Hjelp med plassering og akustikk i stue med mye vindu.

santanico

Medlem
Ble medlem
22.07.2008
Antall liker
0
Hei

Etter mange år med billige kompakt anlegg har jeg nå tatt steget over i mid-fi klassen.
Har en stue på ca 31kvm som jeg bruker til film og musikk. Problemet er at det er to vegger med mye vindu.

Rommets mål er 5,2mx 5,9m. det er skråtak som går fra laveste 2,4m til 3,17.
Åpningen (ca2,9m bredde) ved siden av pipen er i dag kledd igjen.
Hele veggen med pipe og dør er 5,8meter

Er det noen som kan bistå med råd om akustiske tilltak og omptimal plassering i rommet med tanke på musikk.
WAF er en fordel.

Mvh Jim

Vedlegg

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.255
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Nå er det ikke så lett å forstå seg på hva som evt er problematisk idag, evt hva du ønsker å unngå/forbedre, men her er mine umiddelbare tanker...:

Tror jeg ville startet med å "fjerne" de mørkebrune bokhyllene til høyre på det nederste bildet...
Deretter ville jeg laget til slik at sofagruppen står i en L litt lengre bak/nærmeres spisestuebordet enn på bildet.
Deretter ville jeg "måket" opp anlegget på den da "frigjorte" veggen....
Da får du god avstand mellom anlegg og lytteposisjon, og du har likevel langt fra lytteposisjon til evt reflekterende flater bak denne.
Vindusflatene til venstre er kanskje "verre" å gjøre noe med, bortsett fra å henge opp tykkere gardiner (men da steiler kanskje interiørsjefen... ;D )

mvh
Proffen

santanico

Medlem
Ble medlem
22.07.2008
Antall liker
0
Hei

Alle møblene på bildet er fra forrige eier. Har pusset opp stuen. Legger ved ett bilde av hvordan jeg har det i dag.

Dette er kanskje den beste plasseringen ?

Føler dog at lyden ikke sitter helt som den skal. Syns faktisk det er litt ekko i rommet, og bassen er ikke helt god.

Noen tips til demping/diffusering hadde vært kjekt.

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.581
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
hovedproblemet ditt er nok ikke vinduene, men gulvet rett foran anlegget
kjøp eg et stort tykt Bidjar teppe
mvh
Leif

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du kan bruke slike akustiske lammelgardiner til vinduene.
http://www.akustikmiljo.se/1/1.0.1.0/102/1/
Når du lytter kritisk, kan du lukke de og ha de åpne ellers.

Så ville jeg ha kortet kraftig ned på lytteavstanden som vil minske rombidragene mye. Virker som du sitter langt ifra.
Demping bak høyttalerne, i taket mellom sweetpot og høyttalere og tykt teppe på gulvet er andre tiltak du kan gjøre. Alt etter hva du har mulighet til. Og mye mer kan gjøres.
Taket, sideveggen og gulvet er du bør prioritere mest. Det er fra disse flatene du får de tidligste refleksjonene.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Hvis jeg skjønner det riktig så har du vinduer rett bak deg også.
her har du nok en del refleksjoner som ikke er helt gode. Prøv med tykke gardiner eller aller helst noen akustikkplater.
Flytt deg gjerne til nærmere midten av rommet, få høyttalerne lenger ut fra veggen og skaff en sub du kan flytte rundt for å få bedre kontroll på bassen. Ellers følg rådene til orso.

Skråtaket er bare positivt og det burde være greit å få til godlyd i dette rommet.
Lykke til :)

santanico

Medlem
Ble medlem
22.07.2008
Antall liker
0
orso skrev:
Du kan bruke slike akustiske lammelgardiner til vinduene.
http://www.akustikmiljo.se/1/1.0.1.0/102/1/
Når du lytter kritisk, kan du lukke de og ha de åpne ellers.

Så ville jeg ha kortet kraftig ned på lytteavstanden som vil minske rombidragene mye. Virker som du sitter langt ifra.
Demping bak høyttalerne, i taket mellom sweetpot og høyttalere og tykt teppe på gulvet er andre tiltak du kan gjøre. Alt etter hva du har mulighet til. Og mye mer kan gjøres.
Taket, sideveggen og gulvet er du bør prioritere mest. Det er fra disse flatene du får de tidligste refleksjonene.
Gode innspill, likte spesielt takplatene fra firmaet du linket til. Lurer på hva det ville kostet og dekke hele taket med slike. Det er jo noe kona nesten ikke hadde lagt merke til heller.

Vedlegg

santanico

Medlem
Ble medlem
22.07.2008
Antall liker
0
EHED skrev:
Hvis jeg skjønner det riktig så har du vinduer rett bak deg også.
her har du nok en del refleksjoner som ikke er helt gode. Prøv med tykke gardiner eller aller helst noen akustikkplater.
Flytt deg gjerne til nærmere midten av rommet, få høyttalerne lenger ut fra veggen og skaff en sub du kan flytte rundt for å få bedre kontroll på bassen. Ellers følg rådene til orso.

Skråtaket er bare positivt og det burde være greit å få til godlyd i dette rommet.
Lykke til :)
Stemmer det, vinduer og verandadør rett bak. Vi har tenkt på og flytte sofaen lenger frem, sitter litt langt unna. Problemet er vedovnen ved siden av. Slik at jeg da muligens må flytte sofa nærmere vindus rekka. Anlegget vil da ha forskjellig avstand fra side vegger. Det betyr kanskje ikke noe?Høytalere står i dag ca 1,5 meter fra sidevegg og 1 metre fra bakvegg målt fra baffel.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
santanico skrev:
Gode innspill, likte spesielt takplatene fra firmaet du linket til. Lurer på hva det ville kostet og dekke hele taket med slike. Det er jo noe kona nesten ikke hadde lagt merke til heller.
Hele taket ville jeg ikke dekket. Det er området mellom høyttalerne og lytteposisjonen som er det kritiske. Høyttalerne sender energi i taket som ankommer lytteposisjonen rett etter direktelyden og det er ødeleggende. Dersom du trekker en tråd fra sitteplassen til høyttaleren, så vil det viktigste området vært taket over midten på tråden. Det er dog bra å dempe i et litt større området, og kanskje slik på bilde som rett over høyttalerne og bak siden det er skråtak.
Taket bak sitteplassen bør man etter min mening ikke dempe. Det vil stjele for mye energi og siden disse platene er ganske tynne vil du få en overdemping i øvre frekvensområdet ved å bruke mange. Når man har litt avstand til bakre delen av rommet, er jeg tilhenger av å bruke diffusjon der.

Du finner også andre tilsvarende slike plater i Norge:
http://www.ecophon.com/en/Product-Web/Master/Master-A/

Enda bedre hadde vært og brukt tykkere plater som rockfon industrial og gjerne noe nedsenket. Det gir oppstramming i bassen også.

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Topp Bunn