke like begeistret for pickupene deres som jeg er for resten av sortementet
deres (i særdeleshet platespillere og armer).

Jeg mener personlig at pickupen er den aller viktigste komponenten i en platespiller-
kombinasjon. Det er her mekanisk bevegelse gjøres om til et elektrisk signal (på lik
linje med høyttalerne - som gjør det motsatte - i den andre enden av signalkjeden).
Derfor har pickupen (liksom høyttalere) som "elektromekaniske komponenter" størst
variasjon i tone, klang, dynamikk osv. Alle de tingene som er viktige for oss som hifi
entusiaster...

Drivverk og arm er selvfølgelig også viktige (ingen kjede blir sterkere enn det svakeste
leddet), men oppgaven til disse komponentene er tross alt bare å legge tilrette for den
jobben pickupen skal gjøre.

Det er ved hjelp av AC-motorer og remdrift enkelt (og billig) å lage et drivverk som holder
konstant og korrekt hastighet.
Det er også enkelt å lage en arm som lar pickupen friksjonsfritt følge en kjent geometri.
Videre må arm og drivverk undertrykke vibrasjoner, enten det er fra motoren, omgivelsene
(underlaget) eller stiftens turbulente gange gjennom rillene.
De første to punktene fikses greit (og billig) ved hjelp av (vibrasjons) svake motorer og
gummi i pakninger og ben, mens den tredje utfordringen - å undertrykke vibrasjoner fra
pickupen - er der man kan skille gutter fra menn.
Det kreves nemlig gode (les stramme) armlager for å overføre disse vibrasjonene ned i
drivverkets store masse der de kan dø ut. Dessverre koster armer med gode lagre fort
masse penger.

Rega RP-40 har den samme "standardarmen" fra Rega; RB-303, som man finner på den
billigere modellen RP-3. Dette betyr gode, men ikke supergode, armlager (da disse er
forbeholdt de dyrere armene RB-800 og RB-1000). Derfor kan det sies at RB-303 passer
best sammen med mykere pickuper (høy compliance). I dag betyr det hovedsakelig MM
og MMC pickuper.

Derfor bør man tenke seg om to ganger før man setter en (stiv) MC pickup på en "rimelig"
Regaspiller. Heldigvis finnes det noen unntak som bekrefter regelen.

Dynavector 10X5 er en av unntakene. Den er riktignok (teoretisk) ganske stiv (12 ccu) men
den verdien er sannsynligvis oppgitt ved 100 Hz så den praktiske compliancen (ved 10 Hz) er
sannsynligvis høyere (rundt 18 ccu). Videre har den et langt (6 mm) aluminium cantilever som
gir stor "egendemping" allerede der. Test av Dynavector 10X5 finner dere her (side 44.):

http://www.audiofidelity.no/uploads/...75/48_hele.pdf

Andre egnede MC pickuper kan være modellene i Denons 300-serie (DL-301/302/303/304/305)
som er mykere (rundt 21 ccu ved 10 Hz), noe som gjør dem egnet til billigere armer.

Audio Technica AT-33 (se egen tråd) kan også ha interessante modeller. Velg 33EV framfor 33PT-G
på grunn av høyere egendemping i aluminiums cantilever fremfor boron (ikke testet selv).


Men først og fremst ville jeg tittet på gode MM/MMC pickuper. Gapet mellom MM og MC er vesentlig
mindre i dag enn tidliger. Med Ortofons 2M serie og Sound Smiths operaserie får man pickuper som
passer perfekt i armen samtidig som de har meget god lyd. Hadde dette vært min RP-40 hadde jeg
satt på en Sound Smith Aida. Blir det for dyrt hadde jeg gått for en Sound Smith Carmen.

For mer info om platespillere les min Vinyl ABC i Fidelity 56 (side 92):
http://www.audiofidelity.no/uploads/...75/56_hele.pdf

____________________________________________________________________________________


Følger man rådene mine i denne tråden og går for en mykere pickup - med høyt utgangsignal - bør
man også titte på rene MM-RIAAer som Graham Slee Reflex M og Graham Slee ERA V. Begge disse
er vesentlig billigere enn 10 lapper, men spiller på høyde med RIAAer i 10 tusen kroners klassen (og
langt over det) - så lenge man benytter pickuper med høyt utgangsignal. De kan forbedres ytterligere
med større strømforsyninger (PSU-1).
Om du senere bestemmer deg for overgang til MC-pickup eller annen pickup med lavt utgangsignal
kan du supplere dem med en ren MC-forsterker (som Graham Slee Elevator) eller MC-trafoer
(som Xindak MC-10). Graham Slee importørens hjemmeside - Stereolab - Graham Slee Projects
Min test av Graham Slee ERA V (s.92) - http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/17_hele.pdf

