Hjelp med Garrard 401 i østlandsområdet

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Nå vil nok flere av dere smile. Litt større vilje enn evne til å utføre overhaling av Garrarden jeg akkurat har ervervet - et fascinerende stykke platespillerhistorie fra 1976. Alt virket, jeg skulle bare olje lagrene på motoren siden den aldri hadde vært åpnet. Det hele som beskrevet på diverse fora som for eksempel Vinyl engine. Demonteringen gikk greit helt til jeg skulle sette de motorhalvdelene sammen igjen. Får ikke trykket de sammen og har ikke lyst til å bruke for mye kraft i redsel for å ødelegge noe. Er den noen som kan assistere og som kjenner 401/301 godt? Skal etter sigende ikke være noe spesielt som skal til for å få trykket motordekslene sammen så lenge de to boltene på sidene er sentrert i hullet og rotoren er på plass i lageret..
Har både en flaske calvados eller noen lp'er til den som hjelper...
 

Vedlegg

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Er ikke teknisk nok til å hjelpe deg, og har dessuten 301 :), men Arild på Hifi-guiden på Hamar har solgt flere av disse så jeg ville forsøkt en tlf til ham. Lykke til med verdens (nest)beste spiller :) !
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Takk. Hifi-guiden er en mulighet. Hadde vært greit om noen var litt nærmere Oslo/Akershus.. Jeg gleder meg til å få lyd i spilleren. Planen var at det skulle skje i kveld. Litt usikker på hvor langt jeg skal dra den med hensyn til arm og plint. Det avhenger litt av hvor mye rumble det er. Det skal etter sigende være mulig å få det ned på et akseptabelt nivå. Vurderer også nytt lager, men først hadde jeg tenkt å teste den med originalplintet og SME 3009 S2 imp løst headshell og Grado som fulgte med.
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Nå vil nok flere av dere smile. Litt større vilje enn evne til å utføre overhaling av Garrarden jeg akkurat har ervervet - et fascinerende stykke platespillerhistorie fra 1976. Alt virket, jeg skulle bare olje lagrene på motoren siden den aldri hadde vært åpnet. Det hele som beskrevet på diverse fora som for eksempel Vinyl engine. Demonteringen gikk greit helt til jeg skulle sette de motorhalvdelene sammen igjen. Får ikke trykket de sammen og har ikke lyst til å bruke for mye kraft i redsel for å ødelegge noe. Er den noen som kan assistere og som kjenner 401/301 godt? Skal etter sigende ikke være noe spesielt som skal til for å få trykket motordekslene sammen så lenge de to boltene på sidene er sentrert i hullet og rotoren er på plass i lageret..
Har både en flaske calvados eller noen lp'er til den som hjelper...
Hei,

Har akkurat overhalet en slik motor og på bildet ser det ut til at topp og bunn sitter slik de skal. De to delene skal ikke helt sammen. Roterer spindelen rundt uten problemer?

Mvh
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Jepp. Spindelen roterer fint. Jeg skal sjekke... Trodde virkelig de to motorhalvdelene skulle lenger sammen....
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Nei, de skal ikke helt sammen. Du merker når du setter de sammen og de treffer stator. Bare trekk jevnt til mutterene så skulle det bli bra. Tok du ut bushingene og varmet de for å få ut gammel olje?

Mvh
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.111
Antall liker
1.351
401 motor.jpg

Ligner da veldig på denne.
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Nei, tok ikke ut bushingene. Prøver å holde dette på et nivå som jeg kan mestre. Ideelt sett hadde man skifter alle bevegelige deler, men platespilleren er lite brukt og lagret de siste 25 årene. Oljen i spindellageret var helt fint og det var lite slitasje.
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Nei, tok ikke ut bushingene. Prøver å holde dette på et nivå som jeg kan mestre. Ideelt sett hadde man skifter alle bevegelige deler, men platespilleren er lite brukt og lagret de siste 25 årene. Oljen i spindellageret var helt fint og det var lite slitasje.
Det er en litt større jobb å ta av lagrene så hvis det ikke er nødvendig er det like greit å la de sitte. Det ser ut på bildet som om det ikke er gummidemping på fjæra som motoren henger i. Vil anbefale å sette på de hvis de ikke er der da de har en støydempende funksjon.

Mvh
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Takk igjen. Jeg har bare tatt av gummidemperne så jeg ikke mister dem. Klart de skal på.
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Fikk alt sammen igjen, men nå går ikke motoren. Håper jeg ikke har ødelagt noe. Det lyser på spilleren når jeg slår den på. Motoren vibrerer ikke. Skjønner ikke hva jeg har montert feil..
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Spinner motoren lett når du dreier den rundt? Hvis den gjør det og du har lys er det nok bare motoren som ikke får strøm. Hvis du har åpnet bryteren og ikke satt den riktig sammen kan det hende at det er der problemet ligger. Har du tilgang på et voltmeter er det lett å finne feilen her. Det er noe av fine med 401 at det er ikke så mye som kan gå galt :)

Mvh
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Motoren spinner lett rundt. Jeg har voltmeter og skal sjekke alt etter helgen. Den blå kabelen som går inn i boksen med 4 kabler på siden av motoren hadde falt av. Den loddet jeg på igjen. Håper jeg fikser dette, men frykter jeg har skadet rotoren.. Hvor måler jeg om det er strøm til motoren?
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Hei. Nå er spilleren oppe og går, nye rca-plugger loddet og ting spiller lovende. Problemet er nå at spilleren går for fort. Får den ikke til å gå på 33.3 rpm. Funker greit på 45. Noen som har et forslag til hvor jeg begynner å justere/feilsøke?
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Da var alt i orden. Spilleren spiller musikk som bare det. Da er det ny arm, plinth og pickup som står for tur.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Hva med stemningsbilder av spilleren, da? :) Flott at den virker igjen! Liker utseendet på 301 og 401.
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Ok. Spilleren funker med hodetelefoner. Har en jordingssløyfe jeg må finne ut av. Venter på plinth, lagerkule, headshell osv. Har fått Thorhauge riaa idag. Usikker på om jeg skal kjøpe ny arm og hva slags pickup. Vurderer en klassisk kombinasjon med Sme 309 og Denon Dl-103R. Da trenger jeg stepup også. Mulig jeg beholder armen og går for Nagaoka Mp-500 eller Audio Technica at-150mlx. Spiller mest 60-talls-jazz, så kanskje jeg kan leve uten noen av detaljene fra mc-pickupene?
 

Vedlegg

Topp Bunn