Hei, jeg startet en tråd her tidligere der jeg ønsket råd for å forbedre akustikken i mitt lytterom, særlig p.g.a manglende / dårlig bassrespons. Jeg fikk mange gode tips, så tusen takk til alle som tok seg tid til å kommentere! Tråden kan sees i sin helhet her:
https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/hjelp-med-akustikk-i-lytterom-frekvensmåling.106560/
Som flere tipset om så har jeg nå kjøpt meg en UMIK-1 og lastet ned REW. Jeg er fortsatt ganske grønn på dette, men har da klart å få gjort noen målinger som jeg legger ved her. Om noen ser at jeg har gjort noe feil her, eller om det er andre grafer fra målingene som trengs, så si gjerne fra
Nå skal det sies at siden jeg opprettet opprinnelig tråd så har jeg klart å forbedre bassresponsen en god del, bl.a. gjennom plassering av høyttalere. Jeg har også byttet rack, som det virker som hadde en positiv effekt. Den gamle racken var en bred, rektangulær boks av kryssfiner, så ikke umulig at den påvirket akustikken.
Hovedproblemene nå slik jeg oppfatter dem er at bassen fortsatt er ujevn, litt svak i visse frekvenser og litt ullen / boomy i andre. Utfra målingene ser det ut som jeg har en ganske tydelig dipp rundt 80 – 84 Hz og noen peaker i andre områder. Samtidig er det nok generelt ganske mye etterklang i rommet nå, mange harde flater (hovedsakelig vegger med furupanel, ref. skisse).
Vurderer superchunks i hjørner på frontvegg for å rydde opp i bassen, samt DIY akustikkplater for å redusere refleksjoner. Om noen med mer kompetanse enn meg kan vurdere om dette vil ha god effekt og evt. komme med andre tips settes det pris på!
Legger ved noen screenshots av målinger, samt en røff skisse av rommet.
Info om hvordan jeg har gjort målinger:
Målt 20Hz – 20KHz ved lydnivå 85 dB.
Gjort målinger i fem plasseringer: èn rett i lytteposisjon som angitt under + fire der jeg har plassert mikrofonen ca 25 cm til høyre, venstre bak og foran.
Kun fronthøyttalere målt (har ingen subber).
Lytteretning som vist på romskisse.
Høyttalerplassering (målt fra midt på fronten av høyttalere):
83 cm fra frontvegg
134 cm fra sidevegger
Lytteposisjon 122 cm fra bakvegg.
Utstyret jeg bruker er for øvrig:
Høyttalere: Fyne Audio F502
Forsterker: Rega Elex-r
Dac: Rega Dac-r
Streaming: Tidal Hifi/masters med Audirvana på en Macbook Pro.
Er takknemlig for all hjelp og tips!
https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/hjelp-med-akustikk-i-lytterom-frekvensmåling.106560/
Som flere tipset om så har jeg nå kjøpt meg en UMIK-1 og lastet ned REW. Jeg er fortsatt ganske grønn på dette, men har da klart å få gjort noen målinger som jeg legger ved her. Om noen ser at jeg har gjort noe feil her, eller om det er andre grafer fra målingene som trengs, så si gjerne fra
Nå skal det sies at siden jeg opprettet opprinnelig tråd så har jeg klart å forbedre bassresponsen en god del, bl.a. gjennom plassering av høyttalere. Jeg har også byttet rack, som det virker som hadde en positiv effekt. Den gamle racken var en bred, rektangulær boks av kryssfiner, så ikke umulig at den påvirket akustikken.
Hovedproblemene nå slik jeg oppfatter dem er at bassen fortsatt er ujevn, litt svak i visse frekvenser og litt ullen / boomy i andre. Utfra målingene ser det ut som jeg har en ganske tydelig dipp rundt 80 – 84 Hz og noen peaker i andre områder. Samtidig er det nok generelt ganske mye etterklang i rommet nå, mange harde flater (hovedsakelig vegger med furupanel, ref. skisse).
Vurderer superchunks i hjørner på frontvegg for å rydde opp i bassen, samt DIY akustikkplater for å redusere refleksjoner. Om noen med mer kompetanse enn meg kan vurdere om dette vil ha god effekt og evt. komme med andre tips settes det pris på!
Legger ved noen screenshots av målinger, samt en røff skisse av rommet.
Info om hvordan jeg har gjort målinger:
Målt 20Hz – 20KHz ved lydnivå 85 dB.
Gjort målinger i fem plasseringer: èn rett i lytteposisjon som angitt under + fire der jeg har plassert mikrofonen ca 25 cm til høyre, venstre bak og foran.
Kun fronthøyttalere målt (har ingen subber).
Lytteretning som vist på romskisse.
Høyttalerplassering (målt fra midt på fronten av høyttalere):
83 cm fra frontvegg
134 cm fra sidevegger
Lytteposisjon 122 cm fra bakvegg.
Utstyret jeg bruker er for øvrig:
Høyttalere: Fyne Audio F502
Forsterker: Rega Elex-r
Dac: Rega Dac-r
Streaming: Tidal Hifi/masters med Audirvana på en Macbook Pro.
Er takknemlig for all hjelp og tips!
Vedlegg
-
415 KB Visninger: 116
-
234.4 KB Visninger: 129
-
342 KB Visninger: 119
-
199.2 KB Visninger: 111
-
1.2 MB Visninger: 113