Ellers er Cambridge 651P og Musical Fidelity V90-LPS fornuftige oppgraderinger for en billig penge og
nevnte ASR Mini Basis Mk. III et godt valg for mer penger (ikke minst pga. uendelige justeringsmuligheter
(på MC)).


mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.048
Antall liker
21.967
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8


Men først og fremst ville jeg tittet på gode MM/MMC pickuper. Gapet mellom MM og MC er vesentlig
mindre i dag enn tidliger. Med Ortofons 2M serie og Sound Smiths operaserie får man pickuper som
passer perfekt i armen samtidig som de har meget god lyd. Hadde dette vært min RP-40 hadde jeg
satt på en Sound Smith Aida. Blir det for dyrt hadde jeg gått for en Sound Smith Carmen.



mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Jeg har som trådstarter også nylig kjøpt RP40 og bruker foreløpig det innebyggede RIAA trinnet i McIntosh MA6900. Vurderer i første omgang å oppgradere PU hvis det har noe for seg. Jeg er ikke misfornøyd med lyden, men blir jo nyskjerrig av sånne skriverier. Ser på sidene til Soundgarden at Ortofon 2M (MM) serien strekker seg fra kr. 695,- til 5095,-. Hvilken av disse anbefaler du?
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

Med en såpass god platespiller - minimum Bronze, men aller helst Black
(som er tre hundre kroner billigere på Hifiklubben; Kr. 4.798,-).

En Bronze kan senere oppgraderes til en Black - ved bytte til en Black stift.

De billigere modellene; Red og Blue kan ikke oppgradere på samme måten
(ved hjelp av stiftbytte) - til Bronce eller Black nivå.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
250
Torget vurderinger
2
Jeg bygde meg en Boozhound Labaratories RIAA som var en stor Stor oppgradering fra en eldre Cambridge, og på en P40.
Koster vel drøye et par tusen med strømforsyning og en billig boks å bygge inn i.
Men man må kunne enkel elektronikk, og kunne lodde.
Egen tråd her på sentralen, og her er bloggen til fimaet: Boozhound Laboratories: JFET Phono Preamp Kit

edit: er i utgangspunktet for mm pickup, men kan bygges med tillegsmodul for mc.
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Leste nettopp om soundsmith carmen sin pu etter jeg leste at den var rekommenderat i en annen tråd. Vis du ender opp med å kjøpe den så får du gjerne skrive litt om vad du synes.
Jeg må bare si at jeg er kjempefornøyd med Carmen, lyden er bedre i hele registeret. Renere lyd, bedre klang, bedre dynamikk. :)
 

Broddan

Medlem
Ble medlem
28.10.2013
Innlegg
36
Antall liker
50
Sted
Bergen
Jeg har nå gjort litt research og sett på alle de fine forslagene jeg har fått i denne tråden :). Jeg har kommit fram til at jeg sannsynligvis kommer å kjøpe en ren MM-RIAA. Anledningen til dette er at jeg aldri tror jeg kommer å oppgradere platespilleren min eller legge mangfaldige tusenlapper på en ny pu. Hvis jeg ikke vinner lotto førståss ;)

Tanken er da at jeg går får forslagene jeg har fått av Gunnar Brekke, Graham RIAA og Soundsmith Carmen pu.

Mitt neste spørsmål er da, bør man gå før et nytt RIIA eller Pickup først?
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Jeg har nå gjort litt research og sett på alle de fine forslagene jeg har fått i denne tråden :). Jeg har kommit fram til at jeg sannsynligvis kommer å kjøpe en ren MM-RIAA. Anledningen til dette er at jeg aldri tror jeg kommer å oppgradere platespilleren min eller legge mangfaldige tusenlapper på en ny pu. Hvis jeg ikke vinner lotto førståss ;)

Tanken er da at jeg går får forslagene jeg har fått av Gunnar Brekke, Graham RIAA og Soundsmith Carmen pu.

Mitt neste spørsmål er da, bør man gå før et nytt RIIA eller Pickup først?
Godt spørsmål. Nytt bedre Riaa trinn avslører jo forskjellen på pickup bedre. Ville vel gått for Riaa først.
 
Topp Bunn